پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
در جلسه هم‌اندیشی ایسنا مطرح شد؛ ایده‌آل گرایی آفتی بر نهال ازدواج
تاریخ انتشار: دوشنبه 6 مرداد 1399

 

رییس گروه اداره ساماندهی امور جوانان اداره ورزش و جوانان استان کردستان، با بیان اینکه به دلیل آموزش های ناصحیح ۷۰ تا ۸۰ درصد ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد گفت: بالا بودن سطح توقعات جمعیت جوان و القای ایده آل گرایی در خانواده و دانشگاه‌ها می‌تواند از عوامل عدم رغبت به ازدواج و جدایی‌ها پس از ازدواج باشد.

در نشست هم‌اندیشی رسانه‌ای که امروز دوشنبه (6 مردادماه) در خبرگزاری ایسنا به مناسبت هفته ازدواج با حضور جمعی از سمن‌ها برگزار شد موضوع‌هایی همچون نقش اقتصاد و خیرین در ازدواج مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

 سیده هدی موسوی، رییس گروه اداره ساماندهی امور جوانان اداره ورزش و جوانان استان کردستان، در این نشست ضمن بررسی وضعیت اقتصادی و نقش خیرین در ساماندهی امور جوانان اظهار کرد که تعداد موارد ثبت ازدواج در سال ۹۳ با کاهش ۵ هزار و ۷۰۰ موردی، در سال ۹۸ به ١۳ هزار و ۹۰١ مورد در کردستان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ازدواج رخدادی ضروری و نیازی اجتماعی است که طی چند سال اخیر دچار فراز و نشیب‌های فراوان شده است افزود: یکی از دلایل کنونی عدم رغبت جوانان به ازدواج مشکلات اقتصادی و بلاخص اشتغال است.

موسوی ضمن قبول مشکلات از جانب دولت در امر تسهیل و ساماندهی ازدواج تصریح کرد که جوانان کردستانی از آب و زمین مناسبی که در اختیار دارند استفاده کافی را نمی برند و همه خود را برای شغل های پشت میزنشینی حاضر می‌کنند.

وی تمایل مردم به خروج سرمایه از استان را یکی از دلایل شکست کسب‌وکارهای جدید در استان دانست و عنوان کرد که با به وجود آمدن مشکلات اقتصادی و عدم رونق کسب‌وکارهای خرد و کلان جوانان تمایل کمتری به ازدواج ازخود نشان می‌دهند.

رییس گروه اداره ساماندهی امور جوانان اداره ورزش و جوانان استان کردستان، با بیان اینکه به دلیل آموزش های ناصحیح ۷۰ تا ۸۰ درصد ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد ادامه داد: بالا بودن سطح توقعات جمعیت جوان و القای ایده آل گرایی در خانواده و دانشگاه‌ها می‌تواند یکی از عوامل عدم رغبت به ازدواج و جدایی‌ها پس از ازدواج باشد.

وی با اشاره به همگرایی مشکلات برای کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق خاطرنشان کرد که به دلیل اهمیت مقوله توان اقتصادی در ترغیب جوانان به ازدواج، باید آموزش مهارت‌های ایجاد اشتغال در مهدکودک‌ها نیز تدریس شود.

موسوی با بیان اینکه ۲۳ دستگاه متولی امر ساماندهی امور جوانان هستند گفت که عدم هماهنگی و موازی کاری در میان این ادارات موجب شده تا به هدف اصلی خودمان برای ساماندهی امور جوانان نرسیم.

ازدواج زود هنگام، آسیبی پنهان در روستاهای کردستان

لیلا علیرضایی، مسئول مرکز سلامت روان محلی هیمن بخش سیروان از توابع شهرستان سنندج با بیان اینکه تمام توجهات در بحث معضلات ازدواج محدود به شهرها شده و این درحالی است که وضعیت روستاها بسیار بحرانی است، اظهار کرد: در شهرها ازدواج دیرهنگام به عنوان معضل شناسایی شده است اما، در روستاها ازدواج بسیار زود هنگام و در سن ١۲ یا ١۳ سالگی از جمله مشکلات جوانان به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: مسئولیتی که در سن ١۲ سالگی بر روی دوش پسر و دختر وارد می‌شود موجب کوچ اجباری برای کسب درآمد به شهرهای بزرگ و کولبری می‌شود و مادرانی که خود هنوز کودک هستند مجبور به کودکداری می شوند.

رسانه ظرفیتی برای فرهنگ سازی ازدواج

مجید آوج، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان کردستان در ادامه این جلسه با بیان اینکه ازدواج در عین سادگی می‌تواند بسیار پیچیده باشد عنوان کرد: موازی کاری زیاد ادارات در امر ساماندهی امور جوانان در استان عاملی برای عدم موفقیت در این زمینه محسوب می شود و دستگاه های متولی باید با هماهنگی و هم افزایی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و ترویج ازدواج تلاش کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان کردستان با بیان اینکه باید در حوزه ازدواج تغییر نگرش ایجاد شود خاطرنشان کرد: اگر چه اشتغال از مولفه های اصلی ازدواج موفق است، اما واقعیت این است که تسهیلات گران قیمت به خودی خود نمی تواند منجر به کسب و کار شود.

به گفته وی برای توسعه فرهنگ ازدواج باید از ظرفیت خیرین با هدف کاهش هزینه های ازدواج و تشکیل زندگی آسان بیش از پپش بهره برد.

وی عنوان کرد: رسانه با توجه به کارکرد و جایگاهش در جوامع امروزی می تواند ابزاری برای فرهنگ سازی و گفتمان سازی در امر زادواج باشد و از این ظرفیت در استان نیز می توان از طریق تولیدات پرمحتوای فرهنگی در رادیو و تلویزیون استفاده کرد.

خیانت، از عوامل اصلی طلاق در کردستان

ماموستا محمد فتحی زاده، عضو مجمع جوانان استان کردستان با اشاره به اینکه خیانت از عوامل اصلی طلاق در کردستان است تصریح کرد که برگزاری یکسری برنامه ها و کلاس های آموزشی محدود به هفته ازدواج هیچ دردی از جوانان به ویژه در مناطق حاشیه و روستاها دوا نمی‌کند و قالب این برنامه ها نیاز به تغییر اساسی دارد.

وی افزود: مردم حاشیه شهر حوصله شنیدن حرف های سنگین کارشناسان و اساتید را ندارند و این در حالی است که تهیه فیلم‌های اجتماعی در قالب طنز توانسته تاثیر زیادی بر این قشر بگذارد.

دنیای مدرنیته، عامل کاهش رغبت برای ازدواج

دکتر حامد قادرزاده، استاد دانشگاه کردستان و عضو مجمع خیرین ازدواج استان، در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در جامعه امروزی جایگزین‌های ازدواج در مقایسه با گذشته افزایش یافته است، عنوان کرد: در گذشته بسیاری از نیازهای فردی در ازدواج کردن مرتفع می‌شد و به دلیل وجود گفتمان ازدواج در میان خانواده، درک این نیاز از سوی جوانان بیشتر احساس می‌شد.

وی ادامه داد: در روزگار مدرنیته کنونی بسیاری از نیازهای فردی برطرف شده و رغبت جوانان به ازدواج بسیار کاهش یافته است.

این استاد دانشگاه کردستان با بیان اینکه بعد از انقلاب در بحث ازدواج، یک قیام بدون برنامه شکل گرفت خاطرنشان کرد: منشا بسیاری از تصمیمات فرد در دوران جوانی در گذشته با تاثیر مستقیم مادر صورت می‌گرفت اما اکنون عوامل بسیاری در تصمیمگیری فرد دخیل هستند.

وی گفت: افرادی که در زمینه خاصی تخصص دارند خود را نیازمند مشاوره‌های قبل و پیش از ازدواج نمی‌دانند که این خود در آینده منجر به بروز آسیب‌های بسیاری می‌شود.

قادرزاده با اشاره به اینکه دولت، رسانه، مراکز آموزشی، سمن‌ها و سایر ادارات و سازمان‌های مردم نهاد درصورت هماهنگی می‌توانند کارهای بزرگی در خصوص ازدواج جوانان انجام دهند اظهار کرد که ازدواج دیرهنگام و زودهنگام راهگشای مشکلات نمی‌شود و سن ازدواج در هر فردی متفاوت است.

وی با بیان اینکه درخصوص ازدواج جوانان نباید دستوری عمل کنیم افزود: ارائه راهکارهای حل معضل ازدواج و طلاق در جامعه در گرو ارتباط با مسائل آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و غیره است.

مجمع خیرین تنها مسائل مالی ازدواج را مورد توجه قرار ندهند

این استاد دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه هزینه زندگی یک فرد مجرد بیشتر از هزینه زندگی فرد متاهل است تصریح کرد: مجمع خیرین استان کردستان نباید فقط مقوله مالی ازدواج را مورد توجه داشته باشند زیرا افراد پولدار زودتر ازدواج نمی‌کنند.

وی یادآور شد که نسبت هزینه به درآمد، در استان کردستان نسبت به استان تهران به دلیل مهاجرت زیاد مردم بسیار بیشتر است.

قادرزاده با بیان اینکه رسانه‌ها با محتوای مناسب می‌توانند در شکل گیری افکار جوانان تاثیرگذار باشند عنوان کرد: در دنیای نامتقارن امروزی ترویج کاهش شدید نظارت و مدیریت خانواده در تعیین سرنوشت فرزند می‌تواند بسیار خطرناک باشد و نیازمندیم که مجمع خیرین مشاور هرچه سریعتر در کردستان تاسیس شود.

وی با اشاره به اهمیت افتتاح حساب بدو تولد برای ازدواج جوانان در آینده در پایان یادآور شد که باید به وسیله صدا و سیما این مسئله را ترویج دهیم.

 

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: