جمعه 31 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری اولین نشست شورای علمی مرکز آینده پژوهی فرهنگی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس
تاریخ انتشار: سه شنبه 14 اردیبهشت 1395

 اولین جلسه شورای علمی مرکز آینده پژوهی فرهنگی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس در تاریخ روز یکشنبه  12/2/95  با حضور اقایان دکتر عیوضی، دکتر روحی، دکتر جهان بین، دکتر خزایی، پرویزی و زمانی با موضوع معارفه اساتید و همچنین همفکری در مورد مسائل مختلف مربوط به مرکز در سالن جلسات جهاد دانشگاهی تربیت مدرس برگزار شد.

 بشیر پرویزی معاون فرهنگی

در ابتدای جلسه پرویزی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس با عرض خیرمقدم به مدعوین، به بیان ضرورت ها و اهداف راه اندازی مرکز آینده پژوهی فرهنگی پرداخت .

وی با اشاره به سند دانشگاه اسلامی ابراز امیدواری کرد که فعالیت این مرکز با بهره گیری از ظرفیت های علمی، خدمات شایسته ای در راستای تحقق بخشی به اهداف این سند ارائه نماید.

پرویزی از برگزاری نشست های علمی ، اجرای کارگاه های تخصصی و انجام مطالعات فرهنگی به عنوان سرفصل های اصلی فعالیت این مرکز یاد کرد و افزود :تولید محتوای علمی و تخصصی در قالب کتاب ، مقاله و نشریه از برنامه های جدی مرکز خواهد بود .

وی همچنین از تولید گزارشات راهبردی در موضوعات فرهنگی مرتبط با دانشگاه جهت ارائه به تصمیم گیران فرهنگی به عنوان یک مسئولیت مهم مرکز یاد کرد.

 دکتر عیوضی:

   در ادامه این نشست  عیوضی رئیس شورای علمی مرکز آینده پژوهی فرهنگی ضمن تبریک روز معلم و ابراز خشنودی از راه اندازی مرکز گفت: در برخی دانشگاه ها و موسسات، مراکز و یا گروه هایی با عنوان آینده پژوهی وجود دارد اما یک مرکز فرهنگی با رویکردی آینده نگرانه و آینده پژوهانه وجود ندارد و این مرکز در نوع خود بی نظیر است.

رییس گروه آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با طرح این سوال که چگونه می توانیم آینده مطلوب فرهنگی خود را بسازیم ؟ بر نقش دانشگاه و رویکرد آینده پژوهانه این نهاد در مواجهه با موضوعات فرهنگی تاکید کرد .

دکتر عیوضی بر تعامل گسترده مرکز با دانشگاه تاکید کرد و افزود : گسترش نگاه آینده پژوهانه در جامعه علمی کشور با همکاری مستمر و هدفمند مرکز و جامعه دانشگاهی سرعت بیشتری خواهد گرفت .

وی به نفوذ فرهنگی دشمن اشاره کرد و از آن به عنوان موضوعی بسیار مهم که باید در مرکز مورد توجه واقع شود ، یاد کرد.

این استاد آینده پژوه بر ماهیت آموزشی و تربیتی این مرکز تاکید کرد و گفت : مرکز آینده پژوهی فرهنگی باید با مخاطبان اصلی خود که دانشگاهیان هستند ارتباط قوی برقرار کند.

 آقای دکتر روحی:

در ادامه این نشست دکتر روحی مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس و عضو شورای علمی مرکز آینده پژوهی فرهنگی الویت دار ترین اقدام مرکز را آموزش شیوه های آینده پژوهی در سطح دانشگاه عنوان کرد و گفت : برگزاری کارگاه و دوره های تخصصی با عنوان روش شناسی آینده پژوهی فرهنگی در ایجاد ذهنیت مناسب در اساتید و دانشجویان نسبت به نگاه آینده پژوهانه در موضوعات موثر است و باعث افزایش تمایل آنان به اجرای پایان نامه ها و رساله ها با این رویکرد خواهد شد.

دکتر روحی بر تولید محتوا و داشتن خروجی در قالب مقاله ، گزارش، طرح ، کتاب و ... تاکید کرد و افزود: درگیر کردن دانشجویان با مرکز و حمایت از رساله ها و پایان نامه هایی که رویکرد آینده پژوهانه داشته باشد در این راستا بسار مفید خواهد بود.

وی همچنین بر پرداختن به مسایل خرد و مبتلابه دانشجویان تاکید کرد و گفت : برخی رفتارها وعملکردهای دانشجویان این قابلیت را دارد که ضمن بررسی روند شکل گیری این رفتارها نگاهی آینده نگر به فرجام آنها داشته باشیم و بسیار هم مورد استقبال دانشجویان قرار خواهد گرفت.

آقای دکتر جهان بین:

دکتر جهان بین نیز با بیان اینکه آینده پژوهی یک رویکرد و یک نگرش است بر فعالیت مرکز آینده پژوهی فرهنگی در سه بخش نگرش سازی ، مطالعات و تصمیم سازی تاکید کرد.

وی در بخش نگرش سازی موضوع گفتمان سازی و برگزاری کارگاه های تخصصی را یادآور شد و افزود: در حوزه مطالعات باید موضوعاتی نظیر ترمینولوژی(تحدید مفاهیم ) ، شناسایی پیشران ها و مولفه های کلیدی که بیشترین تاثیر را در آینده فرهنگی ما دارند ، مورد توجه قرار گیرند .

دکتر جهان بین حوزه تصمیم سازی را مهم عنوان کرد و گفت : مرکز آینده پژوهی فرهنگی باید به این ظرفیت برسد که گزارشات راهبردی برای مراکز تصمیم ساز کشور تولید و ارائه نماید.

وی همچنین طراحی چشم انداز و تدوین دقیق اهداف و ماموریت مرکز را برای تداوم فعالیت بسیار ضروری عنوان کرد .

آقای دکتر خزایی:

دکتر خزایی در این نشست بزرگترین ضربه به مسائل فرهنگی را از نگاه استراتژیک به این مسائل عنوان کرد و افزود: در نگاه استراتژیک باید هرآنچه که پیش می آید و به ما تحمیل می شود را قبول و با آن سازگار شود.

وی افزود : در حوزه فرهنگ با تغییرات مداوم روبرو هستیم که پذیرش آنها یعنی تهی شدن فرهنگ از ارزش های اصیل خود ، به همین منظور نگاه آینده پژوهانه مبتنی بر مدیریت استراتژیک به مسائل فرهنگی یعنی پذیرش تغییرات و سازگاری با نظام سلطه .

این آینده پژوه بر نگاه آینده پردازانه در مسائل فرهنگی تاکید کرد و تصریح کرد : نگاه آینده پردازانه مبتنی بر ارزش های یک جامعه است که بر اساس آنها می توان شرایط جدید به وجود آورد و این شرایط را تحمیل کرد که باید رویکرد مرکز آینده پژوهی فرهنگی نیز بر این مسیر قرار گیرد.

آقای زمانی:

زمانی کارشناس معاونت فرهنگی نیز با بیان روند اخذ مجوز مرکز آینده پژوهی فرهنگی به فعالیت های انجام گرفته تا کنون اشاره کرد و خواستار ارتقاء سطح کیفی برنامه های مرکز با بهره گیری از ظرفیت شورای علمی شد .

مصوبه جلسه:

جلسه هفته آینده روز یکشنبه آینده ساعت 11 الی 13 تشکیل خواهد شد.

برنامه های پیشنهادی برای سال تحصیلی 96-95 آماده و جهت بررسی در جلسه آتی به شورای علمی ارائه گردد.

پیش نویس اهداف و موضوعات مرکز در خصوص اساسنامه آماده و جهت بررسی در جلسه آتی  شورای علمی ارائه گردد

 

 

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: