سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
در میزگرد ایسنا بررسی شد؛ تعاون و کارآفرینی؛ دو عامل اساسی برای توسعه اشتغال
تاریخ انتشار: شنبه 19 شهریور 1401

توجه به کارآفرینی و ایجاد و توسعه آن، گام مثبتی در جهت ایجاد فضای مناسب جهت افزایش منابع ملی، کاهش نرخ بیکاری، تعادل ساختاری و توسعه شهرها و روستاهاست. در این راستا بخش تعاون می‌تواند به عنوان یکی از مؤثرترین نهادها، اقدام به این کار کرده و باتوجه به سیاست‌های اصل ۴۴ روحیه کارآفرینی را ترویج کند.

توجه به کارآفرینی و ایجاد و توسعه آن، گام مثبتی در جهت ایجاد فضای مناسب جهت افزایش منابع ملی، کاهش نرخ بیکاری، تعادل ساختاری و توسعه شهرها و روستاهاست.

بخش تعاون می‌تواند به عنوان یکی از مؤثرترین نهادها، اقدام به این کار کرده و باتوجه به سیاست‌های اصل ۴۴ روحیه کارآفرینی را ترویج کند.

نوع کارآفرینی مورد نظر از این فرآیند، صرفا کارآفرینی فردی با هدف تشکیل شرکت‌های تعاونی نبوده و سایر صور کارآفرینی همانند کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، مجموعه شرایط و مقتضیات جامعه امروز ما از یکسو و برنامه‌ها و اهداف مشترکی که بین دو مقوله «کارآفرینی» و «تعاون» وجود دارد از سوی دیگر، ضرورت ارتباط راهبردی این دو مقوله اساسی را اجتناب ناپذیر می ‌کند.

به عبارتی از یک سو اهداف مشترک مهمی از قبیل افزایش اشتغال مولد، توسعه اقتصادی، افزایش رقابت در اقتصاد و توسعه کارایی بازار، کمک به افزایش صادرات، دستیابی به توسعه منطقه‌‍ای، کاهش انحصار و تمرکززدایی و افزایش مشارکت بخش غیردولتی در اقتصاد کشور بین «کارآفرینی» و «تعاون» وجود دارد و از سویی دیگر مزایای نسبی که هرکدام از این مقوله‌ها دارند می‌تواند یک هم افزایی عظیمی را در راه دستیابی به اهداف مشترک به وجود آورد.

خبرگزاری ایسنا با برگزاری میزگرد تخصصی «تعاون و کارآفرینی» به بررسی اثرگذاری این دو و نقش آن‌ها در توسعه اشتغال استان پرداخته است.

ایجاد اشتغال و صیانت از آن؛ رسالت اصلی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی 

علی اصغرعباسی، معاون امور تعاونی‌های استان کردستان در این نشست اظهار کرد: یکی از وظایف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأمین ابزارکار برای کسانی است که توان کارکردن دارند.

وی افزود: برای ایجاد اشتغال یکی سری ابزار کار از جمله پرداخت تسهلات، حمایت و پشتیبانی و صیانت از اشتغال نیاز است که اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این امور را رسالت اصلی خود می‌داند.

معاون امور تعاونی‌های استان کردستان با اشاره به راهبردهای اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش تعاون اشاره کرد و افزود: ترویج و توسعه فرهنگ تعاون، توانمندسازی نیروی تعاون، تحکیم تعاملات بین بخشی، تقویت همکاری‌های بین دستگاهی، حمایت مالی از تعاونی‌ها، حمایت از توسعه بازار تعاونی‌ها و نظارت بر تعاونی‌ها از راهبردهای اصلی برای حمایت از بخش تعاون است.

وی به توانمندسازی نیروهای تعاونی اشاره کرد و گفت: در این راستا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دوره‌های آموزشی رایگان برای مدیران و اعضای تعاونی‌ها برگزار می‌کند که این آموزش‌ها شامل حقوقی، مدیریتی و تخصصی است.

عباسی افزود: در راهبرد تعاملات بین بخشی در تلاشیم تا شبکه تعاون که شامل خانه تعاونگران، بیمه تعاون، بانک توسعه تعاون و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان است، تعامل بیشتری با هم داشته باشند، که در این راستا ۲۰ درصد از سرمایه بیمه تعاون به بانک توسعه تعاون اختصاص یافته است تا با این کار کمبود اعتبار بانک توسعه تعاون را جبران کند.

وی ادامه داد: همچنین دو برابر سپرده‌گذاری بانک توسعه تعاون در استان کردستان تسهیلات به تعاونگران اعطا شده است.

وی اظهار کرد: در شهرستان بیجار یک هلدینگ با عنوان توسعه تجارت گروس تشکیل شده که در این  راستا شش شرکت تولیدی بخش خصوصی و یک شرکت تعاونی در سطح بیجار در قالب یک هلدینگ فعالیت خود را ادامه می‌دهند که ما براساس این الگو در تلاشیم در بانه نیز واحدهای فعال این شهرستان را به یک هلدینگ بزرگ تبدیل کرده و این شرکت را به هلدینگ توسعه تجارت گروسی ارتباط دهیم تا بتوانیم توان مالی بالایی را برای تعاونی‌ها ایجاد کنیم.

معاون امور تعاونی‌های استان کردستان افزود: در راهبرد تقویت همکاری‌های بین دستگاهی نیز در تلاشیم تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی سطح استان، بتوانیم زمینه رونق بیشتر بخش تعاون را فراهم کنیم که مرکز نوآوری و توسعه تعاون (منتا) نتیجه تفاهم‌نامه بین دانشگاه کردستان، دانشگاه آزاد اسلامی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این زمینه بوده و در این مرکز به افراد صاحب ایده کمک می‌شود تا ایده خود را به تولید تبدیل کنند.

وی ادامه داد: در بخش نظارت بر تعاونی‌ها نیز قصد داریم به سمت شافیت عملکرد حرکت کنیم که دراین راستا یک سامانه جامع هوشمند را راه‌اندازی کرده‌ایم که افراد از طریق آن بتوانند یک خود نظارتی داشته باشند.

عباسی به تعاونی‌های راکد سطح استان اشاره و بیان کرد: اخیرا سامانه‌ای با عنوان OEC راه‌اندازی شده است که تعاونی‌های راکد می‌توانند اطلاعات تعاونی‌های خود را در این سامانه وارد کنند که مورد بررسی و پالایش قرار گیرند و در صورت  امکان دوباره احیا شوند.

وظیفه خانه تعاونگران شناسایی مشکلات پیش‌روی بخش تعاون 

فریدون صمدی، رئیس خانه تعاونگران استان کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: تعاون یک همفکری و هم‌افزایی برای تبدیل شدن یک ایده و فکر به محصول است. مدل تعاونی و ساختاری اقتصادی ما یکی از مدل‌های بوده که می‌تواند در اقتصاد نقش خاصی داشته باشد.

وی افزود: موانعی پیشروی اقتصاد دولتی وجود دارد که با حضور شرکت‌های خصوصی از جمله تعاونی‌ها این مشکل و چالش مرتفع خواهد شد.

رئیس خانه تعاونگران استان کردستان به مزیت‌های تعاونی اشاره و بیان کرد: اداره کردن تعاونی به صورت مردمی، شفافیت مالی شرکت‌های تعاونی، مشوق‌ها و حمایت‌های دولتی، اصول جهانی تعاونی، عدم وابستگی تعاونی‌ها، آموزش، ساختار تعاونی از مزیت‌های شرکت‌های تعاون است.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک اقتصاد روستایی کشور به سمت تعاونی حرکت می‌کند چراکه هزینه‌ها روز به روز درحال افزایش بوده و هزینه کرد در بخش تعاون صرفه‌جویی اقتصادی را به دنبال دارد و این امر موجب می‌شود که کشاورزی که قطب اقتصادی استان است، رونق بیشتری پیدا کند.

صمدی در ادامه گفت: اگر بتوانیم بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، بازرگانی و ... را به درستی به سمت تعاونی هدایت کنیم، سودآوری و راندمان کار را ارتقاء خواهیم داد.

وی افزود: خانه تعاونگران با هدف شناسایی و کمک به حل مشکلات و بهبود مدیریت در تعاونی‌ها و تلاش برای سرعت بخشیدن به توسعه بخش تعاونی و گسترش عدالت اجتماعی در کشور در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تأسیس و فعالیت می کند.

رئیس خانه تعاونگران استان کردستان با اشاره به اینکه خانه تعاونگران در سه سال اخیر در استان کردستان فعالیت خود را آغاز کرده است، بیان کرد: وظیفه خانه تعاونگران شناسایی مشکلات پیش‌روی بخش تعاون استان با همفکری صاحب نظران، پیشکسوتان و فعالان این عرصه است.

وی افزود: خانه تعاونگران به عنوان دستگاه غیر حاکمیتی و پل ارتباطی بین دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های تعاونی وظیفه پرکردن خلأهای موجود بین تعاونی‌ها و ادارات را برعهده دارد.

صمدی اظهار کرد: ایجاد وحدت رویه، شناسایی مشکلات و استفاده از تجربیات و نظرات پیشکسوتان برای توسعه بخش تعاون و در نهایت رسیدن به سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور از وظایف اصلی خانه تعاونگران است.

وی به فعالیت‌های خانه تعاونگران اشاره و بیان کرد: به دلیل ارتباط گسترده با تعاونی‌ها می‌تواند رابط بین تعاونی‌ها و مسئولان باشد و نقش برجسته‌ای در ایجاد عدالت اجتماعی و در نهایت توسعه پایدار ایفا کنیم.

وی افزایش سطح علمی مدیران تعاونی‌ها، مطالبه گری بخش تعاون از مسئولان، کاهش هزینه‌های کمی و کیفی تعاونی‌ها، استفاده از نظرات نخبگان و اندیشمندان برای توسعه تعاونی‌ها، تعامل با رسانه‌ها، مکاتبه با مدیران استانی در خصوص چالش‌های بخش تعاون، همکاری با اداره تعاون در رویدادهای ملی، برگزاری نشست‌های تخصصی، بازدید از شرکت‌های تعاونی فعال و غیرفعال و شناسایی و معرفی تعاونی‌های برتر را از وظایف خانه تعاونگران ذکر کرد.

تعاون و کارآفرینی؛ دو عامل اساسی برای توسعه اشتغال

  تخصیص ۷۰ درصد اعتبارات بانک توسعه تعاون برای کمک به بخش تعاون

حبیب‌الله عمرانی، مدیر عامل بانک توسعه تعاون استان کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد:  سال ۱۳۶۸ از محل درآمد فروش یک روز نفت به صندوق تعاون کشور اختصاص یافت تا این امر به یک سرمایه اولیه برای تأسیس تعاونی‌ها تبدیل شود این صندوق در ۲۰ سال فعالیت خود ارتباط تنگا تنگی با اداره تعاون، تعاونی‌های و اعضا و ارائه خدمات به این بخش داشت.

وی افزود: در سال ۱۳۸۸ بعد از فرمان مقام معظم رهبری برای تقویت بخش تعاون و به منظور رسیدن سهم تعاون به ۲۵ درصد از اقتصاد کشور مجلس شورای اسلامی براساس یک مصوبه این صندوق را تبدیل به دو مجموعه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت تعاون در راستای کمک به ضمانت و تسهیل کار تعاونی برای دریافت تسهیلات تشکیل شد.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون استان کردستان بیان کرد: در سطح جهان بیشتر از ۵۰۰ بانک توسعه‌ای وجود دارد که ۹۰ درصد آن‌ها توسط دولت اداره می‌شوند چراکه توسعه بخشی از اقتصاد است و بازدهی سرمایه در این بخش دیر اتفاق می‌افتد لذا سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نیستند.

وی به اهداف بانک توسعه تعاون اشاره کرد و گفت: به کارگیری و استفاده از امکانات عملیات بانکی به منظور ارتقای ظرفیت و توانمندی‌های بخش تعاونی با هدف افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی، کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم کردن زمینه‌های عدالت اجتماعی، فراهم کردن بستر مناسب برای توسعه مشارکت بخش تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی، حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیت‌ها و کاهش تصدی‌های بخش دولتی اقتصاد به بخش تعاونی، تشویق و تقویت اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایه گذاری به شکل تعاونی و کمک به حضور فعال و ایفای نقش مؤثر تعاونی‌ها در بازار بورس، سرمایه و بازارهای بین‌المللی از جمله اهداف بانک توسعه تعاون است.

عمرانی افزود: بانک توسعه تعاون در طول ۱۵ سال از فعالیت خود موفق شده که به بخشی از این اهداف برسد اما تاکنون نتوانسته رضایت کامل جامعه هدف را کسب کند چراکه رسیدن بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور تاکنون محقق نشده است.  وی ادامه داد: بانک توسعه تعاون با سرمایه اولیه خود و دو منبع سپرده‌گذاری مردم و تفاهم‌نامه‌هایی که با دولت و وزارتخانه‌ها منعقد می‌کند، سبد حمایتی را برای کمک به توسعه بخش تعاون جمع‌آوری کرده است.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون استان کردستان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد اعتبارات بانک توسعه تعاون برای کمک به بخش تعاون و ۳۰ درصد در بخش غیر تعاون هزینه می‌شود، افزود: در طول فعالیت بانک توسعه تعاون ۶۰۰ میلیارد تومان مانده تسهیلات بانک توسعه تعاون استان کردستان نزد تعاونی‌ها و اعضای تعاونی‌های استان کردستان می‌باشد.

وی به طرح اشتغال پایدار روستایی با تسهیلات چهار و شش درصد دولت در قالب انعقاد با چهار بانک اشاره کرد و گفت: در این بخش ۱۰۸ میلیارد تومان برای اجرای این طرح در اختیار بانک توسعه تعاون استان کردستان قرار گرفت که تاکنون موفق به پرداخت ۸۵ میلیارد تومان آن شده‌ایم.

عمرانی افزود: این میزان اعتبار برای ۹۰۰ طرح اشتغال پایدار روستایی اختصاص یافته است و برای هزار نفر اشتغالزایی داشته است.

وی بیان کرد: در قالب طرح تبصره ۱۸ قانون نیز ۱۴۷ میلیارد تومان اعتبار برای گردشگری، صنعت، کشاورزی و وزارت تعاون اختصاص یافت که تاکنون ۶۵ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و تا پایان ۳۱ شهریورماه فرصت داریم که این اعتبار را جذب کنیم که امیدواریم بتوانیم این میزان اعتبار را برای استان جذب کنیم.

 مدیرعامل بانک توسعه تعاون استان کردستان افزود: امسال ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات چهار درصدی برای طرح مشاغل خانگی در اختیار بانک توسعه تعاون قرار گرفته است تا در قالب تسهیلات به افراد فعال در حوزه مشاغل خانگی پرداخت شود.

وی اعلام کرد: تسهیلات طرح مشاغل خانگی هم به صورت فردی و هم گروهی در اختیار پشتیبانان مشاغل خانگی قرار خواهد گرفت و پشتیبانان تا سقف دو میلیارد تومان برای اجرای یک طرح مشاغل خانگی تسهیلات چهار درصدی می‌توانند دریافت ‌کنند.

عمرانی گفت: بانک توسعه تعاون در راستای توسعه عدالت اجتماعی و براساس تفاهم‌نامه با کمیته امداد و بهزیستی در قالب تبصره ۱۶ موفق به پرداخت تسهیلات چهاردرصدی به این قشر محروم جامعه شده است.

وی افزود: برای طرح فرزندآوری، تسهیلات ازدواج، ودیعه مسکن و ... ۶۰ میلیاردتومان قرض‌الحسنه در استان کردستان پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون استان کردستان اظهار کرد: بانک توسعه تعاون در سطح استان کردستان با  ۹ شعبه و دو باجه و ۸۲ نفر نیرو به مردم استان خدمات ارائه می‌دهد و درحال حاضر ۱۶۴ هزار مشتری داریم و اکثر اعضای تعاونی‌های مرزنشین و تعاونی‌های فراگیر نزد این بانک حساب دارند و از خدمات این بانک بهره‌مند شده‌اند.

وی یادآور شد: در کنار این منابع یاد شده بانک توسعه تعاون از محل منابع داخلی خود به تعاونی‌های سطح استان تسهیلاتی با ضرایب بالاتر پرداخت می‌کند.

عدم اطلاع شرکت‌های تعاونی از مزایای بیمه تعاون 

فریدون ابراهیمی، مدیر عامل بیمه تعاون استان کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: تاریخچه شکل‌گیری بیمه تعاون ورود بخش تعاونی کشور به عرصه فعالیت بانک و بیمه و راهیابی آن به بازارهای پولی و مالی کشور یکی از دست آوردهای بسیار ارزشمند سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به شمار می‌رود این امر و حمایت‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری برای اجرائی شدن سیاست‌های ابلاغی فرصتی مغتنم را در جهت توسعه بخش تعاونی کشور ایجاد کرده که استفاده بهینه از آن می‌تواند محقق کننده یکی از آرزوهای دیرینه تعاونگران کشور باشد.

وی افزود: پایه‌گذاری تأسیس شرکت بیمه تعاون به عنوان اولین شرکت بیمه‌ای در بخش تعاونی کشور که از سال ۸۶ با حمایت وزارت تعاون شروع و شکل عملیاتی به خود گرفته است یکی از اقدامات مهم این بخش جهت اجرایی شدن ابلاغیه مقام معظم رهبری است.

مدیر عامل بیمه تعاون استان کردستان بیان کرد: یکی از کارهای بیمه حمایت از فعالان عرصه‌های مختلف بوده است که در این راستا حمایت بیمه تعاون از شرکت‌های تعاونی و بخش تعاون بوده است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران، ورشکستگی و از بین رفتن سرمایه اصلی آن‌ها است که بزرگترین وظیفه بیمه حمایت از سرمایه اصلی و نیروی انسانی سرمایه‌گذاران بوده و سرمایه‌گذاران با بیمه کردن منابع خود می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود بسط و گسترش دهند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه بخش بیمه تعاون در حال حاضر مغفول مانده است، افزود: از دلایل اصلی این امر عدم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم و تعاونی‌های سطح کشور و استان از مزایا و فواید بیمه تعاون است که در این بخش باید مزیت‌های بیمه کردن سرمایه، سرمایه‌گذاران به ویژه در بخش تعاون را بیشتر از پیش برای مردم تبیین کنیم.

وی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی شرکت‌های بیمه‌ای کارآفرینی است افزود: در استان کردستان بیشتر از هزار نفر نمایندگی و نزدیک به ۳۰۰ نفر کارمند داریم و با بازاریاب‌های شرکت‌های بیمه‌ای چهار نفر در بخش بیمه مشغول به کار شده‌اند.

مدیر عامل بیمه تعاون استان کردستان افزود: از سال ۸۲ تحول اساسی در بخش بیمه در سطح کشور شکل گرفت و شرکت‌های بیمه‌ای حمایت‌های خوبی از فعالان عرصه‌های اقتصادی و تولیدی داشته‌اند. وی افزود: در حال حاضر در سطح کشور ۳۰ شعبه بیمه تعاون وجود دارد و در ۲۶ استان کشور شعبه بیمه تعاون فعال شده و در حال گسترش است.

ابراهیمی به شاخص ضریب نفوذ بیمه اشاره کرد و گفت: شاخص ضریب به این معناست که حق بیمه هر استان به نسبت تولید ناخالصی ارزی سنجیده می‌شود که استان کردستان در این بخش جزو استان‌های آخر کشور بوده است اما چشم‌انداز آینده ما در این بخش بسیار مثبت است.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان تعاون روستایی در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: براساس این تفاهم‌نامه تلاش کردیم تا تمام بخش‌های تعاونی از نظر کمیت و کیفیت و در دور افتاده‌ترین روستاها را تحت پوشش قرار دهیم و تسهیلات و تخفیفاتی در بحث بیمه‌ای برای آنان در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل بیمه تعاون استان کردستان آموزش را لازمه توسعه فعالیت‌های شرکت‌بیمه‌ای در استان دانست و افزود:  در این راستا با همکاری مرکز نوآوری و توسعه کارآفرینی در تلاشیم تا آموزش‌های لازم را در حوزه فعالیت‌های این شرکت به مردم استان ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه کردستان یکی از دانشگاه معتبر استان دارای رنکینگ جهانی است، بیان کرد: با این وجود نبود رشته‌های بیمه‌ای در سطح این دانشگاه یکی از حلقه مفقوده استان بوده که با توجه به بازار کار و نیاز مبرم بازار به شرکت‌های بیمه درخواست راه‌اندازی رشته‌های بیمه‌ای را داریم.

ابراهیمی در پایان یادآور شد: امیدواریم در هفته تعاون و با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی استان کردستان زمینه‌ای فراهم شود تا بیشتر بتوانیم بیمه تعاون را به فعالان این عرصه بشناسانیم.

تعاون و کارآفرینی؛ دو عامل اساسی برای توسعه اشتغال

 مرکز نوآوری و توسعه منتا؛ فرصتی برای توسعه کسب و کار نو

اساس پایداری، پویایی و موفقیت کسب و کارها و سازمان‌های نو و از جمله کسب و کارهای تعاونی، حرکت با محوریت «خلاقیت و نوآوری» می باشد.

به عبارتی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و الزامات موفق بودن کسب وکار تعاونی، خلاق و نوآور بودن آنهاست.

تعاونی های خلاق،نوآور و دانش بنیان تشکلی است که خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی خلاق در آن نهادینه شده و محور فعالیت‌های  آن بر این اساس باشد.

کـارآفرینان با ارائه نـوآوری‌ و گسترش و توسعه فـناوری‌ها، می‌توانند ضـامن تـداوم و پـویایی و رقابت پذیری نهضت تعاون بوده و بخش تعاون نیز با ظرفیت سازی، مهیا کردن شرایط، امکانات، تسهیلات و ایجاد زمینه‌های قانونی می‌تواند فضای مطمئنی را برای انجام فعالیت‌های کارآفرینانه فراهم کند،که در این راستا مرکز نوآوری و توسعه تعاون(منتا)‌ در سطح کشور و بالطبع آن در سطح استان فراهم شده است.

حامد صالح پور، رئیس مرکز نوآوری و توسعه تعاون کردستان_منتا، در این میزگرد اظهار کرد: از سال ۹۸ با تدبیر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و دانشگاه کردستان وسایر اعضای اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری موفق شدیم، مرکز نوآوری و توسعه تعاون را با برند منتا در استان کردستان راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: راه‌اندازی این مرکز موجب شد تا با مراکز دانشگاهی از جمله دانشگاه کردستان، دانشگاه آزاد اسلامی و پارک علم و فناوری استان در راستای کمک وتوسعه کسب و کارهای نو ارتباط بیشتری پیدا کنیم و به عنوان عضوی از اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری استان کردستان توانستیم فعالیت‌های خود را در زمینه ارائه خدمات مشاوره کسب وکار، منتورینگ وتجاری سازی ایده ها بسط و گسترش دهیم.

رئیس مرکز نوآوری و توسعه تعاون کردستان به ارتباط با جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال اشاره و بیان کرد: در این راستا فعالیت‌های آموزشی و منتورینگ در حوزه کسب و کار را با همکاری جهاددانشگاهی کردستان با برگزاری وبینارهای متعدد و رویدادهای کارآفرینی و نوآوری به انجام رسانده‌ایم.

وی به فعالیت‌های مرکز نوآوری و توسعه تعاون اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۳۹ مشاور و مدرس فعال و مربی در حوزه های مختلف منتورینگ با این مرکز فعالیت دارند و از سال ۹۸ تا کنون موفق به برگزاری هزار و ۷۲۵  نفر ساعت آموزش، ۳۱۸ نفر ساعت مشاوره به صورت فردی و تعامل و همکاری با ۲۸ شرکت و تعاونی شده‌ایم.

صالح‌پور افزود: در زمینه شبکه‌سازی نیز یک سری برنامه‌های خاصی از جمله برگزاری رویدادها و وبینارهای آموزشی را با همکاری ومشارکت مدیریت توسعه کارآفرینی، مراکز رشد و نوآوری دانشگاه کردستان برای مرکز تعریف کردیم که  در این راستا ۲۸ برنامه هم‌افزایی، ۲۲ دورهمی کارآفرینی به صورت حضوری و مجازی، ۵ رویداد بزرگ استانی، ۲ رویداد احصا چالش برای شرکت‌های سطح استان را برگزار کردیم. 

وی با اعلام اینکه ۱۲ شرکت در زمینه شبکه‌سازی با مرکز نوآوری و توسعه تعاون استان کردستان مشارکت داشته‌اند، افزود: در راستای همکاری و تعامل با پارک علم و فناوری سه نفر از فارغ‌التحصیلان رشته مشاوره و مدیریت کسب و کار را در قالب طرح دستیارفناوری جذب کرده‌ایم.

رئیس مرکز نوآوری و توسعه تعاون کردستان_منتا از برگزاری ۹۳ مصاحبه در زمینه جذب، سازماندهی برای فراخوان ایده، دوره‌های پیش شتابدهی،شتابدهی و پسا شتابدهی خبر داد و گفت: در این زمینه ۴۳ درخواست داشته‌ایم و  تاکنون ۶ تیم و ایده جذب شده و در شش ماه اول سال جاری نیز دو تیم را جذب کرده‌ایم که درصدد مهیا نمودن شرایط ثبت تیم ها به صورت تعاونی هستیم.

وی افزود: مرکز نوآوری و توسعه تعاون (منتا)مجوز شتابدهنده عمومی و همچنین مرکز خدمات مشاوره کارآفرینی را از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی را داریم و با حضور هفت نفر از اعضای اصلی ما(شرکت تعاونی ایده عمارت) باسابقه بیش‌از ۱۴ سال فعالیت در حوزه‌های مختلف فنی،مهندسی، فرهنگی، دانشگاهی و بازرگانی با محوریت آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ای و ۱۰ نفر در شهرستان‌های استان به عنوان نماینده ما همکاری دارند و ۳۹ نفر از اساتید، منتورها و مشاروه‌های این مرکز در ۱۱۱ رشته مهارت فنی و حرفه‌ای و عمدتا در بخش کار آفرینی مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی را دارد.

حامدصالح‌پور در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۱ با همکاری بیمه تعاون استان کردستان وسایر مجموعه های فعال بیمه وارد حوزه فعالیت‌های بیمه‌ای شده‌ایم  و با این کار در تلاشیم تا حلقه مفقوده و خلاء موجود بخش کسب و کار را در ارائه خدمات مان جبران کنیم و بتوانیم خدمات بیمه‌ای مطلوب و موثری را به افراد، صاحبان ایده و کسب کارها و شرکت‌ها،به ویژه تعاونی ها ارائه دهیم.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان استان اظهار کرد: محور اصلی و شیرازه شرکت‌های دانش‌بنیان دانش بوده است و بدیهی است براین اساس در زمینه‌های تولید، کیفیت تولید، قیمت تمام شده محصول، بازاریابی و فروش، توسعه بازار، مشتری‌مداری و سایر مؤلفه‌ها بر اساس دانش استوار باشد.

رئیس مرکز نوآوری و توسعه تعاون کردستان _منتا افزود: در حال حاضر قوانین و مقررات ما در کشور به نحوی نبوده که زمینه برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان باز باشد هرچند اقدامات مؤثری تاکنون صورت گرفته اما بازهم خلاءهایی در بخش ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری، تسهیلات بانکی و وثایق اعتباری وجود دارد که این امر موجب شده تا افراد صاحب ایده و فکر تولید دانش بنیان در نیمه راه بمانند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۴ میلادی در سه فاز توسعه‌ای کشورها را به سه بخش عقب افتاده، در حال توسعه و توسعه یافته تقسیم بندی کردند که در این تقسیم‌بندی فاز توسعه‌ای کشورهای عقب افتاد مبتنی بر منابع طبیعی، کشورهای در حال توسعه بر تولید مبتنی بر کارایی و براساس نسبت ستاده به داده و در کشورهای پیشرفته مبتنی بر نوآوری بوده است.

صالح‌پور افزود: در این راستا و با توجه به بستری که برای شرکت‌های دانش بنیان در کشور فراهم شده و با توجه به شعار سال یک مأموریت جدید برای مرکز نوآوری و توسعه تعاون(منتا) تعریف شده است که براساس آن باید مزیت‌ها، تسهیلات، فعالیت‌های هم افزایی بخش تعاون را به شرکت‌های دانش بنیان بشناسانیم و زمینه را برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در بخش تعاون فراهم کنیم.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: