چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
خبرنگار ایکنا؛ برگزیده نشست زنان خبرنگار و افق‌های پیش‌رو
تاریخ انتشار: دوشنبه 28 بهمن 1398

به گزارش ایکنا؛ نشست زنان خبرنگار و افق‌های پیش‌رو، همراه با تقدیر از بانوان خبرنگار فعال در رسانه‌های جمعی امروز، ۲۸ بهمن‌ماه، به مناسبت ایام با سعادت میلاد حضرت فاطمه(س) با حضور محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در محل فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در این مراسم با بیان اینکه هر چه داریم از مادران است، اظهار کرد: در تمام روزهایی که شهرت و قدرت پیدا می‌کنیم نباید فراموش کنیم از کدام مرجع رشد و نمو پیدا کردیم. مادر انسان را متولد می‌کند و متحمل رنج و سختی فراوان می‌شود؛ لذا این مقام ارزش والایی دارد و نعمتی است که خداوند به انسان از بدو تولد ارزانی می‌دارد.

خدادی ادامه داد: خداوند قدرت بشر را این‌گونه قرار داده که استعدادها را به برکت تبدیل کند، این برکت معنایی در قامت انسانیت دارد و ما برای دستیابی به این برکت باید به این معنا برسیم. همین شوک اخیر از شهادت سردار قاسم سلیمانی و تجمعات مردم برای تشییع پیکر ایشان که به اعتقاد همگان بزرگترین ایونت سال بوده، نشان داد که این تجمع به خواست هیچ‌کس نبود، خواست انسان‌هایی بود که به پاسداشت انسانی آمدند که معنا داشت.

وی افزود: مقام زن هم اگر والاست به دلیل معنا شدن انسانیت در این مقام است. البته که مادر شدن مقام زن را بالاتر می‌برد. گذشت، مهربانی و نداشتن چشم‌داشت در انجام نهایت زحمت از مهمترین ویژگی‌های مقام مادران است. این صفات مادران، نیاز امروز جامعه ماست و باید بدانیم نگاه مادرانه به پیرامون ما را به عاقبت درست می‌رساند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: در رسانه‌ها به سطح برابری از نظر جنسیتی رسیده‌ایم و بهترین خبرنگاران خانم ما با آقایان برابری می‌کنند؛ اما آنچه امروز بیش از همه به آن نیاز داریم، خروج از فضای پوششی رویدادها و پرداخت به سوژه‌ها و حلقه‌های پنهان رویدادهاست. در این سوژه‌پردازی باید به مسائل اساسی و مورد نیاز جامعه بپردازیم.

صفات مادرانه نیاز امروز جامعه ماست

خدادی با اشاره به اهمیت مسئله مخاطب‌شناسی در رسانه‌ها، افزود: باید میز مخاطب در رسانه‌ها ایجاد شود و تیتر یک رسانه از این طریق انتخاب شود. دوران «فکر می‌کنم» تمام شده و ما باید به سفارش مردم و نه به سفارش خودمان، خبر تهیه کنیم. رسانه‌ و کار در این فضا پویا و زنده است اما چند مشکل دارد؛ مهمترین آن توجه بیش از حد به کمیت است. داشتن ۱۳ هزار رسانه و ۲۷ هزار خبرنگار و تعداد بیشتر خبر و صفحات سرویس‌ها و روزنامه‌ها افتخار نیست.

خدادی افزود:‌ در شش پایتخت کشورهای مطرح دنیا اتاق خبرهایی وجود دارد که تولید خبر می‌کنند؛ قدرت آنها در انعکاس اخباری است که موجب تضعیف و تحقیر مردم ایران شود و اقتدار و همبستگی مردم را ضعیف نشان دهند. رسانه‌های ما باید رهرو راه حاج قاسم سلیمانی باشند که تمام ظرفیت خود را برای پاسداشت انسانیت به کار گرفت تا جان‌های کمتری به خطر بیفتد.

مهری رفعتی، استاد دانشکده خبر نیز در این مراسم طی سخنانی درباره چالش‌های زنان روزنامه‌نگار، اظهار کرد: از روزی که نقش تلفیقی زن و جامعه مطرح شد زنان توانستند در تمام عرصه‌های شغلی حضور موفقی داشته باشند. شغل روزنامه‌نگاری پرخطر است و ساعات کاری مشخصی ندارد. طبیعتاً یک شغل پرمخاطره ویژگی‌های خاص خود را دارد. با سی و اندی سال کار در حوزه روزنامه‌نگاری می‌توانم به صراحت بگویم، افرادی که در این شغل فعالیت دارند از پتانسیل‌های بیشتری نسبت به عموم جامعه برخوردار هستند.

وی ادامه داد: شکاف جنسیتی در همه مشاغل به چشم می‌خورد که روزنامه‌نگاری و خبرنگاری هم از این قاعده مستثنی نیست. در رسانه‌های ما از دهه ۷۰ به بعد خانم‌های بیشتری جذب رسانه‌ها شدند. امروز از مسئولان رسانه‌ای می‌خواهیم به بانوان روزنامه‌نگار و خبرنگار، اعتماد و از توانمندی‌های آنها استفاده کنند.

یادآوری می‌شود، در پایان این مراسم با حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خبرنگاران زن فعال در رسانه‌های جمعی تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: