چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
نشست «جایگاه زنان در انتخابات و کشورداری در اندیشه امام خمینی(س)»؛ اشرف بروجردی: برای رئیس جمهور شدن زنان منع اخلاقی و قانونی نیست
تاریخ انتشار: یکشنبه 9 خرداد 1400

 هفتمین نشست از مجموعه نشست های «طریق جاوید» با موضوع «جایگاه زنان در انتخابات و کشورداری در اندیشه امام خمینی(س)» به همت مرکز امام، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه جهاد دانشگاهی و با مشارکت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به نقل از جماران، اشرف بروجردی طی سخنانی در این نشست گفت: ملت عزیز ایران این روزها در تب و تاب تعیین سرنوشت کشور و خودشان هستند. انتظار می رفت مردم با شور و شوق و اشتیاق به پای صندوق های رأی بیایند و بنا بر رد صلاحیت های بسیار گسترده ای که شورای نگهبان اعمال کرد من فکر می کنم عملا این امید و شور و اشتیاق را از مردم گرفت و مردم به یک حالت بی تفاوتی، دلسردی و ناامیدی افتاده اند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأکید کرد: ای کاش ما قدر خون های ریخته شده و زحمت های کشیده شده را بدانیم  و تلاش ها و انگیزه ای که امام داشتند و هدایتگری هایی که برای این مردم انجام دادند که روی پای خودمان باشیم. امیدوار هستیم این فرصت یک بازاندیشی در رفتار مدیران و مسئولان اصلی نظام به وجود بیاید و هم اینکه مردم بدانند به هر حال باید خودشان را در تعیین سرنوشتشان سهیم بدانند؛ قاعدتا باید از صندوق رأی بیرون بیاید که چون عرصه رقابت وجود ندارد فکر می کنم این فرصت از مردم گرفته شده است.

فعالیت زنان کشور ما قبل از انقلاب محدود بود وی در خصوص جایگاه زنان در انتخابات نیز اظهار داشت: فعالیت زنان کشور ما قبل از انقلاب محدود بود به فعالیت کسانی که منتسب به حاکمان آن دوران بودند. یعنی در بر گیرنده همه زنان جامعه به خصوص زنان مسلمان و متدیّن نبود. با پیروزی انقلاب جایگاه زنان دچار تغییرات جدی شد و باعث تضادهای فکری بین ضرورت حضور و عدم حضور به وجود آید که امام در حقیقت این راه را باز کردند و طرح مسأله کردند که زنان می توانند همچون آحاد دیگر جامعه در مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نقش آفرین باشند.

 

امام بحثشان بر این بود که زن ها می توانند در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند 

بروجردی یادآور شد: ما در عمل دیدیم که حضرت امام خانم دباغ را همراه آیت الله جوادی آملی به روسیه فرستادند و این نشان می دهد که هیچ تفاوتی قائل نیستند. ولی مدیران جامعه و حتی کسانی که می توانستند ترسیم کننده خط نظام باشند این ایده را از امام نگرفتند که امام بحثشان بر این بود که زن ها می توانند در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند. همین باعث شد که زن ها دچار یک تلاش مضاعف شوند در اینکه وقتی وارد عرصه اجتماعی می شوند باید از یک طرف بکوشند که دیدگاه ها، اندیشه ها، عملکرد و توان خودشان را ارائه بدهند و از یک طرف باید به مبارزه می پرداختند با تفکر متحجرانه ای که متعقد بود مثل یک کالا باید به زن ها نگاه شود و یا حداکثر اینکه کرامت زن ها فقط داخل خانه است.

 

زن ها می توانند در همه سطوح مدیریت ورود پیدا کنند 

وی ادامه داد: آموزه های امام توانست زن ها را ترغیب و تشویق کند به اینکه آنها موظف هستند بر اساس آموزه های امام، نیاز جامعه و نگاهی که در سطح جهانی به جامعه اسلامی ایران می شد بتوانند نقش ایفا کنند در اینکه الگوی مناسبی را به دنیا عرضه کنند و همه تلاش زنان بر این مبنا قرار گرفت که از نقش آفرینی زنان در جامعه رفع ابهام کنند. این باعث شد زن ها بتوانند در عرصه های مختلف ورود پیدا کنند که از جمله آنها انتخابات است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تأکید کرد: امام همه جا نقش زنان را پررنگ می دانند؛ انتخابات را که به صراحت می گویند هم در انتخاب شدن و هم در انتخاب کردن زن ها باید نقش اصلی خودشان را ایفا کنند. چون بعضی ها فکر می کنند امام فقط برای حضور زنان پای صندوق های رأی دستورالعمل صادر کرده اند.

وی اظهار داشت: وقتی ما بحث حضور زنان در عرصه کشورداری را مطرح می کنیم منظور ما این نیست که همه زنان جامع باید وارد این عرصه شوند. در بین مردان هم همین طور است. به افرادی که توانایی بیشتر و اندیشه بازتر، خلاقیت و امکان تصمیم گیری مناسب دارند میدان داده می شود که تصمیم گیران اصلی جامعه شوند و در سرنوشت مردم نقش آفرینی کنند. لذا وقتی ما بحث حضور و مشارکت زنان را داریم منظور ما این نیست که همه زنان بیایند.

بروجردی افزود: کسی زنانی که وظیفه خود را در خانه نشینی و تربیت فرزند می دانند را تقبیح نمی کند ولی زنان زیادی مایل هستند این ایفای نقش و مسئولیت را در عرصه کشورداری داشته باشند. در اینجا هم باز امام این نقش را به زنان می دهند و می فرمایند در اینجا اگر نقش زنان بیشتر از مردان نباشد کمتر هم نیست. بنابر این زن ها می توانند در همه سطوح مدیریت ورود پیدا کنند. در دوره اخیر ریاست جمهوری تأکید بر این است که زن ها پاکدست تر از مردها هستند پس ما آنها را در عرصه هایی مثل مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع مالی منصوب کنیم و نشان می دهد زن ها این قدرت را دارند که در کشورداری بتوانند ایفای نقش کنند.

وی با اشاره به جملاتی از امام خمینی(س) اظهار داشت: تأکید حضرت امام بر این است که زن ها باید در فعالیت های اجتماعی و سیاسی همدوش مردان باشند و شرکت در انتخابات را یک وظیفه تلقی می کنند و می فرمایند همان طوری که مردها در انتخابات فعالیت می کنند خانم ها هم می توانند فعالیت کنند و فرقی بین شما و دیگران نیست. به نظر من در کشورداری هم نه منع اخلاقی، نه منع قانونی و نه منع ایدئولوژیک و شرعی هست.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأکید کرد: اینها فقط سلیقه عده ای از افراد است که یا دور خودشان ندیده اند افرادی را که این توانایی را داشته باشند و بر اساس آن حکم صادر می کنند. یا اینکه فقط ما یک روایت داریم که خیلی ها صحت سلسله راویان آن را زیر سؤال می برند و می گوید امتی که حاکم آن زن باشد سرافراز نمی شود. در حالی که ما می دانیم قرآن این راه را به خوبی نشان داده و جریان ملکه سبا که قرآن تصریح می کند حاکم اهل خرد و دانشی بود.

وی یادآور شد: وقتی جریان جنگ احد پیش آمد و قرار بود که همه مردان برای جنگ بروند، پیامبر(ص) ولایت شهر را به دست زن ها سپرد و فرمود شما باید این شهر را اداره کنید و ما داریم برای جنگ می رویم. بنابر این در سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) ما این تقابل وجود نداشته و حرف امام هم این بود که میدان باید باز باشد و زن ها باید فعالیت کنند و اولین گام خودشان هم این بود که یک زن را برای ارسال پیام فرستادند و از آن مهمتر اینکه اولین مسئولیت خانم دباغ راه اندازی سپاه در همدان بود. پس معلوم می شود در کارهای سیاسی، نظامی و اجتماعی هم می توانند از وجود یک زن استفاده کنند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: