دوشنبه 25 آذر 1398
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان گفت: دروغ عاطفی سبب تنزیل اشعار می شود.
تاریخ انتشار: دوشنبه 15 مهر 1398

وی با اشاره به وجود 100 نوع احساس، افزود: احساس طبق شمارش روان‌شناسان حدود 100 نوع است که یکی از آن‌ها عاطفه است. اگر بنیاد شعر را احساس قرار دهیم، هم برای مخاطبان احساس‌برانگیز بوده و هم منشا شعر، قلیان احساس شاعر است.

ولیئی ادامه داد: به تعبیری، شعر همانند ظرف محتوا است. وقتی خط قرمزها مطرح می‌شود که بدانیم چه محتوایی را درون ظرف می‌خواهیم بریزیم، زیرا اصالت را به محتوا می‌دهیم و هرچه سروده‌ای از احساس فاصله بگیرد، در نهایت به ادبیات تعلیمی خواهد رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به استفاده از لفظ شعر معنوی یا دینی به جای شعر آئینی، بیان کرد: بهتر است به جای لفظ شعر آئینی از شعر معنوی یا دینی استفاده شود، زیرا آئین تعریف دیگری دارد و زمانی‌که به این اشعار لفظ آئین می‌دهیم، حالت انتظامی پیدا می‌کند و آن را تنزیل می‌دهد.

وی افزود: در عالی‌ترین شکل سرودن شعر، احساس عشق، شگفتی، خشم و احساس بنیادین را در انسان ایجاد کرده، همان‌طوری‌که عنصر بنیادین شعر حافظ، شیفتگی و عنصر بنیادین شعر مولوی، عرفان است. خط قرمزها در احساس چندان دارای معنی نیستند و شعر شاعران باید احساس‌انگیز و احساس‌انگیخته باشد.

ولیئی در رابطه با دروغ عاطفی در سرودن اشعار، تصریح کرد: دروغ عاطفی، شعر را تنزیل می‌دهد. شاعر باید خط قرمزها را رعایت کرده و به خود دروغ نگوید، زیرا شاعری که به خود دروغ می‌گوید پس از مدتی خلاقیت و انگیزه خود را از دست خواهد داد.

وی در رابطه با عرفانی بودن محتوا و احساس اشعار مولوی، بیان کرد: مثنوی مولوی به لحاظ محتوایی، عرفانی بوده و عرفان بینش واقعیت وجدانی است. شعر عرفانی روایت‌گر لحظه‌های عارف از تجربه‌های آفاق و انفس است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: خداوند را نمی‌توان دریافت اما می‌توان یافت؛ هرچه کمال وجودی شاعر بیشتر باشد، کمتر محمل انتقال باورها خواهد بود، زیرا منحنی شعر دینی و عرفانی را می‌توان از بدو تاریخ رسم کرد و زمانی که در باور خلاصه و به موسیقی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: شعر حادثه‌ای است که در زبان اتفاق می‌افتد و زبان جنس شعر بوده که خود، زبان احساس را هدایت و احساس نیز از حس آدمی تبعیت می‌کند.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: