پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
کرسی آزاد اندیشی«مذاکره یا مقاومت»
تاریخ انتشار: سه شنبه 26 اسفند 1399

 

به گزارش معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان، کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان« مذاکره یا مقاومت» به همت سازمان دانشجویان این واحد و با همکاری بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان، جامعه اسلامی دانشجویان و تشکل آرمان دانشگاه صنعتی،  در تالار شهید فتوحی این  دانشگاه برگزار شد.

دراین کرسی آزاد اندیشی دکتر احمد شیرزاد نماینده مردم در ششیمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق مذاکره و دکتر محسن نصری استاد و پژوهشگر سیاسی به عنوان مخالف به بیان نقطه  نظرات خود پرداختند.

در ابتدای این مناظره سیاسی، هر یک از اساتید به مدت 10 دقیقه به بیان مقدمه ای پیرامون نقطه نظرات خود درباره ادامه مذاکرات برجامی یا عدم آن و چرایی این ادعا پرداختند.

محسن نصری در ابتدای این کرسی آزاد اندیشی مطرح کرد: زمانی بحث از مذاکره  و مقاومت می شود که ما قرار است در تعامل  و گفت وگو با دیگر کشورها باشیم.

وی تاکید کرد: پیش از انقلاب اسلامی ما بحث مذاکره و مقاومت نداریم چرا که حاکمیت پهلوی کاملا در اختیار بیگانگان  و غرب بود و هرآنچه آنها دیکته می کردند را اجرا م ینمود، برهمین مبنا یکی از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی استقلال سیاسی و عدم وابستگی بود.

کارشناس سیاسی عنوان کرد: در اصول مهم قانون اساسی در اصل 152 مربوط به فصل سیاست خارجه اینگونه آورده شده است«سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری،  حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارزی کشور و دفاع ازحقوق همه مسلمانان و روابط صلح آمیز با تعامل با دول غیرمحارب استوار است.»

وی افزود: بنابراین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران با رهبری امام راحل باهیچ کشوری قطع رابطه نکرد مگر با رژیم صهیونیسیتی که ما آن رایک دولت رسمی و قانونی نمی دانیم، حتی این آمریکا بود که با ایران قطع رابطه کرد و آنها ایران را تحریم کردند.

نصری یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در طول42 سال گذشته آماده توافق، تعامل و گفت وگو با همه دولتها از جمله آمریکاییان و اروپاییان بوده به شرطی که نخواهند سلطه گری داشته باشند اما طبق تجربه ای که ما داشتیم، آمریکاییان همیشه در طول این چهار دهه به انحاء مختلف چون حمایت از جنگ تحمیلی، ایجاد آشوب های داخلی و کودتاها و فتنه ها علیه این نظام فعالیت کرده است.

وی ابراز داشت: برخلاف آن که عده ای قصد دارند مکررا ترامپ را فقط دیوانه ای معرفی کنند، اما باید اذعان کرد تحریم ها در زمان اوباما علیه ایران تشدید و بسیاری از تعهدات دراین زمان انجام نشد و تجربه ثابت کرده است جمهوری خواهو دموکرات برای ایران فرقی ندارد و اتفاقا جنایات دموکرات ها بیشتر از جمهوری خواهان است.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اروپاییان به تعبیر وزیر امور خارجه ایران حتی یک درصد از تعهدات خود در قبال ایران را انجام نداده اند و مکررا این نقض پیمان از سوی طرف غربی در اغلب مذاکرات از بروکسل، کاخ سعدآباد و..گرفته تا ژنو تا به امروز صورت گرفته  است.

وی توضیح داد: سیاست کلان جمهوری اسللامی ایران از روز اول 57 تا به امروز، تعامل و گفت وگو بوده به شرطی که زورگویی و سلطه جویی در کار نباشد، اما تجربه به ما اثبات کرده است که امریکا به جهت روحیه استکباری اش دنبال مذاکره بر محور منطق و عقل و انصاف نیست بلکه دنبال زورگویی است.

درادامه دکتر احمد شیرزاد در این کرسی آزاد اندیشی که به صورت لایو در فضای مجازی پخش می شد، پیرامون موضوع بحث، عنوان کرد: مدت زمان زیادی است که من یک فضای سکوت را در قبال برنامه های برجامی ایران در پیش گرفته ام علی رغم اینکه همه می دانند من خودرا منتقد برنامه ای هسته ای ایران می دانم.

 وی ابراز کرد: در شراتیط فعلی من هم فکر می کنم مسئله مذاکره با کشور آمریکا خیلی دقت و حساسیت لازم دارد و نبایستی عده ای به خیال حل مشکلات اقتصادی مردم، به دنبال شعارهایی باشند که با منافع ملی ما در تعارض باشند.

شیرزاد تصریح کرد: ما اصلاح طلبان مسئله مذاکره را ارزشی یا غیر ارزشی نمی کنیم، اینکه براین منطق باشیم که هر کسی که مذاکره می کند یا خائن بوده و یا درپی خیانت به کشور است، منطق غلطی بوده که نمونه برجسته آن ویتنامی هایی هستند که مقاومت جانانه ای کرد و در پایان نتیجه مقاومت خود را برسر میز مذاکره گرفت.

وی ابراز کرد: بنابراین قراردادن این دو واژه «مذاکره و مقاومت» مقابل یکدیگر اشتباه است چرا که این دو در مقابل یکدیگر نیست، چرا که نتیجه مقاومت را می شود هم در میدان نبرد و هم سر میز مذاکره گرفت.

نماینده دوره ششم مجلس  خاطرنشان کرد: مذاکره و مقاومت همگی در یک چهارچوب قراردارد، مقاومت مردم ایران همواره یک مقاومت مشروع و منطقی بوده و مذاکره ای هم که صورت گرفته یک مسئله ای منطقی بوده است.

وی ادامه داد: باید دید در یک چارچوب مشخص و یک زمان معین آیا مذاکره مهم است یا مقاومت، گرچه در زمانهای گذشته ما گریبان چاک دادیم و گفتیم نگذاریم قطعنامه های بین المللی علیه ایران صادر شود چرا که هسته ای شدن ما در آن زمان بااین تاوان نمی ارزید.

شیرزاد عنوان کرد: اما باز هم اعلام می کنم دراین زمان  و در سال 99 مذاکره برای ما سودی ندارد و نباید مذاکره شود ولی اصل مذاکره مطلب غیرمنطقی و منفی نیست و چه بسا در زمان خودش همچون زمان ترامپ بسیار کاربردی بود.

درادامه هر دو استاد و کارشناس سیاسی به بیان دلایلی تاریخی و عقلی پیرامون اثبات ادعاهای خود پرداختند و در پایان به برخی از سوالات دانشجویان شرکت کننده در فضای مجازی  و پخش آنلاین پاسخ دادند.

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: