چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
میزگرد دانشجویی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد
تاریخ انتشار: دوشنبه 25 اردیبهشت 1396

به گزارش معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در این میزگرد که در ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی برگزار شد، به صورت مساوی از نمایندگانی از جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان دعوت به عمل آمد و در نهایت این جلسه با حضور هفت نماینده از این تشکل‌های دانشجویی برگزار و مباحث انتخاباتی از منظر این دانشجویان بررسی شد. 

  نقش جنبش دانشجویی در جلوگیری از سیاست‌زدگی دانشگاه‌ها و معرفی کاندیدای اصلح به دانشگاهیان و مردم

  یاسر عظیمی، دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند و عضو کمیسیون روابط بین الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در این میزگرد گفت: نقش جنبش دانشجویی نقشی محوری در ایام انتخابات است، تشکل‌های دانشجویی نیروی محرک انتخابات هستند. جامعه اسلامی دانشجویان تلاش کرده از آغاز سال و حتی قبل از آن فعالیت‌های کلیدی در معرفی شاخص‌های انتخاب اصلح داشته باشد، این فعالیت‌ها شامل روشنگری و شاخصه‌پردازی است. نظام، دکترین سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و  وظیفه تشکل‌های دانشجویی است که در تبیین این دکترین و نمایان کردن کاندیدای نزدیک به این دکترین، نقش ایفا کنند. 

  وی ادامه داد:  وظیفه جنبش دانشجویی است که آرمان‌ها را تبیین کند و نشان دهد چه کسانی بر سر حرفشان هستند و چه کسانی نیستند، وظیفه جنبش دانشجویی است که درباره سیاست‌های دولت‌های مختلف روشنگری کند. 

  وی با بیان اینکه دانشگاه ما، دانشگاه صنعتی می‌باشد ولی فضای دانشگاه سیاسی است، گفت: خوشبختانه دانشجویان این دانشگاه به مراسم و برنامه‌های دانشجویی رغبت نشان می‌دهند. 

  عظیمی گفت: فضای سیاسی دانشگاه‌ها در دولت یازدهم بازتر شد، برنامه‌های مشترکی از سوی بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و جامعه اسلامی برگزار شد که به طور حتم در پویایی فضای دانشگاه‌ها تاثیر زیادی گذاشته است. 

  وی ادامه داد: به عنوان دبیر یکی از دفاتر جامعه اسلامی مطرح می‌کنم که جامعه اسلامی افتخار می‌کند که  پیاده نظام هیچ جناح و حزبی نیست و هم‌چون دوره‌های پیشین انتخابات ریاست جمهوری، در این دوره نیز شاخص‌های کاندیدای اصلح را معرفی کرده است. 

  مسعود تمجید، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در این میزگرد اظهار کرد: نقش جنبش دانشجویی به عنوان قشر فرهیخته، آگاهی بخشی به عموم مردم است، البته این مهم وقتی محقق می‌شود که دانشگاه‌ها را محل جولانگاه احزاب سیاسی نکنیم، اینکه شخصی را برای سخنرانی در دانشگاه دعوت کنیم که شورای سیاست گذاری احزاب در بیرون از دانشگاه آن را تصویب و به برخی تشکل‌های دانشجویی دیکته کرده‌اند، یک نوع سیاست زدگی است؛ فضای باز سیاسی دانشگاه‌ها، با دخالت عوامل بیرون از دانشگاه به هم می‌ریزد، دانشگاه پویا، زمانی ایجاد می‌شود که مدیران اجرایی استان و شهرستان حق دخالت سیاسی در دانشگاه را نداشته باشند. 

  محمد حسین کاظمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در این میزگرد گفت: جنبش دانشجویی به عنوان قشر تاثیرگذار در دانشگاه، باید جدا از سیاست‌زدگی فعالیت کند، نباید نردبان افراد سیاسی و اشخاصی باشد که سعی می‌کنند از ظرفیت‌های دانشگاهیان استفاده ابزاری داشته باشند. 

  وی ادامه داد: در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با توجه به معیارها و شاخص‌ها، هر شش کاندیدا را مورد بحث و بررسی قرار داده و به یک کاندیدای اصلح رسیدیم، آن فرد تا موقعی مورد حمایت تشکل ما است که در این چارچوب حرکت کند و در غیر این صورت تشکل ما از او حمایت نخواهد کرد. 

  وی با اشاره به ظرفیت‌های جنبش دانشجویی خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما، برخی  فعالیت سیاسی را با سیاست‌زدگی اشتباه می‌گیرند، دانشگاه می‌تواند فضایی ایجاد کند که در فضای منطقی با هم بحث کنیم و در شناساندن کاندیدای اصلح به جامعه و به دانشگاه کمک کنیم. 

  سمانه شاهدی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تبریز نیز در این نشست اظهار کرد: دانشگاه باید سیاسی باشد، اما سیاست زده نه! انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نیز سعی کرده که بدون خط‌ گیری از احزاب و به‌طور مستقل، جنبش دانشجویی را در دانشگاه فعال کند. 

  وی اضافه کرد: نقش انجمن در انتخابات پیش‌رو، معرفی کاندیدای اصلح به دانشجویان است تا واقعیت‌های جامعه را مطرح کرده و انتخاب را برعهده‌ی دانشجویان بگذاریم؛ در این راستا سلسله جلسات بررسی عملکرد دوره‌های قبلی ریاست جمهوری را برگزار کردیم؛ اما در این خصوص قدری از سمت دانشگاه اذیت شدیم؛ جو دانشگاه نیز نسبت به ایام قبل از انتخابات بسته ترشده و پوسترهایمان نیز جمع شده است. 

  وی افزود: در هر صورت در تلاش برای برگزاری مراسم‌هایی هستیم تا فضا را به دانشجوها نشان دهیم؛ اما انتخاب را برعهده‌ی خود دانشجوها می‌گذاریم. 

  مهدی اکبری، مسئول بسیج دانشجویی فرهنگیان تبریز نیز در این خصوص اظهار کرد: کاندیدای اصلح را علاوه بر انتخاب باید معرفی نیز کنیم، اما آیا این معرفی باید مصداقی بوده و نام کاندیدا ذکر شود یا اینکه معیارهای مورد قبول تبیین شود و عملکرد دولت‌های کذشته مشخص شود؛ ما اگر عملکردها و معیارها را به دانشحویان معرفی کنیم می تواند کمک شایانی در انتخاب دانشجویان داشته باشد. 

  وی بیان کرد: ما در برخی از موارد به عینه شاهدیم که فضای باز کاملاً از بین رفته و دانشگاه به شدت مخالف هر‌گونه جو باز سیاسی است، در عین حال خودشان برنامه‌های تبلیغاتی برگزار کرده و یکی از نمایندگان را دعوت می‌کنند تا کاندیدای موردنظر را تبلیغ کند، اما زمانی که ما اقدام به برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌کنیم، می‌گویند که باید مجوز بگیرید. 

  سید عرفان حسینی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این خصوص بیان کرد: در دانشگاه به هیچ وجه عدالت در برخورد با تشکل‌های مختلف رعایت نمی‌شود و همچنین بسیج خود را ملزم می‌داند که مصداق و شخص معرفی نکند؛ اما برخی از تشکل‌ها رسماً تبلیغات انجام می‌دهند. 

  وی ادامه داد: در یک سال گذشته فشار به سمت تشکل‌های ارزشی و بسیج دانشجویی بوده و طی هفته‌های گذشته نیز هیچ مجوزی برای برگزاری مراسم حتی برای اشخاص حقوقی کشور صادر نشده است؛ اما افرادی که هیچ مسولیتی ندارند، اقدام به سخنرانی کرده‌اند. 

  وی با اشاره به اینکه، دانشگاه و تشکل‌های همسو در حال تبلیغات کاندیدای مورد نظر خویش بوده‌اند، افزود: برای اینکه نقش تشکل های دانشجویی در جنبش دانشجویی ایفا شود، نیاز است که برخورد منصفانه‌ای با هر کدام از این تشکل‌ها اعمال شود و هیچکدام مورد بی عدالتی قرار نگیرند. 

  علی توسلی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بناب یکی دیگر از اعضای جامعه اسلامی نیز در این خصوص تاکید کرد: باید دید دانشجو و جامعه فرهیخته قدری بالاتر باشد، در این دوره نیز کسانی که بر سر کارند نشان دادند که نگاهشان به سمت منافعشان است. 

  وی تشریح کرد: فردی که از پاسخ دادن به معیشت و مطالبات مردم فرار می‌کند، در سال‌های بعد نیز به این مسائل نمی‌پردازد. 

  وی خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی همواره نشان داده است که سیاسی است اما سیاست زده نه؛ در برخی از شرایط مشاهده می‌شود که برخی تشکل‌ها فقط برای انتخابات در صحنه حضور پیدا می‌کنند، در حالی که این موضوع هرگز درست نیست. 

  اهمیت حضور در انتخابات از نگاه هر تشکل و از منظر دانشگاهیان

 
 

یاسر عظیمی، دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند و عضو کمیسیون روابط بین الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در این بخش گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، پشتوانه دولت‌ها در همه ادوار این است که مردم در تمامی صحنه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره..حضور داشته باشند. زمانیکه مردم حضور نداشته باشند، عملکرد دولت ضعیف می‌شود، وظیفه مردم است که در صحنه باشند و از دولت‌ها حمایت کنند. 

  

وی وظیفه تشکل‌های دانشجویی را  در به جریان انداختن همین "حضور مردم در صحنه " دانست و افزود: البته بدین معنی که جنبش دانشجویی در فضای باز و با روشنگری بین عموم مردم، امکان حضور آگاهانه و همراه با بصیرت مردم را در صحنه ایجاد می‌کند، حضوری  که در آن جوزدگی نیست، بلکه مبتنی بر علم و آگاهی و عقلانیت است. 

عظیمی با تأکید بر اینکه باید بگذاریم راحتی حضور در مجامع عمومی برای مردم محسوس باشد، گفت: در فضایی که از خارج از مرزها به سوی ایران اسلامی، نگاه‌های خصمانه‌ای وجود دارد، مطمئناً آن‌ها درصد حضور مردم را ارزیابی خواهند کرد، برای حضور حداکثری مردم تلاش کنیم. 

  

وی یادآور شد: باید پشت حرف‌هایی که می‌زنیم بایستیم، در همه جای دنیا،  مردم اگر پشت سر دولتمردان نباشند، آن دولت ناکارآمد خواهد بود. 

 

محمد حسین کاظمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز گفت: خداوند به صراحت اعلام می‌کند که  «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»(خدا وضع و حال هیچ قومی را عوض نخواهد کرد مگر آنکه انسان‌ها به خودشان وضع و حال خودشان را تغییر دهند) این آیه از قرآن کریم پیام روشنی دارد، مردم به عنوان پشتوانه هر حکومتی، شناخته می‌شوند. اگر مردم در صحنه حضور نداشته باشند، دولت، دولت ضعیفی خواهد بود. 

 مسعود تمجید، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در این خصوص اظهار کرد: مشروعیت از شرع و مقبولیت از سوی مردم تعریف می شود، مردم در تمامی برهه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند، در این راه مشکلات و مشقت های زیادی را هم تجربه کردند. 

  به گفته وی حضور پر شور مردم در انتخابت نشان دهنده این است که آن‌ها می‌خواهند هم به وضع موجود جامعه نه بگویند و هم به وضعیت قبلی که داشته ‌اند، با حضورمان و رأی به کاندید اصلح آینده کشور را بیمه کنیم، این اهمیت حضور مردم است که می تواند نه تنها چهار سال آینده را تعیین کند، بلکه سال ‌های بعدی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

  سمانه شاهدی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در پاسخ به سوال دوم این میزگرد، اظهار کرد: انتخابات در تمامی دوره‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت داشته و طبیعتاً این دوره نیز بسیار مهم است و باید مردم تصمیم بگیرند که دولت فعلی ادامه داشته باشد یانه. 

  وی اضافه کرد: نسبت دولت‌های قبلی، امید بیشتری در مردم ایجاد شده و یک سری موارد بنیادین در کشور عوض شده و امروز مردم در مواجه با انتخابات دیگر نمی‌گویند که برای چه انتخابات کنیم؟ به عقیده‌ی بنده به دلیل امیدی که ایجاد شده در این دوره مردم بیشتر در انتخابات مشارکت خواهند کرد. 

 وی با تاکید بر اینکه، شور و هیجان در مردم زیاد است، تشریح کرد: ما باید قشری که با آن‌ها سروکار داریم را تشویق کنیم که حتماً در انتخابات شرکت کنند و از دانشجویان سوال کنیم که چرا نباید در انتخابات شرکت کنیم؟ باید توجه کنیم که در دوره‌ی قبل 17 میلیون نفر در انتخابات شرکت نکرده‌ بودند؛ در حالی که اگر مشارکت مردم زیاد باشد، فرد منتخب با قدرت بیشتر به احرای برنامه‌ها اقدام خواهد کرد. 

  مهدی کریمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تبریز در پاسخ به این سوال، تاکید کرد: انتخابات مایه عزت و اقتدار برای کل نظام است و اصل مشارکت در این راستا بسیار مهم است، اگر دولتی سرکار بیاید که اکثرا مردم همسو با آن باشند، در نتیجه دولت نیز با انگیزه‌ی بیشتری پای کار خواهد آمد. 

  وی گفت: در شرایط حضور حداکثری و انتخاب فرد با آرای بالا، دولت خودش را موظف خواهد دید که برای همه مردم تلاش کند نه به خاطر یک قشر خاص؛ همچنین مشارکت در انتخابات ضربه‌ای به استکبار جهانی است، آرای مردم پوئن مثبتی برای نظام بوده و مشارکتی که هر چهار ساله می‌شود علاوه بر تغییر مسیر کشور، قوت قلبی برای نظام نیز خواهد بود. 

  سید عرفان حسینی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این خصوص گفت: امروزه شبهه‌ای در عموم مردم ایجاد شده و عده‌ای می‌گویند که مگر رای ما تاثیر دارد؟ در حالی که این استدلال نادرست بوده و اگر گذری بر تاریخ گذشتنه‌ی ایران داشته باشیم، می‌بینیم که با آمدن هر دولت مسیر حرکت کشور در بسیاری از حوزه‌ها تا حدود زیادی تغییر کرده، از این رو جنبش دانشجویی باید این تفکر غلط را در میان مردم اصلاح کند. 

  وی اضافه کرد: با روی کار آمدن یک دولت ممکن است معاهده‌ای بین‌المللی امضاء شود. 

  وی یادآور شد: در سال‌های اخیر مردم فهمیدند که با رای‌هایشان می‌توانند سرنوشت خود را تغییر دهند و این موضوع نیز در نتیجه‌ی هنر رهبر معظم انقلاب بوده است و طوری مدیریت کردند که مردم دیگر می‌دانند باید پای صندو‌ق‌های رأی حاضر شده و به تبع همین حضور یک ساعته، پیچیده‌ترین اهداف دشمن را برهم بزنند. 

  علی توسلی، یکی از نمایندگان جامعه اسلامی نیز در این خصوص یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین موضوعات در مناظرات، معیشت مردم بوده است، چرا که معیشت و مباحث اقتصادی در مسایل فرهنگی و علمی و در تمامی حوزه‌ها دخیل است، اما ما در عملکرد چهار ساله ی دولت نتوانستیم اتفاق خاصی را در این راستا مشاهده کنیم. 

  وی با اشاره به عدم حضور برخی از نمایندگان تشکل‌ها در این مناظره‌ی تشکل‌های دانشجویی، ادامه داد: افرادی در چنین جلساتی حضور پیدا می‌کنند که دفاعی برای حرف‌هایشان داشته باشند. 

  وی در خصوص اهمیت حضور در انتخابات نیز گفت: رهبری بر حضور در انتخابات تاکید کرده‌اند و حضور مردم در انتخابات ریاست جهوری نیز از آن جهت اهمیت دارد که به مدت چهار سال فضا و تصمیمات کشور در این حوزه توسط فرد منتخب اتخاذ خواهد شد. 

  ارزیابی تشکل‌های دانشجویی از برنامه‌های کاندیداها 

  عظیمی، دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند در خصوص این محور میزگرد، گفت: ما با نوسترامادوس هیچ نسبتی نداریم و نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که انتخاب مردم کدام کاندید خواهد بود و یا حتی حضور مردم در صحنه انتخابات به چه شکل می‌شود،  دوستان بروند مطالعه کنند که  ضریب جینی و معیشتی مردم در چه وضعیتی است ؟ امید به آینده در چه وضعیتی است؟ 

  وی در بخشی از سخنان خود با اشاره ضرورت تحول بنیادین در نظام آموزشی گفت:  تغییر و تحول در نظام آموزشی کشور، یک فرایند زمانبر و تدریجی است و مجلس باید دولت‌ها را موظف به اجرای آن کند. 

  وی خاطرنشان کرد: تمام کاندیداها از اولویت‌های اقتصادی دولت‌های خود صحبت کردند، معتقدم برنامه‌های داخلی کاندیداها فرق چندانی با هم ندارد،  ولی در بحث سیاست خارجی تفاوت‌ها زیاد است، به نظر من رویکرد‌های سیاست خارجه کاندیداها، تاثیر زیادی در رأی آوری و یا ریزش رای آنها خواهد داشت. 

  کاظمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با انتقاد از فضای مناظرات انتخاباتی گفت: کاندیداها به تنها چیزی که اهمیت نمی‌دهند، سوالات پرسیده شده است. 

  وی اضافه کرد: در مناظرات انتخاباتی از دوره پیشین،  شیوه دو به دو را عوض کردند و مناظره را گروهی کردند، این مناظرات تاثیرگذاری کافی ندارند؛ چرا که سئوال از یه جا وپاسخ از یه یک جای دیگراست.

  وی ادامه داد: ارائه وعده های تیتری نشان از این است که نظر کارشناسی پشت آن‌ها نیست. این مسئله بین مردم، یأس ایجاد می‌کند، کاندیداها یا وعده ندهند یا وعده‌های عملی و کارشناسی داشته باشند. 

  تمجید، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در خصوص محور سوم گفت: مردم ایران تمایل دارند پاسخ‌هایی منطقی از سوی کاندیداها بشنوند و  برای برنامه هایشان راهکارهای منطقی برای اجرا داشته باشند، اینطور نباشد که بیایند حرفی بزنند که نتوانند آن را اجرا کنند، مردم ما منتظر وعده‌های منطقی و علمی از کاندیداها هستند. 

  سمانه شاهدی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تبریز در محور سوم این میزگرد تاکید کرد: بنده با کسی دعوا نداشته و نوستراداموس نیز نداریم و دوره‌ی دولت نوستراداموس چهار سال پیش تمام شده است؛ با توجه به اینکه چون معتقدم که در دولت تدبیر و امید، امید بیشتر شده در نتیجه میزان مشارکت نیز بالا خواهد بود. 

 وی افزود: در این دولت هیچ دانشجویی ستاره دار نشد که باز شدن فضا و آزادی بیان را نشان می‌دهد و همچنین هیچکدام از رسانه‌های مطبوعاتی نیز در این دولت بسته نشده است. 

  وی گفت: معیشت مردم سخت است همه این موضوع را درک می‌کنیم، چرا که همواره طبقه‌ی متوسط سنگینی بار اقتصاد بر دوششان می‌افتد و بیشتر اذیت می‌شوند اما باید وضعیت را نسبت به دولت گذشته مقایسه کنیم. 

  شاهدی تشریح کرد: تنهاکاندیدایی که برنامه‌ ارائه داده است، شخص جناب آقای روحانی  بوده و به ویژه در ارتقای دوره‌ی ابتدای و راهنمایی نیز بر امر آموزش تاکید زیادی داشتند، باید توجه کنیم که دولت طی این مدت چهار ساله به جای بگیر و ببند به بحث آموزش بیشتر تاکید کرده است، اما متاسفانه کاندیداهای دیگر برای ارتقای جایگاه‌های علمی برنامه‌ای نداشته و یکی از کاندیداها نیز در پاسخ به سوال مجری، پاسخ مناسبی نداده و پای دختر وزیر را پیش کشید. 

  وی با تاکید بر اینکه در مناظرات شعارهای عجیبی داده می شود، گفت: با این وضع کسری بودجه معلوم نیست که چگونه یارانه سه برابری خواهند داد، یکی دیگر از کاندیداها نیز گفته است که وام ازدواج را دوبرابر می کنم و آن یکی نیز وعده سه برابر کردن یارانه را داده؛ اما آیا واقعا مشکلات ازدواج جوانان در وام ازدواج است؟ 

  شاهدی با اشاره به اینکه سوالات مناظرات خیلی جهت‌دار هستند، بیان کرد: سوالات در مناظرات به گونه‌ای است که جواب همگی مشخص بوده و خیلی کلیشه‌ای است، به گونه‌ای که هر شش کاندیدا بجای پاسخ به سوالات در مورد برنامه‌های خود صحبت می کنند. 

  سید عرفان حسینی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی نیز در محور سوم مناظره، بیان کرد: بنده وقتی می‌گویم مشارکت مردم در انتخابات طی سال‌های اخیر بالاست، به خاطر دولت نبوده، بلکه هنر رهبری بوده که چنین فضایی را فراهم کرده‌اند، ایشان چندین سال در این راستا تاکید دارند و این فهم نیز در مردم به وجود آمده است. 

  وی گفت: کاندیداها نیز در ارائه‌ی برنامه‌های داخلی تفاوت ندارند؛ اما در اجرای آن تفاوت خواهند داشت، همه می‌توانند وعده ی 100 روزه دهند، اما متفاوت است که کدام یک به وعده‌هایشان عمل کنند. 

  وی در پاسخ به صحبت‌های دبیر انجمن دانشجویی دانشگاه آزاد تاکید کرد: کاندیدای که در پاسخ به سوال آموزشی درمورد دختر وزیر صحبت کردند کاملا مربوط به موضوع بوده و خارج از سوال موضع نگرفتند، چرا که گفتند که اگر وزیر به کارهای دیگر درگیر شود درنتیجه از امر آموزش و پرورش غافل خواهند. 

  حسینی گفت: کاندیدایی که وعده‌‌های افزایش یارانه یا ... را مطرح می‌کند در ابتدا کسری بودجه را حل کرده و حقوق نجومی نمی‌دهد سپس به اجرای وعده‌های خود عمل خواهد کرد؛ وعده‌های سه برابری یارانه‌ها مشکل ازدواج نیست. 

  وی اضافه کرد: در مورد رسانه‌‌ی ملی که برخی از دوستان آن را رسانه‌ی میلی خطاب کردند نیز باید گفت که صدا و سیما تریبون رسمی یکی از کاندیداها شده و جای سوال است که واقعاً رسانه ملی با چه مصلحتی از کاندایدای مربوطه حمایت می کند. 

  مهدی کریمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تبریز نیز در این محور، تاکید کرد: بنده به عنوان نماینده افرادی هستم که چهار سال دیگر معلم می‌شوند، طی این چهار سال عملکرد دولت به سمتی بوده که دانشگاه فرهنگیان تضعیف شده و در یک بازه در خصوص جذب دانشجو به شدت افت داشته و با توجه به اینکه سالی که 900 نفر نیرو جذب می‌کرد، اکنون این میزان 50 نفر شده و با اجرای ماده 28، 10 هزار نفر را در هر شش ماه یکبار از میان دانشجویان فوق لیسانس و دکتری جذب کرده و بعد از گذراندن دوره‌ی آموزشی شش ماهه به مدارس می‌فرستند. 

  انتظارات دانشجویان از دولت دوازدهم

  عظیمی در خصوص این محور میزگرد گفت: برخلاف ادعاهایی که هست، در این دولت چندین مورد علیه رسانه‌ها شکایت شده است، همچنین در این دولت شکایات مختلفی از دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان شده است، ما از دولت آینده انتظار داریم در برخورد با منتقد خود، سعه صدر  از خود نشان دهد. 

  وی ادامه داد: یکی از انتظاراتی که جنبش دانشجویی از دولت دوازدهم دارد؛ این است که بتوانیم روی حرف خودمان بایستیم. انتظار دیگر این که دولت بتواند واقع گرا باشد. 

  وی با بیان اینکه به برجام، نقره قابل قبولی می‌دهیم ولی انتظار داریم دولت دید درستی به مردم بدهد، گفت: گفتن چنین سخنانی که اگر برجام نبود سایه جنگ بر سر ما بود، صحیح نیست؛ در همین دولت بود که حتی کشور جیبوتی ما را تهدید نظامی ‌کرد! 

  وی خاطرنشان کرد: حل مشکلات معیشتی مردم دیگر خواسته جنبش دانشجویی از دولت دوازدهم است، همه می‌بینیم که مشکلات معیشتی مردم باید حل شود، این مسئله در هر دولتی باید جدی گرفته شود،  چه دولت اصلاح‌طلب و  چه دولت اصولگرا. 

  کاظمی نیز در خصوص محور چهارم این میزگرد خاطرنشان کرد: ما دلسوزان کشور و این نظام هستیم، دولت جنبش دانشجویی را محرم خود بداند، همین دولت، بعضاً نه تنها با ما بلکه با نمایندگان مجلس هم رفتار صحیحی نداشته است. 

  وی گفت: رئیس جمهور و وزرا، نقد و سخنان دانشجویان را بشنوند، چرا سخنان دانشجویان که به رئیس جمهور نقد داشتند، بعد از چند ماه از 16 آذر سال جاری و در آستانه انتخابات پخش شد؟ 

  وی گفت: دولتمردان، معاهدات بین المللی را در خفا امضا نکنند، مردم حق دارند از اینگونه مسائل اطلاع داشته باشند. فراموش نکنیم مردم ولی نعمتان ما هستند. 

  وی گفت: چرا وقت مردم را 2.5  سال برای برجام، 1.5 سال برای پسابرجام و یک سال برای انتخابات هدر می‌دهند. 

  تمجید نیز خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور آینده انتظار شفافیت و صداقت دارم، مدیریت انقلابی و فراجناحی مشکلات را حل می‌کند، نباید فقط به یک چیز تکیه بکنیم،به عنوان مثال نباید برجام را نقطه غایت دولت تعریف کنیم، اگر نتیجه ندهد، چه می شود؟ دولت در تمامی زمینه ها باید برنامه داشته باشد. 

  وی با طرح این سئوال که چرا قراردادهایی را محرمانه امضا می‌کنیم؟ گفت:  از رئیس جمهور آینده انتظار داریم مسئول باشد و نه مدیر، مسئول پاسخگویی به مردم. 

  سمانه شاهدی، در محور چهارم این میزگرد بیان کرد: می‌گویند سایه جنگ در نتیجه‌ی تلاش‌های مجاهدان برداشته شده، پس جنگی در کار بوده که یک نفر سایه‌اش را از سر ما ببرد، باید توجه کنیم که مجاهدان از یک طرف و برجام نیز از طرف دیگر سایه‌ی جنگ را از سرما دور کرده است، هیچ پرونده‌ای از شورای عالی امنیت ملی بدون جنگ خارج نشده، اما بدون هیچ جنگی دولت توانست جنگ را از کشور دور کند. 

  وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید برای جبران مافات آنچه که در هشت سال دولت نهم و دهم در مورد قطعنامه‌ها اتفاق افتاده بود، مجبور شد تا یک و نیم سال وقت بگذارد تا برجام حل شود. 

  وی تاکید کرد: انتقاد از خود در دولت تدبیر و امید بسیار در وضعیت خوبی قرار داشت و همه می توانند به راحتی از عملکرد دولت انتقاد کنند، در ماجرای تصادف قطار ما نیز از وزیر راه انتقاد کردیم. 

  شاهدی گفت: نهادهای خارج از دانشگاه نباید در فعالیت‌های دانشگاه دخالت کنند. 

  سید عرفان حسینی نیز در محور چهارم مناظره بیان کرد: سایه جنگ طی 38 سال از سر کشور برداشته شده و این موضوع در نتیجه‌ی قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح و امنیتی ما بوده که سایه جنگ را برداشته‌اند، آن هم نه در چهار سال بلکه طی 38 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران. 

  وی ادامه داد: اینکه می گویند محال است پرونده‌ای به شورای امنیت برود و جنگ اتفاق نیفتد، درست است، اما هر جنگی که اتفاق افتاده پرونده‌اش به شورای امنیت نرفته است و اگر آمریکا بخواهد به کشوری حمله کند نیاز ندارد پرونده آن کشور به شورای امنیت برود. 

  حسینی گفت: نظام سلامت دستاورد خوبی بود که توسط دولت انجام شد، اما به شدت ایرادات حیاتی دارد که باید در دولت جدید اصلاح شود. 

  مهدی کریمی نیز در محور چهارم این میزگرد در خصوص سند 2030، متذکر شد: این سند با ابلاغ یکی از دولتمران و امضای جمعی از وزرا و معاونین که در مجموع 19 نفر بودند، بدون اینکه رسانه‌ای شود، امضا شد. 

  وی اضافه کرد: طبق این سند نظام آموزشی ما تحت نظارت و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی یونسکو بوده و زمینه‌های نفوذ فرهنگی و آموزشی در کشور را پیاده می‌کند، ما کلید واژه‌هایی چون شهادت، ایثار، ولایت، حجاب و... را داریم که یونسکو  کاملاً با این مباحث بیگانه است. 

  وی افزود: باید در دانشگاه فرهنگیان و در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کنیم، اما اگر این روال چهار ساله را ادامه دهیم، عملاً نظام آموزشی ما تحت سلطه‌ی یونسکو خواهد رفت. 

  علی توسلی دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشگاه بناب نیز در محور چهارم مناظره، گفت: ما سه اولویت و مسئله‌ی اصلی در کشور داریم که عبارتند از، مبارزه با فاسد، تولید و اشتغال و رفع موانع رکود و مواردی که عزت کشور را پایمال می‌کند، الان فردی که معتقد است باید با فساد مبارزه کند، باید مطرح کند که این مبارزه آیا با حقوق 200 میلیونی و... امکان پذیر است؟ مشکل امروز فرهنگیان معیشت آنان بوده و اگر نتوانند ذهن آرامی داشته باشد درنتیجه ما در زمینه‌ی فرهنگی و علمی نیز افت خواهیم داشت. 

  وی افزود: کاندیدایی را باید انتخاب کرد که در زمینه‌ی مبارزه با فساد فردی شناخته شده باشد و بتواند در این زمینه برنامه داشته و اقدام کند. 

  وی تاکید کرد: فرد اصلح کاندیدایی است که در زمینه تولید و اشتغال برنامه داشته باشد نه اینکه صرفا وعده دهد، در زمینه عزت مردم و رفع رکود نیز برنامه داشته و بتواند اقدام کند؛ اقداماتی که توسط دولت‌ها انجام می‌گیرد باید توجیه داشته باشد. 

  سمانه شاهدی، در بحش جمع‌بندی مناظره اظهار کرد: در تمامی دولت‌ها بحث معیشت مردم وجود داشته و این به این دلیل بوده که طی گذشت تقریبا 40 سال از عمر انقلاب و جنگ تحمیلی، کشور طبیعتاً هنوز درگیر مسایلی خواهد بود. 

  وی اضافه کرد: ما کسی را که تشخیص دهیم برای کشور صلاح است و برای پیشرفت کشور مناسب، معرفی می‌کنیم، افراد فاسد از نظر جنبش دانشجویی کاملا مردود بوده و خط رهبری، نظام و انقلاب نیز در مسیری غیر از مسیر فساد است. 

  وی خاطرنشان کرد: امید است تمام دانشجویان و افرادی که به نوعی دل در گرو انقلاب دارند، با هر سلیقه‌ای به طور حداکثری در انتخابات مشارکت کنند. 

  مهدی کریمی نیز در این خصوص بیان کرد: امید است دولتی که بر سرکار می‌آید بتواند حق مردم را به خودش برگرداند و دولتش متعلق به مردم باشد و در تمامی زمینه‌ها خدمت کند. 

  سیدعرفان حسینی نیز خاطرنشان کرد: امیدواریم دولتی که به صلاح امت اسلامی است سرکار بیاد. 

  توسلی نیز در بخش جمع‌بندی افزود: امید ما این است که به لطف خداوند و به برکت خون شهدا و زحماتی که برای انقلاب کشیده شده است، فردی منتخب شود که بر اساس سیاست‌های حضرت آقا و سند چشم انداز 20 ساله در تمام عرصه‌ها بتواند پیشتاز باشد، ما هر کدام با هر سلیقه‌ی سیاسی و در چهارچوب این نظام صحبت می‌کنیم، دولت نیز باید در این چهارچوب عمل کند. 

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: