پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
تاریخ انتشار: سه شنبه 16 مهر 1398

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی «فردا» با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر جمشید جعفرپور رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، دکتر پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش مستند و سینمای تجربی، مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و جمعی از مدیران سینمایی و صنعتی و اهالی رسانه عصر امروز سه‌شنبه 15 مهر در تالار سوره‌ی حوزه‌ی هنری برگزار شد.

استفاده از زبان هنر در بیان کاستی‌ها با ابزار فیلم خوب
دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این مراسم، گفت: به‌عنوان یک فناور با توجه به الگوسازی‌های خوبی که در جهاددانشگاهی در حوزه‌ی علمی و فناوری داشته‌ایم، اعلام می‌کنم که کشور ما هیچ مشکلی در زمینه‌ی توسعه‌ی علم و فناوری ندارد و برای همه‌ی جوانان کشور می‌توانیم شغل آبرومند ایجاد کنیم، اما با مشکلاتی مواجه هستیم که هنر از جمله عکس، فیلم و... خیلی خوب می‌تواند در بیان توانمندی‌های کشور و مشکلات آن کمک کند.
وی ادامه داد: من به‌عنوان یک فناور از سال 1358 در جهاددانشگاهی بوده‌ام و اعتقاد داشتم که عکس در نشان دادن توانمندی‌هایمان موثر است، اما فکر می‌کردم همه‌ی این اتفاق در خرید یک دوربین خوب و عکاسی توسط یک عکاس خوب امکان‌پذیر است؛ اما به مرور فهمیدیم که دوربین حل‌کننده مشکل نیست و حتما باید یک عکاس صنعتی خوب داشته باشیم تا عکاسی صنعتی را درک کند و ما هم از یک عکاس صنعتی حرفه‌ای استفاده کردیم و زیباترین کاتالوگ‌ها را تولید کردیم.
دکتر طیبی با اشاره به نقش هنر در معرفی توانمندی‌های صنعتی و فناوری، توضیح داد: فیلم صنعتی هم همین‌طور است و می‌تواند خیلی خوب به بیان دستاوردها و توانمندی‌ها بپردازد و فهمیدیم که فیلم‌بردار، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان هم در صنعت غرق باشند و بفهمند تا بتوانند بیان خوبی داشته باشند. این جنبه‌ی مثبت کار هنر است که بسیار ارزشمند است.
رییس جهاددانشگاهی در ادامه گفت: در بیان کاستی‌ها هم هنر می‌تواند بسیار نقش موثری داشته باشد؛ ما مشکلی در زمینه‌ی توسعه علمی و فناوری نداریم، اما کاستی‌هایی داریم که باید رفع شوند و هنر با زبان فیلم خیلی خوب می‌تواند این کارها را بیان کند.
وی با بیان این‌که ما هنوز در کشور استراتژی توسعه‌ی صنعتی نداریم، اظهار کرد: زیرساخت پیشرفت هر کشور استراتژی توسعه‌ی صنعتی است که بر پایه‌ی مزیت‌های بومی تحقق پیدا می‌کند و باید فهم فناوری در این زمینه داشته باشیم؛ همچنین می‌توانیم خلق مزیت کنیم و الکترونیک و آی تی خلق مزیت است. در این زمینه ما مشکل داریم و استراتژی توسعه‌ی صنعتی نداریم و این مساله باید به شکلی بیان شود. علاوه بر جهاددانشگاهی، معاونت علمی و فناوری پای این کار آمده و اقدامات خوبی هم انجام شده است.
دکتر طیبی ادامه داد: عدم خودباوری مدیران و کارشناسان یکی از مشکلات جدی ماست که آسیب‌های جدی به این مساله می‌زند. باید روی این مسایل کار شود و به مردم هم آگاهی زیادی داده شود. فکر می‌کنم که با زبان فیلم خیلی خوب می‌شود مسایل و مشکلات را برطرف کرد و برنامه‌ریزان این حوزه می‌توانند تعیین کنند که چه زمانی هنر می‌تواند وارد میدان شود و مردم را قانع و آگاه کند تا از محصولات خوب ایرانی استفاده کنند.
رییس جهاددانشگاهی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در کشور داشتیم، این است که خیلی از مسایل و موضوعات شفاهی هستند. در حوزه‌ی صنعت و فناوری بسیاری از خاطرات شفاهی وجود دارند که می‌توانند در قالب فیلم عرضه شوند؛ البته ما می‌دانیم این فیلم‌ها خیلی مورد حمایت عمومی قرار نمی‌گیرد و باید از فیلم‌ساز توسط مسوولان و مدیران حمایت شود؛ ما در حد توان خود با برگزاری این جشنواره تلاش کردیم تا حمایت خود را از شما هنرمندان انجام دهیم و امیدواریم مدیران هم در این زمینه کمک کنند.
 

ارایه‌ی محصولات از طریق ابزار هنر
در ادامه، دکتر جمشید جعفرپور رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: خوشحالیم که جهاددانشگاهی در زمینه‌ی برگزاری این رویداد پیشگام شده است؛ ما حتما به تقویت و توسعه‌ی چنین فعالیت‌هایی نیاز داریم. ما به شدت نیازمند توسعه‌ی این فناوری هستیم. جامعه‌ی امروز ما در شرایط تحریم است و باید به بازارهای جوامع دیگر دست پیدا کنیم؛ 15 کشور در همسایگی ما حضور دارند که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را وارد می‌کنند، اما ما بازار آن‌ها را در اختیار نداریم. همواره شنیده‌ایم که محصولات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما بسته‌بندی خوبی ندارند؛ در حالی‌که سایر کشورها کالاهای بی‌کیفیت خارجی را به دلیل بسته‌بندی مناسب خریداری می‌کنند.
وی تاکید کرد: همین فعالیت می‌تواند شغلی پردرآمد باشد؛ در صورتی‌که صاحبان کالا و سرمایه برای آن هزینه کنند؛ ما با به کارگیری این هنر می‌توانیم بسیاری از مشکلات و تحریم‌ها را رفع کنیم. ما می‌توانیم محصولات مختلف خود را از طریق هنر به درستی عرضه و معرفی کنیم و از پس مشکلات بربیاییم. نیاز است که آموزش این حوزه را در رشته‌های دانشگاهی هم انجام دهیم.
 

نگاه خلاق و هنرمندانه در فیلم صنعتی به فعالیت‌های فناورانه 
بهزاد رشیدی دبیر جشنواره «فردا» ضمن خیر مقدم به حضار، گفت: در این دوره از جشنواره خوشبختانه شاهد حضور پرشور شما هنرمندان فیلم‌ساز و عکاس از یک‌سو و مدیران و کارگزاران صنعت و فناوری کشور از دیگرسو بودیم که با ارایه‌ی آثار خودتان، محتوای جشنواره را به لحاظ تعداد و کیفیت آثار برجسته کردید. همچنین در ایام برگزاری جشنواره حضور گرم و پرشوری داشتید.
وی ادامه داد: چهره‌های خندان شما، جشنواره و کیفیت برگزاری آن را تایید می‌کرد تا جایی که با لبخندهای خود از برگزارکنندگان تشکر و سه روز گذشته را برای ما و جشنواره «فردا» باشکوه می‌کردید. از هم‌راهان و حامیان جشنواره که با کمک آن‌ها توانستیم این رویداد را برگزار کنیم، تشکر می‌کنم؛ غیر از این مراکز، آن‌طور که انتظار داشتیم، سایر مدیران صنعت و فناوری و مدیران روابط عمومی حضور گرم و محسوسی در ایام جشنواره و برنامه‌های آن نداشتند و این برای ما ناباورانه بود؛ در صورتی که حضور این عزیزان و دیدن آثار جشنواره و شناسایی و گفت‌وگو با هنرمندان، می‌توانست برای آن‌ها بسیار کاربردی و آموزش‌دهنده باشد.
دبیر جشنواره فیلم و عکس فردا تاکید کرد: امیدواریم این نگاه‌های سنتی و روزمره کم‌تر شود و این مدیران با همکاری، توان و سرمایه‌ی بالای هنرهای فیلم و عکس که توسط این جشنواره به میدان آمدن همت کنند و از اتلاف سرمایه‌ها و پول این کشور با تولیدات هنری بی‌کیفیت و یکبار مصرف بپرهیزند و در عوض سطح تولیدات هنری خودشان را ارتقا دهند و آثاری تولید کنند که هم متناسب با شأن صنعت و فناوری ایران باشد و هم دستاوردها و فعالیت‌هایشان را درست معرفی کند و هم خودباری و غرور ملی را در جامعه زنده کند؛ امیدواریم مدیران صنعتی ما به این باور برسند که فیلم صنعتی، مشخصا یک آگهی تبلیغاتی، یک محصول سطحی ارتباطی یا یک گزارش تلویزیونی نیست.
رییس جهاددانشگاهی هنر همچنین بیان کرد: فیلم صنعتی یک نگاه خلاق و هنرمندانه به یک تولید یا فعالیت صنعتی و فناوری است. این جشنواره تلاش می‌کند ظرفیت بالای هنرهای تصویری را به میدان بیاورد و فضای گفت‌وگو و همکاری را میان هنر و صنعت فراهم کند تا در این فضای تعاملی، تولیدات هنری با کیفیت در مورد صنعت و فناوری بیشتر شود. این تولیدات در جشنواره فردا و حتی در سایر جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور یافته و بدرخشند و در بسترهایی هم‌چون سینما، تلویزیون، فضای مجازی، محیط‌های آموزشی و فضاهای صنعتی به نمایش عمومی دربیایند و بازتابی نقادانه، روشنگرانه و معرف سرمایه‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی باشند.
رشیدی هم‌چنین گفت: یقین داریم تلاش‌های جهاددانشگاهی هنر در قالب این جشنواره، بی‌شک به بار خواهد نشست و همگان شاهد ثمرات این کوشش‌ها خواهند بود. لازم می‌دانم از مشارکت و همکاری همه‌ی کسانی که در این راه ما را یاری کردند و به ویژه از زحمات تک‌تک همکاران جوان، هنرمند و خلاق حاضر در دبیرخانه جشنواره سپاسگزاری کنم.
 

معرفی برگزیدگان بخش عکس
سپس هیات داوران بخش عکس، یدا... ولی‌زاده، داریوش کیانی، مجتبی آقایی و  امید پورآذر دبیر بخش عکس و هم‌چنین فرهود حقی عکاس پیشکسوت برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شدند.

جوایز بخش تک‌عکس صنعتی به این ترتیب اهدا شد:
رتبه‌ی سوم: لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی در بخش تک‌عکس صنعتی به مرتضی نورمحمدی؛
رتبه‌ی دوم: لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی در بخش تک‌عکس صنعتی به نیما ابوالقاسمی؛
و رتبه‌ی اول: تندیس و لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی بخش تک‌عکس صنعتی به محمد خیاطی اهدا شد.

سپس نوبت به بخش مجموعه‌ی عکس صنعتی رسید و جوایز این بخش به این ترتیب اعلام شد:
رتبه‌ی سوم: لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به محمدمهدی کشاورزی؛
رتبه‌ی دوم: لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مسعود بهاری؛
و رتبه‌ی اول: تندیس و لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به محمد قورچیان رسید.

در ادامه برگزیدگان تک‌عکس تبلیغاتی به این ترتیب معرفی شد:
رتبه‌ی سوم: لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به مهشید زارع کاریزی؛
رتبه‌ی دوم: لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به حامد فخاران؛
و رتبه‌ی اول: تندیس و لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به سید حسین اشرف‌السادات اهدا شد.

سپس نوبت به اعلام برگزیدگان بخش مجموعه‌ی عکس تبلیغاتی رسید که برگزیدگان به این شرح هستند:
رتبه‌ی سوم: لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به حمیدرضا سبزه‌علی؛
رتبه‌ی دوم: لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به پریسا نارنجی؛
و رتبه‌ی اول: تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به سید مهدی یداللهی تقدیم شد.

در ادامه، نوبت به معرفی جوایز دانشجویی رسید و در بخش تک‌عکس تندیس و لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به محمدعلی پورشکوری اهدا شد.
در بخش مجموعه‌ی عکس هم تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی به حمیدرضا امیدبخش رسید.
 

اهدای نشان انجمن کارگردانان سینمای مستند
بخش دیگر این مراسم به اهدای نشان انجمن کارگردانان سینمای مستند رسید و به همین منظور بابک بهداد و پریسا عشقی برای اهدای این نشان روی صحنه حضور پیدا کردند و پس از قرائت بیانیه، نشان انجمن و لوح تقدیر بهترین کارگردانی را به حمید علیداد و باقر سروش برای فیلم  «قوس الکتریکی» اهدا کردند.
در ادامه، نوبت به معرفی جوایز بخش فیلم رسید و در بخش بهترین فیلم مستند از نگاه دانشجویان، تندیس و لوح تقدیر به الهام معروفی برای فیلم «330 سی‌سی خاطره» رسید.
دیپلم افتخار این بخش به بهرام عظیمی برای فیلم «سیم ششم» تعلق گرفت.

 سوژه‌های پیشرفت برای عکاسان و هنر صنعت سینما
دکتر پرویز کرمی رییس ستاد فرهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تشکر از مسوولان و هنرمندان حاضر در این جشنواره، گفت: ۴ هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان کجا باید دیده شود و چه کسی باید آن‌ها را معرفی کند؟ 180 مرکز نوآوری سوژه‌ی خوبی برای عکاسان و هنر صنعت سینمای ما نیست؟ شتاب‌دهنده‌هایی که امروز شکل گرفتند و در حوزه‌های فرهنگ و هنر و صنایع خلاق از جمله سینما فعالیت می‌کنند. ما امروز به همت جوانان دانشجو و اساتید حوزه‌های مختلف به نوآوری کارخانه‌های خود پرداخته‌ایم.
وی ادامه داد: هم‌چنین در حوزه‌ی استارت‌آپ‌ها توانستیم قدم‌های موفقی برداریم؛ ما در مسیر استارت‌آپ‌های پیشرفته، گام‌های جدی برداشتیم؛ چه کسی باید این پیشرفت را به جامعه منتقل کند؟ در چنین رویدادهایی و با تفاهم با هنرمندان می‌توانیم به این زمینه دست پیدا کنیم.

 برگزیدگان بخش فیلم‌های دانشجویی
سپس زمان معرفی برگزیدگان بخش فیلم‌‌های دانشجویی رسید و تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی به ناصر ناصرپور برای فیلم «دسترنج» اهدا شد.
دیپلم افتخار این بخش هم به عابدین محمدی برای فیلم «چرخش» و سید صفی‌ا... حسینی برای فیلم «سرتیفیکیت» تعلق گرفت.

برگزیدگان بخش فیلم‌های تبلیغاتی
در بخش فیلم‌های تبلیغاتی، تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی به مرتضی پایه‌شناس برای فیلم «بلوک زنی» اهدا شد.

سپس در بخش پویانمایی (گرافیک متحرک) برگزیدگان به این ترتیب معرفی شدند:
تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی به مهدی خرمیان به فیلم «سوزن بان»  تعلق گرفت.
تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی جایزه‌ی ویژه‌ی هیات داوران به بهرام عظیمی برای فیلم «سیم ششم» رسید.
دیپلم افتخار این بخش به علی نیکوکار برای فیلم «مجتمع شهید مدرس» رسید.
 

برگزیدگان مجموعه‌ی مستندهای تلویزیونی
در ادامه‌ی این مراسم نوبت به اعلام برگزیدگان بخش مجموعه‌ی مستندهای تلویزیونی رسید.
تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی به وحید فرجی برای فیلم «مسیر نو» تعلق گرفت.
تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی جایزه‌ی ویژه‌ی هیات داوران به حسام اسلامی برای فیلم «غرامت» رسید.
دیپلم افتخار این بخش به احمد شفیعی برای «نبرد امواج» رسید.

سپس بیانیه‌ی هیات داوران بخش فیلم جشنواره فیلم و عکس صنعتی با محوریت تنوع آثار و ارتباطشان با سال حمایت از تولید ملی قرائت شد و برگزیدگان به این شرح معرفی شدند:
تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی به سید مجتبی خیام‌الحسینی برای فیلم «در کنار هم» و محمد اسکندرزاده برای فیلم «شور شیرین» شد.
تندیس و لوح تقدیر بهترین تهیه‌کنندگی به یاسر طالبی برای فیلم «کاغذ یک درنگ مچاله» تعلق گرفت.
دیپلم افتخار این بخش به سید وحید حسینی نامی برای فیلم «کل به جز» رسید.

 سه نشان جشنواره اهدا شد
در بخش دیگر جشنواره سه نشان پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا به محسن استادعلی، مهدی مطهر و صادق سکری اهدا شد.

 راه‌آهن عرصه‌ی تلفیق هنر و صنعت
سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن سخنران دیگر این مراسم بود که گفت: فکر می‌کنم اسم راه‌آهن، قطار، ریل، کوپه، ایستگاه و... کلمات و واژه‌های آشنایی برای اهالی هنر است؛ راه‌آهن را می‌توان عرصه‌ی تلفیق هنر و صنعت نامید. راه‌آهن در کشور عزیز ایران از سال 1227 حضور داشته است. در طول تاریخ در ایران، ما شاهد تلاش و پژوهش گسترده در این حوزه بودیم.
وی ادامه داد: در این سال‌ها، توجه جدی از طرف مسوولان عالی نظام به این عرصه صورت گرفته و در رأس فعالیت‌های دولت قرار داد. به تازگی هم شهرهای دیگری هم به شبکه‌ی ریلی پیوستند و طرح قطار سریع‌السیر تهران، قم و اصفهان در دست اجرا است که با بهره‌برداری از آن اتفاقی نو در حوزه‌ی راه‌آهن رخ می‌دهد. ما با استفاده از نظرات مسافرانی که از خطوط راه‌آهن استفاده می‌کنند از سرمایه‌ها و داشته‌های خود بهره می‌بریم. راه‌آهن سراسری ایران توسط یونسکو در حال ثبت جهانی است و مراحل نهایی آن در حال انجام است و نمایندگان این سازمان بازدیدهای نهایی را انجام دادند.
رسولی هم‌چنین گفت: راه‌آهن، ایستگاه و خطوط ریلی ما تنها به ثبت نمی‌رسند، بلکه تمامی اماکن تاریخی، روستاها، ریل‌ها و... به ثبت می‌رسند. ما در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به بخش‌های فرهنگی و هنری جامعه بسیار توجه داریم و سالانه حدود 30 میلیون نفر هم مسافر داریم. هم‌چنین با سازمان‌ها، کارآفرینان بزرگ کشور ارتباط تنگاتنگ داریم و تا به حال دو جشنواره فیلم و عکس برگزار کردیم که دستاورد ارزشمندی بوده است و توانسته محصول مناسبی را در اختیار هنرمندان قرار دهد.

 

برگزیدگان بخش موضوعی
هم‌چنین در بخش فیلم‌های موضوعی ویژه‌ی برگزیدگان به این ترتیب معرفی شدند:
تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی به نرگس رستمی معز برای فیلم «دیده بان» رسید.
تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی به جواد وطنی برای فیلم «ورس» اهدا شد.
هم‌چنین دو دیپلم افتخار این بخش به محمد دهستانی برای فیلم «نظر» و رضا شیخلانی برای فیلم «قطار اندیمشک» اهدا شد.
لوح تقدیر بخش عکس‌های موضوعی هم به حسین جوادی و رسا قوام شهیدی اهدا شد.
 

 

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: