جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری جشنواره فرهنگی هنری نجات آب در خرم‎آباد
تاریخ انتشار: دوشنبه 23 شهریور 1394

به همت کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی واحد لرستان جشنواره فرهنگی هنری نجات آب در خرم‎آباد برگزار شد.کانون همیاران طبیعت در راستای ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب در بین اقشار جامعه اقدام به برگزاری جشنواره فرهنگی هنری نجات آب نمود. این جشنواره در دو بخش نقاشی کودکان و عموم مردم اجرا شد؛ در بخش کودکان نقاشی به‎صورت گروهی و برروی پارچه اجرا شد و در بخش عموم هنرمندان آثار خود را برروی بوم و پلات اجرا کردند. اجرای نمایش موزیکال، مسابقه خلاقیت ریاضی و توزیع بروشورهای آموزشی مرتبط با آب از برنامه‎های جنبی این جشنواره بود.

رییس جهاد دانشگاهی لرستان:
باید بپذیریم که بخشی از مشکلات امروزی آب مربوط به نظام تصمیم‎گیری و برنامه‎ریزی بوده است
رییس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: باید بپذیریم که بخشی از مشکلات امروزی آب مربوط به نظام تصمیم‎گیری و برنامه‎ریزی بوده است.
به گزارش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، دکتر سید علی نادر دهقانی الوار در جشنواره نقاشی نجات آب که به همت جهاد دانشگاهی برگزار شد ضمن عرض خیرمقدم به مردم، نونهالان، اساتید و دانشگاهیان، مسئولین و سازمان‎های مردم نهاد با اشاره به اهمیت آب بیان کرد: بحث کمبود آب در استان یکی از مشکلات اساسی بوده که تنها مربوط به ما نیست و تمام دنیا با بحران و کمبود آن مواجه شده و سروکار دارند.
وی با بیان اینکه در رابطه با این موضوع باید دید که طبیعت خود چه کار می‎کند، اضافه کرد: اما از طرفی دیگر باید دید که چرا اکوسیستم ما دچار این مسئله شده و این موضوع برمی‎گردد به انسان که به عنوان موجودی تمامیت‎خواه همیشه سعی کرده حداکثر بهره‎برداری را از محیط زیست داشته باشد؛ آب نیز یک مؤلفه و فاکتوری از طبیعت بوده که در این زمینه آسیب دیده است.
دکتر دهقانی الوار ادامه داد: همچنین همه باید بپذیریم که بخشی از مشکلات امروزی آب مربوط به نظام تصمیم‎گیری و برنامه‎ریزی بوده است، نمی‎خواهیم بگوییم که کل آن، اما قسمتی از این نارسایی‎ها به خاطر اشکالاتی است که در نظام تصمیم‎گیری ما در این بخش وجود دارد.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان اظهار کرد: از امروز سعی کنیم در تصمیماتمان تجدیدنظر کنیم و به مسئله محیط زیست به عنوان یک موضوع مهم بپردازیم؛ بحران آب جدی‎تر از آن چیزی است که فکر می‎کنیم. در ده سال آینده ممکن است برای تأمین آب آشامیدنی مشکل جدی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه امروز هم شهرستان‎های کوهدشت و رومشکان آب ندارند، افزود: این مسئله جدی بوده و ممکن است در مدت کمی کل استان دچار این مشکل شوند.
دکتر دهقانی الوار با بیان اینکه برخی از این نارسایی‎ها ناشی از تصمیم‎گیری‎های نادرست است، گفت: باید از همین امروز شروع کنیم و تا آسیب بیش‎تری به محیط زیست وارد نشده به این مسئله ورود پیدا کنیم، سعی کنیم مباحثی که مربوط به آب هست را بیش‎تر مدیریت کنیم.
رییس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه قطعاً دانشگاهیان، فرهنگیان و فرهیختگانی که اطلاعات خوبی در این زمینه دارند باید کمک کنند، اظهار کرد: من از خود و تمام کسانی که در سطحی از علم قرار دارند و در متن دانشگاه‎ها هستند گله‎مندم که چرا در این زمینه کوتاهی کرده‎ایم و چرا نخبگان، دانشگاهیان و اساتید ما ساکت نشسته‎اند. سازمان‎های مردم نهاد را باید دانشگاهیان تأسیس کنند؛ چند سازمان غیردولتی وجود دارد که مؤسس آن یک دانشگاهی است؟ اگر باشند هم خیلی اندک هستند.
وی تصریح کرد: دانشگاهیان و کسانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند باید ورود پیدا کنند چراکه این افراد از عمق بحران بیش‎تر اطلاع دارند و به صورت علمی موضوع را درک می‎کنند. بنابراین از همه دانشگاهیان خواهشمندم به صحنه بیایند و تنها در گوشه‎ای به نوشتن مقاله و انتقاد از وضع موجود نپردازند.
دکتر دهقانی الوار با اشاره به پدیده زوال جنگل‎های بلوط یادآور شد: این موضوع نگران کننده بوده و کسی نمی‎داند در مقابل آن چه کار کند؛ زمانی به انبوهی درختانمان افتخار می‎کردیم اما امروز این درخت‎ها یک به یک در حال نابودی هستند؛ نباید به راحتی از کنار این مسائل گذشت و همه باید برای رفع این مشکلات بسیج شوند.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی لرستان بیان کرد: جهاد دانشگاهی استان به عنوان یکی از سازمان‎های دانشگاهی سعی کرده که در این حوزه طرح موضوع کند و کاری که امروز شروع شده به همت شهرداری خرم‎آباد، شرکت آب منطقه‎ای، محیط زیست، شرکت‎های آبفا و آبفار بوده که مدیریت آنها با معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان است و با نام کانون همیاران آب و کانون همیاران طبیعت این معاونت در این زمینه کمک کرده است.
وی با بیان اینکه با این دو کانون دانشجویی مسائل زیست‎محیطی و مشکلات آب را پیگیری خواهیم کرد، اضافه کرد: هر جایی که بتوانیم و قدرت داشته باشیم در مباحث محیط زیست کوتاهی نخواهیم کرد؛ منتظر بخش‎نامه و دستورالعمل نیز نیستیم چراکه مقابل ما مردم و ملت هستند و ابزار ما نیز دانشجو بوده که فردی است مطالبه‎گر و باید در مقابل مطالبه او پاسخگو بود.
دکتر دهقانی الوار ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در بحث بحران آب و مسائل زیست‎محیطی به استان کمک کنیم و در این راه یاری همه را به خصوص مردم و کسانی که دغدغه دارند می‎طلبیم. از تمام خانواده‎ها خواهشمندم که در این زمینه بیش‎تر تفکر کنند و به بچه‏های خود بیاموزند که چگونه با محیط زیست رفتار کنند.
رییس جهاد دانشگاهی لرستان یادآور شد: درست است که می‎گویند کل آب مصرفی شهر 7 تا 10 درصد است و مابقی در صنعت و کشاورزی به مصرف می‎رسد اما همین مقدار نیز زیاد بوده و حجم بالایی است که باید مدیریت شود.
وی با بیان اینکه مصرف آب را باید مدیریت کنیم، گفت: حتی یک قطره هم ارزش بالایی دارد که باید دقت شود تا به هدر نرود. استان ما با چالش جدی آب روبرو شده است و باید با جدیت روی این موضوع حساس شویم.
دکتر دهقانی الوار بیان کرد: استان ما سرشار از منابع طبیعی و آثار تاریخی است که در حال آسیب دیدن هستند باید با جدیت حفاظت از آنها را شروع کنیم چراکه بستر حیات خود ماست؛ همه باید به میدان بیایند و در این زمینه همکاری کنند.
شهردار مرکز لرستان:
سرانه مصرف آب در کشور، 30 برابر سرانه دنیاست
شهردار مرکز لرستان گفت: پنج حلقه چاه آب غیرشرب که قبلاً پلمپ شده بودند را به چرخه آبیاری فضاهای سبز اضافه کرده‎ایم.
به گزارش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان ، یحیی عیدی بیرانوند در جشنواره نجات آب که به همت جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، بیان کرد: در بحث آب نکات زیادی وجود دارد که نمی‎توانیم به همه آنها بپردازیم؛ اگر آینده‎ای درخشان می‎خواهیم و شرایط بهتری را می‎طلبیم راهی جز آموزش کودکان نداریم و جمع امروز نشان داد که مادران ما از آگاهی بالایی برخوردار هستند و نسل آینده ما درحال پیشرفت و جهش است.
وی با بیان اینکه تا موضوعاتی همچون آب را به کودکانمان آموزش ندهیم راه به جایی نمی‎بریم، از جهاد دانشگاهی به دلیل برگزاری این جشنواره تقدیر و اضافه کرد: تنها حدود یک درصد از آب موجود در جهان شرب بوده و این درحالیست که سرانه مصرف آب در کشور 600 لیتر و 30 برابر سرانه دنیا است.
عیدی بیرانوند با اشاره به اینکه آلودگی آب نیز در ایران بالا بوده و 40 درصد بیش‎تر شده است؛ ادامه داد: باید منابع آب را مورد محافظت قرار دهیم تا از بین نروند و در این میان باید از خود پرسید سهم هر کدام از ما در حفاظت و صیانت از این نعمت الهی چقدر است؟
شهردار خرم‎آباد با اشاره به وظایف شهرداری گفت: سعی ما بر این است که بلوارها را به سمتی که آب کمتری مصرف شود ببریم و در آبیاری پارک‎ها و فضاهای سبز به سمت کمتر مصرف کردن آب پیش می‎رویم؛ همچنین اقداماتی در جهت جداسازی آب شرب از آب آبیاری این فضاها به کار بسته‎ایم.
وی با بیان اینکه در جنگل‎کاری‎ها نیزسیستم آبیاری قطره‎ای را به کار برده‎ایم، افزود: وظیفه ماست که در این مسیر حرکت کنیم و سهم خودمان را در بحث مقابله با بحران آب انجام داده‎ایم. همچنین پنج حلقه چاه که قبلاً پلمپ شده بودند و غیرشرب هستند را به چرخه آبیاری فضاهای سبز اضافه کرده‎ایم.
عیدی بیرانوند یادآور شد: بدون همکاری و مساعدت تمامی افراد نمی‎توان کاری از پیش برد و همه باید در مقابله با کمبود آب اقدام کنیم.
شهردار مرکز لرستان خاطرنشان کرد: متأسفانه کل بودجه شهرداری‎های استان 300 میلیارد تومان بوده و این درحالیست که استان همدان 900 میلیارد تومان است. با این بودجه در کوتاه‎مدت نمی‎توان اقدامات جدی و زیادی انجام داد.
وی اظهار کرد: در ابتدای خدمت خود متوجه شدم که شهر خرم‎آباد از نظر زباله مشکلات جدی دارد برای همین 250 نفر در سال جاری از طریق بخش خصوصی نیرو گرفتیم؛ همچنین 18 دستگاه مخصوص حمل زباله به ارزش 4 میلیارد تومان خریداری کردیم.
عیدی بیرانوند گفت: از تمامی شهروندان خواهشمندم به کمک شهرداری بشتابند؛ اگر هر کدام از افراد یک زباله را جمع کنند مطمئناً پسماندی در سطح شهر باقی نخواهد ماند اما اگر هر یک تکه کوچکی زباله را به زمین بیاندازند. 2500 نیرو نیز داشته باشیم تمیز کردن شهر امکان پذیر نیست و رفتگران باید چندین ساعت را برای تمیز کردن شهر صرف کنند.
شهردار خرم‎آباد تصریح کرد: شهر مال ماست و جز با مساعدت خودمان مشکلات آن حل نمی‎شود، امید که همه در جهت آبادانی آن بکوشیم چراکه همه در قبال آیندگان و این شهر مسئولیم.
در پایان این جشنواره که به همت جهاد دانشگاهی و مشارکت شرکت آب منطقه‎ای لرستان، اداره کل محیط زیست لرستان، شهرداری خرم‎آباد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و ... برگزار شد،  به افراد برگزیده با اهدا لوح و جوایزی تقدیر شد.
 


  • جشنواره نجات آب
  • جشنواره نجات آب
  • جشنواره نجات آب
  • جشنواره نجات آب
  • جشنواره نجات آب
  • جشنواره نجات آب
  • جشنواره نجات آب
  • جشنواره نجات آب
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: