پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم » در جهاد دانشگاهی لرستان
تاریخ انتشار: شنبه 14 آذر 1394

به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان، مراسم اختتامیه سومین سوگواره عکس « مَحرم مُحرم » در سالن جلسات مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش این معاونت، دکتر سید علی‎نادر دهقانی‎الوار در مراسم اختتامیه سوگواره عکس مَحرم مُحرم که در سالن جلسات مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام اربعین سالار شهیدان، بیان کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان مولود انقلاب اسلامی سعی کرده با خلق فعالیت‎های فرهنگی بدیع، تاثیرگذار و جهت‎ساز زمینه‎هایی را فراهم کند که جوانان، هنرمندان و اقشار مختلف به ویژه دانشجویان در عرصه‎های فرهنگی حضور بیشتر و پررنگ‎تری داشته باشند.

وی اضافه کرد: ما در جهاد دانشگاهی فعالیت‎های متنوعی در حوزه‎های مختلف انجام می‎دهیم اما در حوزه فرهنگی دوستان با خلاقیت، ابتکار، زمان‎شناسی و موقعیت‎شناسی سعی کرده‎اند با طراحی فعالیت‎های جدید و تاثیرگذار، جهت‎هایی را در استان بنیان‎گذاری کنند.

دکتر دهقانی الوار ادامه داد: این خیلی مهم است که با خلق یک فعالیت ویک تاثیر موجی در جامعه ایجاد کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به همایش پویش چتر شیشه‎ای گفت: این همایش به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان انجام گرفت و با اینکه اطلاع‎رسانی گسترده ای نشده بود اما حدود سه هزار دست لباس جمع‎آوری شد. دانشجویان خود بانی این کار بوده و به تبلیغات، جمع‎آوری لباس و شناسایی فقرا پرداختند و در آخر نیز خود آنان لباس‎ها را توزیع کردند، ما تنها فضایی را در اختیارشان قرار دادیم.

دکتر دهقانی‎الوار ادامه داد: این اقدام کار خیری بود که انجام شد و به هر صورت باعث شد دیگران هم بیایند و در این حوزه وارد شوند. در استان لازم است دستگاه‎های فرهنگی بیایند و در این عرصه‎ها فعال‎تر حضور پیدا کنند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: این جشنواره یکی از فعالیت‎هایی است که توسط معاونت فرهنگی طرح شده و به عنوان یک برنامه دائمی اجرا می‎شود.

وی اظهار کرد: برای سوگواره محرم محرم اطلاع‎رسانی کردیم که دانشگاهیان و دانشجویان با موبایل و ابزارهایی که دارند از هنرنمایی مردم لرستان در ایام عاشورا که برگرفته از اصالت آنهاست فیلم و عکس بگیرند و به این جشنواره ارسال کنند.

دکتر دهقانی‎الوار بیان کرد: به این جشنواره که سومین دوره آن است 180 اثر ارسال شد که عموماً آثار دانشجویان و دانشگاهیان بوده‎اند. البته عامه مردم نیز آثاری را به دبیرخانه ارسال کردند. نهایتاً از 180 اثر ارسال شده به دبیرخانه 7 اثر به عنوان آثار منتخب برگزیده شدند.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: هر جامعه‎ای برای پیشرفت نیاز به دو سرمایه دارد که یکی از آنها مادی بوده که در کشور و استان ما زیاد است و دیگری معنوی که بخش نرم‎افزاری کار است. در بخش نرم‎افزاری لرستان استانی ثروتمند است. ما در داشته‎های فرهنگی از استان‎های برخوردار و شاخص کشور هستیم که لازم است از آنها استفاده و بهره‎برداری بیشتری شود.

وی یادآور شد: در همین ایام محرم لرستانی‎ها حرکات، هنرنمایی‎ها و ارادت خالصانه‎ای نسبت به اهل بیت(ع) نشان می‎دهند که باید برنامه‎ریزی و ساماندهی شوند تا به یک فعالیت منسجم، سازمان یافته و دارای ساختار تبدیل شده و در سطح کشور عملیاتی شود.

دکتر دهقانی‎الوار با بیان اینکه جهاد دانشگاهی سعی کرده با کمک دستگاه‎های فرهنگی، دانشجویان و دانشگاهیان در این زمینه ورود پیدا کند، ادامه داد: این نهاد در حد توان خود به حوزه فرهنگی کمک کرده و آمادگی دارد به دستگاه‎هایی که در این حوزه فعالیت می‎کنند، کمک کند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: آمادگی داریم در حوزه مطالعات و پژوهش‎های فرهنگی و در فعالیت‎های خلاقانه به کمک دوستان بیاییم و هر چه داریم خالصانه در اختیار آنان قرار ‎دهیم.

دکتر دهقانی‎الوار یادآور شد: در جشنواره سیره علوی نیز حجم عظیمی از اساتید با ما همکاری کردند و افتخار داشتند از اینکه در این جشنواره و برنامه حضور پیدا کرده‎اند. ما این پشتوانه‎های علمی را در استان داریم که می‎توانیم آنها را بسیج و هماهنگ کنیم. امیدواریم که دستگاه‎های فرهنگی نیز در این زمینه کمک کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: در استان‎مان که استانی برخوردار از لحاظ داشته‎های فرهنگی و با اصالت در حوزه فرهنگی است باید در این حوزه بیشتر کار کنیم تا با شناسایی زمینه‎های موثر یک فعالیت ویژه در استان راه‎اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: به طور قطع اگر این کار را انجام دهیم از سرمایه‎های مادی مغفول مانده استان می‎توانیم استفاده کنیم و نیروهای انسانی و فرهنگ‎مان را به تعبیری به رخ بکشیم. ما می‎توانیم داشته‎های سخت‎افزاری را برای توسعه استان استفاده کنیم. اعتقادم این است که اگر بتوانیم این دو موضوع را با سرمایه‎های مالی تلفیق کنیم توسعه استان به‎راحتی اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان ، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا حنان در اختتامیه سومین سوگواره عکس «مَحرم مُحرم» که در سالن جلسات مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: امروز دانشگاه‌های ما رسالت بزرگی دارد که می‌توان گفت جایگاه دانشگاه نیز تثبیت شده است.

وی افزود: با توجه به ماهیت و ویژگی خاص دانشگاه و دانشجو مشخص است هر کدام رسالت خاصی را به‌عهده دارند و در رسالت دانشگاه تولید علم متناسب با نیاز زمان، تقویت فرهنگ دینی و ملی و سوم زمینه‌سازی برای مشارکت در فعالیت سیاسی دانشگاه در عرصه سیاسی و اجتماعی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بیان کرد: در زمینه تولید علم متاسفانه رتبه‌بندی که در دانشگاه‌های جهانی شکل گرفته خیلی از دانشگاه‌های جهان اسلام در ردیف‌های اول این رتبه‌بندی نیستند.

وی عنوان کرد: بیشتر دانشگاه‎های جهان اسلام از نظر رتبه‌بندی و سطح‌بندی و حتی سهم‌بندی در رتبه‌های آخر دانشگاه‌های معتبر جهان هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان اضافه کرد: اولین رسالت دانشجو، علمی بوده و هویتش به علمی بودن است. دومین رسالت دانشجو ارتقاء بینش سیاسی دانشجو است.

وی با اشاره به این‌که در طول تاریخ ثابت شده مؤثرترین قشر در فعالیت‌های اجتماعی دانشجویان بوده‌اند، گفت: دانشجو هویتش این است که در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شرکت کند نه این‌که از دانشجویان به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از تلاش‎ها و فعالیت‎های فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان تقدیر کرد و گفت: دکتر دهقانی ریاست جهاد دانشگاهی لرستان یکی از چهره‎های علمی، فرهنگی و تاثیرگذار در استان است.

وی در ادامه افزود: رسالت دیگر دانشجو ارتقاء بینش و تفکر دینی و ملی است که فرهنگ دینی و ملی با هم و مکمل هم هستند که در دانشگاه‌ها توسط دانشجویان انجام شود. یکی از ابزار مهم توسط دانشجویان هنر است و همین هنر عکاسی نیز مؤثر است و امروز مؤثرترین روش در تبلیغ دین نیز هنر است.

این مسئول همچنین با بیان این‌که بعضی افراد ایراد می‌گیرند که چرا مردم لرستان گل‌مالی می‌کنند ولی بایستی به لرستانی‌ها به‌خاطر این فرهنگ تبریک گفت چراکه جنبه عرفانی و عقلانی دارد، خاطرنشان کرد: انسان از خاک پاک به‌وجود آمده و طبیعی است که در مسیر زندگی آلوده به گناه می‌شویم ما روایت داریم اگر کسی برای امام حسین(ع) عزاداری کند گناهانش می‌ریزد و عزاداری با گل‌مالی نماد بازگشت به پاکی انسان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تولید علم متناسب با نیاز زمان، تقویت فرهنگ دینی و ملی و زمینه‌سازی برای مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را از مهمترین رسالت‌ها برای دانشگاه و دانشجو بیان کرد.

به گزارش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان ، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی خاکباز در اختتامیه سومین سوگواره عکس مَحرم مُحرم با بیان این‌که برگزاری این سوگواره حرکت زیبایی است، بیان کرد: خداوند متعال در سوره بقره می‌فرماید: ای رسول بشارت بر تو افرادی می‌آیند که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و آن‌ها را گرسنه و تشنه نگه می‌داریم و افرادی را بر آن‌ها حاکم می‌کنیم که ترس بر پیکره سپاه آن‌ها بیفتد و اموال آن‌ها را به غارت می‌برند و نه‌تنها به جان امام حسین(ع) رحم نمی‌کنند بلکه جان حضرت علی‌اصغر(ع) را نیز می‌گیرند.

وی با اشاره به این‌که تمام این آیه دو بُعد در کربلا را بررسی می‌کند یک بُعد سیاسی و بُعد دیگر آن اعتقادی است، افزود: بُعد سیاسی آن این بود که به صدقه‌سر قیام امام حسین(ع) انقلاب ما به نتیجه می‌رسد و ابرقدرت دنیا در مقابل رهبر ما سرخم می‌کند .

خاکباز اظهار کرد: بُعد اعتقادی این اتفاق همین بس که همه از اتفاق عاشورا اندوه‌ناک و دل‌ها در عزای امام حسین(ع) هستند و این افتخاری است که میلیون‌ها زائر ما از مسلمان گرفته تا مسیحی و یهودی در اربعین شرکت کردند.

 

  • اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم »
  • اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم »
  • اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم »
  • اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم »
  • اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم »
  • اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم »
  • اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم »
  • اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم »
  • اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم »
  • اختتامیه سوگواره « مَحرم مُحرم »
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: