جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
میزگرد تخصصی نقش اربعین در گرایش جوانان به معنویت
تاریخ انتشار: شنبه 17 مهر 1400


به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان: محمدباقر عرفان خادم، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در میزگرد تخصصی جهاددانشگاهی استان کردستان  با عنوان «نقش اربعین در گرایش جوانان به معنویت» که با مشارکت دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه عاشورا و اربعین حفظ و احیای ارزش‌های اخلاقی در زندگی بوده است.

 

فلسفه اربعین را برای جوانان تبیین کنیم

 

وی با تأکید بر اینکه باید فلسفه قیام عاشورا و برگزاری اربعین را برای جوانان و نوجوانان تشریح و تبیین کنیم، افزود: احیای فرهنگ اربعین می‌تواند مسیر هدایت جوانان به ویژه قشر دانشجو را مشخص کند.

 

وی یادآور شد: ما با شناسایی آسیب‌ها و انحرافات جوانان در جامعه می‌توانیم راهکارهای صحیح درست زندگی کردن در جامعه اسلامی را برای جوانان بازنمایی کنیم و آن‌ها را در مسیر امام حسین(ع) قرار دهیم.

 

محمدرضا رحمانی، یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در این میزگرد اظهار کرد: برای شناخت نقش اربعین در گرایش جوانان به معنویت باید جنبه‌ها و لایه‌های مختلف این موضوع را بررسی کنیم چراکه معنویت در وجود هر انسانی دارای لایه‌های درونی و طبقات مختلفی بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه ما چگونه می‌توانیم این عواطف را برانگیزانیم نیز خیلی حائز اهمیت است، افزود: این عواطف را می‌توان با بهره‌گیری از رفتار عمل‌گرایانه پیامبر(ص) با کفار و یا حرکت قیام عاشورا برانگیزانیم و در این زمینه از وجود بزرگانی چون پیامبر(ص) و امام حسین(ع) استفاده می‌کنیم تا عواطف انسان‌ها را درگیر این امر کنیم.

 

وی با تأکید بر اینکه اربعین ابزاری برای توسعه دین و معنویت در جامعه است، افزود: با مطالعه و تحقیق در مورد اهمیت برگزاری اربعین به این حقیقت می‌رسیم که این رفتار چه عملکرد مطلوب و زیبایی است ما در تاسوعا و عاشورا یک حرکت سوگواری و عزاداری داریم و در اربعین یک حرکت فیزیولوژیکی، که هرکدام در نوع خود اثرگذاری لازم را بر جامعه دارند.

 

حرکت اربعین رفتار اجتماعی - شبکه‌ای اذهان جامعه را شکل می‌دهد

 

این استاد دانشگاه افزود: ذهن‌ ما انسان‌ها به دلیل اجتماعی بودن در یک شبکه کار می‌کند و حرکت اربعین می‌تواند رفتار اجتماعی - شبکه‌ای اذهان جامعه را شکل دهد.

 

 رحمانی با اشاره به اینکه دین بدون عاطفه و هیجان هیچگاه شکل نمی‌گیرد و اربعین خود یکی از محورهای عاطفی دین بوده است، افزود: در سکته‌ها، ضربه‌ها و جراحات مغزی ثابت شده است که اگر عاطفه را از فرد بگیریم فرد نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد لذا برای داشتن زندگی معنوی و مذهبی باید هیجان و حرکت داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: در حرکت اربعین همه با هم یک شبکه تشکیل می‌دهند و باهم حرکت کرده و با هم باز می‌گردند که این حرکت را باید به یک عامل وحدت تبدیل کنیم نه عامل دو شقه شدن جامعه.

 

دکتر مهرآسا، یکی دیگر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در ادامه این مراسم اظهار کرد: وجوه ذات و هویت انسان از یکدیگر غیرقابل تفکیک است ما اگر فکر کنیم انسان فقط یک موجود بیولوژیک است به جنبه و حیات بیولوژیک خود آسیب رسانده‌ایم چراکه حیات ما وابسته به زندگی اجتماعی بوده و این دو در هم تنیده شده است و در ذاتشان با هم وحدت دارند.

 

وی افزود: حیات بیولوژیک ما بدون حیات اجتماعی هیچگاه تداوم پیدا نمی‌کند و اگر آنچه در ذهن و افکار ما تحت عنوان معنویت وجود دارد، نیز آسیب ببیند، وجوه دیگر ذات ما آسیب می‌بیند و از بین می‌رویم. حیات بیولوژیکی بدون حیات اجتماعی امکانپذیر نیست.

 

دکترمهرآسا بیان کرد: در این راستا ما باید برنامه‌ای برای هدایت عواطف افراد جامعه داشته باشیم و گرنه در سر بزنگاه‌ها دچار بحران می‌شویم.

 

دکتر وحید یادگاری سرور، مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این میزگرد با تأکید بر تبیین و بررسی نقش اربعین در گرایش جوانان به معنویت اظهار کرد: اربعین و مؤلفه‌های آن باید برای جوانان تبیین شود تا بتواند در مقابل عرفان‌های نوظهور در جهان نقش آفرینی کند.

 

وی با اشاره به اینکه اربعین امام حسین(ع) یک پدیده هولوگرافیک است، افزود: اربعین حسینی دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که باید این ابعاد و زوایا برای جوانان ما تبیین و تفهیم شود..

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در اربعین جلوه‌های بسیار خاصی از معنویت وجود دارد، افزود: اربعین دارای زوایای بسیار زیادی آشکار و نهانی بوده که باید همه این زوایای را بررسی و تحلیل کرد.

 

یادگاری افزود: ما می‌توانیم تاسوعا و عاشورا را تبدیل به یک چله نشینی کنیم و ۱۰ روز آخر را با یک برنامه منسجم و دقیق در سطح کشورهای منطقه یک جلوه‌گاه بسیار بزرگی را داشته باشیم و آن‌ شاخص‌ها برای جوانان و نوجوانان تبیین شود.

 

وی یادآور شد: قشر دانشگاهی به ویژه در بخش اخلاق در زمینه اربعین حسینی بسیار کم کار کرده است و باید این امر مورد توجه همگان قرار گیرد.

 

حجت‌الاسلام اسفندی افزود: بودایی‌ها، هندو‌ها و آیین‌ها و مراسمی که آن‌ها برگزار می‌کنند، موجب آرامش درونی در آن‌ها خواهد شد و یک معنایی به زندگی ‌آنها داده است.

 

وی افزود: مکتب امام حسین(ع) متعلق به تشیع نیست و تمام آزادیخواهان جهان می‌توانند از امام حسین(ع) درس عبرت گرفته و به بهترین نحو مطلوب از ارزش‌های زندگی در سفر اربعین لذت ببرند.

معاون رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به حضور یهودیان، مسیحیان و سایر ادیان در مراسم اربعین بیان کرد: براین اساس باید گفت اربعین حسینی از یک طرف موجب اتحاد و همگرایی بین جوامع مختلف شده و هم تاب آوری در برابر سختی‌های و مشکلات را در انسان بالا می‌برد

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: