سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
دیدار با پیشکسوت قرآنی در ماه مبارک رمضان
تاریخ انتشار: دوشنبه 12 اردیبهشت 1401

 مکتب امام زمان (عج) همدان یکی از قدیمی‌ترین جلسات قرآن در استان است که با قدمتی نزدیک به ۶۰ سال اثربخشی‌های فراوانی از جمله تقدیم ۱۵۰ شهید، راه‌اندازی جلسات معرفتی از روستایی دورافتاده تا ایتالیا داشته است، در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان، دیدار با یک پیشکسوت قرآنی نزدیک به روز معلم خالی از لطف نبود.

مسئول واحد جلسات مکتب امام زمان در گفت‌وگو با ایسنا خود را اینگونه معرفی می‌کند: جواد مجتهدی بازنشسته صدا و سیما هستم و از ۷ سالگی در جلسات قرآنی مکتب امام زمان و حاج آقا مسکین شرکت می کردم و از کودکی با قرآن مانوس بوده و در سال آخر دبیرستان که همزمان با انقلاب بود به عنوان مربی جلسه حسینیه فعالیت می‌کردم و سپس در شبکه‌های مختلف همدان،خراسان و شبکه بین المللی جام جم، آمریکا و اروپا مشاور بودم.

این پیشکسوت قرآنی درباره تاسیس و فعالیت مکتب قرآنی امام زمان می‌گوید: این جلسات از سال ۱۳۴۳ افتتاح شده و حدود ۵۸ سال سابقه کار دارد وبنیان گذار آن مرحوم استاد مسکین بوده که مستندی از این استاد بزرگ تهیه شده که در آن نحوه راه اندازی و تاسیس این مکتب را توضیح داده است و او تا قبل از پیروزی انقلاب ۱۴ جلسه به نام چهارده معصوم(محمدیه،علویه،فاطمیه،حسنیه و...)در نقاط مختلف شهر همدان به راه انداخت که صبح های جمعه تشکیل می شدند و یک جلسه مرکزی در عصر جمعه برگزار می کرد و به خاطر اینکه جلسات سیار بودند و هر هفته در خانه های مختلف برگزار می شد پرچمی ساده درب منزل ها نصب می کردند و انبوهی از کودکان و نوجوانان در کوچه ها می گشتند تا این پرچم را پیدا کنند و چشم های مطهری از جمله ۱۵۰ شهید دنبال این پرچم ها بوده تا در این جلسات حاضر باشند.

مجتهدی با بیان اینکه حداقل ۱۵۰ نفر از این۱۵ جلسه مکتب امام زمان در جبهه ها حضور یافته وشهید شدند که این تعداد بر اساس مشهودات و خاطرات اعضای دیگر مکتب برآورد شده و اگر دفاتر حضور و غیاب وجود داشت قطعا اسامی شهیدان بیش از این تعداد بود می افزاید: جلسات قرآنی مکتب امام زمان تربیت محور هستند وخیلی دنبال تربیت و پرورش قاری بین المللی نبودیم و بیشتر بحث آوردن قرآن و دستورات قرآنی در زندگی کودکان و نوجوانان را مدنظر قرار دادیم همانطور که مرحوم آقای مسکین به هیچکدام از اعضا نگفت که به جبهه بروند اما آنها طوری تربیت شده بودند که در سر دوراهی و بزنگاه های زندگی تصمیم درستی بگیرند.

از مکتب تا بهشت، از روستا تا ایتالیا!

مسئول واحد جلسات مکتب امام زمان یکی از دیگر از شاه بیت های فعالیت مکتب را توجه همزمان به قرآن و عترت دانسته و اضافه می کند:اکنون بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اگر بگوییم دعای ندبه یا کمیل خوانده می شود برای همه مردم عادی است اما در آن زمان فقط یک مراسم دعای ندبه در مسجد مهدیه همدان برگزار می شد و در آن شرایط جلسات ۱۴ گانه مکتب دعای ندبه یا دعای کمیل را نقاط مختلف شهر همدان می خواندند وعصرهای جمعه نیز دعای سمات در مکتب امام زمان توسط استاد مسکین خوانده می شد که این دعا با صدای مرحوم ضبط شده و گاهی از شبکه ها پخش می شود.

وی بیان می کند:بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اکثر مربی ها به دلیل داشتن نفس سالم در چرخه کاری انقلاب مشغول به کار شدند یا به جبهه ها رفته و شهید شدند همچنین پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد برخی مربیان ما گمان کنند حالا که انقلاب شده و با وجود نهادهایی مانند آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی و .. دیگر نیازی به این جلسات خانگی نیست و یا اینکه دیگر کارکردی ندارند ازاین‌رو تعدادی از جلسات ۱۴ گانه مکتب امام زمان تعطیل شد اما برخی دیگر نیز مانند جلسات اصلی خود استاد مسکین، جعفریه و حسنیه به کار خود ادامه داد و حتی جلسات حسنیه ۷۰ جلسه قرآن دیگر نیز به وجود آورده است همچنین شهید حسن ترک آخرین مربی جلسه جعفریه قبل از انقلاب بود و آقای الست بنا به وصیت این شهید بزرگوار این جلسه را تعطیل نکرده و چراغ آن را در تمام سال ها روشن نگه داشته است. 

مجتهدی با بیان اینکه در سال ۹۲ با توجه به اوضاع فرهنگی جامعه احساس نیاز شد تا این جلسات را احیا کنیم ادامه می دهد: در سال ۹۲ صرفا  آنچه که در ذهن ما وجود داشت احیای همین جلسات ۱۴ گانه گذشته بود اما اتفاقاتی رخ داد که سبب شد ما همان سال به دلیل تقاضای یکی از  دوستان برای پشتیبانی از یکی از جلسات به نام فاطمیه البته با شرط اینکه حتما دخترانه باشد ۱۴ جلسه دخترانه نیز تشکیل دهیم  وما با وجود اینکه فرصتی کمی تا افتتاحیه داشتیم اقدامات لازم را انجام داده و توانستیم مراسم افتتاحیه را با حضور ۱۴ جلسه پسرانه و ۱۴ جلسه دخترانه در حسینیه شهید مدنی برگزار کنیم.

وی در خصوص ابعاد و گستردگی اقدامات مکتب امام زمان می گوید:حاج آقا دلگرم یکی از قدیمی های مکتب امام زمان بوده و در جهاد سازندگی فعالیت داشت که در سال ۶۰  به ذهنش رسیده بود که در روستاها تعداد زیادی نیروی جوان وجود دارد و می توانند به جبهه کمک کنند و با همکاری آنها گروه جهادی تشکیل داده بود و بخاطر ارتباط زیاد با مردم همدان و روستاها که به دلیل بافت جمعیتی و همجواری با استان های مختلف تعداد زیادی ترک در آن ساکن هستند در جمعی پیشنهاد تشکیل یک شبکه ترکی به نام "روستایی لَر برنامسی" را مطرح کرده و مورد استقبال مقام معظم رهبری قرار گرفته و تصویب شده بود.

این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه حسینیه مرکزی در خیابان پاسداران قرار دارد که منزل استاد مسکین و حسینیه کناری آن بوده و این روزها درحال گودبرداری و ساخت است تصریح می کند: بعد از چندسال که از حاج آقا دلگرم بی خبر بودم روزی با من تماس گرفت و خواست که به دیدنش بروم که درآن زمان به علت مجروحیت در سوریه درحال استراحت بود وقتی به منزل او رفتم بعد از صحبت های اولیه گفت زمانی که در سوریه بودم متوجه شدم شبکه شیعیان خاص در آنجا بر روی تلوزیون اهواز ایران تنظیم شده و بعد از پرس وجو فهمیدم که شبکه اهواز گاهی برای عرب زبان های ساکن در آنجا مداحی پخش می کند و بخاطر همین آن شبکه در سوریه بر روی شبکه اهواز تنظیم شده است و بعد از این موضوع یک ویدیو کنفرانس با شورای طرح و برنامه مرکز اهواز برگزار کردیم و آنها متوجه شدند که چنین مخاطبانی در آن گوشه دنیا دارند.

وی با بغضی آشکار که صدایش را به لرزه انداخته بیان می کند:بعد از انجام صحبت با اهواز از من درباره جلسات سوال کردند که گفتم تاکنون ۱۲۰ جلسه داریم که حاج آقا دلگرم گفت نه تعداد جلسات بیشتر از این ها است به طور مثال اوایل انقلاب من جهادی بودم و به روستاها برای برق کشی می رفتم و در یکی از خانه ها طبق الگوی حاج آقا مسکین جلسه قرآن راه انداختیم و بعد از چنددقیقه که شروع کرده بودیم به قرآن خواندن متوجه شدیم که در خانه کناری بساط لهو و لعب برپاست بنابراین در جلسه بعدی که داشتیم به اعضا گفتم قرآن هایتان را بردارید به جایی می رویم و بعد از رفتن به کوچه آدرس خانه را گرفته و در زدیم و یک آقای سن بالا درب را باز کرد و از او پرسیدم پدر و مادر شما فوت کرده و ما آمدیم قرآن بخوانیم که ثوابی به روح آنها برسد و دیگر نتوانست ما را از در خانه براند وپس از اینکه مرد به خانه رفته و بساط را جمع و جور کرد به خانه وارد شدیم و یکی در میان بین آنها نشستیم و ثواب قرآن خواندن را به پدر و مادر آنها هدیه کردیم و بعد از آن بساط لهو و لعب از آن روستا جمع شد.

مجتهدی با بیان اینکه بعدا حتی متوجه شدیم مدتی که آقای دلگرم در پاکستان بوده در آنجا نیز ازاین جلسات قرآنی به راه انداخته است ادامه می دهد: کسانی که تمایل به مربی گری در مکتب امام زمان دارند باید ابتدا مصاحبه ای داشته باشند تا تراز آنها مشخص شود واگر در قسمتی مشکل دارند با آموزش آنها را رفع کرده و سپس به عنوان مربی فعالیت کنند، که در یکی از این مراجعات شخصی به نام دکتر زمانی تحصیل کرده رشته اقتصاد در ایتالیا به مکتب آمد و در آن زمان در بانک مرکزی فعالیت می کرد که از او سوال کردیم قرآن را از کجا و چه کسی یادگرفتید و او پاسخ داد من شاگرد علی اسدی بودم که درواقع آقای اسدی از پویندگان جلسه حسنیه مکتب امام زمان بوده و به عبارتی دکتر زمانی نسل سوم مکتب امام زمان محسوب می شد و بعد از صحبت مشخص شد که او زمانی که در ایتالیا بوده یک موسسه بین المللی قرآن در آنجا تاسیس کرده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۱۶۰ جلسه برگزار شده و ماجرا فقط به همین تعداد ختم نمی شود و ابعاد این کار و برگزاری جلسات قرآنی بسیار گسترده است می گوید: ابعاد انجام کارهای قرآنی از یک روستای دورافتاده تا ایتالیا را دربرمی گیرد و در یک روز معلم از آقای دلگرم و دکتر زمانی خواستیم برای مربیان مکتب امام زمان صحبت کنند تا آنها متوجه عظمت کار خود شوند.

مجتهدی با بیان اینکه مربیان مکتب تنوع زیادی دارند و از استاد دانشگاه،روحانی،بازاری،دانشجو خلاصه از هر قشری در میان آنها وجود دارد اضافه می کند: هنگامی که برنامه اردویی برای پویندگان داشته باشیم چون مربیان هر کدام مشغول به کاری هستند و در یک زمان نمی توانند برای گرفتن فرم رضایتنامه به مکتب بیایند حدود ۶ روز را مشخص می کنیم تا هروقت توانستند برای گرفتن فرم ها به آنجا بیایند و یک روز که شیفت من بود تا مربی ها فرم رضایتنامه پویندگان را بگیرند و به آنها تحویل دهند ودر این بین که منتظر مربیان بودم  پرونده جلسات را نیز تقسیم می کردم تا پیشکسوتان مکتب به آنها سرکشی کنند وبفهمیم که آیا سرفصل های مکتب رعایت می شود و همینطور که اینکارها را انجام می دادم ،منقلب شدم و گفتم شهدا شما می‌دانید که ما به اسم شما جلسه داریم وبه ما سرمی زنید و مدام با خودم زمزمه می کردم تا اینکه به پرونده شهید کیمیایی اسدی رسیدم و این شهید در حسینیه شاگرد من بود و پدرش در دبیرستان دبیر من بود و با خود گفتم شاگردت الان کجاست و تو در این دنیا چه دست و پایی میزنی؟!

وی انگار که از یادآوری این خاطره دوباره همانند آن روز منقلب شده باشد ادامه می دهد: در همین حال دیدم در حسینیه مکتب امام زمان باز شد و پسر ۱۲ ساله ای آمد و گفت حاج آقا چند روز پیش اینجا آمدم و به کسی گفتم که ما مراسمی در جلسه داریم و می خواهیم از بچه ها پذیرایی کنیم و بودجه نیازداریم و سپس۲۰ هزار تومن گرفتم تا برای بچه ها بستنی بخرم و بعد از برگزاری مراسم ۳ یا ۴ بستنی اضافی آمده است و این بستنی ها را در یخچال مادربزرگم گذاشتم و تاریخ مصرف آنها نیز نگذشته است وبه اینجا آمدم که بپرسم با آن چند بستنی چکار کنم، بستنی ها را بیاورم یا پول آن را بپردازم بعد من در حالت خاصی که بودم فهمیدم همان شهدایی که من دنبال آنها هستم همین بچه هایی هستند که الان در جلسه ها حضور دارند و اگر آنها تربیت درست قرآنی شوند همان ۱۵۰ شهید بازهم تکرار خواهند شد.

مسئول واحد جلسات مکتب امام زمان با بیان اینکه این خاطرات به این معنی نیست که وقتی ۳ هزار شاگرد داریم همه آنها به این شکل هستند و اگر از هر جلسه در این وانفسای فرهنگی در کشور یک شاگرد خوب متولد شود غنیمت است تصریح می کند: دکتر هادی غروی یکی از شاگردان مکتب امام زمان بوده که در سال ۲۰۰۱ به عنوان پرستار نمونه جهان معرفی شده و دارنده مدال فلورانس نایتینگل است که یک خودنویس در کودکی از استاد مسکین جایزه گرفته و تاکنون آن را نگهداشته است.

مجتهدی بیان می کند: هم‌اکنون قرارگاه خاتم الاوصیا کارگروهی به نام کارگروه قرآن دارند که مسئولیتش بر عهده دکتر خواجه پیری است و آنها قصد داشتند طرحی برای راه‌اندازی جلسات خانگی مسجد محور در کشور اجرا کنند به همین منظور نیز قرار بود سمیناری در تابستان سال ۹۵  در مشهد برگزار شود اما پیش از این سیمنار اتفاقی سفری به همدان داشتند و همان زمان نیز از وجود جلسات قران مکتب امام زمان مطلع شده و برای بازدید ۱۰ دقیقه‌ای به حسینیه ما آمدند که البته به ۴ ساعت افزایش یافت و بعد از اینکه اطلاعاتی را درباره مکتب و فعالیت‌ها و برنامه‌هایش ارائه دادیم ،گفتند با وجود مکتب امام زمان، لازم نیست این طرح در همدان اجرا شود وکاری که ما می‌خواهیم شروع کنیم شما ۵۰ سال است که انجام می‌دهید  و از ما قول گرفتند که جلسات خود را در سطح استان گسترش دهیم وبعد هم به ما گفتند به مشهد رفته و با حضور در آن سیمنار درباره سازوکار جلسات خود برای اعضای حاضر در آن جلسه توضیح دهید که ما نیز این کار را انجام دادیم و به نقل از حاضران آن سمینار صحبت های ما برای آنها بسیار مفید بوده است.

از مکتب تا بهشت، از روستا تا ایتالیا!

این پیکسوت قرآنی با بیان اینکه ما از سال گذشته در مکتب تقریبا به صورت متوسط هرماه یک مهمان خارج از استان داشتیم که برای الگوبرداری به همدان می آیند تصریح می کند:یک مجموعه ای از خیرین در تهران از جمله دکتر شمشیری که قبل از اذان در شبمه سلامت برنامه دارند ،برای ایتام وسایل موردنیاز را تامین می کنند که در آنجا به ذهن آنها می رسد که به جز رسیدگی مالی برای آنها کلاس قرآن هم برگزار کنیم و کسی در آن جمع مکتب امام زمان را برای اینکار معرفی می کند و سپس ۱۵ حافظ قرآن از کرج به همدان آمده و دوره گردش کار آموزشی را گذراندند تا به آن بچه ها آموزش دهند.

وی در توضیح ادامه اقدامات مکتب امام زمان اعلام می کند:جامعه المصطفی برای طلبه های خارجی مقیم ایران است که این طلبه ها در حوزه آموزش می بینند اما بچه های آنها در کوچه و خیابان ها مشغول بازی بوده و سرگردان هستند و اگر فکری برای آنها نشود در آینده به معضلی برای کشور خود یا ما تبدیل شوند ومسئولان جامعه المصطفی دنبال این بودند که شبیه این جلسات قرآنی برای ۸ هزار بچه ی طلبه های خارجی راه اندازی شوند واز مکتب برای اینکار کمک خواستند و از آنجایی که تعدادی از بچه های مکتب روحانی شده یا در قم طلبه هستند وبا حضورآنها یک جلسه با جامعه المصطفی گذاشتیم تا هماهنگی برگزاری این جلسات انجام شود اما به کرونا برخورد کردیم و به نحوی که باید این جلسات برقرار نشده اما کارهایی صورت گرفته است.

مجتهدی با بیان اینکه بعد از فوت استاد مسکین نام او را بر روی یکی از جلسات گذاشتیم و مربی آن من هستم می گوید: روزی در حسینیه قبلی نشسته بودیم که به آیه ۳۷ سوره فصلت رسیدیم و از روی قرآنی که از قبل انقلاب داشتم به سجده رفتیم و بعد از آن یکی از پویندگان که طلبه بود یادداشتی به من داد که شما اشتباهی سجده رفتید و علامت سجده در آیه ۳۸ بوده است پس از اینکه قرآن را مجدد چک کردم واطمینان یافتم از او علت را پرسیدم گفت قرآن ما آیه ۳۸ را علامت زده است و بعد از دوماه دوندگی متوجه شدیم که صدها هزار جلد قرآن با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی و بر اساس اهل سنت که آیه ۳۸ را سجده دار می دادند و قرآن هایی که از عربستان آمده چاپ شده که  بعد از استفتا از آیت الله مکارم و آیت الله نوری و مقام معظم رهبری درباره این موضوع هر سه جواب دادند آیه ۳۷ درست است و بعد از پیگیری در سال گذشته به بخشنامه ای در صدا و سیما تبدیل شد که در جز خوانی های ماه مبارک رمضان آیه ۳۷ سجده کنند و سازمان تبلیغات نیز اعلام کرد که جلوی چاپ این قرآن ها گرفته شده و این از برکات مکتب امام زمان است.

وی با بیان اینکه چند سال پیش تصمیم گرفتیم که در روز عید غدیر با حضور پویندگان برای اولین بار در همدان راهپیمایی شادی برگزار کنیم و خبر این راهپیمایی همان روز از شبکه یک پخش و بعد از نمایش این گزارش در راهیپیمایی شادی در کشور فراگیر شد می افزاید: در مکتب برای پویندگان برنامه های اردویی داریم و یکبار آنها را به باغ دانشگاه بردیم و مهندسی که آنجا را ساخته نیز از شاگردان مکتب بوده است ودر آنجا اعلام کردیم بچه ها دوست دارید با کسی که این باغ را ساخته آشنا شوید و بیشتر از چند دقیقه وقت شما را نمی گیریم و میتوانید به بازی و تفریح بپردازید و بعد از جمع شدن آنها مهندس گفت من هم زمانی مثل شما شاگرد جلسه قرآن بودم و این تفکر در بچه به وجود می آید که می توان مهندس بوده و باغی به این زیبایی ساخت و درکنار آن قرآنی هم باشد.

 مسئول واحد جلسات مکتب امام زمان درباره نحوه آموزش در جلسات می گوید: سر فصل های آموزشی در مکتب تدوین شده و هر فردی که به مکتب امام زمان می آید حتی اگر حافظ قرآن باشد ما از نماز شروع می کنیم چون معمولا از کودکی نماز خواندن را یادمی گیرند و کسی نیست که اشتباه آنها بگوید و در ابتدای ورود این مصاحبه انجام می شود بنابراین وقتی کودکی یا نوجوانی به مکتب وارد می شود باید مطمئن شویم نماز آن درست است بعد وارد قرآن شویم و در آخر دوره های قرآنی به آنها جایزه می دهیم وسرفصل بعدی مکتب درسی است و کسانی که در آن جلسه هستند مربی نصف صفحه درس می دهد و متناسب با سن بچه ها نکات شان نزولی،تجویدی وتفسیری به آنها گفته می شود.

مجتهدی با بیان اینکه مرحله بعدی سرفصل دوره ای است تا اینجا هر پوینده ای درس های مشخصی داشت اما در دوره ای ها بسته به تعداد افراد حاضر در جلسه که از ۱۵ نفر است تا ۶۰ نفر تعدادی آیه خوانده می شود و بعد از مدتی قرآن ختم می شود اعلام می کند:برنامه ثابت گنیجنه را داریم که درآن به مناسبت ها پرداخته می شود و هر از چندگاهی مسابقه برگزار می کنیم و آخرین مسابقه ای که در نیمه شعبان برگزار کردیم از ۱۹ استان دیگر نیز شرکت کرده بودند و بدون اینکه به شهرهای دیگر اطلاع رسانی شود و استان های دیگر توسط پویندگان از این مسابقه مطلع شده بودند.

وی بابیان اینکه پرچم متبرک آستان قدس را در شهرهای مختلف می‌چرخاندند و چندی پیش در حسینیه امام برای دختران مراسم گرفتیم و بعد از مراسم خادمان نیز گریه می‌کردند و معتقد بودند که اینجا حال و هوای دیگری داشته است و من گفتم این شور و حال برای این است که این‌ها همه معصوم هستند اضافه می‌کند: یک مسابقه سالیانه تحت عنوان حافظون داریم که قبل از کرونا ۶۰۰ شرکت‌کننده داشتیم و در کرونا به ۴۰۰ نفر رسیدند و در این مسابقات چیزی ابداع کردیم که کودکانی که در مسابقه قرآن شرکت می‌کنند و می‌خواهند باهم مسابقه دهند و ممکن است در دل آرزو کنند که دیگری خوب حفظ نکرده باشد و این  آفت بزرگی است که برای این مسابقات حدنصاب گذاشتیم و هر کودکی که حدنصاب را کسب کند، برنده است و در این حالت تعداد زیادی به حدنصاب می‌رسند.

مجتهدی درحالی‌که به اتاقی که ظاهراً در دوران کرونا استودیوی قرآنی کوچکی در آن درست کرده‌اند و محتواهای لازم را در آنجا ضبط می‌کنند ،اشاره‌کرده و می‌گوید: بعد از شیوع کرونا در فضای مجازی اپلیکیشن های ایتا،روبیکا و تلگرام را انتخاب کردیم و  ۹۸ درصد کارها در ایتا انجام می‌شود و سال گذشته که مسابقات مجازی برگزار شد داورها در آلاچیق‌های باغ دانشگاه نشسته بودند و لیست پویندگان را به آن‌ها داده بودیم و تلفنی از آن‌ها سؤال می‌کردند و در ابتدا می‌گفتند که خدا را در نظر بگیرید و تقلب نکنید و یکی از این پویندگان برنده‌شده بود و تقلب کوچکی انجام داده بود و بعدازاینکه جایزه را برای او بردیم وجدانش ناراحت شد و جایزه را نگرفت و اما من یک جایزه شخصی به خاطر راست‌گویی به او دادم.

این پیشکسوت قرآنی بابیان اینکه کودکی یک یا دو مورد از این سوره‌ها را بلد بوده و یا حفظ کرده باشد که با خواندن آن ترس کودکان از حضور در جلسه ریخته شود ازاین‌رو ما آموزش قرآن کریم را از آخر شروع می‌کنیم تا به سوره مبارکه بینه می‌رسیم ادامه می‌دهد: در مکتب امام زمان سیستم تشویقی وجود دارد به اسم کارت تفکر و هر پوینده‌ای که مستوجب تشویق می‌شود یک کارت تفکر به آن می‌دهیم که یک عبارت قرآنی روی آن نوشته‌شده است که برای آن‌هایی که سن کمتری دارند اسماءالحسنی است و برای بزرگ‌ترها عبارت‌های قرآنی است و در جلسات حضوری بعد جمع‌کردن ۳ یا ۷ یا ۱۴ کارت می‌توانند جایزه خود را بگیرند و مربی معنای آن کارت‌های تفکر را از پوینده پرسیده و او می‌تواند به ارزش کارت‌هایی که جمع کرده جایزه دریافت کند.

از مکتب تا بهشت، از روستا تا ایتالیا!

مجتهدی بابیان اینکه در فضای مجازی بعد از کسب ۱۴ کارت می‌توانند جایزه دریافت کنند و یک صندوق جوایز داریم که پویندگان می‌توانند ازآنجا جوایز خود را انتخاب کنند و پیشکسوتان مکتب این جوایز را هر ۱۵ روز یک‌بار در منزل به آن‌ها تحویل می‌دهند اعلام می‌کند:می‌دانیم که گرایش به کتاب و کتاب‌خوانی در نسل جدید کمتر شده است و برای تشویق کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی در جوایز کتاب‌های خاص قراردادیم و به پوینده‌ها اعلام کردیم که اگر شما این کتاب‌ها را انتخاب کنید با ده کارت نیز می‌توانید جایزه‌بگیرید همچنین در یک مسابقه حافظون۴۰۰ شرکت‌کننده داشتیم که تمام پیشکسوتان بسیج شده و جوایز را توزیع کردند.

مسئول واحد جلسات مکتب امام زمان بابیان اینکه این جلسات هزینه بالایی دارندو مربی‌ها برای رضای خدا کار می‌کنند و هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند می‌افزاید:در هر جلسه یک مربی،یک کمک‌مربی و در بعضی جلسات پشتیبان داریم و پشتیبان هر هفته جلسات را برای پذیرایی حمایت می‌کند و در تمام جلسات پذیرایی حتی با یک شکلات انجام می‌شود و در طول ۵۸ سال گذشته فقط یک‌میلیون تومان و یک پنکه از دولت گرفتیم و بااین‌همه چرخه کاری و هزینه مکتب به‌صورت مردمی ارائه می‌شود.

 وی درباره سازوکار اقتصادی مکتب می‌گوید: چند روز قبل از اربعین فردی به مکتب آمد و گفت من امسال به جلسات پسرانه نهار می‌دهم فقط تعداد از بچه‌ها قبل از مراسم در حسینیه شاهزاده علی‌اصغر قرآن بخوانند و در روز اربعین یک راهپیمایی تحت عنوان مشق عشق به راه انداختیم و اولین بار بود که یک دسته صد درصد کودکان و نوجوانان در همدان راه می‌افتاد و سال دوم هم این شخص به مکتب آمد و دوباره نهار اربعین جلسات پسرانه را دعوت کرد و از او پرسیدم در اربعین همه حواس‌ها بر موکب‌ها متمرکز است شما چرا به سراغ این جلسات آمدید او گفت من به مکتب امام زمان بدهکار هستم و در کودکی شاگرد مکتب جعفریه و شهید حسن ترک بودم و از دست این شهید یک زیرپوش جایزه گرفتم و الان که دستم به دهنم می‌رسد باید جواب آن زیرپوش را بدهم و به جبران آن هر اربعین به حدود هزار نفر از پویندگان نهار می‌دهد.

این پیشکسوت قرآنی ادامه می‌دهد:عوامل تله‌کابین گنج‌نامه چند سال پیش بانی شدن تمام پوینده‌ها را به میدان میشان بردند و طی چند روز بچه‌ها را تقسیم کردیم تا مشکلی برای بقیه دوستان پیش نیاید و دکتر نیز بردیم تا در مواقع نیاز در دسترس باشد و دریکی از این روزها پویندگان دختر بی‌حال شد که آقای دکتر غروی که خواستند نبض بگیرند اجازه نداده و گفته بود شما نامحرم هستید و بلوزش را پایین کشیده و گفت از روی این نبض بگیرید.

وی بابیان اینکه جلسات قرآن در ملایر کبودراهنگ و چندین روستا در حال برگزاری است تصریح می‌کند: در اسنادی که بعد از پیروزی انقلاب از ساواک منتشر شد متوجه شدیم این نهاد امنیتی نیز به جلسات قرآن ما حساس بوده و حتی گزارش‌هایی درباره این جلسات، کیفیت آن و اینکه چه افرادی در این جلسات شرکت می‌کنند و چه می‌گویند نیز تهیه‌کرده بود. این اطلاعات در کتاب روزشمار تاریخ استان همدان به روایت اسناد ساواک منتشرشده است.

 

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: