جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی به مناسبت هفته زمين پاك مراسم پاك‌سازي محيط دانشگاه شهركرد برگزار شد
آغاز سومین دوره طرح دانشجومتدبر قرآن
تاریخ انتشار: یکشنبه 10 آذر 1398

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری سومین دوره «طرح سراسری دانشجومتدبر قرآن کریم» که با حمایت و نظارت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهاد دانشگاهی و با اعطای گواهی‌نامه معتبر برگزار می‌شود، از روز گذشته پنجشنبه هفتم آذرماه، با میزبانی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان در چهارمحال‌وبختیاری آغاز شد.

این طرح در چهارمحال‌وبختیاری به همت جهاد دانشگاهی استان و با همکاری و مشارکت دانشگاه فرهنگیان استان، دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و «مؤسسه تدبر در کلام وحی قم» و با حضور دانشجویانی از دانشگاه‌های شهرکرد، فرهنگیان و پیام‌نور استان اجرا می‌شود.

محمدتقی حسین‌پور، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان در مراسم افتتاحیه این طرح، با اشاره به هدف برگزاری این دوره، اظهار کرد: دانشجومتدبرهایی که موفق به طی این دوره می‌شوند در کسوت مربیان تدبر در سطح دانشگاه‌ها و حتی بیرون از دانشگاه به امر آموزش تدبر به سایر دانشجویان اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در سال‌های اخیر تلاش گسترده‌ای را در راستای برگزاری طرح‌های مختلف در حوزه ترویج فرهنگ قرآنی در سطح دانشگاه‌ها داشته است، افزود: طرح «دانشجومعلم قرآن» یکی از این طرح‌ها بود که خروجی مبارکی داشت و دانشجویان را در زمینه فصیح‌خوانی تعلیم داد تا به نوبه خود به آموزش این مبحث به دیگر دانشجویان اقدام کنند.

حسین‌پور تأکید کرد: در دوره دانشجومتدبر قرآن نیز که با همراهی معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های استان برگزار می‌شود، از ظرفیت دانشجویان در جهت یک حرکت قرآنی در مقوله تدبر استفاده می‌شود.

وی با توجه دادن دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره به مختصات طرح دانشجومتدبر، بیان کرد: افراد پس از طی این دوره و به عنوان مربی تدبر باید بتوانند شئون مربی‌گری قرآنی را در خود تقویت و حفظ کنند که امیدواریم با بهره‌گیری از حضور استاد در این راستا کوشا باشند.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در خصوص روند اجرای سومین دوره طرح دانشجومتدبر، تصریح کرد: ۵۰ دانشجوی دختر شرکت‌کننده در این طرح در مجموع ۱۶۰ ساعت آموزش را پشت سر می‌گذارند که ۸۰ ساعت آموزش حضوری و ۸۰ ساعت غیرحضوری است و دانشجومتدبرها پس از پایان دوره حضوری، یک امتحان کتبی را می‌گذرانند، ضمن اینکه یک آزمون فصیح‌خوانی نیز در دستور کار قرار دارد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مالک حسنی، معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، با استناد به مضمون حدیثی از پیامبر اسلام(ص) مبنی بر اینکه قرآن ادبستان خداوند است، اظهار کرد: برای فهم این کتاب باید به قدر توان تلاش کرد و این دوره تدبر، تلاش‌گونه‌ای در جهت درک این کتاب زندگی و اخلاق است.

وی قرآن را دارای هفتاد بطن دانست و تأکید کرد: دانشجومتدبر تلاش می‌کند لایه‌های زیرین قرآن کریم را کشف و درک کند و با این کتاب الهی مأنوس شود، لذتی که این فرد از قرائت قرآن دارد دیگران ندارند.

حجت‌الاسلام حسنی در بیان اهمیت انس با قرآن، یادآوری کرد: قلبی که قرآن در آن جای نداشته باشد، خانه خرابه است و انس با قرآن زنگار ذهن و دل را می‌زداید و به آن جلا می‌بخشد، قلب مأنوس با قرآن محل تردد ملائکه است و جایی که ملائکه حضور دارند از وجود شیطان بری است.

این مدرس دانشگاه با توصیه دانشجومتدبرها به دعوت دیگران به کار خیر از طرق غیر زبانی، گفت: باید بتوان با عمل اهمیت قرآن را برای اطرافیان روشن کنیم و در این راستا نخست خودمان باید قرآن را باور کنیم و در ضمن، به قرآن و عترت توأمان توجه داشته باشیم.

وی با یادآوری ضرورت توجه به قرآن و عترت در کنار یکدیگر، بیان کرد: حاصل قرآن بدون عترت تفکر داعشی است پس توجه به این کتاب زندگی در کنار توجه به عترت مکمل و کارساز است.

حجت‌الاسلام حسنی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که بر عهدمان با قرآن به صورت تمام و کمال وفادار بمانیم تا باورمان محکم شود چرا که عهد نصفه نیمه راه به جایی نمی‌برد.

معاون دفتر استانی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان بیان کرد: باید باور کنیم که قرآن ریسمان آویخته الهی برای زمینیان است که یک سوی آن خدا قرار دارد و سوی دیگر ریسمان ما قرار داریم که در چاه گناه و معصیت گرفتار هستیم و با تمسک به قرآن می‌توان یوسف‌وار از چاه گناه بالا آمد و عزیز خدا شد.

حجت‌الاسلام حسنی خطاب به دانشجویان شرکت‌کننده در طرح دانشجومتدبر تأکید کرد: دیگران را نیز از برکت مطالبی که یاد می‌گیرید نورانی کنید و در این راه تلاش کنید چرا که به عقیده بزرگان، کفر متحرک بهتر از ایمان راکد است بنابراین در راه نشر مطالب تلاش کنید.


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: