جمعه 31 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری کارگاه ازدواج
تاریخ انتشار: سه شنبه 21 اسفند 1397

یوسف علامه آرام مشاور و مدرس دوره‌های پیش از ازدواج مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی همدان در بین دانشجویان با معرفی ارزش‌هایی که در ازدواج باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: افراد با شناخت شخصیت خود می‌توانند تعاملات سازنده و مشاغل موفقیت آمیزی را برای خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به ارزش‌ها و ملاک‌هایی که در ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: افراد در مراحل شناخت قبل از ازدواج باید ملاک‌های خود را اولویت‌بندی کنند و این اولویت‌ها بین زن و مرد می‌بایست تناسبی داشته باشد، بطور مثال اگر اولویت اول یک شخص تحصیل است با فردی که تحصیل اولویت هفتم یا هشتم اوست تناسب ندارند.

وی ادامه داد: اگر ثروت اولویت اول یک شخص باشد و خانواده جزء اولویت‌های آخر او باشد نمی‌تواند با فردی که اولویت اول او خانواده است ازدواج کند.

این مشاور ازدواج با تاکید بر اینکه برای انتخاب همسر نیاز است که در ابتدا روحیات و شخصیت خود را بشناسیم، ابراز کرد: پس از شناخت کامل از خود می‌توانیم تشخیص دهیم با چه افراد و چه تیپ شخصیتی می‌توانیم ارتباط موثرتر و سازنده‌ای ایجاد کنیم.

علامه با اشاره به اینکه هر که خود را بشناسد خدای خود را نیز می‌شناسد، گفت: خودشناسی از مواردی است که مورد تاکید اسلام است، اگر کسی می‌خواهد آرام و شاد باشد و ارتباط خوبی با خدای خود داشته باشد باید خودم را به خوبی بشناسد.

وی ادامه داد: هم‌چنین اگر زوجین قبل از ازدواج شناخت کافی از خود و طرف مقابل داشته باشند موجب انتخاب صحیح شده و از طلاق جلوگیری می‌شود.

این مشاور ازدواج با بیان ویژگی‌های دو تیپ شخصیتی برون‌گرا و درون‌گرا عنوان کرد: برون‌گراها افرادی خونگرم و دارای روابط اجتماعی بالا هستند، افرادی که به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، اما درون‌گراها توانایی برقرار کردن ارتباط ضعیفی دارند، برونگراها دارای دوست و رفقای زیادی هستند اما درون‌گراها نه علاقه دارند و نه می‌توانند رفقای زیادی داشته باشند و با افراد محدودی ارتباط می‌گیرند آن هم عمیق نیست و با افراد صمیمی نمی‌شوند.

وی افزود: افراد برون‌گرا افرادی خوش‌‍مشرب هستند، زود قهر می‌کنند اما سریع هم آشتی می‌کنند، در ظاهر منظم اما غالبا شلخته هستند. این دسته افراد کسانی هستند که اول حرف خود را می‌زنند سپس به آن فکر می‌کنند، از این رو معمولا از کارهای خود پشیمان می‌شوند، احساسات خود را به راحتی بروز می‌دهند و از این امر نیز لذت می‌برند.

علامه با اشاره به ویژگی مشترک تیپ شخصیتی درونگراها یادآور شد: این افراد جمع‌های کوچک و خودمانی را دوست دارند، دیر قهر می‌کنند، انسان‌های منظم و دارای چارچوبی هستند، این افراد قبل از صحبت کردن خوب فکر می‌کنند و غالبا افراد کم اشتباه‌تری هستند، بسیار کم ابراز احساسات می‌کنند و بیشتر علاقه دارند که شنونده باشند.

وی با اشاره به اینکه افراد برون‌گرا افرادی پرحرف هستند، عنوان کرد: این دسته از انسان‌ها در همه امور سعی می‌کنند شرکت داشته باشند و معمولا مدیریت را به دست می‌گیرند، معمولا شنونده‌های خوبی نیستند، اهل معامله هستند برخلاف درون‌گراها که اهل معامله نیستند، در مشاغلی که دارای ارتباطات زیادی باشد موفق‌تر هستند، در شغل خود هر چه با افراد بیشتری ارتباط داشته باشند روحیه و انرژی بیشتری دریافت می‌کنند.

علامه تاکید کرد: نظر این افراد به راحتی و زود تغییر می‌کند، این افراد در زمان خستگی خود ترجیح می‌دهند که به جای شلوغ بروند تا انرژی بگیرند.

علامه ابراز کرد: اما افراد درون‌گرا نظرشان بسیار سخت و کمتر تغییر می‌کند این افراد زمانیکه نه می‌گویند دیگر نظرشان تغییر نخواهد کرد، واکنش‌های آرام‌تری نسبت به افراد برون‌گرا دارند و کمتر عصبانی می‌شوند. در زمان خستگی خود تنهایی و  سکوت حالشان را بهتر می‌کند، معمولا این افراد دوست دارند که درب اتاق خود را ببندند.

وی با تاکید بر اینکه درون‌گراها افرادی هستند که بر حرف خود تاکید دارند، بیان کرد: این افراد معمولا حرف حرف خودشان است و نظر خودشان دارای اهمیت است، در مشاغلی که نیاز به تمرکز دارد موفق‌تر هستند، مشاغلی که نیاز به ارتباطات با دیگران ندارد. نکته‌ای که باید به آن تاکید کرد این است که در ارتباط با درون‌گراها نباید وارد حریمشان شد حتی اگر این افراد نزدیک‌ترین شخص یعنی همسر باشد.

این مشاور ازدواج تصریح کرد: افراد برون‌گرا در مشاغلی چون معاملاتی، معلمی و مشاغلی که نیاز به ارتباط با دیگران دارد و تمرکز کمتری دارد موفق می‌شوند، بسیار علاقمند هستند که مورد توجه قرار گیرند و از آنها تعریف و تمجید شود، این افراد را در جمع نباید تخریب کرد، در اینصورت این موضوع هیچگاه از ذهن آنان پاک نخواهد شد.

علامه تاکید کرد: اگر کسی شخصیتش بین این دو تیپ شخصیتی باشد و به یک تیپ گرایش بیشتری داشته باشد او درون‌گرا و با برون‌گرای متعادل است اما اگر تمام ویژگی‌های یک شخصیت را داشته باشد افراطی به حساب می‌آید، بطور مثال برون‌گرایی که در هر شرایطی علی‌رغم خستگی و بی‌حوصلگی در جمع حالش بهتر می‌شود و یا در اولین روز دوستی با کسی یا خود را مهمان او می‌کند یا او را به منزل‌اش ببرد برون‌گرای افراطی است که این  برون‌گرای افراطی نمی‌تواند با افرادی که درون‌گرای افراطی هستند زندگی آرام و خوبی داشته باشند.

وی افزود: هر چه زن و شوهر در این زمینه با هم فاصله داشته باشند زندگی سخت‌تری خواهند داشت.

این مدرس دوره‌های پیش از ازدواج با اشاره به اینکه تغییر کردن و تغییر دادن کار دشواری است، گفت: تغییر شرط دارد و اصلی‌ترین شرط آن دلیل است، دلیل باید آنقدر محکم باشد تا پای آن ایستاد و جا نزد چراکه تغییر کردن سخت و برای نفس انسان دردناک است. لذا افراد نباید به دنبال تغییر دادن طرف مقابل خود باشند.

 

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: