جمعه 31 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: خودباوری به کارهای بزرگ در الگوی حرکتی امام خمینی(ره)
تاریخ انتشار: سه شنبه 13 خرداد 1399

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس این نهاد در نشست تخصصی «جامعه، مردم و آسیب‌های اجتماعی از منظر امام خمینی(ره)» که در آستانه‌ی سی‌ویکمین سالگرد بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری بیان داشتند که این انقلاب بدون امام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست که به واقع همین طور است.

وی با اشاره به این که اگر مجموعه‌ای مانند جهاددانشگاهی تاسیس شد تا کارهای بزرگی انجام دهد، حاصل خودباوری است که امام خمینی(ره) ایجاد کرد و افزود: امام راحل خیلی ساده گفت: اگر بخواهیم می توانیم.

رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: در حال حاضر مشکلی در زمینه‌ی توسعه‌ی علمی، فناوری و فرهنگی کشور نداریم؛ مشکل اصلی نداشتن اعتماد به توانمندی‌های داخلی است.

وی با بیان این که اگر می‌خواهیم در کشور به پیشرفت برسیم باید یک وفاق عمومی داشته باشیم و از اختلافات پرهیز کنیم، گفت: در این بحران اخیر و شیوع کرونا، دیدیم که همدلی نسبی بین همگان وجود داشت و موفقیت‌ها در این عرصه کم نبود. صلاح جامعه‌ی ما این است که اگر می‌خواهد موفق باشد، باید به توصیه ها و فرامین امام راحل عمل کند. امامی که پرورش‌یافته‌ی مکتب اسلام است؛ اسلامی که به عنوان دین کاملی در اختیار بشر گذاشته شده و قرار است زندگی سعادتمندانه دنیا و آخرت را برای آن‌ها ایجاد کند.

 

استفاده از ظرفیت‌های مختلف جهاددانشگاهی برای معرفی شخصیت، آرمان‌ها و باور‌های امام(ره)

دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این نشست با بیان این که جهاددانشگاهی ثمره عملی ایده تقویت خودباوری در ادبیات حضرت امام(ره) بوده است، اظهار کرد: شاید لازم باشد ضمن تبیین مباحث به راهکار‌ها هم توجه بیشتری شود. نسل جدید اگرچه فاصله زمانی زیادی با دوران حیات حضرت امام(ره) دارد، اما می‌تواند مؤلف باور‌ها و عقاید ایشان باشد.

وی افزود: رویکرد معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای معرفی شخصیت، آرمان‌ها و باور‌های حضرت امام(ره) است. امروزه بسیاری از شبهات وجود دارد و  با نسلی روبرو هستیم که فقط از یک مرجع اطلاعات مورد نیاز و پاسخ به پرسش‌های خود را دریافت نمی‌کند و ممکن است به طرق دیگری این پرسش‌ها پاسخ داده شود. لازم است از همه ظرفیت‌ها در این راستا استفاده کنیم.

 

بحران سلامت و جایگاه مستضعفان

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داود فیرحی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، به سخنرانی با موضوع «بحران سلامت و جایگاه مستضعفان در ادبیات امام خمینی(ره)» پرداخت و بیان کرد: امسال و در ایام رحلت رهبر کبیر انقلاب با بحران بزرگ جهانی با نام بحران سلامت مواجه شده‌ایم و پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که رهبران سیاسی و فکری یک جامعه، چه برنامه‌ای در موضوع بحران سلامت دارند. هر کشوری با هر ایدئولوژی سیاسی، کوشش دارد برنامه خود را در این بحران داشته باشد. در این نشست، تلاش دارم توضیحات خود را با تکیه بر ادبیات حضرت امام(ره) ارایه کنم.

دکتر فیرحی ادامه داد: نیازمند بازاندیشی پیرامون رابطه «مذهب و حکمرانی» و رابطه «دیدگاه‌های امام(ره) با حکمرانی» و نیز «وضعیت کنونی حکمرانی» هستیم. بازاندیشی هیچ ضرری ندارد، بلکه ما را با امکانات، مسیر، چشم‌انداز‌ها و اهدافمان آشناتر می‌کند؛ بنابراین امروز آن‌چه که به آن احتیاج داریم، فکر، اندیشه و بیان ممتد درباره وضعیت حکمرانی خودمان است. جامعه به تدریج به سمت نوعی مکانیزه و اداری شدن پیش می‌رود و این رخدادی طبیعی است. این خاصیت نظام ما هم نیست و مربوط به همه نظام‌هاست.

وی افزود: یک پرسش جدی وجود دارد و آن این‌که رهبرانی مانند امام خمینی(ره) در مورد مساله سلامت به خصوص برای اقشار به تعبیر ایشان «مستضعف» چه اندیشه‌ای داشتند؟ نخست مفهوم مستضعفان در این مقوله مهم است. مرحوم امام(ره)، در سخنرانی‌های اولیه کوشش می‌کردند بعضی مفاهیم را توضیح دهند و یکی از این مفاهیم که در چهارم خردادماه سال ۵۸ در فیضیه تلاش خوبی برای توضیح آن داشتند، مستضعف بود. منظور ایشان از مستضعف، قشر آسیب‌پذیر نبود، چنین مفهومی در ادبیات لیبرال آمده و از مفاهیم توانمندی و ناتوانی اقتصادی افراد نشات گرفته و سپس در این ادبیات دچار یک نوع توهم و تلاش برای حمایت ثروتمندان و یا دولت از ناتوانان می‌شوند و شاهد نوعی تحقیر ذاتی این اقشار هستیم. از منظر امام(ره) و مطابق تعریف ایشان از مستضعف، اگر چنان‌چه افراد در ساختار‌های سیاسی و اجتماعی به رغم توانمندی، در شرایط ضعف قرار گیرند، مفهوم استضعاف معنا می‌یابد؛ بنابراین استضعاف عاملی بیرونی است. در ادبیات امام(ره) به کارگیری واژه مستضعف در مساله سیاست‌گذاری معنا دارد و این‌طور نیست که عده‌ای ذاتاً ناتوان باشند و باید به آن‌ها کمک کرد. اگر در جامعه مستضعف وجود دارد، ضعف از سیاستگذاران است، نه افراد. عیار موفقیت و مشروعیت دولت، درصد پایین تعداد مستضعفان و روند کم شدن آن است.

‌عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه این مفهومی بسیار مهم و عیاری برای سنجش دولت‌هاست، اظهار کرد: براساس همین تعریف در ادبیات حضرت امام(ره)، بحران سلامت تنها در حوزه بهداشت و سلامت خلاصه نمی‌شود، بلکه با توجه به ادبیات امام(ره)، نان، تغذیه و آموزش‌های اولیه مهم تلقی می‌شوند. وقتی از بحران سلامت صحبت می‌کنیم، مسئله عدم تأمین تغذیه، نبود کالا‌ها و خدمات اولیه برای همگان نیز سلامتی را تهدید می‌کند. دولت باید تمهیداتی داشته باشد که سلامت به نقطه بحران نرسد و اگر بحرانی به وجود آمد، کاری کند که سلامت به خطر نیفتد. کشور‌هایی وجود دارند که فقر نان در این جوامع تهدیدی بزرگتر از بحران کرونا برای سلامت مردم آنهاست.

دکتر فیرحی ادامه داد: در ادبیات امام(ره) و تعریف ایشان از جمهوری اسلامی، عبارتی وجود دارد، تحت عنوان «حکومت محرومان» و یا «حکومت مستضعفان»، و ایشان در سخنرانی‌های خود تعابیری داشتند با این موضوع که یکی از نعمت‌های جمهوری اسلامی حاکمیت مستضعفان و محرومان است. در ادامه به توضیح درباره خاصیت و فایده حکومت محرومان و مستضعفان می‌پردازند و در جایی بسیار جالب این بحث را توضیح می‌دهند و می‌فرمایند؛ حکومت مستضعفان و محرومان حکومتی است که مجلس آن می‌فهمد مستضعف و محروم یعنی چه. گاهی گزاره‌ای را به کار می‌بریم، اما یک وقت است که آن مفهوم را می‌فهمیم. سپس می‌فرمایند؛ این حکومت اگر حکومت مستضعفان و محرومان است، رئیس جمهور و مسئول آن باید طعم محرومیت و استضعاف را درک کرده باشند.

وی با بیان اینکه آنچه امروز با آن مواجه هستیم، فراموش کردن طبقه و خاستگاه حکومت و انقلاب است، گفت: در ادبیات حضرت امیر(ع) نکته‌ای وجود دارد و می‌فرمایند؛ خودتان مستقیماً به در خانه محرومان بروید. شاید برخی بگویند حاکم باید در مقام مدیریت باشد و می‌تواند سیاستی بیمه‌ای و حمایتی تعیین کند، اما به تعبیر حضرت، دیدن فقر و محرومیت‌ها از نزدیک، عمق قضیه را برای مسئول و حاکم بهتر مشخص می‌کند. حتی در ادبیات مارکسیستی داریم که روشنفکر باید چندین روز در کوره‌ها کار کند؛ بنابراین حضور مستقیم حاکم برای مشاهده وضعیت محرومان، نافی امر سیاست‌گذاری نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه به بیان خصایص حکومت مستضعفان و محرومان از منظر امام(ره) پرداخت و اظهار کرد: با نظر به ادبیات حضرت امام(ره)، چنین حکومتی باید به گونه‌ای اداره شود که حاکمان، فقر و محرومیت را بفهمند و درباره فقر و محرومیت برنامه اولویت‌دار داشته باشند. ادبیات امام(ره)، سوسیالیستی و چپ نیست، اما نظر ایشان این است که به رغم دنبال کردن مفهوم دموکراسی، باید به‌ طور ویژه به مستضعفان رسیدگی کرد تا آن‌ها بتوانند از چرخه ناروای مدیریتی خارج و مشکلاتشان حل شود.

‌وی افزود: دولت احتیاج دارد در چند حوزه بزرگ و اساسی ثروتمندان را مهمان فقرا کند. این حوزه‌ها شامل نان و تغذیه، بهداشت، درمان و آموزش همگانی است، در هر یک از این عرصه‌ها، اگر به آرمان‌های امام(ره) بازگردیم، مفهوم خصوصی‌سازی در این حوزه‌ها را به خوبی می‌توانیم تبیین کنیم. همچنین اگر بناست از ثروتمندان مالیات دریافت شود، در این محور‌ها می‌تواند باشد، می‌توان ضریب مالیات ثروتمندان را افزایش داد و همچنین درآمد عمومی ناشی از منابع کانی را به این حوزه‌های اساسی اختصاص داد. براساس این توضیحات، نظریات و دیدگاه‌های حضرت امام(ره) پتانسیل‌های خوبی دارد تا دولت‌های ما را مورد ارزیابی قرار دهد.

 

‌‌جمهوری اسلامی؛ نقطه خروش حق
در ادامه این نشست، صحبت‌های شیخ تاج‌الدین الهلالی، رئیس مرکز Ifta استرالیا به صورت ویدئو به سمع و نظر حاضران رسید. وی با بیان اینکه در روزگاری که همه از نجات جامعه با مدل‌های غربی ناامید شده بودند، مردی برای اخلاق برخواست که معتقد بود شریعت می‌تواند نجات‌دهنده باشد و نه‌تنها مردم ایران، بلکه جهانیان او را همراهی کردند، اظهار کرد: در دوره‌ای که انسان‌های شکست خورده فزونی می‌یافتند، مردی برخواسته از مکتب امام حسین(ع) جمهوری اسلامی را تأسیس کرد. جمهوری اسلامی که مبتنی بر اندیشه‌ها و باور‌های حضرت امام(ره) شکل گرفته، می‌تواند، مفاهیم تشکیل حکومت و جمهوری اسلامی را تا مرز‌های فلسطین ببرد.

‌‌وی ادامه داد: جمهوری اسلامی همان‌گونه که مرکز آماج دشمنان اسلام است، نقطه خروش حق نیز هست و صهیونیست‌ها و صهیونیست شده‌ها، این نقطه خروش حق را مورد هدف قرار داده‌اند. اقدام حضرت امام خمینی(ره) احیای شریعت و اسلام فراموش شده بود، امام(ره) اسلام را نه مسئله‌ای دینی و فرقه‌ای، بلکه مکتب و اندیشه‌ای برای رستگاری می‌دانست. در ادبیات ایشان وحدت و کلمه توحید وقتی محقق خواهد شد که به وحدت کلمه برسیم، در این مسیر، همراهی و مبارزه با ظالمان از مهمترین پیش شرط‌هاست.

رییس مرکز Ifta استرالیا گفت: ایران اگر به کشور‌هایی کمک می‌کند، از آن‌ها کمک هم می‌خواهد. این‌ها در سایه وحدت رقم می‌خورد. آسیب جدی در شرایط امروز اختلافات کشور‌های منطقه با ایران است. کشور‌های عرب باید بدانند این اختلافات به نفع منطقه نیست و آن‌ها باید دشمنان خود را بشناسند. مسیری که جمهوری اسلامی در آن به پیش می‌رود، راه سیدالشهدا(ع) است و این راه صبر می‌خواهد و صبر به نصر منتهی خواهد شد.

در ادامه حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری مدرس حوزه و دانشگاه و مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران در سخنانی با بیان اینکه امام(ره) را رهبر و حاکم می‌دانیم، اما ایشان حکیم فقیه و دانشمند هم بودند، اظهار کرد: امام(ره) معتقد بودند برای جامعه‌ای که دچار آسیب‌ها و چالش‌هاست باید ابتدا به شناسایی آن‌ها بپردازیم و راهکار الگویی، اندیشه‌ای و دانشی ارایه دهیم. در کنار چشیدن دردها، راهکار اندیشه‌ای ارایه داد، بنابراین امام(ره) ابتدا درد مردم را شناخت و سپس به دنبال ارایه راهکار این چنینی برآمد.

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) با جامعه‌ای مواجه بود که می‌خواست به کمک آموزه‌های اسلامی از مشکلات بیرون برود، بنابراین ایشان براساس شناخت ذائقه‌ها، این مسئله را درک کردند که به کمک مکتب اسلام می‌توانند بستر برون‌رفت از مشکلات را فراهم کنند. ایشان این نیاز را در چارچوب فقه بازتعریف می‌کنند. امام(ره) می‌گویند فقه دانشی مهم است و باید با کمک دانش پاسخ بسیاری مسائل و مشکلات را داد، اما در این سطح نمی‌مانند و مرز‌های دانش را می‌شکنند. بر این اساس، دانش فقه وقتی می‌تواند مفید باشد که در این دانش باشد، اما فراتر هم برود و به اطراف توجه کند.


ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: