عضو هیئت علمی جامعهشناسی شهری دانشگاه بوعلیسینا گفت: انجام نظرسنجیهای درست را به نهادهای علمی دارای شناسنامه و با صلاحیت چون ایسپا بسپارید.
دکتر اسدالله نقدی در نشست تخصصی نظرسنجی و روابط عمومی برتر در همدان، با بیان اینکه روابط عمومیها نوک ارتباط سازمانها با یکدیگر و جوامع هستند، یادآور شد: نظرسنجی سازمانها در جامعه مدرن نیازمند شناخت مستمر است بنابراین با توجه به تغییرات جوامع کنونی، این شناخت ضروری به نظر میرسد.
وی با تأکید بر اینکه موفقترین سازمانها، سازمانهایی هستند که نظرسنجی میکنند، افزود: در همه تئوریها، سازمانها به دنبال افزایش بهرهوری هستند که یکی از راهکارهای آن نظرسنجی سازمانی است.
نقدی با بیان اینکه جامعه به ابزار نیازسنجی نیاز دارد به طوریکه نظرسنجی ابزاری برای ارتقای بهرهوری سازمانی است، خاطرنشان کرد: رویکرد روابط عمومیها باید ارتباط با جوامع بیرون سازمانی و ایجاد نظرسنجی است که در پی آن بالاترین سود و رضایتمندی حاصل میشود.
وی نظرسنجی درون سازمانی را از جمله آسیبهای نظرسنجی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه افراد یک سازمان تقریبا خط فکری مشابهی دارند بنابراین انجام این نظرسنجی با خطا مواجه خواهد شد.
این مدرس دانشگاه هدف از نظرسنجی را بهبود عملکرد عنوان کرد و یادآور شد: نباید با نظرسنجی آلودگی میدان تحقیق ایجاد و اعتماد مردم را از این طریق خدشهدار کنیم.
وی در پایان عنوان کرد: برای انجام یک نظرسنجی درست باید این کار را به نهادهای علمی دارای شناسنامه و صلاحیت همچون مرکزافکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) بسپاریم که در این صورت درصد خطا بسیار کاهش خواهد یافت.
پیشبینی نتایج انتخابات 96 با یک درصد خطا توسط ایسپا
معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نیز در این نشست گفت: این مرکز میزان مشارکت مردم و پیروزی فرد منتخب در جریان انتخابات ریاست جمهوری را با یک درصد خطا انجام داد.
دکتر مهدی رفیعی با بیان اینکه پیشبینی رفتار انتخاباتی یک فرآیند پیچیده است، اظهار کرد: در صورتیکه مرکز افکارسنجی چنین رفتار پیچیدهای را با یک درصد خطا عملیاتی کند، رفتارهای دیگر همچون آسیبهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... را نیز در جامعه شناسایی و برای حل موضوع به مسئولان ارائه خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: پیشبینی نتایج انتخابات 96 از طریق مرکز افکارسنجی از 8 ماه پیش از انتخابات آغار شد و در 7 موج مورد بررسی قرار گرفت.
وی یادآور شد: در 26 اردیبهشتماه ایسپا میزان مشارکت مردم در انتخابات را 72 درصد اعلام کرده بود این درحالیست که وزارت کشور روز بعد از انتخابات، میزان مشارکت مردم را 73 درصد اعلام کرد.
رفیعی ادامه داد: بر اساس نتایج حاصل از پژوهشهای ایسپا، 83.5 درصد مردم در 26 اردیبهشتماه کاندیدای خود را انتخاب کرده بودند.
معاون پژوهشی مرکز ایسپا با بیان اینکه نظرسنجی به شیوههای حضوری، تلفنی، پست و اینترنتی انجام میگیرد، عنوان کرد: نیازسنجی، رضایتسنجی، اثربخشی و اثرسنجی از کاربردهای نظرسنجی محسوب میشود.
وی طراحی پرسشنامه، نمونهگیری و گردآوری اطلاعات را از جمله اصول و فنون نظرسنجی عنوان کرد و گفت: اگر سوالات در پرسشنامه به درستی طراحی نشود به هدف تحقیق نخواهیم رسید.
رفیعی ادامه داد: نمونهگیری به دو شیوه احتمالی و غیراحتمالی برگزیده میشود که در نمونهگیری احتمالی بر خلاف غیراحتمالی تمامی افرادی که در جامعه آماری هستند شانش برابری برای انتخاب شدن دارند.
وی درباره نظارتهای لازم بر پرسشگر گفت: کنترل میدانی بعد از اجرا، کنترل میدانی به صورت همزمان، کنترل تلفنی و کنترل آماری از جمله نظارتهای لازم بر فعالیت پرسشگر است.
وی در پایان درباره نظرسنجی سبز نیز گفت: این نظرسنجی با استفاده از تبلت و با نرمافزار خاصی انجام میگیرد که در این نوع نظرسنجی نرمافزار به جیپیاس مجهز بوده و از طریق آن موقعیت مکانی پرسشگر مشخص میشود و به صورت آنلاین اطلاعات برای مرکز ارسال و امکان ضبط صدای مصاحبه نیز وجود دارد.
روابط عمومیها با ارائه اطلاعات شفاف به رشد ادارات کمک کنند
در ادامه این نشست رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان با تأکید بر اینکه ارتباطات و اطلاعات در دنیای کنونی از اهمیت ویژهای برخوردار است، گفت: روابط عمومی هر سازمان زبان گویای آن سیستم است.
اکبر اسدی با بیان اینکه رشد و توسعه هر سازمان در گرو گردش آزاد ارتباطات و اطلاعات است، افزود: گردش اطلاعات یکی از معیارهای توسعهیافتگی محسوب میشود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه این اطلاعات دقیق، صریح و موثق باشد منشأ ارتقای سیستم شده و زمینهساز تصمیمات کارساز خواهد شد.
اسدی با تأکید بر اینکه روابط عمومیها نقش بیبدیلی در سازمانها و ادارات دارند، یادآور شد: در صورتیکه این افراد آراء و نظرات منتقدان را پالایش کرده و به صورت دقیق و موثق در اختیار مسئولان قرار دهند موجبات ارتقای سازمان را فراهم کرده و در رشد و توسعه سازمان تأثیر بسزایی خواهند داشت.
این عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه اطلاعات موثق سرمایه هر سازمان محسوب میشود، ادامه داد: ارائه اطلاعات به صورت سریع و شفاف توسط مدیران روابط عمومی رشد و تعالی سازمان را رقم خواهد زد.
وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی هر جا احساس خلأ کرده، وارد شده و در آن زمینه جهادگونه تلاش میکند.
اسدی گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) از جمله این موارد است که توسط جهاددانشگاهی و با خلاقیت جهادگران و با پشتوانه دانشجویان کمتوقع، پرانرژی و فرهیخته به وجود آمده است.
وی با تأکید بر اینکه مرکز افکارسنجی خدمات ارزشمندی از بدو تأسیس تا کنون ارائه کرده است، افزود: نظرسنجی درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری یکی از فعالیتهای ارزنده مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) بوده است.
رئیس جهاددانشگاهی همدان یادآور شد: میزان مشارکت مردم در انتخابات برای کشور ما یک اصل اساسی محسوب میشود چرا که نظام مردمسالار دینی ما مبتنی بر حضور و آرای مردم توانسته به همه مشکلات در طول چهار دهه عمر انقلاب فائق آید و از این نظر پیشبینی مشارکت مردم در انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: میزان مشارکت مردم امر بسیار مهم تلقی میشود که پیش از برگزاری انتخابات، پیشبینی آن باید به درستی در اختیار مسئولان قرار میگرفت که مرکز افکارسنجی با تخصص و تعهد بالا این رسالت را انجام داد.
اسدی در پایان با اشاره به اینکه مرکز افکارسنجی با یک درصد خطا پیشبینیهای لازم را درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری انجام داد، تصریح کرد: پیشبینی انجام شده در نهایت صداقت و امانتداری در پنج مرحله پیش از برگزاری انتخابات انجام شد.