جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی به مناسبت هفته زمين پاك مراسم پاك‌سازي محيط دانشگاه شهركرد برگزار شد
تامین نیروی تخصصی در دفاع مقدس توسط جهاددانشگاهی
تاریخ انتشار: شنبه 10 مهر 1400

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری یکی از عوامل موثر در پیروزی کشور در دفاع مقدس را حضور مردم دانست و با اشاره به نقش نهادهای مختلف در جنگ تحمیلی گفت: جهاددانشگاهی پیونددهنده میان جنگ و دانشگاه بود و توانست بخشی از نیروهای تخصصی و فنی را از طریق دانشگاه‌ها برای دوران دفاع مقدس تامین کند.

بنا به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد چهارمحال و بختياري، منوچهر ذوالفقاری هفتم مهرماه در ویژه‌برنامه گرامیداشت چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری برگزار شد، اظهار کرد: از دو منظر ظاهری و عمقی می‌توان به جنگ پرداخت، جنبه ظاهری به مناقشات مرزی محدود می‌شود و جنبه عمقی مربوط به دشمنی‌های آمریکا است که همچنان ادامه دارد.

وی هدف اصلی جنگ‌افروزان را درهم کوبیدن نظام و انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: طرف اصلی جنگ، صدام و حزب بعث نبوده و کشورهای حوزه خلیج فارس همه در یک ائتلاف علیه ایران، جنگ به راه انداختند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اتفاقات پس از جنگ جهانی دوم، توضیح داد: ایران در این جنگ، اعلام بی‌طرفی کرد و خسارات زیادی را متحمل شد، پس از این جنگ، دوقطب شرق (شوروی) و غرب ( آمریکا) شکل گرفت و این دو کشور به‌عنوان پیروز میدان معرفی شدند و ایران مورد طمع هر دو قدرت واقع شد.

ذوالفقاری اضافه کرد: از همان ابتدا، دو کشور تلاش می‌کردند خود را توسعه دهند، به‌همین دلیل آمریکا به سمت ایران که در مجاورت شوروی قرار داشت و دارای سواحل گسترده و منابع انرژی بود، سوق پیدا کرد.

وی یادآور شد: در گذشته بسیاری از ماموریت‌های آمریکا، توسط ایران انجام شد، به‌همین دلیل ایران نقطه‌قوت و پتانسیل مناسبی برای جولان دادن آمریکا شد، به‌طوری که وزیر امور خارجه آمریکا طی یک مصاحبه سه برنامه ایجاد اغتشاش در مناطق مرزی (خلق عرب در خوزستان، پاوه و گنبد کاووس)، نابود کردن اقتصاد ایران از طریق اعمال تحریم‌ها و راه‌اندازی جنگ به‌واسطه صدام و حزب بعث را مهم‌ترین برنامه‌ها در رابطه با ایران عنوان کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان، کویت، کشورهای قطب شرق و فرامنطقه‌ای از لحاظ مالی به عراق کمک کردند و در واقع یک ائتلاف بین‌المللی علیه ایران شکل گرفت.

ذوالفقاری اوضاع ایران را در ابتدای جنگ تحمیلی نامساعد توصیف و بیان کرد: قدرت دفاعی و مدیریت کلان در ابتدای انقلاب با مشکل مواجه بود و تا ۱۳ آبان سال ۵۸، دولت موقت در کشور تشکیل شده بود، از طرفی نیروهای دفاعی مانند ارتش در شرایط خاصی قرار داشتند، بخشی از آنان طرفدار شاه و بخشی دیگر به مردم پیوسته و به ادارات ملحق شدند و به‌نوعی کشور با ضعف نیروی امنیتی مواجه بود و درچنین شرایطی عراق به ایران حمله کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری یکی از عوامل موثر در پیروزی کشور در دفاع مقدس را حضور مردم دانست و با اشاره به نقش نهادهای مختلف در جنگ تحمیلی افزود: جهاددانشگاهی پیونددهنده میان جنگ و دانشگاه بود و توانست بخشی از نیروهای تخصصی و فنی را از طریق دانشگاه‌ها برای دوران دفاع مقدس تامین کند.

ذوالفقاری ادامه داد: جهاد دانشگاهی در دوران جنگ توانست اقدامات موثری را برای کشور انجام دهد که از جمله آن می‌توان به طراحی،  نصب و استقرار آنتن‌های مخابراتی، ساخت گرم‌کن‌های شیمیایی، ساخت دستگاه سرعت‌سنج، ساخت نخستین پهباد توسط جهاد دانشگاهی و اعزام پزشک و پرستار اشاره کرد.

در ادامه این جلسه صمصام امیری آزاده و پیشکسوت دفاع مقدس به بیان خاطراتی از دوران اسارت پرداخت و اظهار کرد: در تاریخ ۱۸ دی‌ماه ۶۶ و در حالی که ۱۸ ساله بودم، به مناطق جنگی و به‌عنوان  نیروی گردان پیاده ورود پیدا کردم، در تاریخ ۲۷ فروردین ۶۷ در منطقه عملیاتی فاو عراق اسیر شده و هشت شهریورماه ۶۹ به میهن بازگشتیم، علت این تقسیم زمان بازگشت اسرا مربوط به این بود که اسیرانی که توسط صلیب سرخ ثبت‌نام شدند در تاریخ ۲۶ مرداد به کشور بازگشتند و دیگر دسته‌ها به نوعی مفقودالاثر محسوب شده و نامی از آن‌ها در لیست صلیب سرخ نبود.

وی به بیان سختی‌های اسارت پرداخت و در این خصوص توضیح داد: در ابتدای اسیر شدن برخورد خوبی از جانب نیروهای بعث عراق از رزمندگان صورت گرفت و گفته می‌شد که به اسلام واقعی خوش آمدید، این تفکری بود که بعدها در داعش شکل گرفت و محور اصلی آن مبارزه با شیعیان و ایرانیان بود.

این آزاده دفاع مقدس ادامه داد: نگهداری در کانتینر و نرسیدن اکسیژن، پذیرایی با کابل و باتوم، برهنه کردن و راه رفتن در برابر دیگر رزمندگان، انداختن در چاه فاضلاب و غلتیدن روی زمین یخ‌بسته را از دیگر شکنجه‌های زمان اسارت عنوان و تصریح کرد: برقراری تونل مرگ (به این صورت که ۵۰ سرباز در یک‌سو و ۵۰ نفر دیگر در سوی دیگر قرار داشتند) از دیگر شکنجه‌ها بود که باید از این تونل رد می‌شدیم و ضربات کشیده‌های محکم و پرتاب آب دهان‌ها را تحمل می‌کردیم که برخی از رزمندگان در این تونل زخمی می‌شدند.

گفتنی است؛ این برنامه همزمان از سامانه رویتاب معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به صورت زنده برای مخاطبان قابل دسترسی بود.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: