معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: موضوع "آتش به اختیار" در فضای مجازی و رسانهای کشور مورد تعبیرها و تفسیرهای ناروا قرار گرفت.
دکتر سعید پور علی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه مقام معظم رهبری به سنت همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان یکی از محوریترین دیدارهای خود را با دانشجویان دارند و وقت خوبی را نیز برای سخنان و نقدها و تحلیلهای دانشجویان قرار میدهند، گفت: ایشان با دقت نکاتی را که دانشجویان به عنوان نظر و دیدگاه و تحلیل خود مطرح میکنند و نظر و دیدگاه و تحلیل تشکیلاتی جریان دانشجویی را میشنوند، یادداشت میکنند و پیرامون مسائل مطرح شده نقطه نظرات خود را بیان میکنند.
وی با اشاره به اینکه امسال چند نکته در صحبتهای رهبری محوری بود اظهار کرد: نکته اول مورد توجه ایشان، بحث انتخابات و صندوقهای رای بود و حضور و مشارکت جدی مردم پای صندوقهای رای که مشارکت مردم از طریق برگزاری انتخابات یک فراز بسیار مهم و برجسته در صحبتهای رهبری بود.
دکتر پور علی افزود: رهبری در بیانات امسال اشاره کردند که صندوق رای خیلی مهم است و نباید آن را دست کم گرفت و اعلام کردند هر اندازه مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کند و مردم پای صندوق آرا بیایند، این مساله میتواند موجب عزت و اعتماد به نفس ملی و تقویت جایگاه جمهوری اسلامی از لحاظ جمهوریت و همچنین از بعد اسلامیت در عرصه بین المللی و باعث ثبات داخلی باشد و این فراز برجسته کمتر در نکاتی که امسال در افکار عمومی برجسته شد مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری رعایت و صیانت از آرا حق الناس دانستند و به دلیل اینکه آراء مردمی امانتی است که در اختیار دولت و نظام است ایشان برای تبیین امنیت رای آن را به حق الناس تعبیر کردند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: فراز دیگر از صحبتهای رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان این بود که جدای از اینکه انتقادهایی که در جلسه مطرح می شود وارد است یا خیر، باید رویکردهای انتقادی و آرمان گرایانه دانشجویان حفظ شود.
وی افزود: چند فراز از درخواستهای رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان شامل بحث وفاداری به آرمان های دانشجویی به ویژه علم، عدالت خواهی، آزاد اندیشی و آزادی خواهی بود و اینکه دانشجویان باید به این آرمانها متعهد و حساس باشند و همچنین رهبری به موضوع شهامت و سرعت عمل دانشجو که به بحث شهامت نفس و نیروی جوانی و سرعت عملی که دانشجویان در تحقق ایدههای خود میتوانند داشته باشد اشاره کردند و دانشجو را مظهر این دو ویژگی دانستند.
پور علی با اشاره به اینکه توجه به جوشش، آرمانگرایی و آرمان خواهی دانشجویان موضوع دیگری بود که رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان مطرح کردند افزود: موضوع "آتش به اختیار" که در فضای مجازی کشور مورد تعبیرها و تفسیرهای ناروا قرار گرفت در این منظومه شاید بتواند خود را تعریف کند.
وی گفت: رهبری در این جلسه به دانشجویان گفتند من به همه هستههای فکری و عملی جهادی، فکری و فرهنگی در سراسر کشور مرتب میگویم هر کدام مستقل کار کنید و بعد به عبارت آتش به اختیار اشاره کردند. ولی تاکید رهبری در این تمثیل این بود که دانشجو استقلال عمل خود را حفظ کند و این زمانی معنا پیدا میکند و لایه دیگر خود را عیان میکند که بدانیم ایشان همواره به دانشجویان توصیه کرده بودند که روی ریزترین پدیدههای سیاسی دنیا فکر کنند و تحلیل بدهند.
وی تاکید کرد: رهبری همواره توصیه کرده بودند که دانشجویان برای راه اندازی یک جنبش نرم افزاری عمیق و جدی تلاش کنند و جریان دانشجویی باید نمادی از یک روشنفکری تمام عیار مسلمان و متدین باشد و در ادامه جنبش دانشجویی را مظهر آزاداندیشی و آزادی خواهی میشناسند و معرفی میکنند.
پور علی گفت: رهبری تاکید در این دیدار تاکید داشتند بر اینکه دانشجو باید از قدرت فهم و تحلیل سیاسی برخوردار باشد و بتواند در عرصه سیاسیگری با همین قدرت فهم و تحلیل حضور پیدا کند و فریب برخی از تلهها و دام های عرصه سیاست را نخورده و مرتبا هم تاکید کرده بودند که سطح معرفت دانشجویان از طریق قرآن و نوشتارهای علما به ویژه شهید مطهری و شهید بهشتی باید ارتقاء پیدا کند و بنابراین رهبری تعبیر آتش به اختیار را در منظومه استقلال برای جریان دانشجویی کاربردند.
وی افزود: بعد از به کار بردن تعبیر آتش به اختیار، این موضوع از سوی رهبری تبیین هم شد و اشاره کردند که دانشجویان برای اینکه در عرصه سیاست حضور داشته باشند و تاثیرگذار باشند باید علاوه بر استفاده از فرصتهایی نظیر فضای مجازی، به یک سری از قالب های موثر و متنفذ مانند برگزاری میزگرد ،سخنرانی، نشریه و بحثهای دو نفره و سه نفره و جلسات تحلیل و از این قبیل فعالیتها توجه کنند و بدانند اینها میتواند در ارتقا عمل مستقلانه دانشجویان موثر باشد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: کسانیکه سعی کردند مفهوم آتش به اختیار را تفسیرهای تندروانه و اقدام های قانون شکنانه و اقدام های خودسرانه تلقی کنند نه تنها شخصیت مقام معظم رهبری و منظومه فکری ایشان را نشناختهاند و به منش و روش و رفتار ایشان نسبت به جریان های دانشجویی شناخت ندارند بلکه حتی جایگاه ایشان را به عنوان رهبر نظام اسلامی هم فراموش کردند.
وی تصریح کرد: تلاش رهبری برای فعال سازی فضای فرهنگی دانشگاهها و تقویت رویکردهای آرمانگرایانه و مستقلانه و انتقادی جریان دانشجویی در عبارت مستقل عمل کنید تجلی پیدا کرد و در مقام تشبیه گفتند مثل میدان جنگ که آتش به اختیار است عمل کنید.
وی بیان کرد: تاکید رهبری به این بود که فعالیتهای فرهنگی دانشجویان مومن و انقلابی و معتقد به جمهوری اسلامی باید با انتقاد جهادی همراه با رعایت قانون و اخلاق به عنوان دو محور ثبات دهنده و تعیین کننده رفتار های اجتماعی باید انجام شود و این تعبیر اصلا معنای این را نمی دهد که از قوانین حاکم باید تخطی شود و برداشتهای خلاف قانون و هرج و مرج طلبانه را قطعا نمیتوان از این عبارت استنباط کرد.
پورعلی با تاکید بر اینکه یکی از معانی که اصلا به مفهوم آتش به اختیار نمیچسبد و اصلا قابل تعبیر و تفسیر نیست، همین برداشتهای خلاف قانون و هرج و مرج طلبانه است ادامه داد: رهبری تاکید داشتند نیروهای دانشجویی هر کدام می توانند یک نهاد باشند و مستقل از دستگاه های رسمی، در چارچوب نهادهای مردمی که پرانگیزه، مستقل و اهل اراده هستند و پیگیرانه و مصرانه علیرغم همه موانع اهداف خود را دنبال کنند، عمل کنند.
وی افزود: عرصه عمل استقلالی و عمل آتش به اختیارانه در کشور ما کم نیست و مهمترین مظهر آن در ایام عزاداری اباعبداالله علیهالسلام است که کسی در آن به مردم نمیگوید چگونه رفتار کنید و یک سنت شیعی پر دامنه و تاریخی وجود دارد که عرصه اراده گرایی مردم است و مردم خود این صحنه ها را میسازند. همچنین امروز نیز در دنیای جدید بحث نهادهای مردمی با همین منطق اراده میشود یعنی افرادی بر اساس انگیزههای درونی و مستقل از اینکه آیا کسی در دولت و نظام از آن حمایت می کند یا نه؟ وارد مواجهه با پدیده های اجتماعی میشوند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در جلسه دیدار رهبری با دانشجویان چند مورد از عمل مستقلانه دانشجویان مطرح شد از جمله حضور دانشجویان در بحث آسیبهای اجتماعی و مدیریت این آسیبها، اردوهای جهادی و اردوهای علمی و فناورانه که اینها عرصههای عمل مستقلانه عمل دانشجویان بود.
وی ادامه داد: تاکید مقام معظم بر این بوده که جریان دانشجویی در عرصه عمومی معطل امکانات و حمایت ها نباشد و خود مستقلا و با انگیزه حرکت کند و این حرکت مستقلانه و با انگیزه رعایت ضوابط قوانین و مقررات حاکم بر کشور را هم کاملا لحاظ کنند.
پور علی گفت: از موضع ساختاری نیز در اصل 8 قانون اساسی امر به معروف و نهی ازمنکر به عنوان وظیفه ی همگانی آمده است اما کسی از این موضوع استنباط نمی کند امر به معروف مساله بیضابطه ای است. حتی در همین قانون آمده که شرایط، حدود و کیفیت آن را قانون تعیین میکند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه بیان کرد: سخنان رهبری بیشتر ناظر بر عمل مستقلانه دانشجو است و اینکه دانشجو بر اساس انگیزههای انقلابی خود، عمل مستقلانه انجام دهد و نقد و جریان آرمان خواهانه مطلقا جریانی نیست که معطل بماند و جریان همیشگی و مستمر دانشجویی باید باشد.
وی افزود: جامعه اگر دچار مشکلات و مسائل عدیدهای می شود باید جریانهای جوان، دانشجویی و انقلابی باید برای کمک به مشکلات جامعه حضور داشته باشند و نقش آفرینی جوانان و دانشجویان از مطالبات جدی رهبری است و این را به عنوان یک عمل انقلابی و رسالتی معرفی کردهاند، که این عمل انقلابی و رسالتی دو مرز دارد یک مرز بیرونی به نام قانون و یک مرز درونی به نام اخلاق و حتما این دو مرز برای حفظ انسجام اجتماعی باید رعایت شوند.
پورعلی تاکید کرد: نکته بارز و برجسته دیگر که رهبری در این دیدار به آن اشاره کردند این بود که جریانهای مومن و انقلابی و دانشجویی اگر احساس کردند در مقام نقد دارند اشتباه میکنند باید سریع مسیر را تغییر دهند و از مسیر اشتباه برگردند.در عین حال تاکید ایشان بر این بود که باید این روحیه انتقادی در دانشجویان حفظ شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در جلسه دیدار رهبری با دانشجویان، عبارتی از شهید بهشتی توسط یکی از دانشجویان خوانده شد که با خوانده شدن این عبارت احساس رضایت را در چهره مقام معظم رهبری دیدیم و آن نیز این بود که: «دانشجو موذن جامعه است و اگر خواب بماند نماز جامعه قضا میشود». این بدان معناست که موذن فکری، نظارتی و انتقادی در فضای اجتماعی ما جریان دانشجویی است و اگر این وظایف معطل گذاشته شوند جامعه دچار مشکلات عدیدهای می شود و واجب هایی در جامعه قضا میشوند.
پور علی در پایان تاکید کرد: بنابراین یکی از وظایف جریانهای دانشجویی این است که اولویتها را به خوبی شناسایی کنند و اگر دیدند این اولویتهای مورد غفلت است با نقد، آزاد اندیشی و بحث و گفت و گو این را در مقام اولویتی که باید قرار داشته باشد قرار دهند و این مساله از مصادیق توصیههای رهبری است.