پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
۹۳۵ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر ابن حسام ارسال شد
تاریخ انتشار: سه شنبه 28 شهریور 1396

به گزارش

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، حمید مرادی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در جشنواره شعر ابن حسام گفت: جشنواره شعر ابن حسام در سال‌های گذشته در ۷ دوره به صورت دانشگاهی و استانی توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری دانشگاه‌های استان  به ویژه دانشگاه علوم پزشکی برگزار گردید.

 

وی اظهار کرد: جشنواره منطقه‌ای شعر ابن‌حسام در مهر ۹۵ از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به عنوان یک درخواست در قالب طرح ملی ـ منطقه‌ای به دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی پیشنهاد گردید که در آبان ۹۵ با منطقه‌ای بودن طرح از سوی معاونت فرهنگی در ستاد مرکزی موافقت گردید.

 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: بلافاصله بعد از ابلاغ موافقت، دبیرخانه جشنواره در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی راه اندازی شد و کمیته‌های علمی و اجرایی جشنواره نیز مشخص گردید.

 

مرادی ادامه داد: از سوی روابط عمومی و تبلیغات جشنواره نیز طراحی پوستر و فراخوان صورت گرفت و بعد از تأیید آن توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور پوستر و بنر چاپ و برای کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ارسال گردید و همچنین دبیرخانه کانال تلگرامی جشنواره ابن حسام را نیز راه‌اندازی کرد.

 

وی افزود: همچنین مقرر گردید اشعار در قالب کلاسیک،شعر نو و سپید در دو بخش اصلی( آیینی و آزاد) و یک بحش جنبی با موضوع محیط زیست ارائه گردد.

 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: مهلت ارسال آثار تا پایان اسفند ۹۵ بود اما با توجه به استقبال کم‌نظیر شاعران و درخواست تعدادی از شرکت‌کنندگان مهلت ارسال آثار تا ۱۵ اردیبهشت ۹۶ تمدید شد.

 

مرادی اظهار کرد: کمیته‌های اجرایی و علمی نیز چندین جلسه تشکیل دادند و در زمینه نحوه اجرا، عنوان کتاب برگزیده اشعار، تعیین داوران استانی، منطقه‌ای و کشوری، نحوه ارسال و کدگذاری اشعار فعالیت کردند.

 

وی افزود: همچنین از سوی دبیرخانه چندین نشست خبری با اصحاب رسانه در حوزه ریاست جهاد دانشگاهی برگزار شد و در نتیجه این اطلاع رسانی‌ها ۹۳۵ اثر از ۱۶۵ شاعر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نوع خودش بی نظیر بود.

 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: تمامی اشعاری که به دبیرخانه ارسال می‌شد به محض ورود کد بندی و سپس ثبت می‌شد و در نهایت در اختیار کمیته داوری قرار می‌گرفت، به این معنا که هیچ شعری با اسم و مشخصات شاعر در اختیارکمیته داوران قرار نمی‌گرفت.

 

مرادی با اشاره به اینکه در مرحله مقدماتی ارزیابی اشعار با نظر سه داور صورت گرفت،  اظهار کرد: داوری اشعار در مرحله اول حدود دو ماه طول کشید که علت طولانی شدن داوری نیز حجم زیاد اشعار بود.

 

وی بیان کرد: کمیته علمی و اجرایی جشنواره در نهایت با جمع‌بندی امتیازات آثار شاعران، جهت بررسی نهایی بالاترین نمرات را جهت داوری ارسال نمودند و داوری نهایی نیز در مدت حدود دو هفته به طول انجامید.

 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی ادامه داد: با توجه به استقبال شاعران از این جشنواره منطقه‌ای، دبیرخانه تصمیم گرفت که به برگزیدگان خارج از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی و خراسان‌شمالی، سمنان، یزد، اصفهان و کرمان سهمیه ۱۵ درصدی اختصاص داده شود و از این رو سه نفر از برگزیدگان از استان‌های کرمانشاه، تهران، و گلستان در جلسه اختتامیه حضور دارند.

 

مرادی افزود: یکی از برنامه‌های شاخص جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی که در راستای جشنواره صورت گرفت راه‌اندازی فرهنگ‌سرای ابن‌حسام می‌باشد که این درخواست بعد از تشکیل دبیرخانه جشنواره مطرح و جهت طرح در شورای نظارت و گسترش تشکیلات جهاد دانشگاهی به مرکز ارسال گردید.

 

وی ادامه داد: بعد از تلاش‌های بی‌وقفه رئیس واحد مجوز این فرهنگسرا همزمان با سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی در ۱۶ مرداد صادر گردید و امیدواریم با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی گامی در جهت توسعه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ادبی خراسان‌جنوبی برداریم.

 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی افرود: همچنین در نظر داریم با همکاری سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی دبیرخانه دائمی شعر ابن حسام را در جهاد دانشگاهی راه اندازی کنیم و تلاش ما این است تا با راه اندازی این دبیرخانه در تقویم  روزی به نام ابن حسام را داشته باشیم.

 

مرادی یادآور شد: در برپایی این جشنواره دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، جهاد دانشگاهی مشهد، سیستان و بلوچستان، سمنان، یزد، کرمان و خراسان جنوبی، دانشگاه فرهنگیان استان، دانشگاه بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشگاه صنعتی بیرجند، دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان، اداره کل محیط زیست، حوزه هنری استان کانون هنرمندان استان، انجمن ادبی ناقوس، فرهنگ و اداه ارشاد اسلامی خوسف، سازمان میراث فرهنگی خراسان جنوبی و دانشجویان فعال رشته مدیریت فرهنگی با ما همکاری نمودند.

گفتنی است در اولین جشنواره شعر منطقه‌ای ابن‌حسام خوسفی، حمیدرضا نظری شاعر جوان و برجسته‌ی شهرستان طبس، مقام اول این جشنواره در بخش آزاد و پرستو رضایی از کرمانشاه و فاطمه حسینی‌فر از خراسان‌جنوبی به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این بخش را کسب نمودند.

 

 

  • .
  • .
ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: