پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی
همایش و نمایشگاه علم و فناوری در خدمت صنعت و اقتصاد در دانشکده برق برگزار گردید
تاریخ انتشار: یکشنبه 5 آذر 1396

 

همایش و نمایشگاه علم و فناوری در خدمت صنعت و اقتصاد  در دانشکده برق برگزار گردید. در این گردهمایی که با حضور ریاست کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس شورای اسلامی- دکتر خاکی صدیق ریاست دانشگاه صنعتی خواجه نصير الدين طوسي –رياست دانشکده برق – مهندس خدادادی ریاست جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر  الدین طوسی وبرخي از معاونين حوزه شهرداري- مهندسين وجمع کثيري اي از متخصصان و دانشجويان برگزار شد،




 

نمايشگاهي از آخرين دستاورد ها در زمينه رباتيک  نيز در معرض ديد  مدعوين و دانشجويان و علاقمندان قرار گرفت و به نمايش گذاشته شد.

 

 

 


علی نوبخت رئیس کمیسیون  بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این همایش و نمايشگاه در اين مراسم اظهار داشت: در گذشت زمان دانشگاه ها از حوزه آموزش محوري صرف،در نسل اول به پژوهش محوري در نسل دوم و در سالهاي اخير به کارآفرين محوري به عنوان دانشگاه هاي نسل سوم ارتقا استراتژيک داشته اندتا علاوه بر ايفاي نقش دانشگاه هاي نسل هاي قيلي در حوزه هاي آموزش و پژوهش ،نقش موثر تري در توسعه اقتصادي –اجتماعي جامعه ،ثروت آفريني ،کار آفريني و کاربردي کردن علوم داشته باشند.

 


وی ادامه داد:در واقع دانشگاههای نسل سوم پاسخی هستند برای سوال “علم بهتر است یا ثروت”با پاسخ “علم بهتر است با ثروت”چرا که دانشگاه ها محملی برای تبدیل علم به اشتغال،کارآفریني و ثروت است.
رئیس کمیسیون  بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه در کشور های پیشرفته پا از این موضوع فراتر گذاشته   تصريح کرد: در کشور هاي پيشرفته پا از اين موضوع فراتر گذاشته   و به عنوان دانشگاه هاي نسل چهارم جدا از وظايف دانشگاه هاي سه نسل گذشته،ماموريت دارند تا در شکل دهي آينده جامعه خود ايفا نقش کنند.
وی ادامه داد: تشخیص اینکه جامعه الان در چه وضعیتی است و در چه وضعیتی باید باشد،سرمایه گذاري هاي مالي و انساني بايد به کدام سو گسيل يابند،چگونه بايد جامعه را به سمت وضعيت مطلوب سوق داد و جايگاه کشور در نظام منطقه اي و بين المللي را ارتقا داد بنابر اين  به نوعي تعيين کننده مسير سياستگذاري علمي کشور به عهده دانشگاه هاي نسل چهارم مي باشد.
نوبخت در خصوص قوانین بالا دستی حمایت کننده از ارتباط صنعت و دانشگاه توضیحاتی را ارائه داد.
وی به ویژگی های جامعه ایرانی در افق چشم انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت:این کشور باید برخوردار از دانش پیشرفته-توانا در توليد علم و فناوري،متکي بر سهم برترمنابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي است.
 
همچنین دست یافته به جایگاه اول اقتصادی ،علمی و فناوری در در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسياي ميانه-قفقاز و خاورميانه و کشورهاي همسايه)با تاکيد بر جنبش نرم افزاري و توليد علم،رشد پر شتاب و مستمر اقتصادي-ارتقا نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال کامل است.
 وی در خصوص اقدامات  نوآوری و گسترش نقش بخش خصوص و تعاونی در این قلمرو گفت:در این راستا طراحی و استقرار کامل نظام جامع حقوق مالکیت معنوی –ملی بين المللي و پيش بيني ساختار هاي اجرايي لازم،تامين و پرداخت بخشي از هزينه هاي ثبت جواز امتياز علمي در سطح بين المللي و خريد جواز هاي امتياز علمي ثبت شده داخلي توسط توليد کنندگان،توسعه ساختارها و زير بنا هاي لازم براي رشد فعاليت هاي دانايي محوردر بخش دولتي و خصوصي به ويژه گسترش پارک ها و مراکز رشد علم و فناوري،اقدام براي اصلاح قوانين و مقررات و ايجاد تسهيلات لازم جهت ارجاع کار و عقد قرار داد فعاليت هاي پژوهشي و فني دولت با بخش خصوصي و تعاوني و حمايت از ورود بخش خصوصي و تعاوني ،اتخاذ تدابير و راهکارهاي لازم جهت حمايت مالي مستقيم ضروري است.
 
رئیس کمیسیون  بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی   همچنین   به بخشی ا ز سیاست های کلي برنامه پنجم توسعه  اشاره کرد و گفت:در بند ۷ آن تحول در نظام آموزش عالي و پژوهش موارد ي چون  افزايش بودجه تحقيق و پژوهش به ۳ درصد توليد ناخالص داخلي تا پايان برنامه پنجم و افزايش ورود دانش آموختگان دوره کارشناسي به دوره هاي تحصيلات تکميلي به ۲۰ درصد و دستيابي به جايگاه دوم علمي و فناوري در منطقه و تثنيت آن در برنامه پنجم،ارتباط موثر بين دانشگاه ها و مراکز پژوهشي با صنعت و بخش هاي مربوط جامعه،توانمند سازي بخش غير دولتي بر اي مشارکت در توليد علم و فناوري،دستيابي به فناوري هاي پيش رفته مورد نياز ذکر شده است.

 

عکس هایی از مراسم :

 

 

 

 

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: