چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری کرسی نقد نظریه‌پردازی "اقتصاد مقاومتی" در دانشگاه تبریز
تاریخ انتشار: یکشنبه 23 خرداد 1395

 

کرسی نقد نظریه‌پردازی پیرامون اقتصاد مقاومتی با حضور رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، رئیس سازمان بسیج اساتید استان و همچنین جمعی از اساتید دانشگاه در سالن اجتماعات استاد شهریار دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اذربایجان‌شرقی، "نجف قراچورلو" رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان‌شرقی در این جلسه، اظهار کرد: باید ترجمه اقتصاد مقاومتی را با دو رویکرد چگونگی اقدام و روش‌های مقاومتی، آسیب‌شناسی کرد؛ چرا که از این طریق متوجه خواهیم شد که با چه نوع رویکردی مقابل هستیم و با چه نقشه راهی می‌توانیم آن را پیاده‌سازی کنیم.

وی با اشاره به منویات رهبری در خصوص "شجره طیبه" در زمینه نام‌گذاری سال‌ جدید با عنوان اقتصاد مقاومتی بیان کرد: برای دستیابی به یک تعریف درست از توسعه، ابعاد مختلفی را برای این موضوع می‌توان متصور شد.

وی افزود:در زمینه توسعه سیاسی کمتر کشوری می‌توان یافت که مانند نظام مقدس جمهوری اسلامی، در توسعه فناوری در چند سال اخیر رشد بی‌نظیری داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد سهم زیادی وجود ندارد تاکید کرد: مقام معظم رهبری این موضوع را یک مشکل اصلی دانسته و ضرورت این است که آگاه باشیم چگونه از توسعه‌های دیگر مانند سیاسی و اجتماعی در توسعه اقتصادی استفاده نمود.

وی خاطرنشان کرد: بحثی که اقتصاد اسلامی از سایر موارد متمایز می‌نماید برنامه ریزی فرهنگ اقتصادی است که سبک زندگی اسلامی نیز جزئی از آن می‌باشد که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید فراوان داشته است.

داور کرسی نقد نظریه‌پردازی اقتصاد مقاومتی در این خصوص ادامه داد: باید این فرهنگ را از ابتدا برای خود تعریف کرده و تبعیت کنیم و همچنین باید اقتصاد مقاومتی بر پایه فرهنگ اقتصاد بیشتر تعریف و تبیین شود تا هیچ گونه شبهه‌ای در آن نباشد.

"محمدعلی متفکر آزاد" استاد اقتصاد دانشگاه تبریز نیز در این کرسی، اظهار کرد: علم اقتصاد یک علم اخلاق مدار است و برخلاف برخی از تعاریف، ارزش‌ها در آن دخیل هستند.

وی افزود: علوم اقتصادی دارای پشتوانه اخلاقی بوده که این حالت به دو صورت غریزه مبنا که در حالت اول مبتنی بر اخلاق بوده و در حالت دوم نیز مبتنی بر علم اقتصاد است که اقتصاد اسلامی یا الهی نیز از این نوع می‌باشد.

وی ادامه داد: دو نوع سبک زندگی و حیاتی که مبنای فطرتی از آن گرفته شده است و سبک زندگی نفسانی که غریزه مبنا است نیز وجود دارد که بر اساس هر یک نظام اقتصادی و نظریه‌شناسی صورت می‌گیرد.

متفکر آزاد با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سبک زندگی که در غرب ترویج می‌شود شهوت‌آلود و گناه است، خاطرنشان کرد: علم اقتصاد از دو بخش قوانین عینی اقتصادی است که شرقی و غربی ندارد و همچنین بخش مبانی ارزی مانند انگیزه‌های تولید است تشکیل شده است.

وی با اشاره به نفوذ اقتصاد لیبرالیسم در نظام سرمایه‌داری، گفت: با توجه به عقبه ۲۰۰ ساله این روش اقتصادی و توجه به وضعیت عملکرد آن می‌توان نتیجه گرفت که این روش جواب‌گوی مناسبی در وضعیت بحرانی جامعه نبوده و نتوانسته است که وضعیت را بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد اسلامی به وضعیت رفاهی جامعه نیز توجه دارد، یادآور شد: تفاوت اساسی بین اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه‌داری در قرارگیری اهداف آنها است؛ چرا که اقتصاد اسلامی الگوی پیشرفتی و معنویت را در اولویت خود قرار داده در صورتی که اقتصاد سرمایه‌داری هدف اصلی خود را بر مبنای رفاه قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل نظام سرمایه‌داری، در تولید زیاد است، گفت: نظام‌های سرمایه‌داری تعریفی در مورد توزیع نداشته و نظریه‌های زیادی نیز در این مورد بیان شده است که توزیع را جزء علم اقتصادی نمی‌دانند.

متفکر آزاد با استناد به فرمایشات رهبر کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه رشد و ترقی اقتصاد جامعه باید همراه با عدالت باشد، بیان کرد: برخلاف اقتصاد سرمایه‌داری، در اقتصاد اسلامی تولید و توزیع باهم معنا پیدا می‌کند.

وی مشکل اصلی اقتصادی در جامعه را  نداشتن الگوی بومی اسلامی دانست و گفت: مقام معظم رهبری با درایت و آگاهی از وجود چنین مشکلاتی، چندین سال است که الگوی اقتصاد مقاومتی را در قالب شعار سال مطرح می‌کنند که امسال نیز به این موضوع تأکید فراوان داشته‌اند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با نام‌گذاری سال‌های جدید به "اقتصاد مقاومتیگ حلقه‎های منظومه کامل جهت اقتصاد مقاومتی را در راستای ساماندهی اقتصاد کشور معرفی کردند.

متفکر آزاد با بیان اینکه همیشه امام‌خمینی(ره) محاربه اقتصادی را بیان می‌کردند، تاکید کرد: هدف دشمن نیز از ابتدا ضربه زدن به رفاه اقتصادی ملت بود؛ به‌گونه‌ای دشمن می‌خواست الکوی شیلی را در کشور ما نیز اجرا کند؛ چرا که در شیلی با این روش موفق شده بودن و قص عملیاتی کردن ان را بر کمردم ایران نیز داشتند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دشمن با اجرای این روش سعی بر ایجاد نارضایتی مردم از دولت و همچنین ایجاد فشار اقتصادی در بین اقشار مردمی داشت که با بصیرت و آگاهی مردم و درایت و تدبیر مقام معظم رهبری این روش به سرانجام نرسید.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ بند در بهمن‌ماه سال ۹۲ در مورد اقتصاد مقاومتی تصویب شده است، گفت: در سه بند از این ۲۴ بند به عدالت و ترمیم درآمد اقشار کم درآمد و متوسط تأکید و اشاره شده است.

وی با  تشریح دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همیشه بر فرهنگ انقلاب اسلامی، نظام انقلاب اسلامی و جهاد مقدس و مردمی انقلاب اسلامی تأکید دارند. 

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز سه رکن اساسی اقتصاد اسلامی را کارآمدی، عدالت و معنویت دانست و خاطرنشان کرد: به منظور پیشبرد و اجرای کارهای اقتصادی باید انقلابی عمل کرد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید در این زمینه جهادی پیش رفت.

وی یادآور شد: در بخش‌های خصوصی باید این انگیره ایجاد شود که منافع کوتاه مدت جامعه را به منافع بلند مدت خود ترجیح دهند و همچنین باید اقتصاد مقاومتی در تمامی مدارس، دانشگاه‌ها، محافل خانوادگی و... تبیین شده و به تمامی سوالات در زمینه اقتصاد مقاومتی پاسخ صحیح و مطلوب داده شود.

وی با اشاره به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی از اقتصاد مقاومتی مبنی بر اینکه این نوع اقتصاد عاقلانه و عادلانه است، تشریح کرد: روح اقتصاد مقاومتی خودباوری است و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری خوب است ولی همراه با شرط بوده و نباید به طور کامل در اختیار سرمایه‌گذار خارجی باشد؛ چرا که این ضد اقتصاد اسلامی است.

این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز گفت: سرمایه‌گذار، فردی سرمایه‌دار است و قانون سرمایه‌داری نیز یعنی حداکثر سود که با توجه به این موضوع هیج وقت یک سرمایه‌گذار خارجی سود خود را نادیده نمی‌گیرد تا به فکر منافع ایران باشد.

وی تاکید کرد: مشکل اقتصاد در ایران رکود و بیکاری بوده و احتمال حل رکود با سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد؛ اما معضل بیکاری با این روش حل نمی‌شود.

براساس این گزارش؛ کرسی نقد نظریه‌پردازی پیرامون اقتصاد مقاومتی توسط سازمان جهاد دانشگاهی و بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی با حضور جمعی از مسئولان و اساتید دانشگاه تبریز برگزار شد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: