جمعه 31 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری همایش علمی شهدای ۲۷ دی ماه «روز شهدای جهاددانشگاهی»
تاریخ انتشار: دوشنبه 23 دی 1398
در حال اجرا

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر جعفر محسنی، رییس سازمان استان گفت: این همایش با هدف ارج نهادن به نقش والای دانشجویان شهید دانشگاه تبریز و جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس و توجه به ارتباط صنعت و دانشگاه و مثال عملی اقتصاد مقاومتی و همچنین به دلیل ارتباط موضوع با گام دوم انقلاب، با حضور دکتر حمیدرضاطیبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس جهاددانشگاهی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز برگزار می‌شود.

وی تبیین وقایع روز 27 دی ماه، بازخوانی نقش دانشگاه تبریز و جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس، نقش تفکر جهادی در اقتصاد دانش بنیان، شناخت مبانی معرفتی-ارزشی شهدای دانشگاه و نقش آن در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، راهکارهای الگوپذیری دانشگاهیان از سبک زندگی شهدا و جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نهادینه کردن فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را از جمله محورهای این همایش عنوان کرد.

دکتر محسنی، با بیان این‌که فعالیت شهدای 27 دی ماه در کارگاه فنی دانشگاه تبریز، در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه و تحقق اقتصاد مقاومتی بود، گفت: در سال 65 زمانی که کشور در وضعیت دشوار اقتصادی بود، جهاددانشگاهی با خودکفایی توانست محلی را به عنوان کارگاه برای تولید ادوات نظامی اختصاص دهد؛ چرا که این اقدام ضرورت جامعه بود، بخشی از این تولیدات در صنایع ماشین سازی تکمیل و به مناطق نظامی ارسال می‌شد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با اشاره به شهادت 22 نفر از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز در 27 دی ماه، اظهار کرد: دانشگاه تبریز اولین دانشگاهی است که مورد بمباران و حمله‌ی نظامی قرار گرفته و قطعا این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که باعث شد دانشگاه تبریزعنوان مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران را به خود بگیرد.

وی با بیان این‌که هر سال به مناسبت مراسم گرامیداشت همایش شهدای 27 دی ماه، از خانواده‌ی شهدا دعوت ومراسمی در حد عزاداری برگزار می‌شود، گفت: برای این‌که نقش و اهمیت شهدای دانشگاه در جامعه به درستی تبیین شود، امسال تصمیم گرفتیم مدل برگزاری گرامیداشت همایش شهدای 27 دی ماه را تغییردهیم.

محسنی با تاکید بر این‌که اگر همت و اراده کنیم می‌توانیم با افزایش ارتباط بین دانشگاه و صنعت، اقتصاد مقاومتی را  محقق کنیم،  گفت: برای این که بحث شهدای 27 دی ماه، از لحاظ علمی نمود پیدا کند و مطالب علمی آن به طور سند در جامعه ماندگار شود، تصمیماتی مبنی بر تغییر مدل برگزاری گرامیداشت همایش شهدای 27 دی ماه اتخاذ شده است؛ چرا که صرفا برگزاری مراسم عزاداری در شان و عظمت شهدا و اهمیت کاری که در آنجا انجام می‌گرفت، نیست.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: متاسفانه امروزه اکثر دانشجویان اطلاعات زیادی از واقعه بمباران کارگاه فنی دانشگاه تبریز در 27 دی ماه 1365 ندارند، طی پنج سال اخیر جهاددانشگاهی با افراد و راویان زنده‌ی این واقعه مصاحبه کرده و این مصاحبه ها در مجموعه‌ای توسط بنیاد شهید به صورت ملی چاپ شده است.

وی ادامه داد: هدف ما از چاپ روایات واقعه‌ی 27 دی ماه سال 65، مستندسازی بدون تحریف جزئیات این واقعه است، در کنار برگزاری این همایش نیز، توجه به موضوعاتی از جمله دانشگاه، دفاع و جنگ عصرهای جدید نیز مطرح شده است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی ادامه داد: شاید در آن دوران محاصره‌ی ما به شکل نظامی بود ولی امروزه در محاصره اقتصادی قرار داریم، به همین دلیل محورهایی در راستای جنگ‌های جدید و شبیه خون‌های فرهنگی نیز مشخص شده است.

دکتر محسنی، تبیین وقایع روز 27دی ماه سال 65 به شکل روایت توسط بازماندگان این واقعه را از محورهای این همایش دانست و گفت: بازخوانی نقش دانشگاه و جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس، نقش تفکر جهادی در اقتصاد دانش بنیان، شناخت مبانی معرفت ارزشی شهدا و نقش آن در تحقق بیانیه گام دوم، ارایهی راهکارهایی جهت الگو پذیری دانشجویان از سبک زندگی شهدای دانشجویان دوران دفاع مقدس، جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نهادینه کردن فرهنگ مقاومت و ایثار از جمله محورهای این همایش است.

گفتنی است، در سال 1365 راه اندازی و مدیریت کارگاه فنی دانشگاه تبریز در ساعات غیر درسی برای تولید مهمات جنگی و خوداتکایی در تولیدات استراتژیک بر عهده‌ی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان شرقی بود که در 27 دی ماه همان سال با بمباران رژیم بعثی عراق، 22 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز و پرسنل جهاددانشگاهی به مقام والای شهادت نائل و 7 نفر نیز جانباز شدند.


ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: