سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
رقابت 12 تیم برتر مسابقات مناظره دانشجویان در مرحله کشوری ششمین دوره/ انجام 532 مناظره در این دوره
تاریخ انتشار: دوشنبه 30 بهمن 1396

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست خبری مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویان ایران امروز 29 بهمن با حضور مهندس زجاجی سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، مهندس مهدی کاظمی خالدی رییس سازمان دانشجویان، سعیدیان راد رییس جهاددانشگاهی علامه طباطبایی برگزار شد.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی:
صورت‌های تکاملی "مناظره و گفت وگو" در قالب مسابقات مناظره تحقق پیدا می کند

مهندس علیرضا زجاجی درباره اهمیت برگزاری مناظرات دانشجویان ایران در سطح کشور با اشاره به اهمیت بحث تعقل در قرآن کریم، گفت: اولین آیه‌ای که به پیامبر اسلام (ص) نازل شد، فرمان "اقرأ" بود و به دنبال آن تاکید بر گفت و گو و جدال احسن بسیار دیده می‌شود.

وی درباره تاریخچه مناظره در کشور گفت: در مراکز علمی ایران بخصوص پس از اسلام بحث جدال احسن برای روشن کردن مباحث علمی و رسیدن به نقطه مشترک یک رویه‌ای با بیش از هزار سال قدمت است و در مدارس نظامی و سایر مدارس علمی ایران از روش مباحثه بسیار استفاده می‌شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره نحوه شکل‌گیری مسابقات مناظره در کشور، گفت: این مناظرات در سال 90 در جهاددانشگاهی آغاز شد و مبنای آن مکاتبه‌ای بود که جمعی از فضلای قم در دهه 80 با مقام معظم رهبری داشتند و به همین خاطر مقام معظم رهبری در نامه‌ای به اهمیت بحث مناظرات اشاره کردند و بیان کردند که چون تا به حال به این موضوع در دانشگاه‌ها پرداخته نشده است، خوب است که به این مساله اهمیت داده شود.

مهندس زجاجی افزود: به دلیل ماهیت انقلابی جهاد دانشگاهی این نهاد با اهتمام مسوولان برای این کار مقدمه‌چینی‌های لازم را انجام داد و در سال 90 اولین مسابقه مناظره دانشجویی برگزار شد و امسال ششمین دوره این مناظرات 6 تا 8 اسفندماه در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه‌ طباطبایی برگزار می‌شود.
وی یادآور شد: تلاش‌های زیادی برای برگزاری هر چه بهتر این مسابقات انجام شده و تاکنون شاهد رشد کمی و کیفی این موضوع بوده‌ایم و هدف از برگزاری این مسابقات آن است که بحث و گفت و گو با منطق و ارایه دلیل و برهان انجام شود.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به این که در سطح جامعه بسیار دیده می‌شود که بحث بر سر موضوعات مختلف به دعوا و مجادله کشیده می‌شود، بر اهمیت برگزاری این مسابقه و ترویج اصول مناظره علمی در سطح جامعه تاکید کرد.

در ادامه مهندس مهدی کاظمی خالدی تصریح کرد: مسابقات مناظره در دوره اول با حضور 16 تیم، دوره دوم با رقابت 28 تیم، دوره سوم با حضور 22 تیم و دوره چهارم که این مسابقات به داخل دانشگاه ها هم گسترش پیدا کرد با حضور 170 تیم و دوره پنجم با شرکت 440 تیم برگزار شد.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی بیان کرد: دوره ششم در 25 استان و 7 دانشگاه با رقابت 483 تیم و 532 مناظره و 400 گزاره برگزار شد و پس از برگزاری مرحله منطقه ای 12 تیم به مرحله بعد کشوری راع پیدا کردند.

مهندس کاظمی خالدی درباره وضعیت داوران این مسابقات گفت: 261 داور فقط در مرحله استانی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف کشور داوری مسابقات را در مرحله استانی بر عهده داشتند که از این تعداد 108 داور استادیار،‌ 4 داور استاد تمام و 23 داور دانشیار بودند که داوری مرحله استانی را انجام داده‌اند و در دانشگاه‌های تهران نیز 21 داور استادیار در دانشگاه و 1 استاد تمام بودند.

وی درباره ی مشخصات شرکت کنندگان این مسابقات گفت: تعداد شرکت کننده‌های این مسابقات نزدیک به 2هزار نفر می‌شود که 60 درصد آن‌ها را آقایان و 40 درصد را خانم‌ها تشکیل دادند و 77 درصد از شرکت کننده‌ها دانشجوی مقطع کارشناسی، 10 درصد کارشناسی ارشد و 8 درصد دکترا بودند.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی ادامه داد: 49 درصد از شرکت کننده‌ها دانشجوی رشته‌های علوم انسانی، 37 درصد فنی و علوم پایه و باقی از رشته‌های علوم پزشکی بوده‌اند.

وی افزود: از دانشگاه‌های مرتبط با وزارت علوم، نزدیک به 64 درصد دانشجوی شرکت کننده وجود داشته است. دانشگاه‌های مرتبط به وزارت بهداشت 11 درصد، دانشگاه آزاد 7 درصد و باقی مربوط به سایر دانشگاه‌ها بوده‌اند.

مهندس کاظمی خالدی درباره رکورد استان شرکت کننده در این مسابقات گفت: در مرحله استانی، استان چهارمحال بختیاری با 46 تیم و هرمزگان با 42 تیم و یزد با 32 تیم در این مسابقات شرکت کردند.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی ادامه داد: در دانشگاه‌های تهران نیز، دانشگاه امام صادق(ع) با 13 تیم، دانشگاه تهران با 16 تیم و علامه طباطبایی با 10 تیم در این مسابقات شرکت کردند.

وی درباره بیشترین گزاره‌های تکرار شده در مراحل استانی این مسابقات گفت: سه گزاره بیشتر از بقیه گزاره‌ها فراوانی داشته‌اند و هر یک هشت بار تکرار شده‌اند که این سه گزاره عبارتند از: تعدد و تکثر جناح‌ها به نفع حکومت است، بیکاری جوانان ناشی از ضعف مهارت‌های شغلی کارجویان است و توسعه اقتصادی بر توسعه سیاسی کشور مقدم است.

خالدی‌کاظمی تصریح کرد: تصمیم گرفته شده که این مسابقات به پیشنهاد رییس دانشگاه علامه طباطبایی در سطح کشوری،‌ در دانشگاه علامه برگزار شود که به علت مشکلی که در کتابخانه مرکزی این دانشگاه پیش آمد، مسابقات از آذر ماه به اسفند ماه موکول شد.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اظهار کرد: از ششم تا هشتم اسفند ششمین دوره مسابقات کشوری مناظرات دانشجویی در دانشگاه علامه برگزار خواهد شد که در مراسم افتتاحیه این مسابقات معاون دانشگاه علامه و جهاددانشگاهی حضور خواهند داشت و هم چنین مراسم اختتامیه این مسابقات با حضور رییس جهاددانشگاهی، رییس دانشگاه علامه و مشاور حقوق شهروندی رییس جمهور برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران ششم تا هشتم اسفند‌ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار خواهد شد. در این مسابقات به تیم‌ برگزیده مبلغ ۴۰ میلیون ریال، تندیس و مدال مسابقات، تیم دوم ۳۰ میلیون ریال، تندیس و مدال مسابقات و تیم اخلاق نیز جوایزی اهدا خواهد شد که این جوایز علاوه بر جوایز آن‎ها در مسابقات استانی است.

در ادامه این مراسم سعیدیان راد رییس جهاددانشگاهی علامه‌ طباطبایی، با تاکید بر جایگاه محتوایی مسابقات مناظره و گفت‌وگو اظهار کرد: مهم ترین بحث موضوعی این مسابقات محتوای آن است. در قرآن کریم و مبانی اسلامی نیز به این مساله توجه ویژه شده است؛ حتی در رفتار پیامبر(ص) و برخورد ائمه معصومین(ع) نیز بحث مناظره و گفت‌وگو به روش درست و استدلال صحیح مشهود بوده است. ائمه اطهار(ع) در مباحث توحیدی، سیاسی، اجتماعی و مسائل روز نیز مناظره و گفت‌وگو می‌کردند.

وی افزود: در دیدگاه‌های فعلی هم تأکیدات مقام معظم رهبری بر آزاداندیشی، نقد منصفانه و عالمانه است و آنچیزی که علاوه بر نقد منصفانه و عالمانه در اینجا مطرح است دوری و پرهیز از عقل‌ستیزی است؛ مساله‌ای که وجود آن باعث جدل و جدال می‌شود و لذا باید در تمامی مناظرات و گفت‌وگو‌ها از عقل‌ستیزی دوری و نقد منصفانه و عالمانه را جایگزین کنیم.

رییس جهاددانشگاهی علامه‌ طباطبایی با بیان اینکه اصل مناظره و گفت وگو اصلاح ذهن است، افزود: در مناظره اصلاح ذهنی صورت می‌گیرد که بعد از این اتفاق تغییر رفتار را شاهد خواهیم بود؛ لذا اگر در مناظره‌ها این تغییر رفتار شکل نگیرد موفقیت‌ها تباه می‌شود و اثر خودش را از بین خواهد برد.

سعیدیان راد با بیان این که تغییر رفتار باید ما را به سمت اصلاح رفتار و حرکت در جهت عمل صالح سوق دهد، تصریح کرد: این تغییر رفتار منجر به هدایت رفتار می‌شود و این بحث در نهایت می‌تواند به عنوان یکی از اثرگذارترین خروجی‌های دانشگاهی ما به سمت جامعه مؤثر باشد و جامعه را به سمت رفاه، خوشبختی، تعالی و عمل صالح هدایت کند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: