عضو هیات علمی گروه گردشگری دانشگاه اتاگو نیوزلند با بیان اینکه هر 5 سال دولت نیوزلند استراتژیهای گردشگری خود را بهروز میکند، افزود: آخرین بار سال 2015 استراتژیهای گردشگری این کشور بهروز شد و سیاست همراهی بخش دولتی و خصوصی به صورت مکمل مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، برنت لاولاک در نشست "تجارب کشور نیوزلند در پیشبرد صنعت گردشگری" که امروز 23 آبان ماه در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن معرفی کشور نیوزلند، اظهار کرد: نیوزلند کشور کوچکی است اما ظرفیت گردشگری بالایی دارد. کشوری سرسبز که 74 درصد از جمعیت 4 میلیونی آن اروپایی و 15 درصد ماریایی هستند. بسیاری از افراد، نیوزلند را با یک پرنده به نام "کیوی" میشناسند، در واقع این کشور با طبیعتگردی، حیات وحش، گونههای نادر جانوری و پرندگانش شناخته میشود.
وی با اشاره به اینکه جاذبه فرهنگی قبایل ماری بسیار معروف است و هرساله گردشگران فراوانی را به خود جذب میکند، افزود: این جاذبه جزو افتخارات و میراث فرهنگی کشور ما به شمار میرود.
دانشیار گروه گردشگری دانشگاه اتاگو نیوزلند با بیان اینکه نیوزلند سالانه 3.4 میلیون گردشگر دارد، خاطرنشان کرد: گردشگری سبب ایجاد 120 هزار شغل مستقیم و 90 هزار شغل غیرمستقیم در نیوزلند شده است که 24 میلیارد دلار آورده اقتصادی دارد.
وی با بیان اینکه این کشور دارای 4 میلیون جمعیت و 30 میلیون راس گوسفند است، گفت: عدد مالی صادرات گردشگری که به صورت اقماری محاسبه شده 11 میلیارد دلار است، این درحالی است که درآمد حاصل از تولید لبنیات، سالانه 13 میلیارد دلار است.
لاولاک افزود: صنعت لبنیات نیوزلند رشد خیرهکنندهای داشته است اما تمرکز دولت بر صنعت گردشگری است و در چهار سال اخیر صنعت گردشگری نیوزلند، هر ساله 4 درصد رشد داشته است. بیشتر گردشگران نیوزلند در تابستان به این کشور سفر میکنند و دولت نیوزلند تلاش میکند میزان ورودی گردشگران را از تابستان به سایر فصول تسری دهد.
وی با بیان اینکه "طبیعت صد درصد خالص نیوزلند" برندی بود که بسیار به صنعت گردشگری نیوزلند کمک کرد، افزود: اساتید حوزه گردشگری بسیار باقدرت بر روی این موضوع کار کردند. این برند در طی 16 سال گذشته در بازارهای گردشگری موثر واقع شد.
عضو هیات علمی گروه گردشگری دانشگاه اتاگو نیوزلند عنوان کرد:30 درصد از کشور نیوزلند را غارهای ملی و حفاظت شده تشکیل میدهند که در پیشبرد طبیعتگردی در این کشور موثر است. نیوزلند کشوری است که گردشگران میتوانند با نقشههای پیادهروی که برای آنها فراهم میشود بیش از 6 روز با کولهپشتی در مناطق طبیعی گردش کنند.
دانشیار گروه گردشگری دانشگاه اتاگو نیوزلند افزود: بعد از سری فیلمهای ارباب حلقهها که در نیوزلند تصویربرداری شد، بسیاری از گردشگران به منظور بازدید از لوکیشنهای این فیلم از مناطق طبیعی نیوزلند بازدید کردند. در واقع 13 درصد از گردشگران خارجی دلیل سفر به نیوزلند را بازدید از لوکیشنهای این فیلم عنوان کردند که این موضوع هر ساله 400 میلیون دلار برای نیوزلند درآمد داشت.
لاولاک تصریح کرد: نیوزلند برای گردشگران ماجراجو بسیار دیدنی است، در این زمینه گردشگران میتوانند با قفسی که در زیر دریا طراحی شده است از کوسههای دریاهای نیوزلند دیدن کنند. همچنین از تفریحاتی مانند اسکی، قایقرانی در درهها و بانجی جامپینگ از ارتفاع قلههای بلند لذت ببرند.
وی با بیان اینکه از جمله جاذبههای گردشگری ماجراجویانه در نیوزلند، غواصی است، عنوان کرد: یکی دیگر از نوآوریهای نیوزلند دوچرخهسواری دور تا دور نیوزلند بود که برای این ورزش، مسیرهای مختلف گردشگری ایجاد شد. همچنین تماشای آسمان در شب یکی از مواردی به شمار میرود که سالانه گردشگران زیادی را به نیوزلند جذب میکند. این نوع گردشگری به علت دور بودن از آلودگی هوا، مورد توجه گردشگران است و به اقتصاد محلی نیوزلند کمک میکند.
لاولاک افزود: اخیرا پخش سریالهای تلویزیونی نیوزلند، سبب افزایش علاقهمندی گردشگران چینی در سفر به نیوزلند شد. دولت نیوزلند در این زمینه استراتژیهایی به کار گرفت. دعوت از ستارههای چینی و ازدواج با نیوزلندیها از جمله سیاستهای بود که نیوزلند در پیش گرفت.
وی عنوان کرد: وبسایتی با هدف راهنمایی گردشگری برای بخشهای مختلف بازار نیوزلند به منظور آشنایی با فرهنگ و علاقهمندیهای کشور چین طراحی شده است تا مطابق با این راهنماییها خدمات ارایه شود.
عضو هیات علمی گروه گردشگری دانشگاه اتاگو نیوزلند با بیان اینکه تلاش میکنیم برند طبیعت صد در صد خالص نیوزلند را حفظ کنیم، تاکید کرد: باید به شعار و وعدهای که به گردشگران دادیم عمل کنیم. آنان انتظار هوا، آب و طبیعت پاک را دارند متاسفانه یکی از پارکهای ملی که همه ساله پیش از نیم میلیون گردشگر را به خود جذب میکند دچار آلودگی، ازدحام و ترافیک در سالهای اخیر شده است. همچنین باید به چالش کاهش میزان دی اکسید کربن اشاره کرد که یکی از علتهای آن سفر های هوایی و مصرف سوخت بالای هواپیماها است.
وی افزود: گرمایش زمین و تاثیر آن بر آب و هوای کشورمان سبب شده است ارتفاعات نیوزلند که همواره پوشیده از برف بود اکنون خالی از برف شود که مسئولان با ایجاد برف مصنوعی سعی کردند جذابیتهای این مناطق را حفظ کنند.
لاولاک درباره چالشهای دیگر در حوزه گردشگری، گفت: سوانح رانندگی یکی از نگرانیهای دیگر در حوزه صنعت گردشگری به شمار میرود. عامل 80 درصد از تصادفات در نیوزلند گردشگران هستند البته سیستم رانندگی در جهت مخالف با بسیاری از کشورها، عامل بسیاری از تصادفات است.
عضو هیات علمی گروه گردشگری دانشگاه اتاگو نیوزلند درباره تعامل بخش دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری نیوزلند بیان کرد: سیاست اصلی ایجاد تلاش مشترک به منظور توسعه گردشگری و فعال کردن 26 منطقه گردشگری نیوزلند بین وزارت کار و بازرگانی و اتحادیه گردشگری این کشور است.
وی با بیان اینکه هر 5 سال دولت نیوزلند استراتژیهای گردشگری خود را بهروز میکند، افزود: آخرین بار سال 2015 استراتژیهای گردشگری کشور بهروز شد که سیاست همراهی بخش دولتی و خصوصی به صورت مکمل مورد توجه قرار گرفت و بالا بردن کیفیت تجربه گردشگری، راههای دسترسی به نیوزلند، بازارهای هدف گردشگری، فعال کردن بخش آکادمیک در شناخت بازارهای گردشگری در اولویت طراحها قرار گرفت.
لاولاک با اشاره به اینکه بعد از گردشگران استرالیایی، چینیها بیشترین گردشگر نیوزلند را طی سالهای اخیر تشکیل میدهند، یادآور شد: گردشگری ماجراجویانه در نیوزلند بسیار پرطرفدار است اما این فعالیت دارای ریسک بالایی نیز است.