جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
عبدالرضا مجدالدین: انقلاب، جوانان و علم و فناوری
تاریخ انتشار: دوشنبه 20 آبان 1398

 به گزارش روابط عمومي مرکز فرهنگي دانشجويي امام، ولايت فقيه و انقلاب اسلامي، دکتر عبدالرضا مجدالدین، در سومين روز برگزاری هشتمین دوره اردوي فرهنگي- آموزشي طريق جاويد با موضوع "انقلاب، جوانان و علم و فناوری" اظهار کرد: در بیانیه گام دوم، خطاب رهبری به همه مردم و علیالخصوص جوانان است با این مفهوم که از انقلاب خود حراست کنید و مبادا گفته شود که این انقلاب متعلق به دهه 50، یا دهه 40 یا ... باشد.

وی ادامه داد: خداوند در این آیه می فرماید:

مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا إِلَيهِ يَصعَدُ الكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ يَرفَعُهُ وَالَّذينَ يَمكُرونَ السَّيِّئَاتِ لَهُم عَذابٌ شَديدٌ وَ مَكرُ أُولئِكَ هُوَ يَبورُ(سوره مبارکه فاطر، آیه 10).

هر که طالب عزت است (بداند که همانا در ملک وجود) تمام عزت خاص خدا (و خداپرستان) است. کلمه نیکو (ی توحید و روح پاک آسمانی) به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد. و بر آنان که به مکر و تزویر اعمال بد کنند عذاب سخت خواهد بود و فکر و مکرشان به کلی نابود خواهد شد.

عبدالرضا مجدالدین ضمن تأکید بر اینکه خداوند راه عزتمندی را به ما یاد میدهد و همه عزت یکجا نزد خداست. گفت:

دلیل من برای انتخاب این آیه، این بود که؛ باریتعالی در کل خلقت به تدبیر خودش دو مسیر را مشخص نموده است؛ حق و باطل؛ هماکنون از جهانبینی شروع میکنیم تا برسیم به علم و فناوری.

«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» (سوره مبارکه بقره، آیه 257).

عزت در دست اوست، در قرآن پروردگار عالم، حضرت ابراهیم(ع) را یک امت معرفی میکند. در عصر ما امام(ره) در مورد شهید بهشتی این جمله را فرمودند و در عصر حاضر، شهید حججی؛ عرض ارادت ویژه دارم به ساحت مقدس و پاک شهدا. بسیار بسیار سخت است که انسان از همسر و فرزند خود بگذرد و راهی شود.

وی افزود: یک جوان و یک فرد از میان شما میتواند به اندازه یک ملت و نه جامعه ایرانی بلکه ملت مسلمان و شیعه و حتی غیرشیعه و غیرمسلمان را تحت تأثیر قرار دهد و درونشان را تغییر دهد. پس اگر بخواهد «و تعز من تشاء» باشد آنگاه فرق میکند. پس از خداوند عزت الهی بخواهیم؛ در عزتالهی، همهچیز هست، تحصیلات، همسر و فرزند شایسته و ... ؛ تازه این بخش دنیایی است، بخش آخرتی آن جداست.

حضرت امیر(ع) میفرمایند: «مَثَلُ الدُّنْيَا كَمَثَلِ الْحَيَّةِ لَيِّنٌ مَسُّهَا وَ السُّمُّ النَّاقِعُ فِي جَوْفِهَا يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ وَ يَحْذَرُهَا ذُو اللُّبِّ الْعَاقِلُ» حیّ که ما آن را زندگی میدانیم، نیست و یک حَيَّةِ است که منظور مار است؛ آنهم مار زیبای خوش خط و خال! یعنی دنیا مثل مار است آنهم با خصوصیاتی که گفته شد. آدم جاهل با آن بازی میکند و انسان عاقل از آن دوری میگزیند اما از آن به عنوان ابزار جهت آخرت بهره میبرد.

وی با اینکه عزتمندی به گونهای است که باید فیالدنیا و الاخره باشد اظهار کرد: شهید صدوقی میفرمود: شهدا وقتی که وارد صحرای محشر میشوند از گلویشان نور میتابد؛ دقیقاً مثل شهدای خودمان که وقتی آمادگی شهادت پیدا میکردند دیگران خطاب به آنها میگفتند که فلانی نور بالا میزنی! این نورانیت عزت ابدی است که برخی چون شرایطشان خاص است بیوت ایشان، در ورودی بهشت و صفی که در آن منتظر میمانند متفاوت است.

مجدالدین ادامه داد: راه عزتمندی و سرافرازی آنهایی که الذین آمنوا هستند، باید ببینیم که از چه طریقی است. یک جاهایی هم در سوره مبارکه اسراء از آیه 10 الی 12 و 21 الی 38 کد را بیان میکند که در سوره مبارکه انعام از آیه 150 تا 153 هم برخی از آنها را تکرار میکند. دیگر اینکه در 10 آیه اول سوره مؤمنون کد میدهد. برخی از آنها باید است مثل پرستش خدا، احسان به والدین، برپایی و خشوع در نماز، ادای زکات، امانت داری، دوری از مال یتیم، تعهد به پیمان و وفای به عهد و توجه به نزدیکان و مستمندان و برخی نباید است که مثل قتل، فحشا، منکر و مال یتیم و زنا باید دوری کنیم و زنان و مردان باید فروج خود را حفظ کنند که در صورت انجام موارد بالا(بایدها و نبایدها)، به یقین در خیل گروه مؤمنین خواهند بود؛ البته مؤمنین چند گروه هستند برخی مستغفرین بالاسحار، برخی شب زندهدار هستند. گروهی ممکن است هیچکدام را نداشته باشد و به گفته حضرت آیتالله شبیریزنجانی کف ایمان(انجام واجبات و ترک محرمات) و اخلاق(گذشت) را داشته باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: یک خاصیتی در این جوان(شهید حججی) بوده است که اینقدر جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. پس یک جوان میتواند یک ملت باشد. و آنچه که در ابتدای صحبتم گفتم این است که مسیر مشخص است چه برای اولیاء خدا و مؤمنین و چه اولیاء طاغوت و کافرین. چه هنگامیکه خطای کوچکی انجام دهیم و چه وقتی در مسیر نور هستیم و به خود غره شویم، طبق فرموده حضرت امیر(ع) "يَهْوِي إِلَيْهَا الْغِرُّ الْجَاهِلُ" وارد ظلمات شدهایم؛ این تکلیف خلایق در عالم است.

مجدالدین با تأکید براینکه در ورطه اجتماعی بحث انقلاب و جوانان است، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم خطاب رهبری به همه مردم و علیالخصوص جوانان است با این مفهوم که از انقلاب خود حراست کنید و مبادا گفته شود که این انقلاب متعلق به دهه 50، یا دهه 40 یا ... میباشد. اتفاقاً شما در زمانی وارد شدید که خیلی از سختیها و صعوبتها انجام شده است.اما انتظار چیست؟! انتظار اساسی این که انقلاب هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنا فداء) است، نزدیک کنید، زیرا که تا بستر فراهم نشود، ظهور محقق نخواهد شد.

وی گفت: انقلاب در گام اول رژیم سلطنتی پهلوی را ساقط کرد و بعد حکومت مردمی، مردمسالاری دینی و اراده جامعه را که جان مایه پیشرفت همهجانبه و حقیقی است در کانون کشور وارد کرد. شاید بسیاری از ما از وقایع دهه 40 و 50 خبر نداشته باشیم و برخی که تاریخ را مطالعه کردهاند کم و بیش مطلع هستند. اگر یک سگ آمریکایی به هر نحوی کشته میشد محاکمه شدیدی در انتظار ضارب بود. اما شرایط امروز ما قابل قیاس با آن زمان نیست! در برگههایی که در دست شماست برکات انقلاب در بخشهای هفتگانه آمده است. رهبر معظم قبل از برشمردن این هفت گزینه، جوانان را میداندار اصلی حوادث و ملزم به ورود در عرصه مدیریت میداند و اینکه روحیه و باور «ما میتوانیم» را به همگان منتقل کرد. شکلگیری و توانمندی که توسط جوانان ایجاد گردیده باید در «ما میتوانیم» باشد.

مجدالدین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جاهایی است که حضرت آقا، شانههای شما را میطلبد، باید مسئولیت بپذیرید و شانه خالی نکنید. روحیه انقلابی زمانی است که شور و نشاط جوانی توأم با ایثار میشود به این معنا که انسانی چیزی را طلب نکند. و مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. برای باز شدن این مطلب باید بگویم که 36 میلیون از جمعیت 80 میلیونی کشور را جوانان تشکیل میدهند که از این تعداد جوان، 4 میلیون فرهیخته و تحصیل کرده میباشد و متأسفانه به همین نسبت معتاد در کشور داریم. اما طیف امیدبخش کشور ما همین جوانان هستند که مستعد و آماده هستند که باید مورد اطمینان قرار بگیرند و مسئولیتسپاری به ایشان صورت گیرد.

وی ادامه داد:  بحثی در دهه هفتاد مطرح شد تحت عنوان «جنگ تمدنها» یک خانم ایرانی به نام «شیرین هانتر» که فارغالتحصیل دانشگاه تهران بود و هماکنون خاورمیانهشناس در آمریکاست و در دانشگاه هاروارد مشغول است در کتاب «آینده اسلام و غرب» پس از نام بردن تمدنهای مختلف در چین، هند، مصر، ایران باستان و ... میگوید که اگر تمام این تمدنها را از نظر قدرت برآورد کنید، جنگ اصلی بین تمدن غرب است و تمدن اسلام! چون بقیه تمدنها سلطه غرب را پذیرفتهاند. وقتی تمدن اسلامی میخواهد با تمدن غرب مقابله کند، بخش تمدن اسلامی(اسلام آمریکایی) که آل سعود سردمدار آن است، سازگار است و سلطه غرب را میپذیرد اما تمدن اسلامی شیعی(اسلام ناب محمدی) چون نمیتواند سلطه کفر را بپذیرد، در تقابل با آن است و آن جمعیت 200 ملیون نفری هستند که در ایران، جنوب عراق، جنوب لبنان، سوریه و بخشی در پاکستان و افغانستان ساکن هستند.

نکته مهم اینکه جوانان ایران اسلامی 36 میلیون هستند اما جوانان عراق، افغانستان و پاکستان و لبنان مثل جوانان ایرانی هستند یا خیر؟! آیا اتفاقی که در سوریه افتاد اگر در پاکستان اتفاق میافتاد، رزمندگان تغییر جهت نمیدادند از سوریه به پاکستان؟!! پس بحث ما بحث امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی است.

مجدالدین تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با تکیه بر دستاوردهای گذشته، افق را به عنوان چشماندازی برای دستیابی به اهداف گام دوم در آینده در نظر دارند که در این بیانیه دستاوردهای گذشته عبارتند از: ثبات و امنیت کشور، ورود به عرصه علم و فناوری، مشارکت مردم در مسائل سیاسی، بینش سیاسی آحاد مردم، عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه، ایستادگی در برابر قلدران، زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنها آمریکای جهانخوار؛ در حال حاضر به مرحلهای رسیدیم که باید گام اصلی را برداریم و کاری کنیم که حضرت تشریف بیاورند. و در بخش دیگری از گام دوم توصیه رهبر معظم انقلاب قبل از اینکه سرفصلهای اساسی را بیان کنند، ابتدا به داشتن امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. آیه 53 سوره مبارکه زمر، تحت عنوان آیه امید «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» داشتن امید به گفته حضرت آقا کلید همه قفلهاست.نمونه امید، کتاب «دا» است که نمونههایی از مقاومت و دمیدن روحیه امید را نوید میدهد. که البته طی امید باید سعی شود که دیگران را نیز با خود به بالا بکشانیم. حضرت رسول اکرم(ص) آمدند تا همگی ما را سوق دهند به سمت خدا و رشد و تعالی پیدا کنند. نهایتاً باید گفت که منظور از بیان رهبر معظم داشتن امید، توزیع روحیه امید و دستگیری امیدوارانه این نخستین و ریشهایترین وظیفه شما و جهاد شماست و در جمع نخبگان ایشان فرمودند: «هیچچیز نباید شما را ناامید سازد زیرا ناامیدی سم است و هیچ بهانهای مجوز ناامیدی و فرار از کشور نمیشود.»

وی ادامه داد: حضرت آقا در بیانیه گام دوم چند کلمه یا واژه کلیدی را نام میبرند که قبلاً آن را نفرمودهاند: رستاخیز علمی، در آنجا که می‌فرمایند: «اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیر کننده بود، یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسط در جهان به پیش رفته است»؛ کلمه بعدی جهاد علمی و انقلاب علمی است در آنجا که میفرمایند: سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هستهای نیز داده است. به پا خیزید و دشمن بدخواه و کینهتوز را که از جهاد علمی شما بیمناک است ناکام سازید.

پس دو نوع جهاد بر عهده ماست: یکی جهاد امیدبخشی و دیگری جهاد علمی است.

در رابطه با معنویت و اخلاق، ایشان اخلاق را در چند کلمه تفسیر کردهاند. اخلاق به معنی رعایت فضیلتهایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیات نیکوست؛ پس باید سعی کنیم که این موارد را در تزکیه نفس خود تقویت کنیم. چون همه به نوعی این مقولهها را در خود داریم.

وی گفت: حضرت آقا در خصوص عدالت و مبارزه با فساد انتظاری که از جوانان دارند را به اینگونه بیان میکنند: «با این همه اینجانب به جوانان عزیزی که آینده کشور، چشم انتظار آنها است صریح میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصلهای ژرف است. اگر زمان اداره بخشهای گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان- که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد. انشاءالله»

ایشان در خصوص اقتصاد و آزادی میفرمایند: «اقتصاد و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون آورد صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبههای رفیع انسانیت!»؛ به بیان دیگر ایشان نظرشان این است که اکنون هم اگر نیاز باشد باید خون بدهیم. و در باب عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن اینگونه میگویند: «این هر سه شاخههایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بینالمللیاند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آنها به دقت حفظ کند؛ از ارزشهای انقلابی و ملی خود، یک گام هم عقبنشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنها نهراسد»؛ ایشان درباره آمریکا میفرمایند: «در مورد آمریکا حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی محصولی نخواهد داشت.»

و اما ایشان در آیتم هفتم در بخش سبک زندگی میفرمایند: «تلاش غرب در ترویج سبک زندگی در ایران، زیانهای بیجبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانان است.» پس خطاب اصلی به جوان است. چه در محورهای اولیه هفتگانه و چه در محورهای هفتگانه بعدی.

مجدالدین بیان کرد: در زمینه علم و فناوری، بلومبرگ در تحقیقات خود میآورد که شاخص جهانی نوآوری در سازمان جهانی مالکیت معنوی ملل متحد در 7 بعد با افزایش 80 شاخص، 130 کشور را رصد کرده و مینویسد که رتبه ایران با افزایش 4 پلهای به جایگاه 61 ارتقاء یافته است. برآوردهای شاخص علم و فناوری و نوآوری در کشورمان نشان میدهد که به سرعت در حال افزایش است؛ بهطوری که این شاخص در سال 2016 در 130 کشور، رتبه ما 78 بوده و در سال 2017، رتبه 75 شده است و در سال 2018 رتبه 65 شده و در سال 2019 به 61 ارتقاء پیدا کردهایم.

وی یادآور شد: منظور از نوآوری این است که اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دانشبنیان می‌‌رود، ایران رتبه دوم از جمله پیشرفتهترین کشورها در زمینه تولید سلولهای بنیادی است. یکی از این دستاوردها در این زمینه تحقیقاتی است که دکتر بهاروند بر روی میمون و موش انجام داده و توانسته سلول‌‌های پارکینسونی را شناسایی و راه درمان این بیماری را به دست آورد. در حال حاضر فقط انگلیس و آمریکا بر روی انسان این کار را شروع کردهاند و ما برای آینده در نظر داریم این کار را با اجازه وزارت بهداشت شروع نمائیم. در زمینه پرتاب ماهواره جزء هشتمین کشور دنیا هستیم و جزء یازدهمین کشوری که توانستهایم ماهواره را در مدار قرار دهیم. جزء پنجمین کشوری که در زمینه نانو فعالیت کردهایم و جالب است چهار کشور دیگر که از ما جلوتر هستند هیچیک اروپایی نیستند! در حال حاضر 600 محصول از محصولات نانوی ایرانی در دنیا در حال عرضه شدن است و جزء چهاردهمین کشور هستیم که در زمینه غنیسازی اورانیوم کار کردهایم.

وی در پایان گفت: اما روی سخن حضرت آقا با دانشجویان و اساتید است که پیرامون دانشجویان مواردی از قبیل تهذیب نفس، تحصیل علم، ورزش، افزایش امید، افزایش روحیه خودباوری، تلاش و پذیرش مسئولیت را یادآور میشوند که باید روی این هفتمحور کار شود.و کلام آخر در ارتباط با اساتید، داشتن تعهد اسلامی و ملی و تخصصی، تقویت روحیه امید در بین دانشجویان و دانشگاهیان، تقویت روحیه عدالتخواهی و روحیه مبارزه با ظلم و فساد، ایجاد احساس غرور ملی و خودباوری، پایبندی به سبک زندگی اسلامی، اهتمام و مشارکت در رفع مشکلات کشور، التزام به اجرای سیاستهای کلان حوزه علم و فناوری است.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: