چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
درنشست«بررسی کارنامه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران» مطرح شد: هدف انتشارات جهاد دانشگاهی، ارتقاء استادان نیست
تاریخ انتشار: سه شنبه 2 آذر 1395

 

درنشست «بررسی کارنامه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تهران» مطرح شد:

هدف انتشارات جهاد دانشگاهی، ارتقاء استادان نیست

نشست«بررسی کارنامه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران» روز دوشنبه 1 آذر 95 در محل سازمان جهاددانشگاهی تهران  برگزار شد.

نشست«بررسی کارنامه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران» و رونمایی از تازه‌های نشر این سازمان، دوشنبه یکم‌ آذر 95 با حضور احمد شریفی‌زاده، رئیس؛ و مهدی عباسی، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران؛ عدنان طهماسبی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات ‌عرب‌ دانشگاه تهران؛‌ جواد اصغری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ و محمد وجگانی، استاد گروه ایمونولوژی دانشکده ‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد.

احمد شریفی‌زاده در این نشست، با اشاره به ظرفیت‌های بالای این سازمان در تولید کتاب گفت: ایجاد زمینه‌ای برای ارتقاء استاد، هدف اصلی سازمان انتشارات  نیست؛ بلکه به دنبال بهره‌مندی از دانش آن‌ها برای رشد علمی هستیم.

وی گفت: انتشارات جهاددانشگاهی در دورانی که موضوع انتشارات دانشگاهی در اوایل انقلاب مغفول مانده بود کارخودرا آغازکرد. انتشارات جهاددانشگاهی تهران از ظرفیت‌های بالایی در حوزه نشر دانشگاهی برخوردار است. می‌توان ازتوانایی علمی و پژوهشی دانشجویان دکتری و کارشناسی‌ارشد بهره‌مند شویم؛ به‌عبارت دیگر در صورتی که این افراد در خارج از کشور به کار گرفته شوند فرصت‌های بسیاری در اختیار خواهند داشت.

وی با اشاره به اهداف سازمان انتشارات جهاددانشگاهی ادامه داد: ایجاد راهی برای ارتقاء استاد هدف انتشارات جهاد دانشگاهی تهران نیست؛ بلکه به دنبال انتشار دانش این افراد هستیم؛ به‌عبارت دیگر هدف ما حمایت از آثار ارزشمند و موثر در رشد علمی است. فعالیت در حوزه نشر الکترونیک نیز از دیگر برنامه‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران است.

تعامل، از اهداف انتشارات جهاددانشگاهی تهران است

مهدی عباسی درباره آمار تولید کتاب انتشارات جهاددانشگاهی گفت: سال گذشته از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تهران 54 عنوان کتاب منتشر شده است. در مجموع از سال 81 تا به امروز 149 عنوان کتاب در حوزه علوم‌انسانی، 96 عنوان در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی‌، 14 عنوان درباره هنر و معماری، 36 عنوان در حوزه فنی و مهندسی،‌ 36 عنوان درباره پزشکی و 23 عنوان با موضوع علوم‌پایه ارائه شده است.

وی درباره عملکرد این مرکز در سال 1395 افزود: از ابتدای سال جاری 33 عنوان کتاب از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تهران منتشر شده و 14 عنوان نیز در دست انتشار است. از بین کتاب‌های منتشر شده 23 عنوان چاپ نخست و مابقی تجدید چاپ است.

عباسی با اشاره به موفقیت‌های سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تهران افزود: این سازمان در عرصه‌های مختلف مانند جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب فصل، کتاب سال دانشجویی و دانشگاهی موفق به کسب عنوان برگزیده و شایسته‌تقدیر شده است.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران با اشاره به برنامه‌های عملیاتی این سازمان در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی ادامه داد: سال گذشته توانستیم فروشگاه انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران را با عنوان خانه کتاب دانشگاه به منظور تولید و گسترش نشر کتب دانشگاهی راه اندازی کنیم. فاز اول راه اندازی فروشگاه و خانه کتاب دانشگاه سال گذشته انجام شده و همچنین طرح باشگاه مشتریان خانه کتاب دو ماهی است اجرایی شده است. از نمونه فعالیتهای خانه کتاب دانشگاهی می‌توان به عرضه تخفیف همیشگی محصولات باشگاه با نگاه حمایتی و فرهنگی اشاره کرد. افراد و دانشجویانی که عضو باشگاه مشتریان شوند می‌توانند از تخفیف مادام العمر تا زمانی که این فروشگاه و انتشارات وجود دارد بهره مند شوند.

وی با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه نشر دانشگاهی اظهار کرد: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران مانند دیگر ناشران به‌ویژه ناشران دانشگاهی با مشکلات اقتصادی درگیر است؛ اما اهداف خود را بر مبنای تعامل و تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی قرار داده‌‌ایم. داوری پیش از چاپ و توجه به رقبا به ‌عنوان عوامل فرصت‌ساز از‌ جمله رویکرد‌های این سازمان است.

عباسی با اشاره به تهدیدات و ضعف‌های این انتشارات اضافه کرد: ضعف اقتصادی صنعت نشر ایران، فعالیت نکردن در حوزه نشر عمومی و محدود بدون توجه به نشر دانشگاهی، خرید اندک کتب دانشگاهی از سوی دانشجویان، وجود رقبای با سابقه و کمبود منابع مالی از جمله این موارد است.

لزوم حضور خیرین در حوزه نشر دانشگاهی

در ادامه نشست، عدنان طهماسبی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران گفت: پیام جهاد دانشگاهی، فرهنگی است و به‌ نظر می‌رسد در حوزه نشر باید به سه عرصه تولید، چاپ و توزیع توجه کند. برای بهبود کیفی فعالیت این سازمان در حوزه نشر علاوه بر توجه به امر تبلیغات باید زمینه‌ را برای برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی مهیا کنیم. منابع مالی برای تولید کتاب می‌تواند از سوی خیرین تامین شود؛ به‌عنوان مثال، ویراستاران زمان خود را وقف جهاد کنند و خدماتی را بدون دریافت دستمزد انجام دهند.
وی افزود: از دیگر اقدامات انتشارات جهاد دانشگاهی، توجه به تولید مخاطب است. زمانی در کشور 10 میلیونی ایران، کتاب با شمارگان چند هزار نسخه‌ منتشر می‌شد؛ درحالی که امروز با وجود جمعیت بالای 80 میلیون، شمارگان کتاب به 500 نسخه رسیده است. مطالعه باید به کار روزانه مردم تبدیل شود.

جهاد دانشگاهی خودجوش و پویاست

در ادامه مراسم، محمد وجگانی استاد ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مؤلف کتابی با عنوان «ایمونولوژی» که از پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران است، به سخنرانی پرداخت و گفت: ما جزء اولین جوانانی بودیم که هنگامی که جهاد دانشگاهی در سال 59 تشکیل شد، همکاری خود را با این نهاد آغاز کردیم چنان که در ابتدا مسافرتی به سیستان و بلوچستان داشتیم. این سازمان از نهادهای مولود انقلاب است و در نهایت دور از حاشیه‌ها کار می‌کند و با وجود فشارهایی که گاه و بیگاه بر آن است، نهادی پویاست.

محمد وجگانی با اشاره به اینکه کتاب فوق الذکر، 12 بار تجدید چاپ شده است، افزود: این کتاب را نخستین بار در سال 71 به انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران ارائه کردم که با همکاری آنها به زیور نشر آراسته شد. این استاد دانشگاه ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی و حمایت‌های این نهاد در حوزه نشر عنوان کرد: همراهی و احساسی که در بخش پشتیبانی، چاپ و انتشارات این سازمان در آن زمان دیده می‌شد، در سیستم اداری دیگری نبود.

وی تصریح کرد: نکته دیگر درباره کتاب و مطالعه است؛ باید اذعان کرد مردم را به هر کار فرهنگی سوق می‌دهیم جز مطالعه، اما باید مردم را به سمتی ببریم که ستون‌های پایداری در فکر و اندیشه آنها شکل گیرد تا خودشان اهل تفکر باشند که این مهم مهیا نمی‌شود مگر با روی آوردن مردم به عرصه کتاب و کتابخوانی.

وی با تاکید بر لزوم ترویج مطالعه از سوی مدیران ادامه داد: مردم را به‌ هر سو که بخواهیم هدایت می‌کنیم به‌غیر از مطالعه. ترویج کتاب و کتابخوانی موجب می‌شود تا با شکل‌گیری ستون‌های پایدار در ذهن، ملاک در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

کپی غیرقانونی و مشکلات تبلیغ کتاب‌های دانشگاهی

اصغری،عضوهیات‌علمی‌دانشگاه تهران با اشاره به کیفیت مطلوب تولید کتاب درسازمان انتشارات جهاددانشگاهی تهران، درباره معضلات نشردانشگاهی اظهارکرد: بسیاری از کتاب‌های دانشگاه از‌جمله کتاب‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به‌صورت‌های مختلف از‌جمله کپی با دستگاه یا تایپ همچنین انتشار نسخه‌‌های pdf سرقت می‌شود.

وی با طرح چند پیشنهاد افزود: در حوزه توزیع کتاب نیز مشکلات زیادی وجود دارد درحالی‌که به‌نظر می‌رسد در بخش تولید محتوا، فعالیت نویسندگان در حد زیادی قابل قبول است. آیا جهاد برای مقابله با کپی‌های غیرقانونی توانایی دارد؟ به‌نظر می‌ر‌سد بخشی از مشکلات نشر دانشگاهی با تبلیغات و تمرکز بر رونمایی و برگزاری نشست‌های بررسی کتاب مرتفع شود و انتشارات این سازمان می‌تواند عهده دار رونمایی کتاب‌های ناشران در دانشکده‌های مرتبط شود. بحث دیگر بحث تبلیغات است که از موضوعات مهم این عرصه است؛ امید داریم جهاددانشگاهی بتواند گام‌های مثمرثمری در زمینه توزیع بردارد.

فعالیت‌هایی چون چاپ و نشر باعث ماندگار شدن آثار می‌شود

مهرجردی نماینده معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در این مراسم، سخنران پایانی این جلسه بود که ضمن تشکر از فعالیت‌های این انتشارات گفت: فعالیت‌هایی چون چاپ و نشر باعث ماندگار شدن آثار می‌شود.

وی اضافه کرد: بهتر است از همکاری سازمان انتشارات سایر واحدها در سراسر کشور استفاده شود. همچنین همکاری و همفکری با سایر انتشارات واحدهای جهاد دانشگاهی موجب دستیابی به راهکارهای تازه شده و به هم افزایی کمک می‌کند.

در پایان این نشست، تعدادی از کتاب‌های منتشرشده سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تهران درسال 95 رونمایی شد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: