جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
مشاور فرهنگی رئیس جهاددانشگاهی:منشور حقوق دانشجویی، همه فرصت‌های یادگیری را ایجاد می‌کند
تاریخ انتشار: پنج شنبه 9 اردیبهشت 1395
به گزارش معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان، دکتر مهدی فیض در نشست هم‌اندیشی بررسی پیش‌نویس منشور حقوق و مسئولیت دانشجویی که با حضور نمایندگان دانشجویان‌ دانشگا‌ه‌های استان زنجان و به میزبانی باشگاه علمی و فرهنگی دانشجویان جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، اظهار کرد‌: بحث حقوق و مسئولیت‌های دانشجویی، موضوعی بود که وزارت علوم، وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی علاقه‌مند بودند که به آن بپردازند و در همین راستا کمیسیونی نیز تشکیل شد.
 
وی با اشاره به قول امیرالمومنین علی (ع) که فرمودند: حق کلمه‌ای است که حرف زدن راجع به آن آسان و عمل کردن به آن سخت است، تصریح کرد:‌ وقتی در مورد حقوق دانشجو صحبت می‌کنیم خیلی راحت می‌توانیم طوماری تهیه کنیم‌ و چند سال بعد که خودمان مسئولیتی را در دانشگاه عهده‌دار شدیم، متوجه می‌شویم برای اجرای آن طومار مشکلات و محدودیت‌هایی وجود دارد و همه آنچه که درباره‌اش شعار می‌دادیم در موقعیت اجرا، امکانات لازم را ندارد.
 
فیض با اشاره به اینکه رئیس دانشگاه فردی غریبه با محیط دانشگاه نیست و روزی دانشجوی همین دانشگاه‌ها بوده است، خاطرنشان کرد:‌ اجرایی شدن همه حقوقی که مدنظر است محدودیت‌هایی دارد، زیرا زمانی‌که این حقوق تدوین می‌شد فرض بر این بود که همه زمینه‌های اجرا مهیا شده و بر اساس آن متن تنظیم شده است. همچنین برخی اوقات نگاه آرمانی بسیار پررنگ است که بخشی مربوط به دانشجویان دختر در مورد تشکیل خانواده و مادر شدن است؛ ولی این نگاه آرمانی به این معنی نیست که شدنی نباشد، بلکه انتظار داریم این نگاه آرمانی کم‌کم در بدنه دانشگاه تاثیرگذار باشد.
 
مشاور فرهنگی رئیس جهاددانشگاهی، با اشاره به اینکه پیش‌نویس منشور حقوق و مسئولیت دانشجویی بر اساس مدل آرمانی است، تاکید کرد: با هم‌اندیشی دانشجویان این مدل باید اصلاح و تکمیل شود و وقتی ما برای دانشجو حقی قائل می‌شویم، باید بدانیم چه کسی این حق را به دانشجو می‌دهد که بخش دوم در بسیاری از متون وجود ندارد و سعی بر این است در متن جدید متولی حق را تعیین کنیم.
 
فیض، با بیان اینکه تلاش می‌شود تا این حقوق به درستی تدوین و در عمل جاری شود، تصریح کرد: الگوی کلی این منشور از قرآن‌کریم و پس از آن از رساله حقوق امام سجاد (ع) گرفته شده است، زیرا همان‌طور که خدای متعال در سوره یونس می‌فرمایند که: بر من حقی است که مومنان را نجات دهم، ولی آیا ما بر خود حقی قائل هستیم؟ در‌حالی‌که همیشه در نامه‌های اداری هم از افعال مجهول استفاده می‌کنیم، چون حاضر نیستیم حقی را بر‌عهده بگیریم.
 
مشاور فرهنگی رئیس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: تاکنون‌ همه متون تکلیفی بوده و این منشور اولین متنی است که به صورت معکوس تهیه و تدوین می‌شود و قطعا‌ کم‌کم اثر خود را خواهد داشت، زیرا دانشگاه باید محیطی باشد که دانشجو در آن و در چارچوب قانون، فعالیت‌های مختلف اجتماعی را بیاموزد؛ ولی متاسفانه دانشگاه‌های ما محیط یادگیرنده ایجاد نکرده‌اند و منشور حقوق دانشجویی برای این است که همه فرصت‌های یادگیری برای دانشجو ایجاد شود.
 
در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: دانشجویان نگاه تک‌بعدی به مسائل نداشته باشند.
 
محمدحسین مطهری اظهار کرد: در مواردی به استناد سخنان بزرگان در‌خصوص اهمیت و جایگاه دانشجو می‌گوییم که دانشجو هر طور که باشد جامعه هم همان‌گونه خواهد بود ولی وقتی از این نگاه آرمانی قدری پایین‌تر می‌آئیم و در فضای واقعی دانشگاه قرار می‌گیریم، می‌بینیم که دانشجو خیلی کارها را نباید انجام دهد، خیلی جاها نباید برود و مسائلی از این دست که این مسئله خلائی جدی به‌شمار می‌رود.
 
وی افزود:‌ شاید دلیل این امر را باید این‌گونه عنوان کرد که آرمان‌های‌مان را خوب می‌نویسیم و خوب چاپ می‌کنیم، ولی در جایگاه سازمانی به خوبی اجرایی نمی‌شود. دلیل دیگر اینکه نقش‌ها را نمی‌پذیریم و حوزه‌ها و انتظارات را مشخص نمی‌کنیم که در برابر آن پاسخ‌گو باشیم.
 
مطهری با اشاره به اینکه حق بیشتر، مسئولیت بیشتری هم دارد، تاکید کرد: یک دانشجو چقدر خود را در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های علمی و فرهنگی سهیم می‌‌داند و اینکه باید در نظر داشته باشیم از نگاه بخشی به‌ویژه در زمینه دانشجویان نخبه بپرهیزیم و تعادل و توازن را رعایت کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در تدوین پیش‌نویس منشور حقوق و مسئولیت دانشجویی وضعیت چندین دانشگاه معتبر از قاره‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است، اظهار کرد: برای کتاب حقوق و مسئولیت‌های دانشجویی در جهان که در حال انتشار است 13 سند حقوق و مسئولیت دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف جهان را ترجمه کرده‌ایم، البته نباید دور از نظر داشت که ما دارای یک ادبیات دینی غنی هستیم و به خوبی در این زمینه بحث شده است.
 
در این نشست هم‌اندیشی بخش نهم این پیش‌نویس که در رابطه با حقوق و مسئولیت‌های انضباطی دانشجویان بود، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: