پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی جایزه ملی ایسپا
نظر مردم نسبت به زمان پایان بحران کرونا / تفریح مردم در دوران شیوع کووید ـ ۱۹
تاریخ انتشار: شنبه 6 اردیبهشت 1399

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، جهت سنجش امیدواری مردم نسبت به حل بحران کرونا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران  از مردم پرسیده است: «شما چقدر امید دارید بحران کرونا در یکی دو ماه آینده حل شود و زندگی به روال عادی خود برگردد؟»

 یافته های نظرسنجی نشان می‌دهد، ۵۶.۲ درصد مردم ایران امید زیادی دارند که بحران کرونا در یکی دو ماه آینده حل شود و زندگی به روال عادی برگردد. این میزان امیدواری در بین ۹.۴ درصد درحد متوسط و در بین ۳۲ درصد کم است. ۲.۴ درصد به این سوال پاسخ ندادند.

 یافته‌های مقایسه‌ای نشان می دهد، تفاوت معناداری بین گروه های مختلف از حیث «میزان امیدواری مردم به حل بحران کرونا» در یکی دو ماه آینده وجود دارد. این میزان بین زنان بیشتر از مردان، بین افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از افراد جوان و میانسال و بین افراد دارای تحصیلات دانشگاهی کمتر از غیردانشگاهی مشاهده شده است.

 اهمیت خبرهای کرونایی نزد مردم

نظرسنجی‌های دیگر انجام شده در ایسپا گویای آن است که بیش از نیمی از مردم ایران اخبار آمار و اطلاعات مربوط به بیماری کرونا را به مقدار زیاد دنبال می کنند.

بر اساس نتایج نظرسنجی، اکثر افراد یعنی ۵۳.۸ درصد از آنها گفته اند آمار و اطلاعات مربوط به کرونا در ایران را به میزان زیاد دنبال می کنند. ۲۱.۹ درصد از افراد تا حدودی و ۱۹.۶ درصد به میزان کم آمار و اطلاعات مربوط به کرونا در ایران را دنبال می کنند. ۴.۵ درصد از افراد بیان کرده‌اند، اصلاً آمار و اطلاعات مربوط به کرونا در ایران را دنبال نمی کنند. ۰.۳ درصد از افراد نیز به این سوال پاسخ ندادند.

بر این اساس افراد زیر ۳۰ سال کمتر از دیگر گروه‌های سنی آمار و اطلاعات مربوط به کرونا در ایران را دنبال می کنند. میزان پیگیری مردم از آمار و اطلاعات مربوط به کرونا در ایران در بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری ندارد.

 چند درصد مردم مطالب مربوط به کرونا را از فضای مجازی پیگیری می‌کنند؟

نتایج یکی از نظرسنجی‌های جدید ایسپا نشان می‌دهد ۳۳.۱ درصد مردم اصلا مطالبی را که در شبکه‌های اجتماعی مجازی در خصوص کرونا منتشر می‌شود، پیگیری نمی‌کنند.

یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد: ۲۹.۵ درصد از شهروندان به میزان زیاد، ۱۳.۱ درصد تا حدودی و ۲۴.۲ درصد به میزان کم مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی مجازی (مانند تلگرام و واتس‌اپ و اینستاگرام و سروش ...) در خصوص کرونا منتشر می‌شود را پیگیری می‌کنند. همچنین ۳۳.۱ درصد از شهروندان بیان کرده‌اند اصلاً مطالب را پیگیری نمی‌کنند.

یافته‌های مقایسه‌ای نشان می‌دهد: جوانان بیشتر از دیگر گروه‌های سنی و افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر از افراد غیر دانشگاهی مطالب منتشر شده در خصوص کرونا را در شبکه‌های اجتماعی مجازی پیگیری می‌کنند.

 رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا

نتایج یک نظرسنجی دیگر ایسپا نشان می‌دهد اکثریت مردم (تقریباً ۸۰ درصد) رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا را به اطرافیان متذکر می‌شوند.

طبق نتایج، ۷۹.۹ درصد از شهروندان به میزان زیاد، ۸.۹ درصد تاحدودی و ۱۱ درصد به میزان کم رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را به اطرافیان‌شان تذکر می‌دهند. ۰.۲ درصد به این سوال پاسخ ندادند.

یافته‌های مقایسه‌ای نشان می‌دهد: تفاوت معناداری بین گروه‌های مختلف (سن، جنس و تحصیلات) از حیث «توصیه پاسخگویان به اطرافیان در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا» وجود ندارد.

 تفریح مردم در دوران شیوع کرونا

همچنین یافته های نظرسنجی دیگر انجام شده توسط ایسپا نشان می‌دهد ۶۳.۸ درصد از مردم در دوران تعطیلات عید و تعطیلات دیگر به خاطر شیوع کرونا، بیشتر به تماشای تلویزیون پرداخته‌اند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در یک نظرسنجی، از مردم پرسیده است: «در ایام تعطیلات عید و تعطیلات دیگر به خاطر شیوع کرونا، در منزل بیشتر مشغول انجام چه کارهایی بودید؟ » در این سوال، پاسخگو امکان انتخاب سه گزینه را داشته است.

 طبق یافته‌های نظرسنجی، ۶۳.۸ درصد از مردم در دوران تعطیلات، بیشتر به «تماشای تلویزیون» پرداخته‌اند. «انجام کارهای منزل» با ۴۳.۲ درصد، «حضور در فضای مجازی» با ۲۵.۳ و «مطالعه کتاب» با ۲۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

 دلایل مردم برای خروج از خانه در دوران شیوع کرونا

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در یک نظرسنجی بررسی کرده است که در طول یک هفته مردم برای چه کارهایی از منزل خارج شده‌اند.

 یافته های نظرسنجی نشان می‌دهد ۲۰.۸ درصد افراد در طول هفته گذشته از منزل خارج نشده اند. ۵۷.۸ درصد برای «خرید مایحتاج روزمره»، ۲۱ درصد برای «فعالیت‌های شغلی»  و ۱۵.۷ درصد برای مراجعه به «داروخانه، درمانگاه یا بیمارستان» از منزل خارج شده اند. در مراتب بعدی به ترتیب «انجام امور بانکی» با ۸.۵ درصد، «هواخوری و گردش در خیابان» با ۶.۵ درصد، «مهمانی و دید و بازدید» با ۳.۵ درصد و «آرایشگاه» با ۱.۳ درصد قرار دارند.

این نظرسنجی ها به صورت تلفنی و با جامعه آماری افراد بزرگسال (بالای ۱۸ سال) در سطح ملی و حجم نمونه ۱۵۶۳ در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ به صورت خویش فرمایی توسط ایسپا اجرا شده است.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: