شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
کارنامه مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت در ششمین سال فعالیت
تاریخ انتشار: چهار شنبه 26 خرداد 1400

 

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان؛ 25 خردادماه سالروز تاسیس مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت این مرکز است که در حال حاضر غلامرضا عباسی، مدیریت آن را برعهده دارد.

این مرکز در سال 1395 به منظور بهبود و ارتقای سطح کیفی آموزش‌های قرآنی راه‌اندازی شد و فعالیت آن در سه بخش برنامه‌ریزی، امور اجرایی ـ آموزشی و امور ارزیابی خلاصه می‌شود. در این رابطه با غلامرضا عباسی گفت‌وگویی داشتیم که متن آن از نظرتان می‌گذرد؛

 

 

ـ بفرمایید از چه تاریخی مسئولیت مرکز آموزش را برعهده گرفتید و چه فعالیت‌هایی طی این مدت در این مرکز انجام شده است؟

 

من از 5 مرداد 1399 به این مرکز آمدم. این مرکز در حوزه‌های طب سنتی و مفاهیم قرآنی فعالیت می‌کرد. به مرور زمان مفاهیم قرآنی با توجه به اقتضائات زمانی، کمرنگ‌تر شد و مرکز به سمت آموزش مهارت‌های مهد کودک پیش رفت. همچنین چند دوره نیز در حوزه طب سنتی برگزار شد.

براساس سیاستی که محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور دارد، مقرر شد که مرکز آموزش تغییر رویه دهد و به صورت ساختارمند حرکت کند. در این راستا تلاش شد تا با همراهی همکاران، رویه مناسبی را طراحی و آن را ساختارمند کنیم. در این حوزه از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش‌های مجازی و حتی آموزش‌های آف‌لاین نیز استفاده کردیم و در آموزش‌های حضوری نیز از متدهای خود معاونت آموزش استفاده می‌کنیم.

 

 

ـ آیا ساختارمندی مورد نظر رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان به این معنی بود که باید شاکله درستی برای مرکز آموزش تعریف می‌شد؟ در این راستا چه تغییر رویه‌ای لازم بود؟

 

نمی‌توان گفت شاکله درستی وجود نداشت. در پایان سال 98، اساسنامه سازمان تغییر کرد و ماموریت‌های پیشین حذف و ماموریت‌های جدیدی به اساسنامه از جمله برای مرکز آموزش افزوده شد.

رئیس سازمان نگاه درآمدی به مراکز ندارد و معتقد به توسعه و ترویج است که باید در قالب زکات علم سازمان، مطالب از طریق آموزش در حوزه فرهنگ،‌ قرآن و سبک زندگی ایرانی و اسلامی ارائه شود. به همین منظور با مرکز خدمات حوزه علمیه استان تهران که رسالت ترویج فرهنگ و آموزش‌های دینی را برعهده دارد مذاکره شد تا برای توانمندسازی مبلغان و طلاب و بدون نگاه درآمدی،‌ آموزش‌هایی ارائه شود.

در این راستا اقدامات اولیه‌ای صورت گرفته است و مقرر شد که در پایان نیمه نخست سال 1400 این کار آغاز شود.

 

 

ـ به طور مشخص چه دوره‌هایی را از زمان تصدی مسئولیت مدیریت مرکز آموزش تاکنون برگزار کرده‌اید؟

 

11 دوره را از سال 99 تاکنون تدوین و در واحدها و مراکز استانی برگزار کرده‌ایم که شامل دوره‌های تصویرسازی دیجیتال، ویترای با سبک قرآنی، حفظ و مفاهیم قرآنی، ‌تجویدهای 1 و 2، خبرنگاری، گویندگی و ... است.

بیان این نکته حائز اهمیت است که جهاد دانشگاهی از سال 98 سلسله مجوزهایش از دوره‌ها را به طور کامل برداشته است و مجوز یک بار مصرف می‌دهد. به این معنی که برای برگزاری مجدد یک دوره در همان سال، ولو با چند ماه فاصله زمانی، برگزارکننده باید مجدداً درخواست صدور مجوز بدهد.

در این راستا، رویه‌های جدیدی در مرکز آموزش پیاده‌سازی شد و ساختارها در چهار عنوان از جمله آموزش در حوزه رسانه و دوره‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی، مفاهیم قرآنی و آموزش ضمن خدمت همکاران معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی ساماندهی شد. در این زمینه، سازمان قرآنی مسائل مرتبط با حوزه فرهنگ را به همکاران معاونت فرهنگی در سطح ملی ارائه می‌کند. شروع این فعالیت از سال 99 بود. همچنین مجوز 7 دوره دیگر را نیز از عادل تقوی، مدیرکل اداره راهبری امور فرهنگی جهاد دانشگاهی گرفتیم.

 

 

ـ مجوزهای یک بار مصرف از چه زمانی داده شده است؟

 

این مجوز از سال 99 داده می‌شود و پیش از آن وجود نداشت. گواهی جهاد دانشگاهی، مدرکی بین‌المللی و معتبر است که قابلیت ترجمه هم دارد. برای جلوگیری از مسائلی چون فروش مدرک و دادن مدرک بدون پشتوانه آموزشی، این مجوزها صادر می‌شود.

ایجاد زیرساخت‌هایی چون سامانه امجد و سامانه آموزش‌های الکترونیک یا آزمون الکترونیک، زمینه و امکان بروز چنین مسائلی را از بین برد و از انحرافات جلوگیری به عمل آورد.

 

 

ـ چه ماموریت‌هایی در برنامه مرکز آموزش قرار دارد؟

 

همکاری با سازمان‌ها و نهادهای همکار از ماموریت‌های مرکز آموزش است. از جمله این نهادها می‌توان به موسسات قرآنی، دانشگاه‌های‌ مادر و  ... اشاره کرد که قراردادهای اولیه‌ای با آنان بسته شده است. چند فعالیت مشترک نیز به صورت پایلوت با دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد که دوره تجوید و روخوانی قرآن برای همکاران این دانشگاه در ماه رمضان از آن جمله به شمار می‌آید. در حال حاضر نیز درصدد برگزاری دوره آموزش خبرنگاری برای خبرنگاران فعال در حوزه ستاد اقامه نماز و همکاران دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستیم.

در این زمینه همکاری‌هایی نیز با محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت داشتیم. در این زمینه برپایی دوره «کودک تراز اول» را برای فرزندان اعضای موسسات و سازمان‌های قرآنی در دست انجام داریم.

ثبت‌نام دوره‌های خبرنگاری، بازیگری و ... نیز به حد نصاب رسیده است و به صورت حضوری برگزار می‌شود.

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تا پیش از این مجوز برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی خارج از مفاهیم قرآنی را نداشت و صرفاً می‌توانست در حوزه قرآن فعالیت کند. بر پایه رایزنی‌هایی که با معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی صورت گرفت،‌ بنا بر این شد که سازمان قرآنی دانشگاهیان از سال 1400 با توجه به در اختیار داشتن مجموعه‌هایی مانند استودیو مبین، مرکز رشد، خبرگزاری ایکنا و ... به تناسب و براساس پتانسیل‌ها، به فعالیت‌های رسالتی طبق اساسنامه بپردازد.

 

 

ـ آیا این در این زمینه با مراکز دیگر قرارداد امضا شده است؟

 

بله. تفاهم‌نامه‌ای با معاونت امور زنان ریاست جمهوری درباره توانمندسازی فعالان محیط زیست به امضا رسیده است که با عنوان دوره «صرفه‌جویی و مصرف بهینه در ساختمان‌ها» برگزار می‌شود تا این افراد، سفیران انرژی وزارت نفت و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت باشند. اقدامات اولیه این تفاهم‌نامه انجام شده است.

معاونت امور زنان ریاست جمهوری با وزارت نفت تفاهم‌نامه‌ داشت که سازمان قرآنی دانشگاهیان به عنوان مجری برگزاری دوره‌ها از طرف معاونت امور زنان و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز از سوی وزارت نفت انتخاب شد و در تعامل این دو، دوره‌ها تدوین و برگزار می‌شود.

در راستای امضای تفاهم‌نامه با سازمان‌ها، تفاهم‌نامه‌ای نیز با دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای توانمندسازی همکاران این دانشگاه و دانشجویان آن به امضا رسیده است. همچنین تفاهم‌نامه مشترکی با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به امضا رسانده‌ایم.

 

 

ـ در کنار این فعالیت‌ها،‌ چه برنامه‌های دیگری به صورت اقدامی نوین در دست انجام دارید؟

 

امسال برای نخستین بار با درایت رئیس سازمان درصدد برآمده‌ایم که در حوزه آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دولت وارد شویم. در این راستا، مجوز صلاحیت و اعتبارسنجی را نیز از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اخذ کرده‌ایم.

می‌توان گفت که سازمان قرآنی دانشگاهیان تنها سازمان یا مرکز آموزشی است که در حوزه امور تربیتی با زیرگروه آموزش قرآن چنین مجوزی را دریافت کرده است که به کارکنان متقاضی دولت آموزش دهد.

 

 

ـ به این منظور فراخوان داده شده است؟

 

بله. با ادارات استان تهران در رابطه با برگزاری دوره‌های آموزش قرآن کریم رایزنی‌های لازم صورت گرفته و همچنین در این راستا مقرر شد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، سازمان قرآنی را به ادارات کل استان معرفی کند و طی نامه‌نگاری با این ادارات و پیگیری‌های مرکز آموزش،‌ کارکنان علاقه‌مند متقاضی برای آموزش اقدام می‌کنند.

 

 

ـ این دوره‌ها از چه زمانی شروع می‌شود؟

 

پس از انتخابات ریاست جمهوری و طی یک بازه زمانی یک ماهه که برای صدور مجوز لازم است، دوره‌ها برگزار می‌شود.

 

 

ـ چشم‌انداز مرکز آموزش را طی دست‌کم دو سال آینده چطور می‌بینید؟

 

امیدوارم با توجه به سیاست‌های کلانی که سازمان قرآنی دارد و ماموریت‌هایی که با رهنمودهای رئیس سازمان تعریف شده است، بتوانیم مرکز آموزش را به عنوان یک مرکز مورد تائید عموم در حوزه‌های قرآن، فرهنگ و رسانه قرار دهیم تا نخستین مرکزی که فرد متقاضی دوره‌ها به ذهنش می‌رسد، سازمان قرآنی باشد.

این ماموریت با پایه‌گذاری گروه‌های جدید در مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم که تحقیق در این حوزه را برعهده دارد، قابل انجام است.

 

 

ـ مرکز آموزش برای مخاطبان عام چه برنامه‌ای دارد؟

 

مخاطبان اصلی ما دانشجویان، قشر دانشگاهی و خانواده آنان هستند. البته نباید از مخاطبان عام نیز غافل بود. در این زمینه می‌توان به برنامه‌هایی اشاره کرد که در حوزه رسانه و برای افراد علاقه‌مند داریم تا با توجه به عجین شدن زندگی مردم با رسانه‌ها،‌ آنان نحوه درست استفاده از این ابزار را یاد بگیرند. بر این اساس، یکی از اهداف ما آموزش به عموم مردم است.

با توجه به اینکه خانواده‌ها نگران استفاده فرزندان خود از ابزارهای مجازی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند، برای کاهش استرس و روش مقابله با این مسائل، آموزش‌هایی را برای خانواده‌ها در قالب «مادران، حکیمان خانه» در نظر گرفته‌ایم.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: