جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی باشگاه گردشگری
سونامی واقعی در حوزه گردشگری خارجی کی اتفاق می افتد؟
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 شهریور 1393

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران (istta) به نقل از ایرنا، این کارشناسان براین باورند که گنج اصلی کشور نه در چاه های نفت و گاز بلکه در صنعت گردشگری نهفته است و می توان با سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر سود چند برابر به کاهش آلودگی هوا، حفاظت از محیط زیست و انتقال بی دردسر فرهنگ و آداب و رسوم جمهوری اسلامی به دیگر کشورها رسید.

چندی پیش رییس جمهوری کشورمان در جمع معاونان و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به حاکمیت عصر ارتباطات در دنیای امروز و رد هرگونه بداخلاقی و تندخویی با گردشگران خارجی و داخلی خاطر نشان کردند می توانیم با حفظ شئونات اسلامی و توجه به امنیت ملی با برخورد مناسب با گردشگران خارجی ایرانیت و اسلامیتمان را توام با اخلاق و رفتار حسنه به آنان معرفی کنیم.

دکتر روحانی در این جلسه رفتار با گردشگران خارجی و داخلی را مهم و مقدم بر اهمیت خود آثار و اماکن تاریخی دانسته، تاکید کردند: باید با گردشگران، مخصوصا گردشگران خارجی، با اخلاق، ادب و مهمان نوازی ویژه ایرانی و اسلامی برخورد کنیم.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار میراث فرهنگی در بحث اقتصاد مقاومتی خواستار ورود سازمان میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و عرصه اشتغال و ارزآوری به نحو شایسته شدند.

این نگاه اسلامی به جایگاه گردشگری و لزوم احترام به گردشگران قطعا علاوه بر افزایش حضور این قشر در اماکن و شهرهای تاریخی ایران، زمینه ساز انتقال و صدور فرهنگ، آداب و اخلاق ایرانی ها به جهان خواهد شد امری که بارها بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید فراوان کرده اند.

رییس جمهوری دولت تدبیر و امید با این نگاه، آینده ای روشن از حوزه میراث فرهنگی و بویژه گردشگران ترسیم می کنند بنابراین باید منتظر اتفاقات شیرین و امیدبخش در این بخش بود.

بعد از انتخابات 1392 و آغاز بکار دولت یازدهم چند اتفاق مثبت رخ داد که زمینه رشد گردشگری بویژه در بخش خارجی را سبب شد؛ اول تغییر برخی نگرش های منفی به ایران بود که نتیجه تغییرات در سیاست خارجی ایران و تحولات اخیر در صحنه دیپلماسی ارزیابی می شود.

اتفاق دوم افزایش احساس امنیت در ایران، سوم ایجاد فضای اعتماد گردشگران برای ورود به ایران و چهارم آینده روشن ایران بعد از رفع تحریم های ظالمانه به خصوص با توجه به ضریب بالای امنیت در ایران در عین ناامن بودن اغلب کشورهای همسایه کشورمان است.

از این روست که فعالان حوزه گردشگری می گویند حالا گردشگران خارجی فضا را برای سفر به ایران بیش از گذشته مهیا می بینند؛ آنها می گویند دیگر آن احساس ناامنی تحت تاثیر تبلیغات منفی کمرنگ شده است.

مسوولان سازمان گردشگری هم افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور را دستاورد تحولات اخیر در صحنه دیپلماسی جهانی می دانند و امیدوارند ایران بزودی یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان شود.

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ورود گردشگران اروپایی در 45 روز اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 240 درصد رشد داشته است و این امر ناشی از رویکرد دولت جدید نسبت به توسعه گردشگری است.

مسعود سلطانی فر همچنین از افزایش 400 درصدی ورود گردشگران آمریکایی به ایران نیز خبر داده و معتقد است: این اتفاق مثبت، دستاورد مذاکرات هسته ای و تنش زدایی در صحنه دیپلماسی جهانی و سیاست گسترش تعامل ایران با کشورهای دیگر است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرده در ماه های آینده با فروپاشی پایه های تحریم و گسترش تعاملات اقتصادی در عرصه بین الملل قطعا در عرصه گردشگری نیز اتفاق های مثبتی در پیش باشد.

رشد 200درصدی گردشگران خارجی در سه ماه اول سال

درباره وضعیت رشد گردشگران خارجی به ایران معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: تعداد گردشگرانی که تا نیمه خرداد امسال وارد کشور شده اند نسبت به مدت مشابه پارسال 215 درصد رشد نشان می دهد.

مرتضی رحمانی موحد افزود: در سه ماهه اول سال 92 فقط 10 هزار گردشگر خارجی وارد ایران شده بودند در حالی که این رقم به 30 هزار گردشگر خارجی رسیده است.

وی ادامه داد: آمار تجزیه ای نشان می دهد که تعداد گردشگران برخی کشورها همچون ایتالیا، اسپانیا و کشورهای اسکاندیناوی دو برابر پارسال شده و تعداد گردشگران مذهبی از عراق نیز در طول یک سال گذشته به یک میلیون و 600 هزار نفر رسیده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر لزوم ایجاد تنوع زمانی و تغییر در مقاصد سفر گردشگران خارجی و توسعه گردشگری در کشور افزود: اکنون اوج سفر گردشگران خارجی به کشور در سه ماه نخست سال است، بنابر این باید برای سرعت دادن به بازاریابی در مقاصد سفر گردشگر خارجی و زمان سفر تغییر ایجاد شود.

رحمانی موحد یادآور شد: ما با دولت مکاتباتی داشته ایم تا در تقویم سالانه همایش ها و جشنواره ها که معمولا با فصل محدود گردشگری در ایران همزمان است تغییراتی ایجاد کند.

وی بررسی تسهیلات حمایتی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ساخت هتل ها و مراکز اقامتی، واگذاری کارت شتاب به گردشگران خارجی، رفع برخی محدودیت برای انتقال بار گردشگران خارجی هنگام بازگشت به کشورشان، ارائه تسهیلات تشویقی به تورهای فعال در جذب گردشگر، تقویت گردشگری سلامت و شناساندن جاذبه های جدید گردشگری در استان ها را از برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت برای بهبود زیرساخت های گردشگری خارجی عنوان می کند.

گردشگری از دغدغه های اصلی مسوولان استان یزد

طبق آمار ارائه شده از معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از سال 84 تا 92 یک میلیون و700 هزار گردشگر به یزد سفر کرده اند که از این تعداد فقط 195هزار نفر آنان خارجی بوده اند.

در دولت تدبیر و امید ،با چراغ سبز گردشگران صنعت گردشگری در یزد وارد مرحله تازه ای شده و گردشگران خارجی نیز اکنون فضا را برای سفر به این استان بیش از گذشته مهیا و آماده می بینند.

میزان تقاضای سفر به یزد افزایش یافته و این شهر تاریخی به یکی از مقاصد بزرگ گردشگری تبدیل شده است، به طوری که برخی از آژانس های مسافرتی می گویند ظرفیت آنان برای مسافرت به یزد پر شده است موضوعی که استاندار یزد در نشست خبری چند وقت به آن تاکید کرد.

استاندار یزد در این نشست با بیان اینکه موضوع گردشگری از ابتدا از دغدغه ها و اولویت های کاری بنده بوده است، گفت: خوشبختانه امسال شاهد افزایش حضور 93 درصدی گردشگران داخلی و خارجی نسبت به سال گذشته بودیم ضمن اینکه هتل های استان یزد برای 6 ماه نخست امسال رزرو شده اند.

سیدمحمد میرمحمدی، با اشاره به محوریت مهم گردشگری از سوی مسوولان استان اظهار داشت: گردشگری از محورهای مهم توسعه اقتصادی و فرهنگی ماست و ما از ابتدا حوزه گردشگری را یکی از رویکردها و دغدغه های اصلی خود قرار داده ایم.

وی عنوان کرد: در راستای خدمات گردشگری نیز برنامه هایی را دنبال می کنیم که این برنامه ها طبق برنامه در حال پیشرفت است و تلاش شده بسیاری از وعده ها را به عمل تبدیل کنیم.

استاندار یزد با اشاره به اینکه سال 2017 سال خوشامدگویی یزد است، اظهار امیدواری کرد: با فراهم کردن زیرساخت های لازم در حوزه گردشگری همچنین ساماندهی بناها و بافت های تاریخی و جاذبه های تاریخی و طبیعی بتوانیم میزبانی شایسته ای از گردشگران داشته باشیم.


رونق گردشگری موتور متحرک توسعه استان یزد است

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: از زمان شروع بکار دولت تدبیر و امید، بحث توسعه و رونق گردشگری در سطح کشور کلید خورده است.

محمد مهدی شرافت افزود: استان تاریخی یزد هم از این موضوع بی نصیب نمانده است،برای همین اگرچه با محدودیت و معذوریت هایی مواجه هستیم اما تمام تلاش خود را برای پیشبرد اهداف گردشگری در استان آغاز کرده ایم.

وی اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال خوشامد به استان یزد در سال آینده مسئولیت مسئولان و متولیان میراث فرهنگی بیشتر شده است بدین منظور در نشست ها بر اولویت صنعت و رونق گردشگری در استان یزد تاکید خواهد شد.

این مسوول دسته بندی و شناسنامه دار کردن مناطق گردشگری و حمایت از جذب سرمایه گذاران برای رونق گردشگری را از اولویت مهم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد دانست و تاکید کرد: رونق گردشگری موتور متحرک توسعه استان یزد است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد همیاری شهرداران استان را مهم عنوان کرد و گفت: برای جذب توریست در استان یزد نیازمند مساعدت و همکاری شهرداری ها هستیم.

وی با بیان اینکه شهرداری های یزد و اردکان فعالیت های خوبی را اغاز کرده اند، تصریح کرد: جلسات متناوبی هم با فرمانداران شهرستان های استان یزد داشته ایم تا مناطق بکر و ارزشمند میراث فرهنگی مورد غفلت قرار نگیرد.

این مسوول افزود: به علت اینکه توسعه گردشگری در شهرستان های اطراف استان رویکرد مدیران دولت تدبیر و امید است، از این رو در بسیاری از شهرستان ها بخصوص شهرهای در مسیر گردشگری این استان باید اطلاع رسانی و تبلیغات بیشتری شود.

شرافت، به توجه ویژه میراث فرهنگی استان به صنایع دستی اشاره کرد و گفت: رونق صنایع دستی در عین حالی که باعث رشد مشاغل خانگی می شود رونق و توسعه گردشگری را به همراه دارد.

این مسوول خاطرنشان کرد: در سال های اخیر هنر صنایع دستی در خاطره این شهر تاریخی فراموش شده است که در تلاشیم با احیای آن رونق دوباره خود را ببیند.

وی اظهار داشت: صنایع دستی یزد در میان گردشگران علاقه مندان زیادی دارد که باید با تلاش همه هنرمندان و دست اندرکاران سعی شود هنرهای فاخر در استان جان تازه و رونق تازه ای بگیرد.

ظرفیت هتل های یزد تا آبان ماه تکمیل است

باز شدن پای گردشگران خارجی به کشورمان بیشتر از همه به نفع هتلداران تمام شده است. هتل های کشورمان بخصوص شهرهای توریستی که رکود سال های اخیر صنعت گردشگری بیش از همه به ضرر آنها تمام شده بود حالا وقت سر خاراندن هم ندارند.

این طور که گفته شده همه هتل های چهار و پنج ستاره شیراز، اصفهان، یزد و کاشان تا پایان آبان امسال جای خالی ندارند.

9 هتل چهار و پنج ستاره در شیراز، پنج هتل چهار و پنج ستاره در اصفهان، چهار هتل چهار ستاره در یزد و حدود 70 هتل های مستقر در خانه های قدیمی از سوی تورهای خارجی پر شده است.

همچنین ظرفیت اقامتی بیشتر هتل های 4 و 5 ستاره شهرهای توریستی کشور تا شش ماه آینده تکمیل است.

در این خصوص رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: هتل های 4 و 5 ستاره شهرهای شیراز، اصفهان و یزد در سال 2014 پر شده اند و ما در شهرهای دیگر مشکل کمبود اتاق نداریم.

جمشید حمزه زاده روند ورود گردشگران خارجی به ایران را امیدوار کننده دانست و افزود:حضور گردشگران در شهرهای پر مسافر بسیار مشهود است ولی جامعه هتلداران کشور آمار کلی از اشغال اتاق هتل ها را ندارد و معاونت گردشگری می تواند این آمار را از اتحادیه های هر استان دریافت کند.

رییس انجمن صنفی هتلداران و مراکز اقامتی استان یزد هم با تایید این خبر از افزایش 100 تا 300 درصدی گردشگران خارجی این استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: ظرفیت هتل های استان یزد تا پایان پاییز امسال هم پر شده است.

محمدحسین محتاج اله افزود: در چند سال اخیر ظرفیت هتل ها و مراکز اقامتی استان یزد فقط 10 تا 15 درصد پر بود، اما موج جدید ورود گردشگر خارجی به ایران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و بویژه در ماه های اخیر با بهبود مناسبات ایران با دیگر کشورهای دنیا باعث کمرنگ شدن احساس ناامنی و ایجاد فضای اعتماد این قشر برای ورود به ایران شده است.


تلاش برای وقوع سونامی واقعی در حوزه گردشگری خارجی

در این خصوص معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اینکه استان های اصفهان، یزد و فارس سه قطب اصلی گردشگری و مقصد گردشگران خارجی است، گفت: با وجود این واقعیت، رویکرد این معاونت برای گردشگری آمارسازی نیست ولی مشاهدات رشد گردشگری را در این استان نشان می دهد.

مصطفی فاطمی در این باره گفت: با توجه به رویکرد اصلی استان در خصوص توجه به گردشگری، برنامه های این سازمان آماده کردن زیرساخت های لازم برای افزایش هرچه بیشتر گردشگر به استان تاریخی یزد است.

وی یادآور شد: شرایط مناسب سیاسی کشور، آرامش در روابط با خارج و فعالیت های بیش از پیش این سازمان از مهمترین دلایل افزایش گردشگری بوده و ما نیز تلاش خواهیم کرد با معرفی هر چه بیشتر پتانسیل های گردشگری استان ،سونامی واقعیت داری از گردشگری در استان یزد رخ دهد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان یزد درباره وضعیت آمار اسکان گردشگران داخلی و خارجی در سه ماه اول امسال گفت: در این مدت در فروردین ماه گردشگر ایرانی 29هزار و 853نفر، خارجی 6هزار و 647نفر بوده است.

فاطمی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت امسال 19هزار و 86مسافر داخلی و 10هزار 936مسافر خارجی و در خردادماه نیز 16هزار و 960مسافر داخلی و چهار هزار و 461مسافر خارجی در یزد اسکان داده شده اند.

این مسوول با اشاره به اینکه در مجموع 87 هزار و 943گردشگر در سه ماه اول امسال در یزد اسکان یافته اند، اعلام کرد: این آمار در مدت مشابه سال گذشته 57 هزار و 223 مسافر بوده که بیانگر بیش از 50 درصد افزایش در سال جاری است.

وی ادامه داد: بیشتر آمار گردشگری امسال مربوط به اردیبهشت ماه است که نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز بیش از 67درصد رشد نشان می دهد.

معاون میراث فرهنگی یزد اظهار کرد: در سه ماه اول سال گذشته میزان گردشگر خارجی اسکان یافته فقط پنج هزار 463نفر اعلام شده در حالی که در مدت مشابه سال جاری این تعداد با بیش از چهار برابر افزایش به 22هزار و 44نفر رسیده است.


 حضور گردشگر خارجی سه ماه اول امسال یزد معادل یکسال دولت دهم

همانگونه که قبلا گفته شد بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از سال 84 تا92، یک میلیون و700هزار گردشگر به یزد سفر کرده اند که از این تعداد فقط 195هزار نفر آنها خارجی بوده اند و این یعنی به طور میانگین سالانه 24هزار و 375گردشگر خارجی بوده است.

این در حالی است که تعداد گردشگر خارجی یکسال گذشته تنها در سه ماهه اول امسال به یزد آمده اند و اگر به همین روال ادامه یابد ظرف کمتر از دو سال و نیم به اندازه هشت سال گذشته فعالیت دولت های نهم و دهم باید از مسافران خارجی پذیرایی کنیم و این یعنی سونامی واقعی در حوزه گردشگری خارجی در راه است.

به هر حال با برنامه ریزی هایی در حوزه گردشگری و هماهنگی های بوجود آمده در استانداری و میراث فرهنگی استان یزد امیدواریم قدم های محکمی در مسیر رشد روزافزون گردشگری استان و معرفی کامل و جامع نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان برداشته شود و صنعت اشتغالزا، درآمدزا و بدون آلایندگی و آلودگی گردشگری در مهد تاریخ ایران گسترش واقعی یابد.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: