سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی باشگاه گردشگری
معرفی ایران در دنیا با کمپین Must See Iran
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 شهریور 1393

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (istta)،  به نقل از دنیای اقتصاد، علی عراقچی درخصوص هدف خود می‌گوید: بسیاری از همکاران من به‌رغم موقعیت شغلی خود، تفاوت ایران (Iran) و عراق (Iraq) را نمی‌دانستند، بنابراین بر آن شدیم که با راه‌اندازی یک کمپین، از همه مردم دنیا بخواهیم که تصاویر خود را از جاذبه‌های گردشگری ایران با هشتگ #MustSeeIran علامت‌گذاری کنند تا در همه دنیا این عکس‌ها دردسترس باشد و همه بتوانند چهره واقعی ایران را ببینند.

هشتگ‌ها گردشگري ایران را معرفي مي‌كنند

تا همین یکی دوسال قبل، عمده‌ترین دلیلی که برای عدم حضور گردشگران خارجی در ایران برشمرده می‌شد، القای تصویر نامناسب از ایران در رسانه‌های خارجی بود؛ رسانه‌هایی که یا از واقعیات ایران باخبر نبودند یا با جهت‌گیری‌های سیاسی سعی در تخریب چهره ایران داشتند. گرچه هنوز هستند رسانه‌هایی که در نشان دادن تصویر غیرواقعی ایران، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند اما اكنون از قدرت رسانه‌هاي دولتي و سنتي گذشته كاسته شده و شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند از آنها پیشی بگیرند. فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و شبکه‌های اجتماعی از این قبیل به‌واسطه اینکه بیش از آنکه ازسوی دولت‌ها اداره شوند، در دست مردم هستند می‌توانند در شکل‌دهی به تفکر کاربران موثرتر از ابر رسانه‌ها عمل كنند. مردم در این شبکه‌ها، تجارب خود را به اشتراک می‌گذارند و دیگران را به تجارب خوب خود دعوت می‌کنند.
در این میان سفر و دیدن جاذبه‌هاي کشورهای مختلف، سهم عمده‌ای از سبد شبکه‌های اجتماعی دارد.
گردشگران سفر خود را بی‌شک با عکس همراه می‌کنند و عکس‌های خود را در فیس‌بوک و اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند. به‌زودی دوستان آنها نیز برای دیدن آن اماکن مشتاق می‌شوند و به آنجا سفر می‌کنند.
این روند تصویری تمام و کمال از شکل‌گیری تقاضای سفر از بدنه جامعه است که بی‌شک می‌تواند علاوه‌بر آنکه تصویر ذهنی مردم در جوامع مختلف را نسبت به هم تغییر دهد، عواید اقتصادی بسیاری به همراه داشته باشد؛ درواقع برای این بازاریابی هزینه چندانی نشده، اما نتیجه قابل‌توجهی به همراه داشته است.
Must See Iran یک مثال بارز برای این بحث است؛ حرکتی که از حدود آبان‌ماه سال گذشته آغاز شد، ماهیت مردمی خود را حفظ کرد و جریان‌های مثبتی به همراه داشت.

 سبقت شبکه‌های اجتماعی از ابررسانه‌ها
آغازگر کمپین Must See Iran که از کارمندان سازمان ملل متحد است، از تجربه‌ای می‌گوید که باعث شد در راه معرفی ایران به دنیا گام بردارد. علی عراقچی می‌گوید: بسیاری از همکاران من به‌رغم موقعیت شغلی خود، تفاوت ایران (Iran) و عراق (Iraq) را نمی‌دانستند؛ ایران را کشوری فقیر و بدون پیشرفت تلقي می‌کردند و بر این باور بودند که ما در ایران امکانات و تکنولوژی نداریم. وی ادامه می‌دهد: بنابراین برآن شدیم که با راه‌اندازی یک کمپین، از همه مردم دنیا بخواهیم که تصاویر خود را از جاذبه‌های گردشگری ایران با هشتگ #MustSeeIran علامت‌گذاری کنند تا در همه دنیا این عکس‌ها دردسترس باشد و همه بتوانند چهره واقعی ایران را ببینند.
عراقچی از استقبال چشمگیر رسانه‌های خارجی نظیر CNN ،BBC، واشنگتن پست، المونیتور، گاردین، رویترز، نیویورک تایمز، فرانس 24، الجزیره، العربیه و رادیو و تلویزیون سوئیس از این طرح خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: استقبال رسانه‌های داخلی و خارجی از این طرح تا جایی بود که سرانجام صفحه منتسب به رئیس‌جمهور روحانی در اینستاگرام نیز از این هشتگ استفاده کرد.
وی پنج هدف را برای این ابتکار برمی‌شمرد و تصریح می‌کند: تصویرسازی مثبت از ایران، یکی از هدف‌های ما بود. کشور ما کشوری چهارفصل و مدرن است، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد، کشوری با اصالت است و همه اینها مواردی است که لازم بود به جهان نشان دهیم و تصویر خود را بهبود ببخشیم. اتحاد ملی دومین هدفی است که علي عراقچی از آن نام می‌برد و در این خصوص توضیح می‌دهد: در این مدت به وضوح دیدیم که مردم از شهرها و اقوام مختلف همدیگر را حمایت کردند، اعضای زیادی در صفحه Must See Iran عضو شدند و یکدیگر را به دیدن شهرهای هم دعوت کردند.
این کارشناس ITU تشویق گردشگران داخلی به سفر در ایران را از دیگر اهداف کمپین «باید ایران را دید» می‌داند و اضافه می‌کند: تشویق توریست‌های خارجی نیز از دیگر اهداف ما بود، چراکه ورود گردشگران خارجی به کشور علاوه بر اشتغال‌زایی، درآمدزایی و ورود ارز به کشور موجب ارتقای فرهنگی ما نیز می‌شود؛ به‌گونه‌ای که ورود توریست به کشور به مردم انگیزه و امید به زندگی می‌دهد و ما را با دنیا مرتبط‌‌تر می‌کند. نشان‌ دادن فرهنگ کشور نیز از دیگر اهداف این کمپین برشمرده می‌شود. علي عراقچی همچنین تاکید می‌کند که کار کردن روی نحوه برخورد با گردشگر خارجی در تمام محیط‌هایی که او به نحوی با آن برخورد دارد نیز باید در نظر گرفته شود.

 رئیس گردشگری ایتالیا می‌گوید باید ایران را دید!
علی عراقچی با خرسندی از یکی از اتفاقات خوبی که متعاقب این حرکت به‌وجود آمد، یاد می‌کند و می‌گوید: یک بار یکی از آژانس‌های سوئیس با من تماس گرفت و گفت که از وقتی جریان Must See Iran راه افتاده، بعد از سي و چند سال درخواست برگزاری تور به ایران از ما شده است. وی اضافه می‌کند: این جریان حتی مورد توجه سفرای خارجی در ایران نیز قرار گرفته است. علاوه‌بر این، رئیس گردشگری ایتالیا نیز سال گذشته میلادی از این هشتگ استفاده کرد و همین باعث شد که بیش از 50هزار عضو ایتالیایی به جمع دنبال‌کنندگان این صفحه بپیوندند.
این دانش آموخته دانشگاه سوئيس با ابراز تاسف از اینکه برخی از کسانی که توسعه گردشگری در ایران، ضد منافع آنها است از این هشتگ زیر عکس‌هایی که تصویر زشتی‌ها و معضلات ایران را نشان می‌دهد، استفاده می‌کنند، می‌گوید: با این وجود وقتی همه مردم با هم متحد باشند و سعی کنند چهره واقعی و زیبای جامعه ایران را به دنیا نشان دهند، این توطئه‌ها نیز خنثی خواهد شد.
علي عراقچی در پایان با تاکید بر اینکه کمپین «باید ایران را دید» یک کمپین غیردولتی، غیرسیاسی و مردمی است، خاطرنشان می‌کند: رسانه‌های ما متاسفانه توان و برد قابل توجهی در جهان ندارند و از این رو وظیفه تبلیغ و بهبود چهره کشور به عهده مردم و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تا لحظه‌ای که این گزارش نوشته می‌شود، بیش از 22هزار عکس در اینستاگرام با MustSeeIran # علامت‌گذاری شده است. در واقع Must See Iran که از یک هشتگ شروع و به یک جریان بدل شد، حالا مورد استقبال آژانس‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است. خبرنگاران بزرگ دنیا از این هشتگ استفاده کرده‌اند و عکس‌هایشان به ثبت رسیده است. متعاقب گشایش سیاسی که در کشور حاصل شد و برخی از آن با عنوان «لبخند دیپلماتیک» یاد می‌کنند، شکل‌گیری چنین حرکت‌های مردمی می‌تواند به توسعه گردشگری ما کمک‌های بسیاری کند. در شرایطی که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز از رشد 215درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور خبر می‌دهد، به نظر می‌رسد این به سود منافع ملی و مردمی کشور است که با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی، ایران را به مقصدی جذاب و مهم برای گردشگران خارجی تبدیل کند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: