چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تأکید کرد: «پویش روضه‌های خانگی»؛ پاسخی به نیاز آنی استفاده از شبکه‌های اجتماعی
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 شهریور 1399

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، محمدحسین حسنی، سرپرست این سازمان، هفتم شهریورماه، در برنامه زنده فناوری اطلاعات شبکه خبر با اجرا و کارشناسی، کاوه منگلی با اشاره به اجرای پویش روضه‌های خانگی و احیای مجازی تلاوت شب عاشورا گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور، نیاز آنی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی داشتیم، بنابر این در سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی و مجموعه‌های خودجوش فرهنگی دیگر سعی شد تا این نیاز آنی را پاسخ موقتی دهیم.

مدیرعامل ایکنا با اشاره به اینکه این چارچوب به صورت دائمی در شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده نخواهد بود، افزود: طی سال‌های گذشته اهتمام به پویش احیای قرآن در ماه محرم به ویژه شب عاشورا از سوی این سازمان و خبرگزاری ایکنا وجود داشت که امسال به دلیل شرایط کرونا توجه بیشتری به آن شد و ابعاد جدیدی به خود گرفت.

حسنی درباره احیای مجازی قرآن در شب عاشورا ادامه داد: در واقعه کربلا جایی را سراغ نداریم که امام از دشمن، خواسته‌ای را مطالبه کنند، اما امام حسین(ع) شب عاشورا، صرفاً برای اینکه نماز بخوانند و قرآن تلاوت کنند، مهلت خواستند، موضوعی که توجه به آن طی این سال‌ها در مجالس عاشورایی و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) خالی بود‌. از سال‌های گذشته کار جدی در راستای احیای سنت قرائت و تدبر در قرآن آغاز شد و جمع‌های خوبی در این قالب شکل گرفت و امسال به دلیل شرایط کرونایی، این کار فرهنگی به فضای مجازی منتقل شد.

مدیرعامل ایکنا اضافه کرد: شب عاشورا ساعت ۲۰:۳۰ میهمان مجازی خانه‌های شیعیان و دوستداران قرآن و اهل بیت هستیم. این برنامه با دعوت از اساتیدی از تهران چون سیدمحسن موسوی‌بلده، عباس سلیمی، پیشکسوتان قرآنی و اجراوکارشناسی، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای پخش خواهد شد و قاریان ممتاز و بین‌المللی نیز به صورت مجازی تلاوت خواهند داشت، ازجمله وحید نظریان از کرمانشاه، قاسم مقدمی از اهواز و سیدجواد حسینی از مشهد، همراه این احیای مجازی خواهند بود.

وی ادامه داد: عبدالفتاح طاروطی، قاری بنام مصری مهمان ویژه این برنامه است که قرائت اختصاصی برای آئین قرآنی شب عاشورا دارد. در کنار این نیز مسابقه‌ای با نام تلاوت‌های عاشورایی از ابتدای ماه محرم برای عموم به ویژه نوجوانان و جوانان آغاز شد و فرصت ارسال آثار تصویری آن تا ظهر فردا، هشتم شهریورماه ادامه خواهد داشت و در برنامه احیای مجازی تلاوت قرآن در شب عاشورا، اسامی برگزیدگانش اعلام خواهد شد.

حسنی با اشاره به اینکه پخش تلاوت مجازی قرآن در سایت iqna.ir و صفحه این خبرگزاری در اینستاگرام به نشانی iqnanews صورت خواهد گرفت، درباره ضرورت توجه به طراحی و نگاشت پیوست فرهنگی برای تکنولوژی‌های وارداتی، گفت: زمانی گفته می‌شد تکنولوژی وارداتی، فرهنگ خارجی را با خود به همراه می‌آورد، اما تصور من این است هنگامی که تکنولوژی وارد کشوری می‌شود، فرهنگ را به آن کشور تحمیل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این خطر بزرگ به ویژه در حوزه فضای مجازی وجود دارد، بیان کرد: پلتفرم‌هایی که در فضای مجازی استفاده می‌شود، عموماً پلتفرم‌هایی نیست که با نیاز بومی ما آماده شده باشد و نظام معنایی که این پلتفرم‌ها داخلش ساخته و طراحی می‌شود، در چارچوب استاندارهای نظام غربی است.

حسنی با اشاره به اینکه پلتفرم‌های فعلی مبتنی بر نظام معنایی اقتصاد لیبرالی یا نظام اومانیسم(فردگرایی) و سکولاریسم است، افزود: معتقدم درست نیست از طریق شبکه‌های اجتماعی فعلی ورود داشته باشیم، اما الان نیاز آنی به دلیل شرایط کرونایی پیدا کرده‌ایم، اما کار درست‌تر این است که بر روی طراحی پلتفرم‌هایی به ویژه برای شبکه‌های اجتماعی و طراحی‌های رسانه‌ای با توجه به نظام معنایی خودمان کار کنیم.

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور اضافه کرد: کاری که امروزه، نظام سلطه در دنیا انجام می‌دهد، این است که با استاندارسازی کار خود را پیش می‌برد و استاندارها را به وجود می‌آورد و روی آن تبلیغ و ترویج می‌کند و ما هم ناخواسته در زمین آن‌ها بازی می‌کنیم. همین سند ۲۰۳۰ که رهبر معظم انقلاب درباره اجرای آن هشدار دادند از جنس همین استانداردسازی‌ها است و الان با پول خودمان استانداردهای آنها را جلو می‌بریم. اغلب نمونه‌های شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی طراحی شده است از نظر بار معنایی به آنچه که در خارج از کشور تولید می‌شود، نزدیک است.

حسنی اضافه کرد: دلیل اصلی آن این است که مهندسین ما در طراحی پلتفرم‌ها، تنها هستند. در حالی که طراحی پلتفرم‌ها در دنیا کار بین‌رشته‌ای است و دانشمندان و اندیشمندان علوم اسلامی به ویژه فلسفه‌دان‌ها و فلسفه‌خوان‌ها در طراحی نظام معنایی پلتفرم‌ها حضور جدی دارند و در این زمینه نقطه ضعف جدی داریم. من هم به نوبه خودم از طراحان و برنامه‌نویسان کشور خواهش می‌کنم در کنار توجه به آخرین دستاوردهای تکنولوژی و برنامه‌نویسی به همکاری بین‌رشته‌ای در این حوزه اهتمام بورزند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: