سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
علی جنتی به ایسنا آمد.
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 مرداد 1395

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز خبرنگار، با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن بازدید از سرویس‌های مختلف این خبرگزاری، در نشستی با خبرنگاران شرکت کرد.

به گزارش ایسنا، علی جنتی صبح امروز در سخنانی به ارائه توضیحاتی درباره‌ی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش خبرنگاران در جامعه، مشکلات رسانه‌ها پرداخت و به پرسش‌های تعدادی از خبرنگاران پاسخ داد.

او ضمن تبریک روز خبرنگار، یادی از شهدای رسانه و خبرنگاران شهید ایسنا کرد و گفت: برای دومین بار است که به ایسنا می‌آیم و امروز که به مناسبت روز خبرنگار در اینجا حضور دارم، از روی عشق و علاقه است و نه صرفاً بر اساس یک وظیفه اداری.

وزیر ارشاد اظهار کرد: برخی از خصیصه‌ها  که جزو اصول اصلی خبرنگاران است و باید رعایت شود، اغلب در عملکرد ایسنا دیده می‌شود. آنچه که در کار خبری و رسالت رسانه‌ای ما مهم است، صداقت، امانت‌داری، دقت و سرعت در انتشار و حرفه‌ای و بی‌طرفانه بودن است. امیدبخشی و آگاهی بخشی به جامعه نیز از دیگر ویژگی‌های اصلی خبرنگاران است که باعث بالا رفتن سطح آگاهی و علمی مردم می‌شود و از هر رسانه‌ای انتظار می‌رود که این کارها را در راستای رسالت خبری‌اش انجام دهد.

جنتی آرامش‌بخشی را از دیگر اصول اولیه کاری خبرنگاران برشمرد و اظهار کرد: دوری از انتشار اخبار کذب از اصول اصلی هر رسانه‌ای محسوب می‌شود، ولی متأسفانه گاهی برخی از رسانه‌های ما این رسالت مهم را فراموش کرده‌اند. گاهی دیده می‌شود که برخی اخبار و مقالات رسانه‌ها عموماً در جهت تخریب و تحقیر دیگران است و متأسفانه اغلب حاوی مطالب کذب هستند. گاهی حتی دیده می‌شود که شایعات پراکنده‌شده در سطح جامعه در مطبوعات منتشر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز برخی از رسانه‌های ما دچار بی‌اخلاقی شده‌اند، یادآور شد: باید تلاش کنیم که از این بی‌اخلاقی‌ها دوری کنیم و به سمت انتشار ارزش‌ها و فضائل اخلاقی برویم. فعالان در رسانه، نخبگان و پیشگامان جامعه هستند و علاوه بر اینکه باید خودشان در عرصه اخلاق پیشرو باشند، باید بتوانند دیگران را نیز به این امر دعوت کنند. این موضوعی است اغلب در اخبار منتشر شده‌ی ایسنا شاهد آن هستم که سعی می‌شود سلامت اخلاقی حفظ شود و خوشبختانه اخبار با رعایت امیدبخشی و صادقانه انتشار می‌یابند. امیدوارم که ایسنا بتواند برای دیگر رسانه‌ها الگو باشد.

جنتی علاوه بر اصول اصلی که خبرنگاران باید در عرصه اطلاع‌رسانی رعایت کنند به رسالت‌های دیگری که خبرنگاران باید در انجام آن اهتمام بورزند اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال گفتمان‌سازی برای اقتصاد مقاومتی یکی از این اصول مهم است که رسانه‌ها باید بتوانند در راستای آن تلاش کنند. با توجه به نامگذاری رهبری برای سال 95 تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، یکی از رسالت‌های مهمی که رسانه‌ها باید در راستای انجام آن تلاش کنند، گفتمان‌سازی در این زمینه است. این نامگذاری نباید با بی‌تفاوتی رسانه‌ها مواجه شود و هر رسانه‌ای باید در جهت ارتقاء اندیشه خود، ارتقاء و تکیه بر صادرات داخلی، حمایت از کارآفرینی، ایجاد انگیزه‌های کاری، ارائه الگوی مصرف درست و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی تلاش کند.

او متذکر شد: متأسفانه هر سال پس از نامگذاری‌های رهبری شاهد هستیم که در سراسر شهرها و تلویزیون بارها این شعار استفاده و دیده می‌شود، اما مدتی بعد متوجه می‌شویم که هیچ کاری در این راستا صورت نگرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های دانش‌بنیان رسانه‌ها خاطرنشان کرد: تلاش در راستای آگاهی‌بخشی و انتشار اخبار دانش بنیان از دیگر ویژگی‌های مهم رسانه‌های ماست که با توجه به رشد و توسعه جامعه امروز، رسانه‌ها باید بتوانند در راستای اجرای آن تلاش کنند.

جنتی متذکر شد: کارهایی نیز در چند سال اخیر و به ویژه سال گذشته در راستای رفع موانع قانونی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه همانند ایجاد امنیت شغلی صورت گرفته است. در همین راستا لایحه‌هایی همچون «نظام جامع رسانه‌های همگانی» که به اصلاح قانون مطبوعات برمی‌گردد و لایحه «سازمان نظام رسانه‌ای» برای دولت فرستاده شده است که پس از تصویب، به مجلس شورای اسلامی فرستاده می‌شود. لایحه «سازمان نظام رسانه‌ای» رابطه میان خبرنگاران با دولت، صاحبان رسانه و خود خبرنگاران را تبیین می‌کند و وظایف هیات نظارت بر مطبوعات بر عهده خود صنف گذاشته می‌شود.

او گفت: یکی از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره تکیه و اعتماد به تشکل‌های صنفی و واگذاری امور به خود تشکل‌هاست. از آغاز دولت تدبیر و امید تا به امروز، در طول 32 ماه همه فعالیت‌هایی که در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها انجام شده است با مشارکت خود اصحاب رسانه‌ها صورت گرفته و این سیاستی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت همچنان آن را دنبال می‌کند. در همین راستا از برخی از اهالی رسانه درخواست کردیم تا درباره این آیین‌نامه‌ها اظهار نظر کنند و همچنین این آیین‌نامه‌ها بر روی سایت قرار دادیم تا اگر هر یک از اهالی رسانه در این باره نظراتی دارند، بتوانند ارائه کنند.

جنتی با توجه با آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مطبوعات، خاطرنشان کرد: با توجه به تغییراتی که با ظهور و حضور شبکه‌های اجتماعی در فضای رسانه‌ای امروز به وجود آمده است، اصلاحاتی را انجام داده‌ و برای دولت فرستاده‌ایم که فعلا 18 قانون آن تصویب شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اظهار کرد: سال 88 این قانون تصویب شده بود، ولی تا سال 93 آیین‌نامه اجرایی آن نوشته و اجرا نشده بود. این قانون یکی از مترقی‌ترین قانون‌های کشور است که در حال اجراست و تمام دستگاه‌ها و نهادهای کشوری و حتی برخی از نهادهای خصوصی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند موظف‌اند به صورت شفاف اطلاعات‌شان را بر روی پرتال عمومیشان قرار دهند.

جنتی کمک به شفاف‌سازی اطلاعات،‌ امکان دسترسی عموم به اطلاعات نهادهای مختلف و رعایت حقوق شهروندی را از جمله نتایج مثبت اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برشمرد و اظهار کرد: این قانون برای همه شهروندان و به ویژه برای خبرنگاران بسیار مفید است؛ چرا که برای خبرنگاران که معمولاً برای دسترسی به اطلاعات با مشکلاتی مواجه هستند، تسهیلاتی را فراهم می‌کند که این کار، برایشان آسان‌تر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شفاف‌سازی اطلاعات از طریق ارائه اطلاعات بر روی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: یکی از این موارد پرداخت یارانه‌ها به رسانه‌هاست که قانونمند شده و ضوابط آن بر روی سایت قرار گرفته است که در این صورت تمامی اهالی رسانه متوجه می‌شوند که هر رسانه‌ای در چه سالی چه مقدار یارانه دریافت کرده است. این نیز در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است. همچنین در بحث صدور مجوزهای مختلف اطلاعات کاملاً شفاف بر روی سایت قرار گرفته است و یکی از افتخارات دولت یازدهم این است که در مورد مجوزها توانستیم بر اساس ضابطه‌ها عمل کنیم.

او همچنین با اشاره به طرح اشتراک نیم بهای نشریات که در حال حاضر از سوی معاونت مطبوعات در دست اجراست، اظهار کرد: این طرح که در آن 50 درصد از بهای اشتراک نشریات توسط وزارت فرهنگ و ارشاد پرداخته می‌شود، به مطبوعات ما بسیار کمک می‌کند.

جنتی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به بحث آموزش خبرنگاران پرداخت؛ او خاطرنشان کرد: خوشحالم از اینکه در ایسنا شما به امر آموزش و بازآموزی توجه می‌کنید، چرا که به غیر از بحث دانشکده‌های خبر و آموزش‌های عالی در این رشته، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت بسیار خوب و مفید است و ما به این امر در عرصه رسانه نیازمندیم. خود من بارها تجربه کرده‌ام، وقتی با برخی از اهالی رسانه مصاحبه می‌کنم برای بازخوانی مصاحبه پیش از انتشار، با مشکلات ویرایشی مواجه می‌شوم. گاهی نیز خبرنگاران بر روی سوالی که از افراد می‌پرسند اشراف ندارند که این امر بسیار غیرحرفه‌ای است. این‌ها نقیصه‌هایی است که امروز در عرصه رسانه‌ای ما وجود دارد و باید از طریق آموزش برطرف شود.

وزیر ارشاد همچنین با اشاره به بیمه خبرنگاران بیان کرد: خوشبختانه قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده که مجموعاً امروز بیش از 11 هزار خبرنگار بیمه تکمیلی شده‌اند. آن‌هایی هم که پاره وقت هستند، می‌توانند از طریق صنف کارت خبرنگاری دریافت کنند و تحت پوشش غیرمستقیم ما و مستقیم خود اهالی رسانه قرار بگیرند. این یک کمک رفاهی به خبرنگاران است که امیدوارم دست ما در آینده بازتر شود و تمام خبرنگاران تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند و دیگر از این جهت نگرانی نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی که در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار وزیر ارشاد را همراهی می‌کرد، در سخنانی خاطرنشان کرد: کار جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس تا به امروز، فرهنگ‌سازی در تمام کشور و رفتن در این راه بوده است.

طیبی افزود: توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که کشور به شکل دانش‌بنیان اداره شود و حاصل اداره کشور به صورت دانش‌بنیان باید اقتصاد دانش‌بنیان، اقتدار دفاعی دانشگاهیان و برآیند آن‌ها، رفاه همراه با عدالت و اخلاق برای جامعه باشد. زمانی که صحبت از رفاه است، در صدر آن شغلِ آبرومند، پایدار و درآمد مناسب برای مردم و جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی عملکرد جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس تا به امروز، یادآور شد: آنچه در حوزه علم در رویان اتفاق افتاد، حرکتی برای نشان دادن توان کشور در حوزه علم بود. آنچه را که ما درباره‌ی تجهیزات پیشرفته نفتی نشان دادیم نیز توان کشور در حوزه فناوری بود و آنچه که در حوزه فرهنگ و تشکیل ایسنا نشان داده شده، توان ساختارسازی فرهنگی در جهاددانشگاهی است که از اقدامات ارزشمند جهاد محسوب می‌شود. هم جهاد دانشگاهی و هم ایسنا برای اینکه این راه را ادامه بدهیم، تلاش کرده‌ایم وارد حوزه سیاست نشویم و اجازه هم نمی‌دهیم که دیگران تلاش کنند جهاد و ایسنا را وارد حوزه سیاست کنند؛ برای این هدف هم هزینه داده‌ایم.

طیبی اظهار کرد: وظیفه جهاد دانشگاهی و ایسنا بیان نقاط مثبت و تحلیل دلسوزانه نقاط ضعف جهت رفع آن‌ها و حمایت از مسائلی است که عموم آن‌ها برای جامعه ضروری است.

رییس جهاددانشگاهی در پایان گفت: رسانه ما وظیفه‌ خودش می‌داند از دولت تشکر و قدردانی کند. کشور ما باید از تحریم خارج می‌شد و برجام کار ارزنده‌ای بود که دولت تدبیر و امید، با حمایت مقام معظم رهبری آن را انجام داد. این را با استدلال و دلیل مطرح می‌کنیم و اثبات می‌کنیم که چرا برجام برای کشور مفید است، چرا باید از حق‌مان دفاع کنیم و چرا باید همه دفاع ملی داشته باشیم.

رییس جهاد دانشگاهی سپس در همین زمینه گفت: متأسفانه این روزها برجام را زیر سوال می‌برند و جای تأسف و سوال است که چه الگوی جایگزینی دارند؟ اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم، باید برجام تحقق پیدا کند و رسانه ما وظیفه خودش می‌داند از دولت در این زمینه تشکر و قدردانی کند.

دکتر علی متقیان، مدیر عامل ایسنا نیز در این مراسم در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار، یاد شهید قریب و شهید عمرانی - دو شهید ایسنا - را گرامی داشت و یادآور شد: از زمانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفت طرح رتبه‌بندی‌ها را انجام دهد، خبرگزاری دانشجویان ایران در این دو سال، به شکل پیاپی، عملکرد شایسته‌ای داشته و هر دو سال این قرعه به نام ایسنا افتاد و این خبرگزاری به عنوان اولین خبرگزاری شناخته شد. ایسنا همچنین در نمایشگاه مطبوعات نیز اول شد.

متقیان با بیان اینکه خبرنگاران ایسنا همواره در همه صحنه‌ها به خوبی درخشیده‌اند، یادآور شد: عمده خبرنگاران ما دانشجو هستند و همان‌طور که مستحضر هستید، دانشجوی خبرنگار باهوش‌ترین جوان مملکت به حساب می‌آید. همه خبرنگاران ما قلم‌شان را در راه اعتلای انقلاب اسلامی به کار گرفته‌اند.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در اولین خبری که ایسنا در بدو تأسیس مخابره کرد، مبنی بر اینکه «اخبار خوب، مفید و امید بخش مخابره کنید» بیان کرد: امانت‌داری و صداقت در اخبار ایسنا اصل است و آبروی مردم و جامعه برای عزیزان ما در ایسنا امری مقدس است. همچنین دوری از حاشیه نیز برای این خبرگزاری یک هدف است.

متقیان سپس یادآور شد: خبرگزاری دانشجویان ایران تنها خبرگزاری است که رسما خط مشی خود را منتشر کرده است. نه چپ‌رو، نه راست‌رو و نه تندرو هستیم و نه عقب‌تر از امام (ره) می‌افتیم.

او با اشاره به عملکرد خوب ایسنا در انتخابات بیان کرد: ما در انتخابات 3992 خبر منتشر کردیم که حتی برای یک خبر هم تکذیبیه داده نشد. رویکرد اغلب رسانه‌ها در انتخابات شعار، تبلیغات و اطلاع‌رسانی است، اما دوستان ما در ایسنا هیچ‌گاه به دام این مسائل نیفتاده‌اند. زحمات این عزیزان را ارج می‌نهیم.

متقیان در پایان با بیان اینکه بزرگترین سرمایه ما (ایسنا) خبرنگاران ما هستند، یادآور شد:‌ ایسنا از نظر اعتبار در مطبوعات همیشه اول بوده است. آمار حذفیات ما اغلب به صفر رسیده و اگر خبری منتشر می‌کنیم، همیشه بنای ما این بوده که آن خبر برای مخاطب امیدوارکننده باشد.

در این مراسم وزیر ارشاد همچنین به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و خبرنگاران برتر ایسنا مورد تقدیر قرار گرفتند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مشکلات قانونی داشت

علی جنتی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگار ایسنا درباره بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، اظهار کرد: این موضوعی است که خیلی مفصل است و نمی‌توانم در این فرصت کم توضیح دهم. این انجمن پیشینه طولانی به ویژه در سال ۸۸ دارد که برخی از اعضای آن از کشور خارج شدند و برخی در داخل از کشور دستگیر شدند. این دولت از زمان روی کار آمدن تلاش کرد تا این موضوع حل شود به نحوی که این انجمن با هیأت مدیره جدیدی باقی بماند و به فعالیتش ادامه بدهد.

وزیر ارشاد ادامه داد: به همین منظور جلسات متعددی را با وزیر کار برگزار کردیم که در طی این جلسات به این نتیجه رسیده‌ایم که اصلاً این انجمن نمی‌تواند کشوری باشد و در واقع اصلاً انجمن‌ها نمی‌توانند کشوری باشند و باید به صورت استانی فعال باشند، خود آقای ربیعی گفتند که آن زمان که من وزیر نبودم و در کسوت استاد دانشگاهی فعالیت داشتم، جزو کسانی بودم که بی‌جهت بر کشوری بودن این انجمن اصرار می‌کردم. بعد هم چون این انجمن مشکلات قانونی زیادی داشت، با موانع و مشکلاتی روبه‌رو شد.

او خاطرنشان کرد: به همین منظور قرار شده است که انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاری در استان‌ها فعال شوند که تاکنون نیز در برخی از استان‌ها فعالیتشان را آغاز کرده‌اند و در ادامه قرار است در تهران اتحادیه‌ انجمن‌های صنفی داشته باشیم که قانونی است و از این جهت مشکلی ندارد. وضعیت تشکیل انجمن‌های استانی را هم می‌توانید از وزارت کار پیگیری کنید.

علی جنتی همچنین با بیان اینکه لزومی ندارد حتما یک انجمن صنفی روزنامه‌نگاران وجود داشته باشد، یادآور شد: می‌توانیم با توجه به گرایش‌های متفاوت روزنامه‌نگاری چند انجمن صنفی داشته باشیم و هر کدام از این انجمن‌ها می‌توانند دور هم جمع شوند و با هم گفت‌وگو کنند.

  • علی جنتی به ایسنا آمد.
  • علی جنتی به ایسنا آمد.
  • علی جنتی به ایسنا آمد.
  • علی جنتی به ایسنا آمد.
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: