سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
لباس براساس دانش و نیاز جامعه طراحی شود نه برپایه رؤیاپردازی
تاریخ انتشار: شنبه 21 اسفند 1395

به گزارش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین، نخستین نشست هم اندیشی با موضوع «معیارهای طراحی لباس اقشار جامعه» برگزار شد.

در این نشست که به همت کانون طراحان لباس ِ سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شد، اساتید، فعالان حوزه پوشاک و طراحان لباس استان قزوین حضور داشتند.

 لناز حدیدی دانشجوی دکتری رشته پژوهش هنر و از کارشناسان طراحی لباس در این نشست، با بیان اینکه ۱۷ سال به‌صورت تخصصی در حوزه مد و لباس در حال فعالیت هستم، اظهار کرد: در ابتدا باید بدانیم اقشار جامعه به چند دسته تقسیم می‌شوند و معیار در طبقه‌بندی افراد چیست تا برحسب آن پوشاک اقشار مختلف را تخصیص دهیم.

وی افزود: اگر بخواهم اقشار جامعه را به ۴ دسته کلی بانوان، آقایان، کودکان و نوجوانان تقسیم کنیم، باید بگوییم که این ۴ دسته کلی در سه تا ۸ ساعت مسئولیت‌های مختلفی دارند. حدیدی عنوان کرد: ۸ ساعت اول مخصوص کار، فعالیت، اشتغال، تحصیل و کارهای مرتبط با اجتماع، ۸ ساعت دوم به تفریحات، ورزش، حضور در مراسم‌ مختلف و زندگی خانوادگی و ۸ ساعت سوم اختصاص به استراحت و خواب دارد. این کارشناس حوزه پوشاک و طراحی لباس بیان کرد: باید این ۸ ساعت‌ها را برای تمام این ۴ دسته قائل شد و بدانید که بانوان زمانی که در این سه بخش از ساعات زندگی‌شان هستند، به چه کارهایی مشغول هستند و چگونه می‌توان برای آن‌ها لباس طراحی کرد؟ وی با اشاره به اینکه طراحی دارای ۴ عنصر لازم است، گفت: اگر ۴ عنصر در طراحی لباس شامل فرم طراحی، رنگ، پارچه و خرج کار اشتباه پیاده‌سازی شود، طراح طرح را از دست خواهد داد و فروش مناسب و خوبی در بازار نخواهند داشت و آن طرح هم موفق نخواهد بود. دانشجوی دکتری رشته پژوهش هنر ادامه داد: همچنین مشاغل هم به بخش‌های صنعتی، اداری یا خدماتی تقسیم می‌شود که مشاغل اداری با میز، خودکار، سازمان و ارگان سر و کار دارد، مشاغل خدماتی شامل خدمت‌رسانی به مردم و مشاغل صنعتی به صنعت، کارخانه، تولیدی و واحدهای صنعتی مربوط می‌شود.

ایشان حدیدی اعلام کرد: هر کدام از این مشاغل نیاز به طراحی لباس منحصربه‌فرد در حوزه کاری خود دارد از این رو باید طراحان نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشند. این کارشناس طراحی لباس با بیان اینکه کار طراحی و تولید باید به‌صورت تیمی انجام شود عنوان کرد: باید بین دانشجویان نسبت به ترویج کار تیمی همت لازم را داشته باشند تا با تشکیل تیم اجرایی قوی از افکار و توانمندی افراد مختلف در حوزه طراحی لباس بهره‌مند شویم.

وی یکی از دلایل عدم موفقیت در عرصه طراحی لباس را چنین دانست: یکی از علت‌هایی توفیق کم دانشجویان و افرادی که در حوزه طراحی لباس فعالیت می‌کنند، توجه کم آن‌ها به کار گروهی است چرا که تجربیاتی که در کشور ترکیه و چین در این حوزه مشاهده می‌شود نشانگر این است که آن‌ها با تشکیل تیم اجرایی قوی وارد و همین امر هم سبب موفقیت این کشورها در حوزه طراحی لباس شده است. این استاد دانشگاه بیان کرد: در حالی که انواع و اقسام لباس‌ها و پروژه‌های طراحی لباس مانند طراحی لباس کودک، لباس نوجوان، چادر، شلوار، روسری و شال و امثال آن وجود دارد ما خود را محدود به مانتو، لباس شب، لباس فرم و لباس اجتماع کرده‌ایم.

حدیدی تأکید کرد: باید در این حوزه‌ها هم جشنواره‌هایی برپا و طراحان را به سمت طراحی در این بخش‌ها تشویق کرد همچنین سرفصل‌های دانشگاه‌ها با به روز شدن به این سمت سوق پیدا کند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سرفصل‌های وزارت علوم نیاز به تغییر اساسی دارد، ادامه داد: در کشورهای دیگر برحسب رشته تحصیلی، گرایش‌های مد و لباس طبقه‌بندی می‌شود و تمامی آموزش‌ها با صنعت هماهنگ می‌شود.

این کارشناس و طراح لباس با بیان اینکه در کشور ما میان بخش طراحی و صنعت ارتباط وجود ندارد، گفت: باید واقع‌بین بوده و بدانیم یک کارخانه صنعتی برای زنده ماندن به فروش و تولید بالا نیاز دارد تا بتواند هزینه‌هایی چون حقوق کارگرها، اجاره مکان، هزینه‌های جانبی و مالیات را پرداخت کند از این رو نیازمند به روز بودن و بالا رفتن میزان کارکرد خود در این عرصه است.

وی بیان کرد: وقتی یک طراح بی‌تجربه با کلی ادعا از دانشگاه فارغ‌التحصیل و وارد کارخانه تولید پوشاک می‌شود و در مقابل درخواست رئیس کارخانه برای ارائه طرح‌هایش، مدرک خود را نشان می‌دهد، این نشان‌دهنده ضعف کار ما است. حدیدی اظهار کرد: ما بدون زمینه فکری تحقیقاتی و مطالعه شده وارد صنعت می‌شویم که باید این رویکرد طراحان به سمت نیازسنجی بازار پوشاک تغییر پیدا کند.

این کارشناس طراحی لباس با انتقاد از اینکه در حال حاضر ما براساس رؤیاهای خود به طراحی می‌پردازیم نه براساس دانش، عنوان کرد: دانشجویان واحدهای درسی ارائه شده را کاربردی نمی‌بینید و از سوی دیگر درس‌هایی که ارائه می‌شود پراکنده و به صورت جزیره‌ای از جزایر دنیای طراحی لباس که هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و دانشجویان نیز نسبت به ارتباط برقرار کردن آن اقدام نمی‌کنند.

وی یادآور شد: در کشورهای دیگر طراحان براساس سبک خود کار را جلو می‌برند و منتقدان هنری براساس همان سبک آن‌ها را نقد و یا تشویق می‌کنند اما طراحان لباس در ایران سبک ندارند.

دانشجوی دکتری رشته پژوهش هنر افزود: برای داشتن سبک به شناخت لباس اقوام در مناطق مختلف کشور، لباس تاریخی، عرف و فرهنگ ملی و دینی نیاز است که برای این امر باید تیم‌های تحقیقی و پژوهشی در حوزه لباس برای شناخت فرهنگ و عرف کشور و ارائه طرح‌های پخته ایجاد شود.

وی با انتقاد کپی‌برداری از طرح‌های بیگانه گفت:چرا نباید در طراحی لباس از نظر جامعه شناسان استفاده کنیم و بدانیم که نیاز کشور و جامعه ما در چیست و در این مقطع چه می‌خواهیم؟ انسان‌شناسی و روانشناسی، عرف و مذهب چیست؟اساطیر و نقوش ما چه میگویند؟پارچه‌هایمان از کجا باید تهیه شود؟ و فقط به این فکر می‌کنیم که ببینم الان چه چیزی مد است و آن را کپی کنیم.

حدیدی در پایان با بیان اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس در حال حاضر ششمین جشنواره فجر را برگزار کرده است، عنوان کرد: جشنواره مد و لباس فجر به‌مانند یک کودک ۶ ساله، نوپا است و امیدواریم به‌مرور با کسب تجربیات ارزشمند شاهد ارتقاء کیفی و کمی آن باشیم.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: