جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
سازمان دانشجویان بستری برای دنبال‌کردن علایق دانشجویان/تقویت نگرش شبکه محور
تاریخ انتشار: شنبه 20 شهریور 1400

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مهدی عباسی پنج شنبه 18 شهریور ماه، در مراسم گرامیداشت بیست‌وسومین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی که در تالار فردوسی مجتمع شریعتی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اعتقاد ما این است که سازمان دانشجویان شریان حیاتی جهاددانشگاهی است و فعالیت‌های جامعه دانشجویی شاهرگ حیات یک جامعه به شمار می‌رود و طبیعتا سازمان دانشجویان می‌تواند و باید این نقش را برای جهاددانشگاهی ایفا کند. هر واحدی از استان‌ها که به سازمان دانشجویانش بها نداد، در سایر حوزه‌ها موفق نبوده و تجربه خوب و منحصر به فرد سازمان دانشجویان خراسان رضوی نشان می‌دهد که اگر برای فعالیت‌های دانشجویی در سایر حوزه‌ها اهمیت قائل شویم، قطعا موفق خواهیم بود.

وی افزود: سازمان دانشجویان خراسان رضوی به حق می‌تواند الگویی برای سایر شعب ما در سراسر کشور باشد. فعالیت‌هایی که در سازمان دانشجویان مشهد صورت می‌گیرد؛ فعالیت‌هایی است که ما در دفتر سازمان تحت تاثیر قرار می‌گیریم و سعی می‌کنیم از این اقدامات مواردی را یاد بگیریم.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تصریح کرد: ما باید به چشم‌انداز اصلی که فراگیرترین شبکه توانمندسازی کشور است، دست پیدا کنیم. هدف ما در این سازمان این است که دانشجویان در عرصه‌های مختلف توانمند و استعدادهای آن‌ها را شناسایی کنیم و برای اینکه استعدادها پرورش پیدا کند باید از یک طرف متصل به بدنه جهاددانشگاهی و سرمایه انسانی این مجموعه شود و از طرفی هم به سایر نهادها و دستگاه‌های کشور متصل شود که برنامه‌های مهمی در این زمینه برای تحقق این هدف وجود دارد.

وی بیان کرد: سازمان دانشجویان بستر خوبی برای دنبال‌کردن علایق دانشجویان است. تمام تلاش ما این است که بتوانیم فضایی را آماده کنیم تا دانشجویان وارد این سازمان شده و در قالب شبکه دانشجویی، کانون‌ها و باشگاه‌های دانشجویی سازماندهی شوند و دانشجویان، خود برنامه‌ها را طراحی و اجرایی کنند. وظیفه ما قبل از این در طراحی، تدوین و اجرایی کردن برنامه‌ها خلاصه می‌شد، اما اکنون در سازمان دانشجویان پوست‌اندازی می‌کنیم و این تجربه سازمان دانشجویان در خراسان رضوی بسیار تجربه گران‌بهایی برای ما در این پوست‌اندازی است.

عباسی خاطرنشان کرد: ما به جای نگرش برنامه محور به دنبال تقویت نگرش شبکه محور هستیم. وظیفه ما در نگرش شبکه محور، تسهیل شکل‌گیری شبکه‌ دانشجویی است و در این شبکه دانشجویی، خود دانشجویان هستند که نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند و وظیفه ما صرفا این است که آن‌ها را کمک کنیم. یک نقطه قوت سازمان دانشجویان خراسان رضوی این است که خیلی هم به تهران نگاه نکرده، هر چند که واحد تهران این امر را آسیب می‌داند و نقد می‌کند اما من این نگاه را نقطه قوت می‌دانم.

وی عنوان کرد: ما هم در سازمان دانشجویان دفتر مرکزی جهاددانشگاهی آتش به اختیار پیش می‌رویم و منتظر نمی‌شویم که به ما بگویند چه کاری را انجام و چه کاری را انجام ندهیم. بنابراین هر جا که فکر کنیم می‌توان اقداماتی را انجام داد، ورود می‌کنیم. سیاست ما این است که سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و تعدادی از شعبی که موفق عمل می‌کنند را تقویت کنیم تا الگویی برای سایر شعب باشند.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اضافه کرد: اگر بتوانیم سیاست شبکه‌سازی را در راستای توانمندسازی دانشجویان در سازمان دانشجویان خراسان رضوی تقویت کنیم و به نقطه‌ای برسانیم که دیگران هم بتوانند استفاده کنند، قطعا اثرات مثبتی را بر جای خواهد گذاشت. فضایی که در سازمان دانشجویان خراسان رضوی وجود دارد باعث غبطه خوردن ما شده است. 

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که کرونا تجربه‌های جدیدی را برای ما به وجود آورده است اما خسارت‌های سنگینی به فضای فرهنگی در دانشگاه وارد کرد. ولی یاد گرفتیم که صرفا نباید منتظر دانشجو در دانشگاه بمانیم زیرا همان‌طور که آموزش از دانشگاه هجرت می‌کند و به فضای بیرون از دانشگاه تمایل پیدا کرده است، زیست فرهنگی و اجتماعی دانشجویان هم از دانشگاه هجرت می‌کند.

عباسی گفت: جهاددانشگاهی همیشه این افتخار را داشته که جزو اولین‌ها باشد و اکنون ما در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی یک رسالت تاریخی داریم و آن رسالت، نجات زیست فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است و اگر از بین برود جامعه نیز از دست رفته است. اگر ما به این مساله به بهای این‌که سایر مسایل مهم را فراموش کنیم، اولویت دهیم به تدریج دچار گرسنگی فرهنگی می‌شویم و این گرسنگی فرهنگی جبران ناپذیر است.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی افزود: رسالت تاریخی سازمان دانشجویان و دانشجویان عضو این سازمان این است که حیات فرهنگی و اجتماعی ایران را نگه دارند و این کار از این طریق اتفاق می‌افتد که ما مانند یک شبکه منسجم و تشکل فراگیر در سراسر کشور دست به دست هم دهیم. دانشجویان در قالب این کانون‌ها به هم گره بخورند و در قالب باشگاه‌های دانشجویی کنار هم قرار گیرند و برنامه‌ها را با همراهی یکدیگر اجرا و از پتانسیل هم استفاده کنند و به هم یاد دهند و از هم یاد بگیرند. همچنین باید با هم گفت‌وگو کنند که عنصر اصلی تفکر و فرهنگ است. اگر بتوانیم فضای گفت‌وگو را در سازمان دانشجویان شکل دهیم، در حقیقت رسالت خود را انجام داده‌ایم.

در ادامه، دکتر سید علی اکبر شمسیان رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، برنامه‌های سازمان دانشجویان در سال‌های اخیر بسیار منظم برگزار می‌شد و به قدری برنامه‌ها خوب و جامع بود که بسیاری از آن‌ها، الگوی رفتاری و عملکرد بعضی از سازمان‌ها و نهادهای دانشجویی قرار گرفت.

وی بیان کرد: دلیل تاسیس سازمان دانشجویان وجود نسل فعال و با ایده بود تا بتوانند به ساختار و مدیریت کشور کمک کنند. خوشحال هستم که امروز با قاطعیت می‌توانم مطرح کنم که سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تعداد بسیار زیادی مدیر متعهد، دلسوز، علاقه‌مند و کارآمد در کل کشور دارد و در خراسان رضوی هم تعداد زیادی از این افراد مشغول به خدمت هستند. 

وی افزود: اگر در هر گوشه و دیاری از سازمان‌ها و نهادهای مختلف مشاهده کنیم، بسیاری از افراد سازمان دانشجویان در آن مکان‌ها مسوولیت دارند یا مشغول فعالیت‌های اجرایی هستند. جالب است بدانید بیش از ۵۰ درصد از افرادی که در مراکز خبرگزاری و رسانه‌های استان فعالیت می‌کنند، مسیر آن‌ها از مجموعه جهاددانشگاهی بوده است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های دانشجویان شجاعت، نوآوری، خلاقیت، احساس عاطفه، نوع‌دوستی که در بالاترین حد خود قرار دارد را می‌توان نام برد. برنامه‌های سازمان دانشجویان در سال‌های اخیر بسیار منظم برگزار می‌شد و به قدری برنامه‌ها خوب و جامع بود که بسیاری از آن‌ها الگوی رفتاری و عملکرد بعضی از سازمان‌ها و نهادهای دانشجویی قرار گرفت. در ساختار دانشجویی این رویش‌ها نه تنها کمتر از گذشته نیست بلکه افق و امیدی برای آینده روشن می‌کند که بسیاری از افراد در آینده چه در جهاددانشگاهی و چه در دیگر سازمان‌ها و نهادهای کشور بتوانند تاثیرگذار و موثر باشند.       

وی تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های خوب سازمان دانشجویان نشریه وقایع اتفاقیه بود که با همکاری دانشجویان منتشر می‌شود و از نظر محتوایی رشد و ارتقای بسیار خوبی پیدا کرده است. فعالیت‌های انعطاف‌پذیر دانشجویان و تطابق با شرایط فعلی که برای افراد بی‌بضاعت انجام دادند باعث شد حتی سازمان‌های مرتبط کمک‌های بسیار خوبی انجام دهند.

شمسیان خاطرنشان کرد: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه به شکل مردمی ورود کرد که باید تقویت شود. بسیاری از اساتیدی که در دانشگاه هستند، نگاه‌شان نسبت به سازمان دانشجویان و رفتارهایی که در این مجموعه می‌شود بسیار مثبت است و از آن‌ها افرادی معقول، با تجربه و صاحب اندیشه یاد می‌کنند. امروز فضای مجازی محلی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت اما این امر نیاز به تولید محتوا، تفکر و دیدگاه متفاوت و همچنین نیاز به ابزار سخت‌افزاری دارد که  ما این قسمت را توسط افرادی که در سازمان دانشجویان فعالیت می کنند، انجام می دهیم.    

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: افراد در سازمان دانشجویان می‌توانند به رشد و بالندگی این مجموعه که همراه با نقد منصفانه، گفت‌وگوهای مداوم و مستمر است، کمک کنند. بنابراین این مسیر می‌تواند تجربه خوبی را برای افراد به همراه داشته باشد و در آینده نیز تاثیرگذار باشد. سازمان دانشجویان جدا از جهاددانشگاهی نیست و یک ساختار وابسته به این مجموعه است و رفتار ما در سازمان دانشجویان هم می‌تواند تقویت کننده فعالیت‌های جهاددانشگاهی در زمینه‌های مختلف باشد و هم آسیب بزند و همگی باید کمک کنیم تا این فعالیت‌ها تقویت شود.

در ادامه، مهدی نعیمیان راد مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، گفت: سازمان دانشجویان به دنبال کنشگری فرهنگی است و در کنشگری فرهنگی باید به تعریف فرهنگ توجه بسیار کرد.

وی تصریح کرد: بنایی‌ترین و راهبردی‌ترین موردی که ما طی یک سال در سازمان دانشجویان به آن توجه کرده‌ایم، باز کردن درب‌ها به روی فعالیت‌ها، موضوعات و دیدگاه‌های مختلف بوده و تصور می‌کنم بزرگترین دستاورد ما نیز این امر مهم بوده است. 

وی افزود: در این مدت بسیاری از افراد و همراهان ما به دلیل دلسوزی و نشان دادن راه، توصیه می‌کردند که بهتر است در یکی دو حوزه خاص متمرکز شوید و دست از نگاه گسترده و بدون محدودیت به فعالیت‌ها بردارید. اما سازمان دانشجویان به دنبال کنشگری فرهنگی است و در کنشگری فرهنگی باید به تعریف فرهنگ توجه بسیار کرد.

مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: تصور می‌کنم موردی که مهمتر از این مطالب است، این بود که در یک پژوهش که در مورد فرهنگ تعریف شده بود؛ یکی از انسان‌شناسان و جامعه‌شناسان در طی آن تحقیق به ۲۵۰ تعریف از فرهنگ رسید. تصور می‌کنم جدای از این‌که این تعاریف چه هستند، اینکه ۲۵۰ تعریف از فرهنگ وجود دارد نکته اساسی در نگاه به فعالیت فرهنگی است. بدین معنا که نمی‌توان بر فعالیت فرهنگی تکیه کرد اما به دنبال فعالیت فرهنگی آن هم در محیط دانشگاهی نبود.

وی عنوان کرد: از این منظر اعضای سازمان دانشجویان طی این یک سال کار بسیار سختی را آغاز و ادامه دادند که باعث خوشحالی ماست و این تکثر و تعدد فعالیت‌های فرهنگی که سازمان دانشجویان انجام می‌دهد؛ درب‌های گشوده‌ای است که به روی همه دانشجویان باز است و می‌توانند به طرح‌های خود جامه عمل بپوشانند و ما خود را موظف می‌دانیم که بیشترین کمک و یاری را بر این فعالیت‌ها داشته باشیم. 

نعیمیان‌راد خاطرنشان کرد: ما از مرداد ماه سال گذشته که فعالیت خود را آغاز کردیم تا به اکنون ۲۲۳ عنوان برنامه در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی مشهد برگزار کردیم و با تکیه بر این برنامه‌ها توانستیم به اهداف خود دست یابیم. یکی از اهداف عمده ما برای فعالیت در این دوره، ایجاد شبکه مخاطبان در مرحله اول  و در قدم دوم، تشکیل شبکه تخصصی مخاطبان است.

وی اضافه کرد: شبکه مخاطبان به این معناست که بتوانیم فارغ از اینکه دانشگاه فعال است یا نیست یا امکان دسترسی ما به این دانشگاه وجود دارد یا ندارد، فارغ از اینکه در این ساختارهای از پیش تعیین شده ما قرار دارند یا خیر بتوانیم در شبکه با آن‌ها در ارتباط باشیم. شبکه تخصصی مخاطبان هم که در قدم دیگر به دنبال آن هستیم به این معنا است که علاقه‌مندی‌های همه دانشجویان یکسان نیست اما گروه‌هایی از دانشجویان هستند که فارغ از نظام‌های دانشگاهی به موضوعاتی علاقه‌مند هستند و ما برای این افراد رویدادهای منظم و برنامه‌ریزی شده تهیه کردیم تا بتوانند توانایی‌ها و دانسته‌های خود را بالا ببرند. 

مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: در این مسیر ۲۲ هزار مخاطب در حوزه فعالیت‌های مجازی در این یکسال همراه سازمان دانشجویان بودند، ۵۰۰۰ نفر در طرح‌های خیریه به صورت‌های مختلف مشارکت داشتند یا برنامه‌های کارگاهی که شامل ۳۰۰۰ نفر بوده است. یکی از اهدافی که در کنار شبکه‌سازی قرار گرفت، بحث رده‌بندی منظم برای فعالیت‌ها و شبکه‌سازی فعالیت‌ها است به نحوی که حرکت از نقطه خاص آغاز و در یک نقطه خاص ختم شود. 

وی اظهار کرد: در این مسیر از نظر اساتید، فعالان اجتماعی و افراد متخصص صاحب نظر استفاده کردیم. ما اولین مجموعه‌ای هستیم که دست به تشکیل چنین شورایی زدیم و از فعالان خیریه داوطلب مشهد به عنوان مشاور در کنار طرح‌های خود خواستیم در کنار ما باشند تا طرح‌هایمان ارتقا یابند.

نعیمیان‌راد گفت: ایجاد و سیاست‌گذاری برای برنامه‌های مجازی و تولید محتوا باعث می‌شود فعالیت‌های ما از قید زمان آزاد شوند و همواره در فضای مجازی قابل دسترس باشند و از دست نروند. برندسازی در حوزه تولید محتوا یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که در سازمان دانشجویان پیگیری شده است. در این مسیر نقطه امیدبخش دیگر این است که ما از این تعطیلی دانشگاه و تهدید کرونا به عنوان فرصت استفاده کردیم و توانستیم زیرساخت‌ها را که در شرایط عادی به دلیل کثرت فعالیت‌ها مغفول شده بود، ارتقا ببخشیم.

وی افزود: یکی از مهمترین زیرساخت‌هایی که برای ایجاد ارتباط دوسویه با مخاطب لازم داشتیم سایت سازمان دانشجویان بود که با همت افراد در سازمان تکمیل و ارتقا پیدا کرد. البته تاکنون شبکه مخاطبان توسعه خوبی پیدا کرده است. مهمترین اقدامی که امسال در دست اقدام است و مسوولیت مهمی از سوی سازمان دانشجویان به عهده ما گذاشته شده، تنظیم ضرب آهنگ فعالیت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با آهنگ فعالیت‌های جهاد دانشگاهی خراسان رضوی است.

مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: به نحوی که متناسب با بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی قانون‌ها و انجمن‌هایی در سازمان دانشجویان شکل گیرد و از ظرفیت‌های این بخش‌ها برای توسعه واحدهای خود استفاده کند و در کنار آن بتواند نیازهای آن بخش‌های مختلف در جهاددانشگاهی را تامین کند. 

نعیمیان‌راد بیان کرد: شاید یکی از مبنایی‌ترین دستوراتی که من در ابتداء ورود به سازمان دانشجویان دریافت کردم این بود که بتوانیم شبکه تولید نیرو برای جهاددانشگاهی را ارتقا دهیم و تصور می‌کنم که امسال کار مهمی در این زمینه شکل خواهد گرفت تا بتوانیم ماموریت خود را اجرا کنیم و از طرفی هم آن رسالت مورد تاکید در فعالیت‌های سازمان دانشجویان که بزرگترین شبکه توانمندسازی دانشجویان در سراسر کشور است، هم جامه عمل بپوشانیم و دانشجویان را به صورت عملی و میدانی درگیر فعالیت‌های مهارت‌افزایی کنیم.

رونمایی از وبسایت جدید سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی

در پایان این مراسم، توسط دکتر سید علی اکبر شمسیان رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دکتر مهدی عباسی رییس سازمان دانشجویان به نشانی www.sdjdm.ir رونمایی شد.

طراحی گرافیکی جدید، دسترسی به اخبار، گلری تصاویر و ویدئوهای تولید شده از ویژگی های جدید این سایت است.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: