دوشنبه 7 فروردین 1396
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی ثبت نام در برنامه هاي گردشگري فروش اینترنتی کتاب برنامه‌ها، اهداف، سیاستها و راهبردها ایسپا اصفهان نمايشگاه و فروشگاه كتاب
برنامه‌ها، اهداف، سیاستها و راهبردهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان
تاریخ انتشار: چهار شنبه 10 دی 1393

برنامه‌ها، اهداف، سیاستها و راهبردهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان

 

برنامه معاونت فرهنگی پائیز 1393

الف) مقدمه:

طبق برنامه پنجم توسعه جهاددانشگاهی، انجام مأموریت‌ها و رسالت‌های زیر به عهده معاونت فرهنگی این سازمان نهاده شده است:

«کمک به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اهتمام به حضور مؤثر دانشگاهیان در پیشرفت کشور و ایجاد جامعه‌ای متفکر، عدالتخواه، دین‌مدار، اخلاق‌گرا، قانون‌مدار، خودباور و علم محور از طریق:

1.     گسترش و تعمیق شناخت ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی و آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) و منویات رهبری.

2.     تقویت خودباوری، امید به آینده و اعتلای فرهنگ کار و تلاش.

3.     تعمیق هویت اسلامی ایرانی دانشجویان و دانشگاهیان.

4.     رشد و ارتقاء مشارکت دانشجویان در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری.

5.     تقویت فضای تفکر و آزاداندیشی و فضای گفتگو و خردورزی.

6.      ایجاد و گسترش ارتباط و برنامه‌های فرهنگی در حوزه دانشجویان جهان اسلام.

همچنین معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی سرفصل برنامه‌های خود مبتنی بر مأموریت‌ها و رسالت‌های پیش گفته در سال تحصیلی 94-93 را با ارائه الگوی «هفت شهر شایستگی» تدوین و ارائه نموده است.

هدف غایی طرح فوق تربیت دانش آموختگانی است که انتظار می‌رود در طول دوره دانشجویی خود شایستگی‌های لازم را برای ایفای نقش‌های هفتگانه یک فارغ‌التحصیل مطلوب نظام آموزش عالی ایران کسب نمایند.

این نقش‌ها عبارتند از:

1.     بعنوان بنده مؤمن خداوند در امور عبادی و مناسک.

2.     بعنوان بنده مؤمن خداوند در برابر خودش.

3.     بعنوان بنده مؤمن خداوند در تعامل با خانواده.

4.     بعنوان بنده مؤمن خداوند در تعامل با مردم (تعهدات اخلاقی اجتماعی).

5.     بعنوان بنده مؤمن خداوند در نقش یک عنصر فعال و تأثیرگذار در توسعه اقتصادی دانش بنیان.

6.      بعنوان بنده مؤمن خداوند در نقش یک عنصر تأثیرگذار بر تحولات اجتماعی و سیاسی (شهروند مسئول).

7.     بعنوان بنده مؤمن خداوند در تعامل با طبیعت زنده و سایر عناصر نظام هستی.

هفت المپیاد فرهنگی دانشجویی: 1- آیه 2- امید 3- آرامش 4- سیب 5- کار 6- نظر 7- زمین عهده‌دار پرداختن به نقش‌های هفتگانه مذکور یعنی:

1- عبادی و مناسک 2- رشد فردی 3- خانواده 4- اخلاق اجتماعی 5- اشتغال دانش بنیان 6- سیاسیاجتماعی و 7- محیط زیست می‌باشند که در ذیل این المپیادها طرح‌های هماهنگ و سراسری متنوعی توسط معاونت‌های فرهنگی واحدها به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.


 

ب) اهداف معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان

با توجه به اسناد بالادستی و در اجرای اهداف و مأموریت‌های پیش­گفته، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان اهداف خویش را بدین شرح اعلام می‌دارد:

1.     ایجاد شناخت و محبت و دوستی نسبت به (خدا، انسان، زمین، سرزمین، جهان و هستی)

از طریق: شناخت و تمرینِ زیبایی، خیر و نیکی؛

و با عنصر: ذکر و یاد

و در محیطی: آزاد

و با روح: دلسوزی و شفقت و همراهی و معیت بعنوان لوازم اصلی سازندگی و تربیت

2.     احترام و تکیه بر عناصر اصلی ساختار وجودی انسان یعنی تدبر، تفکر و تعقل

و در محیط اراده و انتخاب آزاد افراد.

3.     توجه و تأکید ویژه بر رشد انسانی و اخلاق به منزله ثمره نهایی برنامه‌ها.

4.     باور عمیق قلبی و فکری به مسئولیت سازندگی و احساس رسالت و وظیفه در قبال دانشجویان در زمینه کمک دریافتن و ارائه مفهوم زندگی به آنان.

5.     یافتن و تکمیل استعدادها و ظرفیت‌های وجودی افراد و هدایت استعدادهای تکامل یافته آنان به سوی مبدأ خیر و کمال و نیکی و زیبایی.

6.      ایجاد حس امید و نشاط نسبت به آینده.

7.     بیان روزآمد آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی از طریق پر کردن شکاف نسلی و ارتباط با نسل قبل و تبیین شخصیت چند وجهی و عمیق و لطیف و عرفانی امام خمینی (ره) بعنوان معمار کبیر انقلاب اسلامی (به منزله فرهنگی‌ترین انقلاب معاصر) و منویات احترام‌آمیز و روشنگرانه رهبر معظم انقلاب در تکریم آزاداندیشی و دانش‌ورزی و ... از جمله اهداف این معاونت بشمار می‌آید.


ج) سیاست‌ها و راهبردها

1.    گستردگی و فراگیر بودن مخاطبین:

برنامه‌ها نباید فقط گروهی خاص از دانشجویان با عقاید و موضع‌گیری‌های سیاسی اجتماعی خاص را شامل شود بلکه هدف برنامه‌های فرهنگی جهاد کلیه دانشجویان می‌باشد.

2.   عمق و محتوا:

در برنامه‌های این معاونت از انجام برنامه‌های سطحی جداً پرهیز می‌گردد. عمق و محتوای برنامه‌ها مبتنی بر اهداف گفته شده از شاخصه‌های اصلی ارزیابی برنامه‌ها در این حوزه بشمار می‌آیند.

3.  ماندگاری و نفوذ:

محدود نشدن آثار برنامه‌ها به مقطع زمانی کوتاه و خلق برنامه‌ها و آثاری ماندگار با ضریب نفوذ بالا و با تأثیر ماندگار از سیاست‌های این معاونت است.

4.   خلاقیت و نوآوری و توجه به نیازسنجی فضاهای دانشجویی:

برنامه‌ها باید واجد تازگی و نوآوری هم در شکل و هم در محتوا باشند و از انجام برنامه‌های کلیشه‌ای و تقلیدی پرهیز گردد.

5.   جذابیت هنری:

استفاده از عنصر هنر و بیان هنرمندانه، آن هم هنرهای پرمخاطب و تأثیرگذار روز شرط اصلی موفقیت برنامه‌های این معاونت است.

6.   زبان متجانس و دانشگاهی:

در ارائه برنامه‌ها توجه به ویژگی‌های جامعه­ی دانشگاهی و روح آکادمیک آن و استفاده از زبان روشنفکری مسئول و پرهیز از زبان و بیان نامتعارف و نامتجانس با محیط از شروط اصلی است. تکیه بر عنصر نقد و سنجش آزاد و احترام به شک و سؤال و تلاش در پاسخ آن با زبان اقناعی علم و استدلال به جای تعبد واسکات پیش شرط‌های این عرصه‌اند.

7.  احترام به ارزش‌های سنتی و بومی جامعه و پرهیز از تمسخر نژادی و قومی

8.  ترویج کار جمعی:

مشق اجتماعی شدن دانشجویان و تمرین مدیریت و راهبری و احترام به نظر و رأی اکثریت و سایر الزامات کار جمعی از راهبردهای اساسی این معاونت است.

9.   توجه به محیط مجازی:

امکان محیط مجازی و استقبال گسترده جوانان از آن امکان بالقوه‌ای است که می‌تواند در خدمت برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد و به تشکل بیشتر آنان بیانجامد.

10. ریسک‌پذیری و احترام به تجربه‌های جدید:

در راستای شخصیت دهی به جوانان و رشد آنها نباید از انجام تجربه‌های جدید آنان واهمه داشت. باید فرصت تجربه و خطا کردن را به آنان داد و در فرایند رشد آن‌ها را اصلاح کرد.

11. نگاه فرهنگی:

بدترین آفت کار فرهنگی نگاه غیرفرهنگی به آن است خواه سیاسی یا اقتصادی و یا ... . باید از ظرفیت فرهنگ برای فرهنگی کردن سایر عرصه‌ها من جمله سیاست و اقتصاد و ... بهره جست و نه آنکه سایر اهداف را در این وادی جستجو کرد. رشد انسان‌ها ارزشمندترین وظیفه این عرصه است.

12.    فعالیت مشترک با دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی و ...

نظر به بودجه و امکانات محدود این معاونت، عقد تفاهم‌‌نامه و تقویت تعامل وسیع فرهنگی و طراحی برنامه‌های مشترک با معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و ایفای نقش در این برنامه‌ها از سیاست‌های اصولی این معاونت بشمار می‌آیند.

13.   انجام مکانیسم سنجش رضایت بهره‌مندان برنامه‌های فرهنگی.

14.    هدایت برنامه‌ها به سوی انجام آنها در کانون‌های دانشجویی و سازمان دانشجویان.

15.    توجه به مسائل فرهنگی پرسنل جهاد و خانواده‌های محترم آنان.

16.    توسعه، نوسازی و به روز­رسانی فضای فیزیکی، امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی و برنامه‌های معاونت.

 

 

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: