جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
نشست انتخاباتی با حضور احزاب سیاسی استان همدان در ایسنا برگزار شد
تاریخ انتشار: چهار شنبه 23 بهمن 1398

انتخابات مجلس شورای اسلامی هر چهار سال یکبار در کشور انجام می‌شود که در واقع مردم از میان خود تعدادی را به عنوان نماینده انتخاب می‌کنند. البته کسانی که خود را برای نمایندگی مردم استان دارای صلاحیت می‌بینند باید از فیلترهای قانونی عبور کنند چرا که مردم انتظار دارند کسانی که وکیلشان می شوند، افرادی قانونمند، پاکدست و دارای تمام ویژگی‌های لازم برای نمایندگی باشند و با اشراف به وظایفشان به بهارستان وارد شوند.

در سالجاری که انتخابات مجلس یازدهم پیش روست همانند تمام سال ها فراز و فرودهایی در بحث انتخابات ایجاد شده و هر یک از کاندیداها به دنبال کسب کرسی در مجلس هستند البته ناگفته نماند که تعدادی از نمایندگان ادوار قبل رد صلاحیت شدند و این نشان داده که مجلس جای افرادی نیست که به دنبال منافع شخصی خود هستند و از کرسی مجلس به نام مردم و به کام خود بهره برند.

در کشور ما همواره دو جناح سیاسی در انتخابات فعالیت دارند و مردم با داشتن آزادی می‌توانند افراد مورد نظر خود را مطابق سلایق سیاسی و فکری خود به عنوان نمایند انتخاب کنند هر چند امسال یک جناح در همدان نماینده خاصی ندارد و باید دید چه عکس العملی در زمان انتخابات خواهند داشت اما نکته حائز اهمیت برای نظام جمهوری اسلامی حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است چرا که این مشارکت مردم است که دوام و پایداری نظام را رقم می‌زند. مردم ایران فارغ از هر طیف و جناح سیاسی و فقط برای داشتن مجلسی کارآمد پای صندوق‌های رأی می‌روند و به امید بهتر شدن وضعیت مملکت خود افرادی را به مجلس می‌فرستند.

به گزارش ایسنا، دبیر حزب توسعه ملی ایران اسلامی در همدان در نشستی که پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دفتر ایسنا برگزار شد، گفت: یکی از نواقص موجود در نهادهای انتخابی ما، فاصله گرفتن از کارآیی و کارآمدی است به طوریکه این واقعیتی است که در سال های اخیر ملموس بوده است.

علی مهرآبادی یکی از اهداف انقلاب اسلامی را تحقق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود دانست و اظهار کرد: یکی از سالم ترین، راحت‌ترین و کم هزینه ترین راه‌ها برای تحقق این حاکمیت ایجاد امکان مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان است.

وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی بخش قابل توجهی از مجمع حاکمیتی ما وابسته به انتخاب مردم است، تصریح کرد: اگر همه ویژگی هایی که یک انتخاب درست باید داشته باشد، ما به آن هدفی که درنظر گرفته شده بیشتر نائل خواهیم شد.

مهرآبادی ادامه داد: اگر به الزامات برگزاری انتخابات توجه بیشتری شود حضور و مشارکت مردم معنادار خواهد شد و تأثیرگذاری مردم در تعیین سرنوشتشان با یک فراگیری بیشتری صورت می گیرد.

کاهش کارآمدی نهادهایی که توسط مردم انتخاب می شود

وی تأکید کرد: هر چه از انقلاب فاصله می‌گیریم نوع نگاه مدیران کشور به این معقوله و سخت گیری هایی که ایجاد شده با وجود اینکه در برهه‌هایی میزان مشارکت در انتخابات افزایش یافته اما کارآمدی نهادهایی که توسط مردم انتخاب می شود، کاهش یافته است.

دبیر حزب توسعه ملی ایران اسلامی در همدان افزود: نارضایتی از مجموعه‌های انتخاب شده از جمله مجلس شورای اسلامی افزایش یافته که ناشی از محدود شدن کارآیی این نهاد است که بخش قابل توجهی از این محدودیت به شرایطی که برای انتخاب کردن مردم و نمایندگان فراهم شده است، برمی‌گردد.

وی گفت: وقتی شرایطی را برای انتخاب شوندگان ایجاد می کنیم طبیعی است بخشی از مردمی که می‌توانند با برنامه خود را برای انتخاب شدن عرضه کنند، محدود می‌شوند و یا اینکه وقتی ما نگاه مثبتی به تجربه بشری نداریم مثل انتخاباتی که احزاب در آن میدان دار باشند و برنامه ارائه کنند، از داشتن یک مجلس قوی محروم می شویم.

مهرآبادی اضافه کرد: در سال های گذشته کمتر مجموعه هایی بودند که با برنامه وارد مجلس شوند و بیشتر تابع بهره گیری از احساس و عواطف جامعه و شعارهایی که پشتوانه اجرایی نداشته، بوده است و نهایتاً به مجالسی که کارآیی پایینی داشتند، رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نواقص موجود در نهادهای انتخابی ما، فاصله گرفتن از کارآیی و کارآمدی است به طوریکه این یک واقعیتی است که در سال های اخیر ملموس بوده است.

وی اظهار کرد: در قانون اساسی انحصاراً وظیفه قانونگذاری بر عهده مجلس شورای اسلامی است اما ما نهادهایی را ایجاد کردیم که در کنار مجلس کار قانونگذاری انجام می‌دهند مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجمع تشخیص مصلحت که حیطه تنها نهاد قانونگذاری کشور را محدود کرده‌اند و اگر می‌بینیم کارآمدی مجالس ما روز به روز کمتر می‌شود، به همین علت است.

دبیر حزب توسعه ملی ایران اسلامی در همدان با تأکید بر اینکه محدود شدن اختیارات و کارآمدی مجلس یکی از اشکالاتی است که وجود دارد، بیان کرد: اگر برجام ظرف ۲۰ دقیقه تصویب می شود، از کجا فرمان صادر شد که بحث نکنید و تصویب کنید؟ طبیعتاً از داخل مجلس این اتفاق نیفتاده است.

مدیران نگاه منفی به احزاب دارند

به گزارش ایسنا، مهرآبادی در بخش دیگری با بیان اینکه فضای کلی مدیران جامعه ما یک نگاه منفی به احزاب دارد، گفت: وقتی انتخابات حزبی که یک امر تجربه شده بشری است، پذیرفته نیست و فضای کلی مدیران جامعه یک نگاه منفی به احزاب است و وقتی که غالب مدیران ارشد ما در صحبت هایشان بیان می‌کنند که ما افتخار می‌کنیم که عضو هیچ حزبی نیستیم، این نگاه منفی به بدنه جامعه سرایت پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه سازوکار ایجاد احزاب ملی، فراگیر و مقتدر در کشور ایجاد نشده است، افزود: چون نگرانیم اگر این احزاب بیایند حیطه اختیاراتمان را محدود می‌کنند و ممکن است حرف ما در خیلی جاها تأثیرگذار نباشد بنابراین ممکن است اقبال مردم به احزاب باعث نگرانی بعضی‌ها باشد در نهایت همین مسئله باعث شده احزاب ملی و تأثیرگذار در کشور نداشته باشیم تا بتوانند برنامه و نفرات به انتخابات بفرستند.

نوع نظارت باعث شده حضور چهره‌های مؤثر را نداشته باشیم

دبیر حزب توسعه ملی ایران اسلامی در همدان با بیان اینکه باید اصل انتخابات و الزامات را بپذیریم، تصریح کرد: این نوع نظارتی که وجود دارد حتی اگر حضور حزبی نداشته باشیم باعث شده حضور چهره‌های مؤثر و با برنامه را در انتخابات نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه رنگین کمانی از اقشار و تفکرات در جامعه ما وجود دارد، بیان کرد: برای اینکه مردم احساس کنند نقش مؤثری در تعیین سرنوشتشان دارند باید قابلیت ایجاد مشارکت و تأثیرگذاری واقعی و منطقی را ایجاد کنیم چرا که نمی شود همه مردم را فرابخوانیم که در انتخابات شرکت کنند و بگوییم از بین این افرادی که از قبل مشخص شده کسی را انتخاب کنید. این انتخابات نیست بلکه انتخابات تعریف مشخصی دارد.

مهرآبادی با تأکید بر اینکه امروزه در دنیا به میزان مشارکت توجه نمی‌کنند، اذعان کرد: ما بسیار خوشحال می‌شویم که بخش قابل توجهی از مردم پای صندوق های رأی بیایند اما در کنار آن باید ببینیم مردم می‌توانند مطابق سلیقه و تفکرات خودشان از بین مجموعه کاندیداها نفراتی را پیدا کنند؟

پیش‌بینی از برخوردها؛ علت عدم حضور در انتخابات

وی با بیان اینکه چطور می‌شود مردم را برای حضور در عرصه‌ای فرابخوانیم که الزامات آن را فراهم نکرده‌ایم؟ گفت: به عنوان مثال در تهران ۴۳ نفر تحت عنوان اصلاح طلب لیست شده است که تعداد زیادی شناخته شده نیستند و ما که سال هاست در عرصه های سیاسی فعالیت داریم آنها را نمی‌شناسیم.

دبیر حزب توسعه ملی ایران اسلامی در همدان گفت: علت اینکه بسیاری از افراد از ثبت نام در انتخابات استقبال نکردند به علت پیش‌بینی هایشان از برخوردها بود. در حزب توسعه ملی ۱۷ نفر از اعضای این حزب ثبت نام کردند که براساس شناخت بنده غالباً افراد پاکدست و خوبی بودند که حتی یک نفر از آنها تأیید نشدند.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان دعوت کردیم که در انتخابات ثبت نام کنند، افزود: در استان همدان از افراد دعوت کردیم که در انتخابات ثبت نام کنند اما به دو علت برخورد نهادهای نظارتی و ناکارآمدی مجلس قبول نکردند وارد این عرصه شوند.

مهرآبادی با بیان اینکه استراتژی اصلاح‌طلبان این بوده که با چهره‌های اصیل و پایبند به شاخص‌های اصلاح طلبی لیست بسته شود و براین اساس هم نفراتی نیز ثبت نام کردند، یادآور شد: ۶۴۰ نفر از احزاب اصلاح طلب در انتخابات ثبت نام کردند که فقط ۴۴ نفر از آنها تأیید صلاحیت شدند. 

شاهد شور و هیجان انتخاباتی در دانشگاه نیستیم

مهرآبادی درباره فضای انتخاباتی دانشگاه‌ها نیز تصریح کرد: دانشگاه ها به عنوان مجموعه مؤثر و تأثیرگذار در شور و هیجانات انتخابات نقش قابل توجهی داشتند. دانشگاه‌ها در حال حاضر چیزی شبیه جامعه هستند و شور و هیجانی که در این مقطع باید در آن ببینیم، شاهد نیستیم.

وی با تأکید بر اینکه خواسته همه ما این است که مردم با حداکثر حضور در انتخابات شرکت کنند، اظهار کرد: باید مقدمات حضور حداکثری مردم در انتخابات ایجاد شود. فراهم شدن مقدمات مستلزم این است که ببینیم کدام یک از نگاه ها را ترجیح می‌دهیم؟ آیا مردم حق دارند در همه امور خود با گرایش های مختلف عرصه را ببینند که قابل مشارکت است؟ یا اینکه ما بنا بر تعریفی معیارهایی را قرار دهیم که بخشی از مردم عملاً این قابلیت را نبییند که بخواهند در تعیین سرنوشتشان دخالت داشته باشند.

دبیر حزب توسعه ملی ایران اسلامی در همدان در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه برخی احساس دلسردی می کنند، گفت: ما به شدت طالب حضور همه اقشار مختلف در انتخابات هستیم چرا که انتخابات سالم ترین راه برای رسیدن به یک وحدت ملی است.

انتخابات یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی است

به گزارش ایسنا، دبیر حزب مؤتلفه استان همدان نیز درباره انتخابات در کشور، بیان کرد: انتخابات یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی است که مردم حق انتخاب و انتخاب شدن دارند و به نوعی خود را در این عرصه محک می زنند.

محمود الفت افزود: باتوجه به اینکه ۳۶ انتخابات در ۴۰ سال گذشته برگزار شده که ۱۲ انتخابات مجلس، ۱۰ انتخابات ریاست جمهوری و مابقی انتخابات شورای شهر و خبرگان بوده که هرچند سال یکبار در کشور برگزار شده و هرچه بیشتر پیش می رویم، میزان مشارکت مردم بالاتر رفته که این مشارکت، تضمین جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه نقش احزاب در فرآیند انتخابات بسیار ضعیف بوده و آنچه به عنوان وظایف احزاب بوده کمرنگ شده یا توسط دولتمردان کمرنگ نشان داده شده و یا اعمال نشده است، خاطرنشان کرد: احزاب در کشور به دو حزب چپ و راست محدود شده که احزاب در طول این دوران دیده نشدند و مغفول مانده اند.

احزاب بعد از انتخابات تعطیل می‌شوند

الفت با بیان اینکه احزاب فقط در دوران انتخابات مطرح شده و بعد از انتخابات به فراموشی سپرده و تعطیل می شوند، تصریح کرد: احزاب می توانند در فرآیند انتخابات مؤثر باشند و مشارکت عمومی را گسترش دهند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه احزاب در برخی از کشورها حرف اول را می زنند و اغلب معرف نمایندگان مجلس یا ریاست جمهوری هستند، در ایران این امر وجود ندارد و احزاب در این موارد نقشی ندارند و در انتخابات، احزاب نقش کمی در مشارکت ها دارند و بیشتر لایحه های خاکستری مردم و شور و شوق صداوسیما و رسانه ها، مردم را به پای صندوق ها می کشانند.

الفت تصریح کرد: از آنجایی که بسیاری از افراد در خارج از مرزها مشارکت در انتخابات را تحریم کردند، با این وجود مشارکت مردم را بالا می بینیم و شهادت سپهبد سلیمانی، تأثیر زیادی در افزایش مشارکت می تواند داشته باشد چرا که خون شهدا راه را بازتر کرده و مشارکت را افزون تر می کند.

وی با بیان اینکه در طول ۴۰ ساله انقلاب، انتخابات همواره مورد تحریم غرب نشینان و ضدانقلابیون قرار گرفته و با این وجود ما نگران حضور مردم نیستیم، تأکید کرد: درباره اینکه نمایندگان تا چه اندازه ای تأثیر داشتند و یا برنامه محور بودند یا خیر؟ باید گفت نمایندگان اغلب بدون برنامه بودند و براساس تمایلات و گرایشات حزبی وارد عرصه شده و یا سوار بر احساسات مردم می شدند و براساس احساسات مردم رأی جمع می کردند به طوریکه تاکنون هیچ حزبی نبوده که برنامه ارائه دهد و مردم براساس آن برنامه ها رأی دهند.

مشارکت مردم در اولویت انتخابات است

دبیر حزب مؤتلفه استان همدان یادآور شد: مردم آگاهی نسبی به قانون دارند و این آگاهی باعث می شود یکسری از کاندیداها یا نمایندگان حرف های خارج از قانون و یا خارج از حیطه اختیارات نماینده هست را بیان کنند و مردم برآن اساس رأی دهند در حالیکه آن وظایف شاید مربوط به قوه مجریه باشد و ربطی به قوه مقننه نداشته باشد و این عدم آگاهی باعث رأی آوری برخی شود.

وی به برخی از اشکالات انتخابات اشاره و بیان کرد: تعدد کاندیداها باعث سردرگمی مردم می شود و باید سازوکاری اندیشیده شود تا این موج فزآینده در حالیکه می تواند فرصتی باشد، تهدید هم باشد و این تهدید با نگارش قانون انتخابات باید تبدیل به فرصت شود.

الفت درباره پیش بینی میزان مشارکت مردم نیز گفت: مشارکت مردم در اولویت قرار دارد سپس انتخاب کاندیدا در وهله دوم اهمیت است.

این مقام مسئول افزود: اینکه مجلس ناکارآمد است به انتخاب اشتباه مردم بازمی گردد که به علت برانگیختن احساسات مردم توسط برخی از احزاب صورت گرفت و بین بد و بدتر مردم مجبور به انتخاب بد شدند.

مظلوم نمایی یکی از حربه های اصلاح طلبان است

وی درباره ردصلاحیت برخی از کاندیداها، اظهار کرد: مظلوم نمایی یکی از حربه هایی بود که اصلاح طلبان از ابتدای انقلاب به کار بستند و امروز نیز باز هم از همان حربه استفاده می کنند، به تازگی ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس ردصلاحیت شدند، اگر ما از قانون تبعیت می کنیم، باید مطیع قانون باشیم و اگر اعتراضی داریم، این اعتراض باید به صورت درون گروهی باشد نه اینکه غربی ها از این اعتراض ما سوءاستفاده کنند چرا که این کار به نفع نظام نیست‌.

الفت افزود: از بین ۹۰ نفر نماینده، ۴۵ نفر اصلاح طلب و ۳۵ نفر اصولگرا هستند که از این ۳۵ نفر صدای اعتراضی بلند نشد و بالعکس در جبهه اصلاح طلبان اعتراضات زیادی کردند در حالیکه اعتراض جای خود را داشته و با جار و جنجال و تخریب فرق دارد. وقتی که اصلاح طلبان در لیست امید، مبنا را پول گذاشته و بر حسب دلار معامله می کنند، آن نماینده مردم نخواهد بود و فقط نماینده آن جریان است.

وی با بیان اینکه مردم با احزاب و جناح ها نیستند و با نظام هستند و در واقع می توان گفت که اصل نظام، خط قرمز مردم است‌، گفت: باید قانون را در کل قبول کرد نه قسمت هایی که فقط به نفع ما است البته انتقاد وجود دارد اما این رویه که بگوییم کلهم اجمعین دارای مشکل هستند و نظام را زیرسوال ببریم، کلام و رویه دشمنان است در حالیکه نباید در زمین دشمن بازی کرد. بستر انتخاب آماده است و لزومی ندارد که شاخ و شانه بکشیم؟ در حالیکه با صمیمت و رفاقت می توانیم خواسته های خود را مطرح کنیم.

باید با قانونمداری میزان مشارکت را بالا ببریم

الفت با انتقاد از برخی روزنامه ها، تصریح کرد: چه لزومی دارد هر روز روزنامه ها تیتر بزنند و فضای یأس و ناامیدی را در کشور ایجاد کنند؟ باید با سعه صدر، طمأنینه و قانونمداری میزان مشارکت را بالا ببریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه علت ناکارآمدی مجلس، عدم رعایت شاخص ها است، تصریح کرد: کسانی که برای انتخابات ثبت نام نکردند، شکایت عدم احراز آنها بی مورد است.

فضای بسته انتخاباتی در سطح دانشگاه‌های استان

وی درباره فضای انتخاباتی دانشگاه نیز اذعان کرد: به نظر می رسد که فضای انتخاباتی در سطح دانشگاه‌های استان بسیار بسته است و یا حداقل اینگونه بنظر می رسد.

الفت با بیان اینکه مجلس به عنوان یکی از ظرفیت های نظام، مجموعه ای از آرا است و در اینکه جریانات سیاسی نقش بی بدیلی در آرا و ظرفیت ها دارند، شکی نیست، تأکید کرد: بستری در انتخابات این دوره در مقابل دوره های قبل مهیا شده به طوریکه میدان را برای ورود جوانان بازگذاشته است و به نظرم نمایندگان کنونی می توانند به عنوان مشاور و پیشکسوت در کنار نمایندگان جوان قرار بگیرند.

دبیر حزب مؤتلفه استان همدان به نقش مؤثر رسانه ها در جامعه اشاره و بیان کرد: نقش رسانه ها، احزاب، صداو سیما و دولتمردان برای ترغیب مردم به رفتن پای صندوق های رأی بسیار تأثیرگذار است و اگر دولتمردان ایجاد یأس نکنند و برخی تشکیلات را زیرسوال نبرند، حضور مردم پررنگ خواهد بود.

همیشه در سطوح انتخابات تنزل داشته‌ایم

به گزارش ایسنا، دبیر حزب اعتماد ملی استان همدان نیز با بیان اینکه ۹۸ درصد مردم به نظام جمهوری اسلامی رأی دادند، گفت: وقتی ۹۸ درصد از مردم به نظام رأی دادند انتظار ۹۸ درصدی دارند نه اینکه روز به روز کاهش یابد. هر چه به سطوح انتخابات کشور نگاه می کنیم همیشه تنزل داشته‌ایم و ترقی نکرده‌ایم.

مسعود حسامی اظهار کرد: هر جا که کثرت در چیزی زیاد شود، قدرت و نیت اصلی مسائل از بین خواهد رفت؛ به عنوان مثال در احزاب این امر قابل مشاهده است به طوریکه در کشور ما بیش از ۶۰ حزب وجود دارد و بعضی از احزاب با سه یا چهار نفر تشکیل شده است، در چنین مواقعی با نظریه‌های زیادی روبرو هستیم و این مسئله در برآیند کاری احزاب مشکل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به گردآوری احزاب مختلف در یک شورا تحت عنوان شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، خاطرنشان کرد: این کار خوبی است که باید از ابتدا صورت می‌گرفت. در گذشته قدرت حزبی در کشور ما کار نمی کرد و بیشتر بر پایه نظرات شخصی و قدرت های اجتماعی شهری و استانی بود اما باید در زمینه احزاب تجدیدنظر شود و در آینده باید بر روی تشکیل احزاب فکر شود.

حسامی با اشاره به اینکه مردم به خواسته‌های خود نرسیده اند و بینش و اعتقادشان به انتخابات کمتر شده است، بیان کرد: ۱۸ حزب اصلاح طلب در استان وجود دارد و ما دو سال است که برای انتخابات کار می کنیم تا فردی را برای انتخابات مجلس معرفی کنیم اما در حال حاضر دست ما خالی است.

وقتی گزینه‌ای نداریم چگونه در انتخابات شرکت کنیم؟

وی با تأکید بر مشارکت در انتخابات مجلس، یادآور شد: نظر ما این است که در انتخابات شرکت کنیم چرا که حضور در انتخابات از لحاظ برون مرزی حائز اهمیت است اما وقتی گزینه‌ای نداریم که به او رأی دهیم چه کار باید بکنیم و به چه کسی رأی دهیم؟

دبیر حزب اعتماد ملی استان همدان با بیان اینکه در ۲۳ استان اصلاً کاندیدای اصلاح طلب نداریم، گفت: اگرچه ما در انتخابات شرکت می‌کنیم اما با دادن رأی سفید انتخاباتی که مقبول باشد، برگزار نشده است چرا که در استان همدان فردی را برای انتخاب نداریم.

وی با اشاره به اینکه ما در استان همدان کاندیدایی نداریم و از نظر انتخاباتی در استان خنثی هستیم، اظهار کرد: این درست است که باید همه در انتخابات شرکت کنند اما نبود احزاب مختلف در انتخابات باعث ایجاد خللی در فرآیند انتخابات خواهد شد و لازم است شورای نگهبان با دید بهتر و نظر بازتری در مورد تأیید صلاحیت‌ها اقدام می‌کرد به طوریکه حداقل در هر شهرستان چند نفر را تأیید می‌کرد.

اصلاح‌طلبان منتقد معاند نیستند

حسامی با تأکید بر اینکه در جامعه ایرانی هیچ کس مخالف با مسائل اصلی نظام نیست، تصریح کرد: اصلاح طلب و اصولگرا همه برای انقلاب زحمت کشیده اند و کار کردند و هزینه دادند. درست است که نظرات ما با هم فرق دارد اما همه ما به نظام و شرایط اعتقاد داریم. ما نمی توانیم به اصلاح طلبان که انتقاد دارند بگوییم معاند نظام هستند. 

دبیر حزب اعتماد ملی استان همدان گفت: باید همه جامعه را در مسائل انتخاباتی به یک دید نگاه کنیم چرا که همه برای اقتدار نظام حرف می‌زنند و اینکه دست یک گروه در انتخابات خالی بماند، صحیح نیست.

وی تصریح کرد: ما برای اینکه وظیفه خود را انجام دهیم پای صندوق رأی خواهیم رفت اما انتخاباتی که مدنظر ما بوده، انجام نشده است چرا که کسی را برای انتخاب نداشته‌ایم.

دلایل رد صلاحیت‌ها اعلام شود

حسامی اعلام کرد: در حزب اعتماد ملی هشت نفر در تهران کاندیدا شدند که افراد سرشناس و شناخته شده و درستی هستند اما این هشت نفر هم رد صلاحیت شدند. این سوال برای ما ایجاد شده کسی که در بدنه نظام بوده و پست های مختلف داشته چرا باید رد صلاحیت شود؟

وی با تأکید بر اینکه دلایل رد صلاحیت‌ها باید گفته شود، ادامه داد: اگر واقعاً کسی به نظام و مردم خیانت می‌کند باید گفته شود، چرا دلایل رد صلاحیت‌ها بیان نشود؟

دبیر حزب اعتماد ملی استان همدان در رابطه با فضای انتخاباتی دانشگاه‌ها، یادآور شد: با توجه به اینکه قشر جوان، علمی و کارشناس جامعه در دانشگاه ها حضور دارند همواره حرکت دانشگاه برای ۵۰ درصد از جامعه مرجع است چرا که احساس کارشناسی روی افراد دانشگاهی دارند و در جامعه عام ما اگر دانشگاه حرکت کند مردم هم به تبعیت از آنها حرکت خواهند کرد.

حسامی با تأکید بر اینکه احزاب با قانون رفتار کردند، گفت: آیا واقعا مجریان قانون انتخابات با ما قانونی رفتار کردند؟ آیا در واقعیت امر همان رفتاری که با طیف ما انجام دادند با طیف مقابل ما صورت گرفت؟

وی با بیان اینکه مجریان قانون وظیفه دارند اصول را برای همه رعایت کنند، تأکید کرد: مجریان قانون وظیفه دارند جلوی کسی که از قانون عبور می کند بایستند اما سوال بنده این است که آیا واقعا قانونی با ما رفتار کردند؟ ما وظیفه اعتقادی، ملی و اخلاقی داریم در انتخابات شرکت کنیم.

تداوم انقلاب اسلامی برپایه مشارکت است

به گزارش ایسنا، مسئول بسیج دانشجویی استان همدان  نیز درباره انتخابات، با بیان اینکه تداوم انقلاب اسلامی بر پایه مشارکت است، گفت: ما نه متکی بر کشورهای خارجی هستیم و نه امکانات مالی کشور را پایه و اساس قدرت جمهوری اسلامی می دانیم.

طیب فریادرس افزود: میزان مشارکت در انتخاباتی که طی این ۴۰ سال در جمهوری اسلامی انجام شده، از میانگین مشارکت تمام کشورهای توسعه یافته، بیشتر بوده و این نشان از عمق علاقه مردم به آرمان های نظام است.

سرخوردگی مردم از انتخابات دوره های قبل بسیار چشمگیر بود

وی به برخی از مؤلفه های مشارکت در انتخابات اشاره و اظهار کرد: سرخوردگی مردم از انتخابات دوره های قبل بسیار چشمگیر بود به طوریکه مجلس اخیر بسیار ضعیف و پیرو دولت بود که نمونه آن تصویب برجام طی ۲۰ دقیقه بود، در حوزه اقتصادی هم عملکرد موفقی نداشت و در حوزه بین الملل نیز ناموفق ظاهر شد و در کل رویکرد کاملاً معاملاتی داشت و این رفتارها باعث تضعیف نگاه مردم به مجلس شد.

فریادرس شرایط عمومی و اقتصادی کشور را مؤثر بر مشارکت مردم در انتخابان عنوان و تأکید کرد: دولتی با رأی مردم بر سر کارآمده، مذاکراتی در قالب برجام انجام داده و تمام اعتماد مردم را در سبد مذاکره با آمریکا قرار داده و فردی همچون ترامپ همه برجام را به هم زده که اینها باعث ناراحتی و بی اعتمادی مردم به دولت شده و این عوامل منفی شرکت در انتخابات است.

وی افزود: با نگاه تاریخی به پیشینه مردم ایران، خواهیم دید که مردم با وجود سختی های ۴۰ سال گذشته ایران، همیشه در صحنه حضور داشته و براین اساس به قطعیت خواهم گفت که مشارکت مردم برابر با متوسط میانگین حضور مردم خواهد بود.

نباید انتظار داشت تأیید صلاحیت دو حزب یکسان باشد

وی درباره تأیید یا رد صلاحیت برخی از کاندیداهای احزاب نیز گفت: برخی از احزاب سیاسی خاص به علت تحلیل از شرایط موجود جامعه، تمایلی به شرکت در انتخابات نداشته اند و از طرفی عدم اقبال مردم نسبت به تفکری که باعث شده از سیاست غرب نتیجه ای نگیریم، مشارکت این حزب سیاسی باعث افت در انتخابات می شود و البته توجه داشته باشید که در تهران بیش از ۴۵ نفر کاندیدای مشخص وجود دارد که در روزهای آینده لیست خود را ارائه خواهند داد.

رئیس بسیج دانشجویی استان همدان با بیان اینکه نباید انتظار داشت که تأیید صلاحیت ها از یک حزب و طیف هم اندازه حزب دیگر باشد چرا که تأییدیه ها براساس قوانین و ضوابط خاص صورت می گیرد، ادامه داد: گروه های سیاسی اگر قصد دارند که تعداد کاندیداهای خود را در انتخابات افزایش دهند، افرادی را به انتخابات بفرستند که در چارچوب انقلاب باشند.

مشکل اقتصادی؛ مشکل بیشتر کاندیدای رد صلاحیت شده

فریادرس با بیان اینکه بیشتر نمایندگانی که رد صلاحیت شدند مشکلات اقتصادی داشتند، خاطرنشان کرد: بیشتر افرادی که در این دوره وارد شدند، جوان هستند و تفکرات حزبی و سیاسی آنها نامشخص است.

وی با ابرازخرسندی از ورود افراد جوان برای انتخابات، تأکید کرد: با نگاهی به وزرای دولت می بینیم که افرادی کهنسال در این مناصب مشغول به کار هستند و این در حالیست که در کشورهای غربی به جوانان میدان داده می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه احزاب باید چارچوب های کلان را مدنظر داشته باشند، تصریح کرد: برخی از نمایندگان صرفاً در مجلس فقط به فکر منافع خود هستند.

وی با تأکید بر اینکه عملکرد ضعیف احزاب باعث کاهش قدرت آنها شده است، اظهار کرد: عدم استقبال یکی از احزاب در این دوره از انتخابات به علت پیش بینی نتیجه نبوده بلکه عدم استقبال از ثبت نام بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بازی سیاسی را با بازی استراتژی قاطی نکنید، اظهار کرد: زمانی در انتخابات، به دنبال نفع و فایده ای برای جناح سیاسی خود هستیم که این منافع را در کنار منافع ملی قرار ندهیم چرا که اصل مشارکت مردم است که نباید بازی های سیاسی آن را خدشه دار کند.

فریادرس افزود: ما در انقلاب اسلامی طبیعتاً معیارهایی داریم و اگر شما بتوانید شخصی مانند سیدحسن نصرالله را کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا کنید، ما هم در اینجا فردی مخالف صریح انقلاب را رئیس جمهور یا رئیس مجلس خواهیم کرد و این در حالیست که در هیچ دموکراسی دنیا نداریم کسانی که به طور واضح در برابر آرمان های سیاسی آن کشور موضع دارند، به عنوان رئیس انتخاب شوند.

در جامعه ما احزاب نقش ضعیفی دارند

وی ادامه داد: متأسفانه در شرایط کنونی جامعه ما احزاب نقش ضعیفی دارند و یکی از مشکلات حوزه سیاسی این است که حزب نداریم و در مقابل گروه های قدرتی داریم که در دوران انتخابات فضاسازی کرده و افراد خود را در انتخابات وارد می کنند و در نهایت هیچ گاه پاسخگوی مردم نیستند، شماها نگاه کنید افرادی که در ذیل گروه های مختلف سیاسی در انتخابات وارد شدند اغلب بدون برنامه هستند و این در حالیست که در همه جای دنیا احزاب در طول سالیان متمادی دارای تفکرات خاصی هستند و هرگز تفکرات خود را تغییر نمی دهند و در مقابل در ایران فقط احزاب در دوران انتخابات افرادی را معرفی کرده و کمتر از یک سال همان فرد با حزب معرفی کننده، دچار مشکل می شود و هویت سیاسی خود را تغییر می دهند در حالیکه فرد باید خود را پایبند سیاسی بداند.

رئیس بسیج دانشجویی استان همدان گفت: بی هویتی سیاسی محصول کنشگری احزاب سیاسی است که در کشور وجود دارد و افراد زیادی نیز خود را متوسل به این افراد می کنند و وارد دولت و مجلس شده و می بینیم که کشور دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم به پیشرفت برسیم باید بتوانیم در عرصه گفتمان های مشخص، به یک وحدت عمومی برسیم، ادامه داد: اگر در ابتدای جنگ دچار مشکل بودیم، علت آن بود که تفکرات مختلف دچار تعارضات جدی بودند و این تعارضات مختلف اجازه نمی داد که موتور انقلاب اسلامی به جلو حرکت کند.

فریادرس خاطرنشان کرد: در فضای سیاست بین الملل می توانیم عزت ملی را حفظ کنیم اما در اقتصاد نتوانستیم به توافق برسیم چرا که در اصول کلی فرهنگ خود نتوانستیم به آن برسیم و از زمان مشروطه درگیر هویت روشنفکری هستیم که تداوم این درگیری باعث می شود ایران به آن توسعه موردنظر نرسد.

وی با بیان اینکه بسیج در هیچ حزبی نیست و هر کسی در چارچوب های انقلاب حرکت کند، برای ما محترم است و ما کمک می کنیم در این فضا حرکت کند، تصریح کرد: در این بازه زمانی محدود(پنج سال گذشته) و تجربه برجام و جبهه مقاومت، ایجادکننده وحدت گفتمانی در حوزه اقتصاد هستیم که حول اقتصاد ملی بتواند شکل بگیرد و محور انتخابات آینده باشد.

اشکالاتی در فضای عمومی دانشگاه‌ها وجود دارد

رئیس بسیج دانشجویی استان همدان درباره فضای انتخابات دانشگاه ها بیان کرد: دانشگاه ها از گذشته های دور مرجع بودند به طوریکه بنا به فرموده امام راحل(ره) اگر دانشگاه ها اصلاح شود، جامعه نیز اصلاح می شود. البته اشکالاتی این دوره در فضای عمومی دانشگاه ها وجود دارد به طوریکه تشکل های دانشجویی، استقلالی را که در دهه های گذاشته، داشتند را امروز ندارند و از طرفی فضای دانشگاه ها بسیار محافظه کارانه شده و اجازه سخن گفتن و حرکت در بین دانشجویان وجود ندارد.

فریادرس یادآور شد: مردم به مجادلات احزاب توجه نمی کنند اما بااین وجود در انتخابات شرکت می کنند، از این رو اگر می خواهیم بستر انتخابات خوبی داشته باشیم، باید قانونی عمل کنیم‌. تفسیر قانون باید توسط قانون انجام شود و احزاب با مردم روراست باشند تا مردم به آنها اعتماد کنند.

در پایان اینکه چه جناح سیاسی بیشترین کرسی را در مجلس کسب کند برای عموم مردم مهم نیست بلکه کارآمدی و کارآیی مجلس در رفع مشکلات و وضع قوانین مفید برای مردم ایران اهمیت دارد. اگر چه مردم ایران زیربار مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به سر می‌برند و بسیاری از آنان صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند اما با توجه به شرایط خاص کشور و وجود دشمنان فراوان، باز هم صلاح مملکت و نظام را برخواسته خود مقدم دانسته و پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند تا با انتخاب های خود مجلسی کارآمد را شکل دهند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: