جمعه 28 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
آیین پایانی نهمین جشنواره دانشگاهی حرکت
تاریخ انتشار: شنبه 16 اردیبهشت 1396

آیین پایانی نهمین جشنواره دانشگاهی حرکت با حضور معاون و مدیر فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در ابتدای این مراسم دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و دکتر فضل ا... ایرجی کجوری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به همراه جمعی از اعضای هیات رییسه، استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه شهید چمران از غرفه های این جشنواره که در سرسرای دانشکده علوم برپا بود، دیدن کردند.

در این مراسم که شامگاه روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۶ در تالار شهید مطهری دانشکده علوم برگزار شد، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار امیدواری کرد، این جشنواره نقطه عطفی در حرکت‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان و نخبگان باشد.

 

  • هدف ما ارتقای مشارکت و آگاهی در پرتو قانون است

وی گفت: در ابتدای راه دولت یازدهم یعنی نزدیک به ۵/۳ سال پیش اعلام کردیم که هدف ما ارتقای مشارکت، آگاهی و امید در فضای دانشجویی در پرتو قانون است و خوشحالم که اکنون سالن‌های برگزاری جشنواره‌ها را این‌گونه پرشور می‌بینم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جشنواره ملی حرکت، گفت: جشنواره امروز شما دانشجویان در این دانشگاه به‌مراتب از جشنواره ملی حرکت در سال ۹۲ قوی‌تر است.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره در این دانشگاه کار بزرگی بود، خاطرنشان کرد: گروه‌ها و انجمن‌های مختلفی در این جشنواره حضور داشتند که من هنگام بازدید از غرفه‌ها از خود پرسیدم، این جشنواره دانشگاهی است یا ملی؟

دکتر هاشمی عنوان کرد: اولین جشنواره حرکتی که من در آن حضور داشتم، ششمین جشنواره بود که در آنجا اعلام کردم رشد کار ما، نه درصدی بلکه باید چند ده درصدی و یا حتی چند ۱۰۰ درصدی باشد.

وی ادامه داد: جشنواره هفتم در شیراز بود که رشد قابل توجهی داشت و جشنواره هشتم در مشهد با حضور مهمانان خارجی برگزار شد، جشنواره نهم در کرمان با مشارکت وزارت بهداشت و فعال شدن بخش بین‌المللی به صورت رسمی برگزار شد. امسال نیز به استقبال جشنواره دهم می‌رویم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: بزرگترین جایزه شما دانشجویان در این جشنواره موفقیت شما است، اینکه دانشگاه شهید چمران امروز این کیفیت و جمعیت را می‌بیند، برای من در وزارت علوم نیز موجب افتخار و مباهات است. این حرکت در حوزه‌های مختلف نیز قابل مشاهده است. به‌طور مثال در عرصه قرآن بزرگترین جشنواره دانشجویی سال گذشته با شرکت بیش از ۶۰ هزار نفر برگزار شد؛ همچنین شاهد برگزاری پنجمین و ششمین جشنواره رویش بودیم.

 

  • برگزاری ۳۲ جشنواره ملی رضوی در سال جاری

وی ادامه داد: در بخش جشنواره‌های رضوی که یک کار ابتکاری بود، ۱۶ جشنواره ملی هم‌زمان با ارائه چهار هزار اثر علمی، فرهنگی، ادبی و هنری از دانشجویان برگزار شد که در سال جاری به ۳۲ جشنواره ملی با هزاران اثر گسترده شد. در عرصه های قرآن، ورزش، جشنواره های رضوی، اردوهای علمی، راهیان نور، سفرهای آموزشی و... نیز روزبه‌روز شاهد افزایش آنها بودیم؛ به‌طور مثال در بخش رضوی، پنج هزار نفر در اولین سال به سفر اعزام شدند که در سال دوم به ۱۴ هزار نفر و امسال به ۳۷ هزار نفر رسید و امیدواریم این حرکت به‌عنوان حرکتی فرهنگی تداوم و توسعه پیدا کند.

 

  • اردوهای علمی و فرهنگی باید در چارچوب ضوابط توسعه یابد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید به این سمت حرکت کنیم که اردوهای علمی و فرهنگی در چارچوب ضوابط و هنجارهای اجتماعی و دینی توسعه پیدا کند و امکان تعامل دانشجویان در قالب انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی با دانشجویان منطقه و کشورهای اسلامی برقرار شود، گفت: در سفر اخیر که با رؤسای چندین دانشگاه به لبنان داشتم، آنان نیز برای حضور در این جشنواره‌ها استقبال کردند و امیدواریم در سال‌های آتی حضور شما دانشجویان را در جشنواره‌های خارجی شاهد باشیم.

هاشمی افزود: اردوهای خارجی در قالب گروه‌های علمی، مبادلات علمی و بین‌المللی، وجهه همت ما است که در این مسیر تلاش می‌کنیم. اکنون در عرصه هنر تئاتر این اتفاق افتاده است که امسال بیستمین جشنواره تئاتر را داریم و شاهد حضور ملیت‌های مختلف در آن هستیم.

وی ادامه داد: شعاری که ما از ابتدا داشتیم، مشارکت علمی، فرهنگی، اجتماعی و هنری در حوزه‌های مختلف و نشاط و آگاهی با افزایش حضور و نقش‌آفرینی در بخش‌های مختلف بود که منجر به امید و دلگرمی و انگیزه دانشجویان می‌شود. این مبنایی بود که ما برای خود انتخاب و با کمک دانشجویان به این سمت حرکت کردیم.

 

  • باید بدون شعار و عوام‌فریبی به سوی حل مشکلات حرکت کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: امروز خرسندم که این شور و نشاط را در دانشجویان می‌بینم. آنچه پیام شما در این جشنواره است، بسیار اثرگذار و مهم است. همه ما ایرانیان، خوزستانی هستیم؛ چون اگر خوزستان نبود، ایران هم نبود و مشکل خوزستان، مشکل ایران است. تلاش و کوشش ما برای حل مسائل زیست‌محیطی خوزستان یک مطالبه ملی است، اما اهل علم می‌دانند که کار علمی بدون رویکرد علمی و برنامه‌ریزی درازمدت و تدبیر عالمانه، میسر نیست.

هاشمی عنوان کرد: ما باید بدون شعار و عوام‌فریبی به سوی حل مشکلات حرکت کنیم. اهل علم می‌دانند در تبیین یک مشکل باید ریشه‌های تاریخی، جغرافیایی و اقلیمی آن را بررسی کرد و حل آن با شعار میسر نمی‌شود؛ بلکه باید به طور ریشه‌ای بررسی شود. این وظیفه همگان و دولتمردان است.

 

  • دانشجویان در زمینه محیط زیست مطالبه‌گر باشند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: اتفاقی که به‌تدریج در غرب کشور رخ داده و ما را با بحران زیست‌محیطی مواجه کرده، مستلزم یک عزم ملی است که اکنون ایجاد شده است. می‌دانید که عمق آب‌های زیرزمینی به مراتب پایین رفته است و در برخی استان‌ها با فرونشست زمین مواجه هستیم؛ بی‌تدبیری در استخراج آب‌ها، احداث سدها و مدیریت آب، موجب ایجاد بحران‌هایی در حوزه محیط زیست در بخش‌های مختلف جغرافیایی شده و شما دانشجویان به‌عنوان جوانان نخبه باید در این زمینه مطالبه‌گر باشید و با رویکرد علمی و تلاش با برنامه، خواسته‌های خود را بیان کنید.

هاشمی ادامه داد: دانشگاهیان در این زمینه پیشرو هستند و تاکنون اقداماتی آغاز شده که نتایج آن را در ماه‌های آینده می‌بینیم و امیدواریم این روند تداوم پیدا کند. دانشگاه ما باید مطالبه‌گر باشد؛ زیرا دانشجویان چشمان تیزبین جامعه، نسل فعال و مطالبه‌گر و بخش مشارکت‌آفرین جامعه هستند؛ بنابراین این جمعیت بزرگترین سرمایه ملی ما است.

 

  • رشد بیش از دو هزار نشریه دانشجویی

وی در ادامه به سؤالات نمایندگان کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی پاسخ گفت و اظهار کرد: خرسندم که در سال چهارم این دولت شاهد چنین فضای آزاد و پرنشاطی هستیم که دانشجویان نظرات، سؤالات و نقدهای خود را به صراحت مطرح می‌کنند. این بزرگترین دستاوردی است که من می‌توانم از پرونده فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها عرضه کنم. وظیفه ما است که چنین فضایی داشته باشیم که نقدها در آن مطرح شود و دانشگاه ظرفیت شنیدن آن‌ها را داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رشد بیش از ۲ هزار نشریه در سه سال اخیر و ارتقای کیفی نشریات، تاکید کرد: نظارت غیرقانونی پیش از چاپ بر نشریات دانشجویی، غلط و غیرقانونی است و در هیچ دانشگاهی نباید رخ دهد.

وی افزود: آزادی بیان در جمهوری اسلامی از اصول و حقوق شهروندی است و ما موظفیم از این حوزه دفاع کنیم و از نقدها و نظرات در چارچوب قوانین استقبال می‌کنیم.

 

  • رشد پنج برابری اتحادیه‌های علمی و دانشجویی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آیین‌نامه کانون‌ها خاطرنشان کرد: وجود این آیین‌نامه‌ها به‌خصوص در مجامع تخصصی کانون‌ها یک ضرورت است. ما تنها تصمیم‌گیر نیستیم و بسیار تأکید داریم که هرچه زودتر امکان تشکیل مجامع تخصصی کانون‌ها فراهم شود. همان‌طور که در بخش انجمن‌های علمی از توفیقات ما این بود که چهار یا پنج اتحادیه انجمن‌های علمی و دانشجویی به ۳۲ اتحادیه ارتقا پیدا کرد؛ یعنی تعداد این اتحادیه‌ها پنج برابر شد.

سید ضیاء هاشمی ادامه داد: ما معتقدیم هر کلاسی باید محفل آزاداندیشی باشد و در هر فضا و مجمعی باید فضای گفت‌وگوی آزادانه وجود داشته باشد.

 

  • همواره گفته‌ایم دانشگاه امن می‌خواهیم، نه امنیتی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص موانعی که برای فعالیت برخی تشکل های اسلامی دانشگاه به وجود می آید، گفت: درباره سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌ها متأسف و متأثریم و وظیفه خود می‌دانیم که در حد توان تلاش کنیم، اما حد اختیارات ما نیز محدود است. باید گفت دانشگاه ملک هیچ‌کس نیست و متعلق به تمام اساتید، دانشجویان و گروه‌های دانشجویی است. نگاه امنیتی به دانشگاه نیز غلط است و ما همواره گفته‌ایم دانشگاه امن می‌خواهیم، نه دانشگاه امنیتی.

 

بنا به این گزارش، در ادامه این مراسم، تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از نشریات دانشگاهی، انجمن های علمی دانشجویی، کانون های فرهنگی و هنری، بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره)، انجمن اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویی به طرح پرسش ها و بیان انتقادات و برخی کاستی ها پرداختند که دکتر هاشمی به سوالات آنان پاسخ گفت.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: