پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
همسر یادگار امام(ره): پایه حکومت امام را اخلاق تشکیل می‌داد
تاریخ انتشار: سه شنبه 16 شهریور 1395

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فاطمه طباطبایی، همسر یادگار امام(ره) در مراسم اختتامیه ششمین اردوی آموزشی ـ تفریحی طریق جاوید که ظهر امروز ۱۵ شهریور ماه در مجتمع شریعتی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بعضی از رذیلت‌های اخلاقی که در انسان نهادینه می‌شود، انسان به حیوانات دارای آن خصوصیات نسبت داده می‌شود و هم نشین بودن با انسان‌های شبیه حیوانات، بسیار زجر آور است.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی یک انسان متفکر، دلسوز فرهنگی و عارف، تلاش می‌کند تا مردم را از این مخمصه نجات دهد ولو اینکه خود مردم متوجه این موضوع نباشند، گفت: امام نیز بدین منظور انقلاب کردند و پایه حکومتشان، اخلاق بود، البته خودشان هم تحت هیچ شرایطی هرگز اخلاق را رها نکردند.
وی با ذکر مثالی از رعایت اخلاقیات توسط امام گفت: در دوران جنگ، عده‌ای به امام گفتند حالا که دولت عراق به مردم ما بمب‌های شیمیایی می‌زند اجازه دهید ما هم فقط یک بار بمب شیمیایی بزنیم اما امام گفتن ابدا اجازه ندارید چنین کاری کنید.
همچنین در جایی دیگر از ایشان اجازه خواستند تا پلی را که در جنگ تحمیلی از طریق آن مهمات به کشور عراق فرستاده می‌شد، خراب کنند اما امام گفتند چون مردم عادی هم از آن عبور می‌کنند نباید آن را خراب کنید.
وی با بیان اینکه در لحظات تصمیم‌گیری، باطن انسان ظهور پیدا می‌کند، تصریح کرد: امام چون باطنی اخلاقی داشت و تمام باورهایش بر پایه اخلاق بود، در لحظات تصمیم‌گیری هم تصمیمات اخلاقی می‌گرفت.
عروس امام(ره) ادامه داد: بعد از انقلاب، گروه‌هایی در برخی استان‌‌ها فعالیت می‌کردند، به امام گفته شد بعضی از این گروه‌ها بر علیه شما فعالیت می‌کنند امام گفتتد ایرادی ندارد مگر من قرآن هستم، باز گفتند شما رهبر انقلاب هستید، امام فرمودند رهبر باشم، مطابق قانون عمل کنید، وقتی باز با لحن تندتری در مورد عملکرد آن گروه‌ها صحبت شد، امام برآشفته شدند و گفتند غیبت نکنید، مطابق قانون رفتار کنید.
وی اظهار کرد: امام در عین حال که بسیار مهربان و رئوف بودند و چهره خندان و آرامی داشتند اما به محض اینکه کلامی غیر اخلاقی، مانند غیبت می‌شنیدند برآشفته می‌شدند و چهره‌شان در هم فرو می‌رفت.
وی با اشاره به عرفان امام گفت: عرفان، علم به خداوند و اسما و صفات خداوند و معرفت به آن است و انسان عرفانی، انسانی است که صفات خداوند را به نمایش می‌گذارد.
وی با بیان اینکه عرفان، علمی است که انسان را تا مرز خداگونه شدن راهنمایی می‌کند، گفت: تمام کتاب‌های عرفانی تلاش دارند، رفتار انسان به گونه‌‌ای شود که رنگ خدایی بگیرد.
طباطبایی با اشاره به چشمه جوشان محبت الهی اظهار کرد: محبت وقتی خالص و بدون توقع باشد شیرین است اما اگر همراه با منت شد دیگر تلخ می‌شود، انسانی هم که رشد یافته دائما به انسان‌ها محبت بی‌منت و بدون چشم‌داشت می‌کند، چون رفتارهایش رنگ خدایی دارد.
وی هدفمند بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های عرفان حقیقی دانست و گفت: آموزه‌های رفتاری عرفان حقیقی از شریعت گرفته شده است و این شریعتی است که از طریق وحی بر پیامبر نازل شده است.
مسلمان کاریکاتوری
وی با بیان اینکه اگر دستورات شرعی و عرفانی را به طور کامل و درست بکار بریم، رشدی کامل و همه جانبه خواهیم داشت، اظهار کرد: یک مسلمان واقعی همه دستورات خداوند را یکسان می‌بیند.
طباطبایی ادامه داد: کسی که غیبت می‌کند اما نماز اول وقت می‌خواند یک مسلمان کاریکاتوری است نه مسلمان واقعی، چرا که مسلمان واقعی همه احکام دین را یکسان می‌بیند لذا همان قدر که به نماز اول وقت اهمیت می‌دهد، به حق الناس و غیبت نکردن هم توجه دارد.
وی تصریح کرد: در هر عرصه‌ای انسان باید با تمام توان و فهم خود وارد شود و تمام تلاشش را بکار گیرد تا درست را از اشتباه تشخیص دهد حال اگر راهی را رفت و مدتی بعد متوجه شد که اشتباه کرده است ایرادی ندارد، چون انسان مٱجور است و همین که توبه کند و از بیراهه برگردد، بسیار نزد خداوند ارزشمند است.
وی با اشاره به اینکه انسان باید در تمام امور، رضایت خداوند را مبنای کارش قرار دهد، تصریبح کرد: امام در هر شرایطی به این اصول پایبند بودند و نه تنها قدرت برایشان ارزشی نداشت بلکه همیشه خدای مطلق را می‌دیدند و همین باعث می‌شد که ایشان دست کارگران را ببوسند و برای همه ارزش‌ و احترام قائل باشند.
وی یادآور شد: امام حکومت اسلامی را تشکیل دادند اما هدفشان رسیدن به قدرت نبود بلکه ایشان تلاش داشته بستر مناسبی برای رشد مردم فراهم شود.
همسر یادگار امام(ره) با بیان اینکه خواسته امام، اخلاقی زیستن بود، البته اخلاقی که همراه با قبول حق مطلق و شناخت خداوند باشد، تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم در جهت این خواسته امام قدم برداریم و رذایل اخلاقی را از خودمان دور کنیم.
وی همچنین خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه که اولین گروه مدرسه دانشجویی روح الله بودند، گفت: راه خوبی را انتخاب کرده‌اید چرا که دست در دست امام گذاشتن، سعادت دنیا و آخرت را برای شما به دنبال دارد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: