شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
رونمایی از طرح مائده در نمایشگاه قرآن
تاریخ انتشار: یکشنبه 6 تیر 1395

ایرجی کجوری در مراسم رونمایی از طرح مائده در نمایشگاه قرآن: فعالیت‌های دینی و مذهبی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم بسیار پر مخاطب است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ مراسم رونمایی از طرح «مائده»، طرح آموزش، پژوهش و ترویج قرآن و عترت(ع) عصر شنبه، پنجم تیرماه با حضور حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، ایرجی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، ملکی، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، اعضای هیئت علمی دانشگاه و سایر مسئولان و حضار در سالن نشست‌های بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، ملکی، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به حضار در جلسه، به تشریح فعالیت‌های قرآنی دانشگاه علامه طباطبایی و نیز برنامه‌های غرفه این دانشگاه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پرداخت.

وی با بیان اینکه غرفه دانشگاه علامه طباطبایی برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برپا شده است، اظهار کرد: غرفه دانشگاه علامه طباطبایی در نمایشگاه قرآن کریم در چهار بخش مهم به فعالیت می‌پردازد که شامل رساله‌های دکتری ارائه شده از دانشگاه، کتاب‌های تألیف شده در دانشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع قرآن و اندیشه اسلامی و برگزاری مسابقه قرآنی با حضور کودکان و نوجوانان و والدین ایشان همراه با اعطای جایزه است.

تعریف طرح مائده در سه بعد آموزشی، پژوهشی و ترویجی

ملکی در ادامه با اشاره به طرح قرآنی «مائده» و ضمن تشکر فراوان از کسانی که قبل از ایشان به پیگیری و طراحی این طرح قرآنی پرداخته‌اند، تصریح کرد: نام این طرح قرآنی برگرفته شده از اسم پنجمین سوره قرآن کریم است و محتوای طرح نیز در سه بعد آموزشی، پژوهشی و ترویج قرآن کریم تعریف شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به اهداف طربح قرآنی «مائده» تصریح کرد: ارتقای سطح آگاهی جامعه دانشگاهیان دانشگاه علامه طباطبایی نسبت به معارف قرآن و اهل بیت(ع)، ارتقای جامعه دانشگاهیان در مهارت‌های پایه‌ای قرآن کریم مانند قرائت و ... و تقویت دانایی و توانایی اساتید و دانشجویان در ارتباط دادن معارف قرآنی با فعالیت‌های دانشگاهی از جمله اهداف طرح قرآنی «مائده» است.

وی افزود: ترویج فرهنگ و معارف قرآن و اهل بیت(ع) در سطح دانشگاه و جامعه، ترغیب و هدایت و تشویق دانشگاهیان به تدبر در قرآن و معارف اهل بیت(ع)، ایجاد گروه‌های متعامل در گروه سه گانه دانشجویان، اساتید و کارکنان و تهیه مرکز اطلاعات جامع قرآن و عترت(ع) نیز از دیگر اهداف این طرح قرآنی است.

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه طرح «مائده» در دانشگاه علامه طباطبایی دارای چهار گروه مخاطب دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده‌های اعضای علمی و کارکنان است، تصریح کرد: این چهار گروه مخاطب هر کدام در حد و سطح خود دارای نوع آموزش مخصوص به خود است که در این طرح کاملا به آن اشاره شده است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به کلیات طرح قرآنی «مائده»، اظهار کرد: این طرح قرآنی طرح کلی و راهنمای فعالیت‌های قرآنی و دینی دانشگاه علامه طباطبایی در سال جاری خواهد بود.


«مائده»؛ آغازی برای تعمیق فعالیت‌های قرآنی در مجموعه دانشگاهی

همچنین، در ادامه این مراسم، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز طی سخنانی در رابطه با این طرح قرآنی، بیان کرد: آئین رونمایی از طرح «مائده»، آئین رونمایی از کتاب نیست بلکه آئین آغاز رونق گرفتن فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه علامه طباطبایی است.

وی با اشاره به اینکه چه در حوزه پژوهش، چه پایان‌نامه و چه فعالیت‌های دانشجویی، فعالیت‌های قرآنی دانشگاه بسیار قابل تأمل است، تصریح کرد: با این حال با توجه به نام دانشگاه که برگرفته از نام مبارک علامه طباطبایی است، باید فعالیت‌های بسیار بیشتری در این زمینه در سطح دانشگاه انجام شود.

سلیمی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف قرآنی در دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: در رابطه با برگزاری همایش‌های قرآنی، برنامه‌های خیلی خوبی در سطح دانشگاه انجام شده است ولی با این حال باز در این زمینه نیز باید فعالیت بیشتری صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: آغاز اجرای طرح‌هایی مانند «مائده» در دانشگاه علامه طباطبایی می‌تواند فرهنگ قرآنی را نزد اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه و نیز خانواده‌های ایشان رونق و توسعه بخشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امیدواریم این طرح قرآنی گام اولیه‌ای برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی باشد، ادامه داد: در دانشگاه علامه طباطبایی ۱۰ دانشکده تخصصی مشغول به کار هستند که ان‌شا‌ء‌الله تمامی این دانشکده‌ها بتوانند برنامه‌ها و گردهمایی‌های مختلفی با موضوعات قرآنی را برگزار کنند.

سلیمی در ادامه با بیان اینکه پایان‌نامه‌هایی که با موضوع قرآن گردآوری شوند، مورد حمایت ویژه دانشگاه در تمامی زمینه‌ها ازجمله زمینه‌های مالی، چاپ و معرفی اثر قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: در زمینه بین‌المللی نیز می‌توانیم با همکاری بخش بین‌المللی دانشگاه این پایان‌نامه‌ها را به صورت مقالات خارجی ارائه دهیم.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه امیدواریم این فعالیت‌ها نقطه عطفی در فعالیت‌های قرآنی دانشگاه باشد، از تمامی تشکل‌های دانشجویی تقاضا کرد تا در عرصه پهناور قرآنی وارد شده و فعالیت‌های قرآنی دانشگاه را ارتقا دهند.

همچنین، در ادامه این مراسم، ایرجی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری نیز در سخنانی با بیان اینکه فعالیت‌های دینی و مذهبی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم بسیار پرمخاطب است، اظهار کرد: در حوزه دینی پرمخاطب‌ترین جشنواره‌ها، جشنواره‌های قرآن و عترت است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره‌های پایان‌نامه‌های قرآنی، بیان کرد: در این قسمت ۳۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در پایان نیز ۳ پایان‌نامه دکتری و ۶ پایان‌نامه کارشناسی ارشد حائز رتبه‌های برتر شدند که در مراسم اختتامیه از ایشان تجلیل خواهد شد.

ایرجی در پایان با بیان اینکه امیدواریم طرح‌هایی مانند طرح «مائده» آغازی برای تعمیق فعالیت‌های قرآنی در مجموعه دانشگاهی باشد، بیان کرد: یکی از فعالیت‌های انجام شده در رابطه با مسائل دینی و مذهبی، برگزاری جشنواره رضوی است که هر سال در سطح دانشگاهی اجرا می‌شود.

همچنین، در پایان، برنامه رونمایی از طرح «مائده»، طرح آموزش، پزوهش و ترویج قرآن و عترت(ع) با حضور مسئولان حاضر در مراسم برگزار شد.

یادآور می‌شود، بیست و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن تهران، از ۲۵ خرداد‌ماه کار خود را آغاز کرده و تا ۸ تیر در مصلای امام خمینی(ره) پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: