پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره کلمه طیبه بیان شد: ارائه الگوی کارآمد خانواده وظیفه دغدغه‌مندان باشد
تاریخ انتشار: دوشنبه 9 اسفند 1395

 

به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران و با همکاری و حمایت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران با محوریت کتاب «کلمه طیبه؛ خانواده قرآنی در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری»، روز یکشنبه ۸ اسفند 95 برگزار شد.

دراین آیین حجت‌‌الاسلام والمسلمین رجالی تهرانی، با اشاره به نهاد خانواده اظهار کرد: مهم‌ترین نهادی که با ازدواج یک زن و یک مرد تحقق پیدا می‌کند، نهاد پاک خانواده است، خانواده در اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد، همچنین در آیات کریمه قرآن، آیات بسیاری در خصوص موضوع خانواده وجود دارد و کلماتی همچون «بیت»، «اهل بیت»، «آل» و ... که توجه به موضوع خانواده در قرآن را نشان می‌دهد، در آیات قرآن دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در قرآن کریم اغلب آیاتی که در منزلت اهل بیت(ع) آمده، در ارتباط با خانواده مطرح شده، سوره هل اتی (انسان) نیز مستقیما مرتبط با خانواده امیرالمومنین(ع) است.

کارشناس خانواده و امورتربیتی، با اشاره به شاخصه‌های خانواده قرآنی خاطرنشان کرد: در آیه ۲۱ سوره مبارکه روم که به آیه ازدواج معروف است، خداوند متعال می‌فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»، این آیه ازدواج و تشکیل خانواده و زوج‌آفرینی را یکی از نشانه‌های وجود خدا معرفی می‌کند که از مهم‌ترین مسائل در حوزه ازدواج و تشکیل خانواده است.

وی افزود: تشکیل خانواده می‌تواند منجر به افزایش نقش‌‌ها و مسئولیت‌ها شود؛ چرا که با فرزندآوری و سپس بزرگ شدن و ازدواج فرزندان، گستره نقش‌ها بیشتر خواهد شد و این‌ها ثمرات ازدواج است وگرنه هر هم‌خانگی این‌ها را به همراه نخواهد داشت.

رجالی تهرانی با اشاره به آیه ۹۰ سوره مبارکه انبیاء، گفت: خداوند در قرآن کریم و سوره مبارکه انبیاء، خانواده حضرت زکریا(ع) را با ۳ ویژگی معرفی می‌کند؛ «إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ؛ آنان در كارهاى نيک شتاب مى ‌نمودند»؛ یعنی در کار خیر شتاب دارند و مانع یکدیگر نیستند، «وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا؛ و ما را از روى رغبت و بيم مى‏‌خواندند»؛ این‌ها عبودیت و بندگی است، «وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ؛ و در برابر ما فروتن بودند»؛ این‌ها اهل عبادت‌اند.

وی گفت: خداوند در قرآن کریم و در سوره مبارکه انسان، به ۵ ویژگی خانواده امیرالمومنین(ع) اشاره می‌فرماید؛ «يُوفُونَ بِالنَّذْرِ؛ به نذر خود وفا می‌کردند»، «يَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا؛ از روزى كه گزند آن فراگيرنده است مى‏‌ترسيدند»، «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا؛ و به [پاس] دوستى [خدا] بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‏‌دادند»، «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا؛ ما براى خشنودى خداست كه به شما مى ‌خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏‌خواهيم» و «إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا؛ ما از پروردگارمان از روز عبوسى سخت هراسناكيم»، این خوف، خوف مقدسی است؛ چرا که خانواده را کنترل می‌کند.

رجالی تهرانی در پایان با ذکر روایتی از پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «خَيرُكُم خَيرُكُم لأَهلِهِ و َأَنَا خَيرُكُم لأَهلى؛ بهترين شما كسى است كه براى خانواده‌اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده‌ام بهترم». این جمله را باید به عنوان یک اصل در خانواده مدنظر داشت.

گزارش جشنواره

در این مراسم مهدی عباسی، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران و دبیر پنجمین جشنواره ملی مطالعات قرآنی دانشجویان ایران به ارائه گزارشی پیرامون این جشنواره پرداخت و اظهار کرد: خداوند بر حفظ حریم خانواده که محل ایجاد روابط عالی میان انسان‌هاست تاکید کرده است. امروزه متاسفانه خانواده‌ها با چالش‌هایی جدی روبه‌رو هستند که این‌ها گاهی تهدید و گاهی فرصت‌اند و لازمه رویایی موفق با این چالش‌ها به گونه‌ای که به تقویت این نهاد در جامعه منجر شود، شناخت صحیح آن‌هاست.

وی افزود: دین مبین اسلام و نظام برآمده از آن یعنی نظام جمهوری اسلامی، الگوی ویژه در زمینه نظام خانواده ارائه می‌دهد که سبک زندگی ایرانی-اسلامی نیز مبتنی بر همین الگوست. در برابر هجوم اندیشه‌ها و هنجارهای تضعیف‌کننده خانواده وظیفه اصلی دغدغه‌مندان و مسئولان باید ارائه الگوی مطلوب و کارآمد خانواده قرآنی در عصر حاضر باشد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فرهنگی، آموزشی و پژوهشی برخاسته از دل انقلاب اسلامی ایران، تقویت بنیان‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه را وجه همت خود قرار داده است. بر همین اساس پنجمین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران؛ با عنوان کلمه طیبه با محوریت کتابی که بر مبنای بیانات مقام معظم رهبری به منزله اصلی‌ترین منبع ترسیم ابعاد و وجوه خانواده قرآنی با تبیین سویه‌های مختلف قرآن پرداخته، برگزار شد. این کتاب به همت محققان معاونت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور تالیف شده و در آن ضمن نقل بیانات رهبری به تحقیق و جمع‌بندی آن‌ها در راستای ابعاد مختلف خانواده قرآنی می‌پردازد.

وی افزود: جشنواره کلمه طیبه از حدود ۸ ماه پیش در بخش‌های مقاله‌نویسی و کتابخوانی اینترنتی و پیامکی و با مشارکت بیش از ۵ هزار دانشجو از سراسر کشور و با همکاری برخی نهادها، آغاز به کار کرد و اکنون اختتامیه آن برگزار می‌شود، امید است این جشنواره توانسته باشد هر چند اندک به تبیین ابعاد مختلف خانواده قرآنی و استقرار فرهنگ اسلامی موثر باشد.

در ادامه آیین اختتامیه پنجمین جشنواره مطالعات قرآنی دانشجویان ایران(کلمه طیبه)، علی حیدری، کارشناسی‌ارشد علوم و قرآن حدیث و یکی از برگزیدگان بخش مقاله این جشنواره به ارائه مقاله خود تحت عنوان «کارکردهای ازدواج قرآنی در حوزه نرم‌افزاری تمدن نوین اسلامی» پرداخت، همچنین اجرای گروه تواشیح و برگزاری مسابقه حضوری با محوریت کتاب کلمه طیبه از دیگر برنامه‌های جنبی این مراسم بود.

اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره کلمه طیبه

در ادامه مراسم اختتامیه، نفرات برتر این جشنواره در بخش مقالات اعلام شدند؛ فاطمه قربانی، علی‌اصغر هادی و علی حیدری (مشترکا)، زهره نارعی و سیدکریم خوش‌نظر (مشترکا) و مجتبی اخوان ارمکی به عنوان نفرات برگزیده بخش مقالات این دوره از جشنواره شناخته شدند. به برگزیدگان این بخش کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا خواهد شد. همچنین به قید قرعه به شرکت‌کنندگان مسابقه کتابخوانی اینترنتی این جشنواره، کمک هزینه سفر به مشهد مقدس اهدا می‌شود. از میان مجموع ۳ هزار نفر شرکت‌کننده در مسابقه کتابخوانی این جشنواره، ۱۵ نفر به قید قرعه انتخاب شدند، که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

فرشید منوچهر، حسن قامتی قمصری، صغری رنجبر جمال آبادی، نجلا فرهادی لعل‌آبادی، ابراهیم زاده‌ناظر، نرجس فاطمی یکتا، سونیا اسفندیاری، غنچه صمدی، محمدهادی حججی نجف‌آبادی، مصطفی کوه‌افکن، مهدیه نصرالهی، شیوا رشیدپور، غلامرضا محمد دوست، محترم سادات کشوری پیمان و هادی اردشیری.

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: