شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
در نشست دانشجویی بررسی شد؛ تاریخچه اربعین و نقش آن در احیای نهضت امام حسین(ع)
تاریخ انتشار: چهار شنبه 30 شهریور 1401

حجت‌الاسلام محمدربیع‌ درویشی، مدیرگروه معارف صدا و سیمای مرکز کردستان امروز، ۲۶ شهریورماه در نشست دانشجویی «تاریخچه اربعین و نقش آن در احیای نهضت امام حسین(ع)» که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان و خبرگزاری ایکنای کردستان برگزار شد، با اشاره به جایگاه اهل بیت(ع) در قرآن کریم اظهار کرد: در جای جای قرآن کریم از زبان انبیاء خدا بیان می‌شود که ای قوم من از شما در برابر رسالتم هیچ مزدی طلب نمی‌کنم اما خداوند متعال برای پیامبر اکرم(ص) در مقابل رسالتش مزدی تعیین کرده است.

وی با اشاره به سه آیه ۲۳ شوری، آیه ۴۷ سوره سباء، آیه ۵۷ سوره فرفان در قرآن کریم افزود: با توجه به این سه آیه این حقیقت بر ما روشن می‌شود که چرا خداوند متعال برای حضرت محمد(ص) مزدی در نظر گرفته است.

مدیر گروه معارف صدا و سیمای مرکز کردستان بیان کرد: خداوند متعال در آیه ۲۳ سوره شوری می‌فرماید: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى؛ بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان» حال این سؤال برای ما پیش میآید چرا باید اهل بیت پیامبر(ص) را دوست بداریم خداوند متعال می‌فرماید: «ُقلْ مَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ؛ بگو هر مزدى كه از شما خواستم آن از خودتان» یعنی اجر و پاداشی که بیان شد نفع و سودش برای خود شماست.

وی با اشاره به آیه ۵۷ سوره فرقان «قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا؛ بگو بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‌كنم جز اينكه هر كس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [در پيش] گيرد»، افزود: براساس این آیه مودت اهل بیت همان راه روشنی است که خداوند آن را پیش روی ما قرار داده است چراکه کسانی که این مسیر را طی کرده باشند می‌توانند هادی ما شوند.

تسلیم و سرسپردگی در برابر خدا

حجت‌الاسلام درویشی ادامه داد: انسان غیر از تئوری نیاز به الگوی عملی در زندگی دارد تا از آن تبعیت کند لذا زمانی که ما بخواهیم یک انسان کامل شویم در مسیر کمال نیازمند الگوگیری از یک انسان کامل هستیم و در این مسیر قرآن کریم نقشه راه و امامان(ع) نیز الگوی انسان کامل برای ما هستند.

وی افزود: ما یک دین بیشتر نداریم و آن دین اسلام بوده که از حضرت آدم شروع شده و تا حضرت خاتم ادامه داشته است فقط در جزئیات مسیر براساس ظرفیت و اقتضائات مخاطب در آن روزگاران، اندک تفاوت‌های داشته است وگرنه حقیقت تمام آن‌ها تسلیم و سرسپردگی در برابر خداوند متعال بوده است.

مدیر گروه معارف صدا و سیمای مرکز کردستان در ادامه گفت: خداوند متعال در آیه ۳۳ سوره احزاب می‌فرماید «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ خدا فقط مى‏‌خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند». براساس این آیه خداوند متعال به صورت خاص خاندان پیامبر(ص) را پاک و پاکیزه کرده است. و برهمین اساس بوده که پیامبر(ص) می‌فرماید: «من دو چیز گرانسنگ بین شما به یادگار می‌گذارم و این دوتا هرگز از هم جدا نمی‌شوند و مادامی که به این دو متمسک شوید هرگز گمراه نمی‌شوید».

وی افزود: خداوند متعال در آیه ۶۴ سوره نساء می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا؛ و اگر آنان وقتى به خود ستم كرده بودند پيش تو مى‌آمدند و از خدا آمرزش مى‏‌خواستند و پيامبر [نيز] براى آنان طلب آمرزش می‌کرد قطعا خدا را توبه‏ پذير مهربان مى‌يافتند». خداوند متعال در این آیه ما را به سمت پیامبر اکرم(ص) هدایت کرد چراکه دین می‌خواهد ما با انسان کامل همواره در ارتباط باشیم.

حجت‌الاسلام درویشی افزود: در کتاب شِفاءُ السَّقام فی زیارَةِ خَیرِ الأنام تألیف تقی‌الدین سُبکی عالم شافعی ‌روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «هرکس بعد از مرگم من را زیارت کند مانند آن است که در حیاتم من را زیارت کرده باشد».این روایت میزان اهمیت زیارت پیامبر اکرم(ص) و خاندان اهل بیت را برای ما مشخص می‌کند.

وی افزود: اهل بیت(ع) مثل کشتی نوح(ع) هستند هرکس که بر این کشتی سوار شود نجات یافته و هر کس از آن دوری کند هلاک می‌شود. البته رجوع به اهل بیت(ع) فقط مربوط به زمان حیاتشان نیست بر همین اساس بوده که در نمازهای پنجگانه ما چندین بار به اهل بیت(ع) سلام و درود می‎فرستیم.

مدیر گروه معارف صدا و سیمای مرکز کردستان بیان کرد: ما در نماز روزی ۱۷ بار ازخداوند متعال می‌خواهیم که ما را به راه راست هدایت فرماید راه کسانی که به آن‌ها نعمت داده‌ای. خداوند در آیه ۶۹ سوره نساء نعمت داده‌شدگان را معرفی می‌کند و می‌فرماید: « وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا؛ و كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ايشان را گرامى داشته [يعنى] با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگانند و آنان چه نيكو همدمانند».

زیارت اربعین، مسیر انسان‌سازی

وی اظهار کرد: در این گروه خداوند متعال اسم شهدا را آورده است سر سلسله شهدا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده است و چقدر خوب است که این مسیر زیارت اربعین را انسان برای خود هموار کند و از خداوند متعال توفیق این زیارت را بخواهد چراکه این مسیر تأثیر شگرفی در ساختن انسان دارد.

حجت‌الاسلام درویشی افزود: ما همیشه باید به خاصان و پاکان خداوند متعال متوسل شویم البته منظور همیشه روضه‌خوانی و عزاداری نیست ولی ما مسلمانان باید همواره به قرآن، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) رجوع کنیم اما این به معنای همیشه گریه کردن نیست.

وی به ریشه زیارت اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در برخی منابع آمده است که جابر بن عبدالله انصاری که از یاران وفادار پیامبر اسلام(ص) بودند اولین کسی است که در ۲۰ صفر به زیارت کربلا آمده است و بعد از فرات غسل کرد و کفن پوشید و به نجوا پرداخت که نجوای جابر در تاریخ ثبت شده است.

مدیر گروه معارف صدا و سیمای مرکز کردستان بیان کرد: گروهی هم معتقدند که همان روز که جابر بن عبدالله انصاری به زیارت کربلا آمدند اهل بیت(ع) ایشان هم از شام برگشتند و به کربلا رسیدند اما گروهی معتقدند که سال بعد از آن در روز اربعین به زیارت کربلا آمده‌اند.

وی افزود: مباحث تاریخی در این مورد زیاد اهمیت ندارد اما آنچه حائز اهمیت بوده تأکید فراوان بر زیارت اربعین بوده است چراکه ارتباط با اهل بیت(ع) انسان ساز است ما به اهل بیت(ع) نیازمندیم امام حسین(ع) هیچ نیازی به ما ندارد چراکه امام حسین(ع) و اهل بیتش با خداوند متعال معامله کردند و تمام هستی خود را در راه حیات دین بخشیدند.

حجت‌الاسلام درویشی گفت: امام حسن عسگری(ع) پنج علامت را برای مؤمنان بر می‌گزیند که این پنج علامت نمازهای واجب و مستحبی، زیارت اربعین، انگشتر نقره در دست راست، پیشانی مالیدن بر خاک بعد از نماز، بسم‌الله ارحمن الرحیم را بلند گفتن در نماز بوده است.

وی با اشاره به اینکه چهل یک رمز و راز در دین اسلام دارد، افزود: حضرت زینب(س) و بازماندگان کربلا چهل روز از کربلا تا کوفه از کوفه تا شام با تبلیغ خود پیام امام حسین(ع) را به گوش مسلمانان رساندند و جامعه مرده را بیدار کردند.

مدیر گروه معارف صدا و سیمای مرکز کردستان اظهار کرد: اربعین به معنای این است که چهل روز از اهل بیت(ع)، قیام امام حسین(ع) و خاندان پاک و مطهرش سخن گفتن، کسی که حتی از قطرات خونش برای ایثار در راه خدا گذشت نکرد. قدم گذاشتن در مسیر اربعین موجب می‌شود انسان پاک شود.

وی بیان کرد: وقتی کسی قدم در راه سفر اربعین می‌گذارد با خدای خود اینگونه سخن می‌گوید اگر حسین در راه احیای دین اسلام جان خود را فدا کرد من هم با قدم گذاشتن در مسیر اربعین و خدمت‌رسانی به زوار اربعین ادامه‌دهنده راه شهدای کربلا خواهم بود.

حجت‌الاسلام درویشی افزود: فلسفه نماز جمعه و زیارت این است که همه مسلمین در روز جمعه در یک مکان مقدس و یا در یک زیارتگاه دور هم جمع می‌شوند و این خود یک قدرت‌نمایی مسلمانان در برابر دشمنان اسلام و مسلمین خواهد بود.

وی به صحنه‌های ایثار و فداکاری در مسیر پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و یادآور شد: صحنه‌های دیدنی از ایثار مسلمانان در مسیر اربعین از تقدیم دستمال کاغذی کودک عراقی به زوار اربعین تا سرهنگ بازنشسته عراقی که کفش زوار را واکس می‌زند، قابل مقایسه با هیچ صحنه دیگری در زندگی نیست.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: