جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی ثبت نام در برنامه هاي گردشگري فروش اینترنتی کتاب برنامه‌ها، اهداف، سیاستها و راهبردها ایسپا اصفهان نمايشگاه و فروشگاه كتاب
جشنواره داستان کوتاه زاینده رود، ابزاری فرهنگی برای حل بحران زاینده رود است
تاریخ انتشار: چهار شنبه 22 دی 1395
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، محمود مراثی، سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، در نشست خبری جشنواره داستان کوتاه زاینده رود که دوشنبه ۲۰ دی ماه در محل معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مسأله محیط زیست یکی از بحران‌هایی است که در کشور و به ویژه در استان اصفهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و حفظ محیط زیست باید به دغدغه مهم دولتمردان و مردم تبدیل شود.
وی افزود: بحران خشکسالی آسیب‌ها و صدمات زیادی در حوزه‌های مختلف در سراسر کشور وارد کرده و استان اصفهان نیز از این موضوع مستثنی نیست و شاید بیشتر از سایر استان‌ها درگیر این معضل باشد.
مراثی ادامه داد: از آنجا که زاینده رود در طول مسیر خود از سرچشمه تا مقصد، زایش داشته و باغات و مراتع زیادی را مشروب می‌کرده، با این عنوان نامگذاری شده است و طی تحقیقی که در معاونت پژوهشی و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان صورت گرفت، مشخص شد که یکی از اهم مسائل استان اصفهان در نظر مردم، احیای زاینده رود است که وضعیت کنونی آن تأثیر به‌سزایی در وضعیت اقتصادی و اجتماعی و مهم‌تر از آن، روحیه مردم به جا گذاشته است.
سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: احیای زاینده رود یکی از برجسته‌ترین اولویت‌های مردم اصفهان است و فاصله زیادی با سایر نیازهای آنها دارد که امیدواریم با تدبیر و مدیریت صحیح در سطح ملی، شاهد حل این بحران باشیم. 
وی افزود: جهاد دانشگاهی نیز دغدغه این مهم را داشته و تمام توان و تلاش خود را برای حل این بحران به کار خواهد گرفت. یکی از دلایل برگزاری این جشنواره، استفاده از ابزار فرهنگ برای حل این بحران و انتشار پیام زنده رود است. با توجه به رسالت جهاد دانشگاهی مبنی بر رشد و ارتقاء مشارکت دانشجویان در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و نیز تقویت فضای تفکر و آزاداندیشی، برای بار دوم جشنواره داستان کوتاه زاینده رود در سطح ملی برگزار می‌شود.
مراثی اظهار کرد: دوره اول این جشنواره توسط جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و با مشارکت معاونت فرهنگی-دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود و امسال علاوه بر این معاونت، مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان، وابسته به سازمان فرهنگی-تفریحی شهرداری اصفهان نیز از این جشنواره حمایت می‌کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که در راستای استعدادیابی و تداوم جریان‌های ادبی در کشور و حمایت از خالقان آثار ادبی، برای دومین بار شاهد ارسال آثار فاخر به دبیرخانه جشنواره باشیم.

جشنواره داستان کوتاه زاینده رود، روایت‌گر زندگی است

همچنین در این نشست، داریوش اسماعیلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و دبیر جشنواره داستان کوتاه زاینده رود اظهارکرد: این جشنواره به نوعی دعوت از فرزندان این منطقه و وامداران زاینده رود است تا به پیشوازش آمده و آن را از زمین بلند کنند.
وی افزود: زاینده رود در تمام سال‌ها روایتگر صادق زندگی مردم بوده و در غم‌ها و شادی‌های آنها حضور داشته و همه اینها را در دل خود ثبت کرده، اما اکنون به خاک افتاده و تنها بستر خشک آن باقی مانده است و دیگر روایتگری وجود ندارد.
اسماعیلی ادامه داد: جشنواره داستان کوتاه زاینده رود از وامداران این رود می‌خواهد تا روایت زندگی را که در دل خشکیده آن ثبت شده است، بازخوانی و با قلم خود بیان کنند و چه کسی بهتر از جوانان این ملت می‌تواند این کار را انجام دهد.
دبیر جشنواره داستان کوتاه زاینده رود با اشاره به تعبیر امام(ره) در تفسیر آیه«نون والقلم و ما یسطرون»، گفت: واژه«نون» در این آیه، به دسته‌ای از فرشتگان اشاره دارد که کاملا مجذوب حق هستند و غیر از آن چیزی را نمی‌بینند. تعبیر من این است که اگر واژه قلم به همراه این دسته از فرشتگان آمده، نشان دهنده این است که حتما قلم سنخیتی با آنها دارد و باید از سنخ همان فرشتگان باشد. بنابراین قلم فقط باید مجذوب حقیقت بوده و فقط زیبایی حقیقت را بیان کند.
وی افزود: قلم باید در دست نوعی از همان فرشتگان یا کسانی که به آنها شباهت دارند، باشد و نزدیک‌ترین افراد در این سرزمین به چنین روحیاتی، دانشجویان هستند که پاک‌ترین و حساس‌ترین قشر در مقابل کژی‌ها، کاستی‌ها و ناراستی‌ها محسوب می‌شوند، می‌توانند ضعف‌ها و خشکی‌ها را ببینند و توانایی خواندن و جسارتبیان روایت‌هایی را که در دل خشک زاینده رود نهفته است، دارند. بنابراین جشنواره داستان کوتاه زاینده رود در این قالب شکل گرفته است. 
اسماعیلی اظهار کرد: جشنواره داستان کوتاه زاینده رود یک جشنواره سراسری فرهنگی است که در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان تعریف شده و به شکل دوسالانه برگزار می‌شود و دانشجویان سراسر کشور و حتی خارج از ایران می‌توانند در آن شرکت کنند. انتظار داریم که این جشنواره به یک رویداد مهم فرهنگی-ادبی ملی تبدیل شود که این پتانسیل در آن وجود دارد و از همه دانشجویان دعوت می‌کنیم تا آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.


ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: