جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
بازدید معاون وزارت علوم از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور
تاریخ انتشار: سه شنبه 31 فروردین 1400

 

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بازدید از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، گفت: فعالیت‌های مطلوبی توسط جهاد دانشگاهی در حوزه فضای مجازی انجام شده است. یکی از نکات کلیدی که مورد اهتمام قرار گرفته و مورد توجه دیگر مجموعه‌ها نیز بوده، تنوع‌بخشی به فعالیت‌ها در عرصه قرآن کریم است.

وی با اشاره به تنوع فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف تلاوت، تفسیر، پژوهش و ... و هم‌افزایی دیگر مجموعه‌ها با جهاد دانشگاهی، ادامه داد: می‌توان انس بیشتری را میان دانشجویان و این مجموعه از طریق انجام فعالیت‌های مختلف برقرار کرد تا شاهد گسترش فرهنگ قرآنی از منظر شناختی و معرفتی در زندگی حرفه‌ای، فردی و اجتماعی افراد باشیم که این اقدام، رسالت همه معتقدان به قرآن کریم است.

غفاری با تأکید بر اینکه نقش آموزه‌های قرآنی در سلامت اجتماعی جامعه به ویژه در دوران کنونی موضوع بسیار مهمی است، افزود: هنگامی که از سلامت اجتماعی صحبت می‌شود،‌ موضوع سلامت معنوی، انس با آموزه‌های دینی و عترت به میان می‌آید که توجه به این رویکرد در دوره کنونی حائز اهمیت است.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز اظهار کرد: از ویژگی‌های مثبت جهاد دانشگاهی آن است که همه مراکز این نهاد بسته به نیاز و مسائلی که در جامعه وجود داشته است تشکیل شده‌اند و از جمله این مراکز، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور است. برگزاری مسابقات قرآن از سال 1360، در حالی که هیچ نهاد متولی دین در جامعه وجود نداشت، از جمله زمینه‌های تشکیل این سازمان بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدیران کنونی دانشگاه‌ها در سایه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی تربیت شدند، افزود: ساختارها از درون فعالیت‌های جهاد بیرون آمدند که راه‌اندازی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان در سال 81 از این جمله است و به فاصله‌ای بسیار کم از این واقعه، خبرگزاری بین‌المللی قرآن تأسیس شد.

علیزاده با اشاره به برپایی شش دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان،‌ اظهار کرد: فعالیت‌های سازمان قرآنی دانشگاهیان متفاوت از دیگر نهادهای قرآنی است، چرا که میان‌رشته‌ای است و دانشجوی هر رشته‌ای می‌تواند بنا به رشته خود در قالب این فعالیت‌ها با قرآن ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: روش اخیری که پیش گرفته‌ایم،‌ تربیت یک دانشجو به عنوان مربی است تا از خود دانشجویان برای آموزش قرآن استفاده کنیم. در راستای تبیین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی باید گفت که مزیت رقابتی ما نسبت به نهادهای مختلفی که در حوزه قرآن پدید آمدند،‌ در وهله نخست، نیروهای انسانی خلاق و باانگیزه و دیگری، خوشنامی جهاد است، به طوری که این نهاد در هر عرصه‌ای وارد شده، افراط و تفریط نداشته است.

محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: بخش اعظم فعالیت‌هایی که در قالب جشنواره‌ها انجام می‌شود،‌ تربیت افراد در خلال رویدادهای فرهنگی است.

وی افزود: مرکز آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآنی در مقایسه با سایر مؤسسات قرآنی، تنها مرکزی است که به دلیل فناورانه بودن جهاد دانشگاهی و پلتفرم‌هایی که در این نهاد موجود است، با کاهش مخاطب روبرو نبوده است.

حسنی با تأکید بر اینکه سازمان قرآنی در حوزه آموزش مجازی قرآن پیشگام است،‌ اظهار کرد: بسیاری از اساتید قرآنی با استفاده از پلتفرم‌های جهاد اقدام به برگزاری کلاس‌های خود می‌کنند و در این زمینه دو نوع پلتفرم ملی و بین‌المللی داریم.

وی همچنین با اشاره به مرکز مشاوره سازمان قرآنی، گفت: این مرکز صرفاً اقدام به ارائه مشاوره فردی نمی‌کند،‌ بلکه تولید ابزارهای سنجش، روانشناسی و ارزیابی شخصیت روانی دانش‌آموزان با همکاری وزارت آموزش و پرورش از جمله اقدامات جدی آن است.

حسنی به فعالیت مشترک مرکز مشاوره با وزارت ورزش و جوانان در قالب آموزش‌های پیش از ازدواج نیز اشاره و بیان کرد: همچنین به موضوع آسیب‌های اجتماعی با استفاده از موضوعات قرآنی وارد شده‌ایم که در قالب فعالیت مشترک با معاونت اجتماعی شهردای و وزارت ورزش و جوانان انجام می‌شود. این طرح به استفاده از قرآن برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در مناطق آسیب‌خیز شهر تهران و گرم‌خانه‌ها اختصاص دارد.

وی به استودیو مبین نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش به میزان تولیدات یک شبکه تلویزیونی، برنامه تولید می‌شود و امکان ارائه برنامه روی خروجی‌های مختلف وجود دارد که روزانه بیش از یک ساعت و نیم است. همچنین 14 آیتم برای ماه مبارک رمضان و با حضور شخصیت‌های ملی در حوزه‌های مختلف ضبط شده که علاوه بر سایت سازمان، در شبکه‌های صدا و سیما نیز قابل استفاده است.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: