پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
خاکی خبر داد: هم‌نشینی طراحان لباس و زیورآلات با کارشناسان تفسیر قرآن
تاریخ انتشار: چهار شنبه 16 بهمن 1398

رحیم خاکی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به برگزاری دومین هکاتون طراحی لباس و زیورآلات، گفت: این برنامه موضوع و نگاه جدیدی به طراحی لباس و مفاهیم دینی است که تلاش می‌کنیم هر دوره بر کیفیت آن افزوده شده و نواقص آن مرتفع شود تا در دوره‌های آتی بتوانیم هم دامنه مخاطبان را افزایش دهیم و هم به لحاظ فنی کیفیت برگزاری را بالاتر ببریم.

 

تجاری‌سازی دو طرح هکاتون طراحی لباس و زیورآلات با محور آیات قرآن

وی اولین دوره برگزاری هکاتون طراحی لباس و زیورآلات را بسیار خوب ارزیابی و بیان کرد: کیفیت آثار ارائه شده در اولین دوره برگزاری این هکاتون به خصوص در بخش زیورآلات  بیش از انتظار ما بود و آثار ارائه شده با ایده‌های بسیار خوب تهیه شده بود. سه گروه برتر دوره قبل در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی مستقر و دو گروه از این سه گروه موفق شدند تا طرح و ایده خود را تجاری‌سازی کنند که این آمار بسیار خوبی است.

خاکی به مشکلاتی که حوزه زیورآلات در کل کشور با آن درگیر است اشاره و اظهار کرد: به دلیل مسائل اقتصادی بازار زیورآلات رونق چندانی ندارد. همین مشکلات دامن‌گیر بخش طراحی زیورآلات هکاتون دوره قبل شد. البته از ابتدای کار به گروه‌های شرکت‌کننده تأکید کردیم که نگاه جهانی داشته و هدف‌گیری آنها بازارهای کشورهای اسلامی و همسایه باشد. البته گروه‌های استارتاپی زیورآلات هم در حال برنامه‌ریزی و پیگیری برنامه‌هایشان هستند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه مد و لباس اسلامی و حتی در زیورآلات می‌توانیم کار مفهومی با کیفیت بسیار بالا که قابلیت جذب مشتری‌های زیادی دارد، تولید کنیم، اظهار کرد‌: باید این نگاه نهادینه و در راستای آن فرهنگ‌سازی انجام شود. باید باور کنیم که حوزه مد و لباس و زیورآلات اسلامی حوزه راکدی نیست بلکه می‌تواند حوزه پررونقی باشد و اگر مشکلات اقتصادی حل شود می‌تواند بازار خوبی به دست آورد. اگرچه اکنون که با تحریم‌ مواجه هستیم نیز محصول ایرانی می‌تواند جایگاه خود را پیدا کند و با تنوع اشکال مفهومی که فلسفه‌ای قوی و ارزشمند در پس تولید دارد، بازار و ذائقه مردم را تسخیر و جذب کند.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاددانشگاهی به این مسئله نیز اشاره کرد که اولین دوره این رویداد ظهور و بروز چندانی در جامعه نداشت و گفت: این رویداد به دلیل نوپا بودن در دوره اول نتوانست تأثیر عمیقی بر جامعه بگذارد، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار داریم که این رویداد در پنجمین دوره، فضای مناسبی را در جامعه ایجاد کند. البته رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌های دیداری باید در این زمینه به ما کمک کنند؛ مد و لباس و زیورآلات باید در رسانه‌های تصویری با استانداردهای تبلیغی به مردم معرفی شود.  

 

سوره شمس، غنی از شکل، فرم، رنگ و مفهوم برای هنرمندان

این قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: در دوره قبل، سوره کوثر محور طراحی‌ها بود و در این دوره، طراحی لباس و زیورآلات با محوریت سوره مبارکه «شمس» انجام می‌شود. سوره شمس از سوره‌هایی است که آیات آن تصاویر بسیار غنی و انبوهی از رنگ را داراست. جملات این سوره می‌تواند تصاویر بسیار زیادی در ذهن هنرمندان ایجاد و به ساختن شکل‌ها و فرم‌های جدید در رنگ‌های متنوع و مفهوم غنی منجر شود.

وی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری هکاتون این است که به هنرمندان و جامعه نشان دهیم که قرآن مجید سرشار از تصویر، رنگ، شکل و فرم است که می‌تواند توسط هنرمندان در زمینه‌های مختلف به عینیت دربیاید.

خاکی در پاسخ به این سؤال که آیا برای محور قرار دادن سوره قرآن در طراحی لباس و زیورآلات با مخالفت‌هایی مواجه شدید؟ گفت: نه به صورت جدی. شاید اگر هم بوده به ما انعکاس ندادند. البته من بسیار دوست داشتم که اگر این طرح مخالفانی دارد مطرح شود تا بتوانیم با مخالفان این طرح به گفت‌و‌گو بنشینیم و اگر اشکالی وارد است، بیان شود.

وی از مخالفانی که برگزاری چنین برنامه‌ای را قبول ندارند برای گفت‌وگو در این زمینه و بیان دیدگاه‌هایشان دعوت کرد و گفت: شخصاً از افرادی که بر چنین برنامه‌ای اشکال وارد می‌کنند و یا نکته نظر مخالفی دارند دعوت می‌کنم که نظرات خود را بیان کنند تا به گفت‌و‌گو بنشینیم.

هم‌نشینی طراحان لباس و زیورآلات و کارشناسان تفسیر قرآن کریم/ از دیدگاه مخالفان استقبال می‌کنیم

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاددانشگاهی اضافه کرد: ما در این آیات، کلمات، اشاره‌ها و معانی رنگ، تصویر و شکل می‌بینیم و برخی از هنرمندان به این اشاره‌ها عینیت بخشیده‌اند. البته بسیاری از هنرمندان در این عرصه بی‌تجربه و جوان هستند و حتی برای اولین بار است که به شکل عمیق، آیه‌های یک سوره را می‌خوانند و به آن فکر و تلاش می‌کنند مفاهیم را در قالب طراحی عینیت بخشند.

 

هم‌نشینی طراحان لباس و زیورآلات و کارشناسان تفسیر قرآن کریم

این قاری بین‌المللی قرآن به این مسئله نیز اشاره کرد که اساتید تفسیر و مفاهیم قرآن برای شرکت‌کنندگان این رویداد تفسیر آیات را بیان می‌کنند و افزود: شاید حتی در نگاه اول به نظر برسد که بین کارشناسان و متخصصان تفسیر آیات قرآن و طراحان مد و لباس و زیور‌آلات تناقض و تضاد دیدگاهی و اعتقادی وجود داشته باشد اما در این هکاتون دیدیم که وقتی این دو گروه کنار هم قرار می‌گیرند، چه طرح‌های ارزشمندی خلق می‌شود.

وی تصریح کرد: البته برخی در فضای گنگی هستند و نمی‌دانند که در چنین برنامه‌ای قرار است چه اتفاقی رخ دهد و این طبیعی است، چرا که الهام گرفتن از آیه‌های قرآن برای طراحی لباس و زیورآلات موضوع جدیدی است. البته باید به یاد داشته باشیم که در سال‌های گذشته(دهه ۸۰) چندین بار چنین کاری را در فضاسازی سوره‌های قرآن مانند سوره فلق، کوثر و ... در هنرهای تجسمی، شعر و ادبیات و بسیاری از رشته‌های هنری و ادبی تجربه کرده‌ایم.

خاکی افزبود: حضور هنرمندان طراحی لباس و زیورآلات در این عرصه می‌تواند نیازهای جوانان و مردم را برطرف کند. این رویداد، مفهومی است و فارغ از هر شعاری به عرصه مد و لباس و زیورآلات به عنوان یک هنر ارزشمند دینی نگاه می‌کنیم و امیدواریم اتفاق‌های خوبی در این عرصه رقم بخورد.

وی همچنین گفت: انتظار ما از اولین دوره هکاتون تأمین شد اما برای دوره‌های بعدی انتظار داریم کارهایی با کیفیت بالاتر تولید شود. اگر نگاه منطقی و درازمدتی داشته باشیم، حداقل باید پنج سال به انتظار بنشینیم تا مجموعه‌ای از این نگاه‌ها و آثاری که تولید می‌شود، سمت و سویی را به ما نشان دهد و بتوانیم بازارهای کشورهای اسلامی را هدف‌گذاری کنیم.

خاکی در پاسخ به این سؤال که آیا هکاتون به شکل سالیانه برگزار می‌شود؟ گفت: برنامه‌ریزی صورت گرفته برای برگزاری سالانه آن است اما این کشش و توان در این طرح وجود دارد که شش ماه یک‌بار نیز برگزار شود و یا حتی به عنوان فصل مد قبل از ماه رمضان برگزار و طرح‌های ارائه شده برای استفاده در ماه رمضان تولید شود. البته این رویداد به شدت کشش بین‌المللی شدن دارد و می‌توان آن را با حضور هنرمندان و تولیدکنندگان خارجی برگزار کرد.

به گزارش ایکنا؛ دومین هکاتون طراحی لباس و زیورآلات با محوریت سوره شمش از امروز  ۱۵ بهمن‌ماه، به مدت دو روز،  در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: