چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
پایان مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان + اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی
تاریخ انتشار: چهار شنبه 22 فروردین 1397

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ شب ۲۰ فروردین‌ماه مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با اجرای شش قاری و حافظ کل قرآن کریم به کار خود پایان داد تا همه چیز برای برگزاری مرحله نهایی و حضوری این مسابقات که از هفتم اردیبهشت‌ماه در مشهد مقدس آغاز می‌شود، فراهم شود.

احمد الیاس مهرزاد از کشور آلمان و دانشجوی رشته داروسازی اولین شرکت کننده شب پایانی مرحله نیمه نهایی این مسابقات بود که به تلاوت آیات ۲۴ تا ۲۷ سوره مبارکه یونس پرداخت و پس از آن نیز «شیخ محمد فهمی عصفور» و «رحیم خاکی» دو داور و کارشناس حاضر در استودیو برنامه اسرا بین‌المللی به تحلیل این تلاوت پرداختند.

شیخ عصفور در مورد این تلاوت با اشاره به اینکه تلاوت زیبایی بود اما برخی ملاحظات دارد، گفت: ما در این تلاوت شاهد قطعی صدا و اختلاس نفس بودیم. غنه نیز طولانی بود و البته برخی مخارج دارای خطا بود. اختلاس در برخی کلمات نیز وجود داشت. به طور کلی در صوت و تلاوت زیبا بود، اما ایرادات تجویدی داشت.
رحیم خاکی، داور صوت و لحن این دوره از مسابقات نیز در مورد صوت و لحن نماینده کشور آلمان در این دوره از مسابقات بیان کرد: از لحاظ صوتی تلاوت خوبی بود و به جز چند مورد لرزش صدا همه چیز خوب بود. در بحث لحن نیز در یکی از واژه‌ها خروج و ناکوکی شاهد بودیم. این قاری مقداری مکلف خواند و این سوال برای من وجود دارد که ساده خواندن چه اشکالی دارد که انجام نمی‌دهند.
در استودیو شماره دو که مسابقات رشته حفظ کل قرآن کریم در جریان است و «معتز آقایی» به عنوان داور این بخش حضور دارد، علی عبدالرحمن عثمان از کشور نیجریه و دانشجوی رشته علوم اسلامی به سه سوال داور این بخش پاسخ داد.
معتز آقایی در تحلیل تلاوت نماینده کشور نیجریه، گفت: این تلاوت به روایت ورش اجرا شد و در مجموع تلاوت خوب و قابل قبولی بود. سه و نیم نمره در حسن حفظ از دست داد. در بحث صوت و لحن نیز تلاوت ساده و یکنواختی را شنیدیم که تنوع لحنی چندانی نداشت. در مجموع تلاوتی قابل قبول از نماینده نیجریه شاهد بودیم.
در ادامه آخرین شب مرحله نیمه نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نوبت به محمدزکی‌الدین بن حنفی از کشور مالزی رسید. این قاری ۲۳ ساله که در حال حاضر در آکادمی قرائت مصر مشغول تحصیل است به تلاوت آیات ۷۴ تا ۷۹ سوره مبارکه اعراف پرداخت.
شیخ عصفور در تحلیل تلاوت نماینده کشور مالزی، گفت: به طور کلی تلاوت خیلی زیبا و جالب بود که البته یادآوری چند نکته خالی از لطف نیست. به طور کلی تکلف در تلاوت این قاری دیده شد. برخی اوزان کلمات رعایت نشد. من از ایشان درخواست دارم تلاوت خود را به اساتید ارائه دهند تا ایرادات ایشان برطرف شود. در وقف و ابتدا در چهار یا پنج مورد نیز دارای خطا بود.
رحیم خاکی، داور بخش صوت و لحن نیز در مورد اجرای نماینده کشور مالزی به صدای خوب این قاری اشاره و اظهار کرد: هم اوج‌های با کیفیتی اجرا کردند و هم اینکه در توسط و بم نیز مطلوب بودند. در چند مورد شاهد خروج‌ها و ناکوکی‌هایی بودیم. با این وجود به لحاظ لحنی بیات را به سبک استاد مصطفی اسماعیل کامل ادا کردند و فرود نسبتاً خوبی داشتند. در مجموع تلاوت با کیفیتی بود.
در بخش دیگری از این برنامه نوبت به دومین حافظ کل قرآن و چهارمین شرکت کننده شب آخر مرحله نیمه نهایی رسید. در این بخش حافظ محمد محی‌الدین سهیل بن حافظ عبدالاحد بدرالدین بن حافظ محمد بدرالدین از حیدرآباد هند رسید.
معتز آقایی، داور رشته حفظ در تحلیل اجرای نماینده کشور هندوستان با اشاره به اینکه اجرای متوسطی را شاهد بودیم، گفت: غیر از مواردی که برای حسن حفظ خصوصاً در سوال اول داشتند در تجوید و عدم رعایت موارد تفخیمی و استعلایی نیز ایراداتی داشتند. در بحث لحن نیز در نغمه سازی ضعیف بود و بیشتر از نغمه بیات استفاده کرد.
سومین قاری شرکت کننده در آخرین شب مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ابراهیم اسماعیل دانشجوی رشته کامپیوتر از کشور نیجر بود که به تلاوت ۷۵ تا ۷۹ سوره مبارکه اعراف پرداخت.
شیخ عصفور، داور بخش وقف و ابتدا این دوره از مسابقات در مورد تلاوت این قاری گفت: خطای واضحی که در تلاوت این قاری بود نداشتن توازن در زمان بود. مخرج‌ها تا اندازه‌ای خوب نبود. برخی صفات حروف نیاز به توازن داشت، در اشمام خطا دیده شد.
رحیم خاکی نیز در مورد این تلاوت گفت: کیفیت ضبط تلاوت پایین بود و به همین خاطر صدا چندان واضح نبود. صدای متوسطی داشتند پرده بم و بالا نداشتند و بیشتر در توسط تلاوت داشتند. به لحاظ لحنی ینز چیز قابل توجهی نداشتند.
سومین شرکت کننده رشته حفظ کل قرآن مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات عبدالله صالح احمد ضیاءالدین الحاشدی دانشجوی رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار از کشور یمن بود که به سه سوال داور این بخش پاسخ داد.
معتز آقایی در مورد اجرای کشور یمن به اجرای با احساس و مطلوب وی اشاره کرد و گفت: ترتیل روان و زیبایی بود که اغلب در مقام بیات و کرد اجرا شد. صدای زیبایی را داشتند. تجوید خوب و فصیحی داشت که شاید برخی موارد اخفا دور از محلی که باید باشد، بود. موارد وقف و ابتدایی زیاد بود که امیدواریم موفق باشند.
آخرین قاری شب آخر مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان عیسی بیک اف باورجان از کشور قزاقستان و دانشجوی رشته مطالعات اسلامی بود که به تلاوت آیات ۷۴ تا ۷۹ سوره مبارکه اعراف پرداخت.
شیخ عصفور در مورد این تلاوت گفت: چیزی که در این تلاوت واضح بود این است که باید از ایشان با اینکه عرب زبان نیستند اما تلاوت خوبی داشتند، تشکر کنیم. برخی موارد از تحقیق به ترتیل جابه‌جا می‌شد. در غنه و مدود اشکالاتی داشتند. برخی کلمات نیز در وزن اشکال داشت و چیزی که زیاد دیده شد قطع صوت بود. وقف و ابتدا نیز نکاتی داشت که باید مراعات شود.
رحیم خاکی نیز در مورد تلاوت نماینده قزاقستان گفت: تلاش این قاری بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. صدای این قاری متوسط است و از لحاظ مساحت صدا شاهد حجم بالا نبودیم. اضطراب در صدا به چشم خورد که باید بر روی آن کار شود. به لحاظ لحنی نیز آهنگ به خوبی بر روی کلمات تنظیم نشده بود. تنوع لحن نیز به چشم نخورد.
یادآور می‌شود در شب نهم این مسابقات نیز چهار قاری و سه حافظ کل قرآن به اجرای برنامه پراختند. در این بخش و در رشته قرائت تحقیق به ترتیب «محمد عبدالله» از کشور بنگلادش، «ایوب خالد محمد تولنج» از کشور بوسنی و هرزه گوین، «عبدالله جان» از کشور پاکستان و «مصطفی انجای» از کشور سنگال به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند.
همچنین در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز «عبدالوافی الزاکی بن صنوان» از کشور مالزی، «محمد عبدالغفار محمدسعدالدین» از کشور مصر و «محمد مصطفی عبدالله المجتبی» از کشور موریتانی هر کدام به سه سوال داور این رشته پاسخ دادند.
با اجرای هشت قاری و شش حافظ کل قرآن کریم در دو شب‌های نوزدهم و بیستم فروردین‌ماه مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، به پایان رسید. مرحله نهایی این مسابقات نیز از هر رشته حدود ۲۰ قاری و حافظ کل قرآن کریم هفتم اردیبهشت‌ماه در مشهد آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان

ردیف

نام و نام خانوادگی

کشور

رشته

1

مهدی غلام نژاد

ایران

قرائت

2

مهدی شمعونی

لبنان

قرائت

3

محمد علی فروغی

افغانستان

قرائت

4

محمد زکی الدین بن حنفی

مالزی

قرائت

5

احمد الیاس مهرزاد

آلمان

قرائت

6

یوسف محمد دیوید

آفریقای جنوبی

قرائت

7

محمد علوی

تایلند

قرائت

8

احمد محمد محمود محمد

مصر

قرائت

9

آنار محمد اف

آذربایجان

قرائت

10

ام دی سلمان

هند

قرائت

11

محمد یونس

اندونزی

قرائت

12

مسیح الله نعیمی

هلند

قرائت

13

محمد الحمود

سوریه

قرائت

14

علی حسن علی عبدالله حسن دعبل

بحرین

قرائت

15

احمد جمال کامل المنصراوی

عراق

قرائت

16

صفر مراد حسین اف

تاجیکستان

قرائت

17

موسی سلیمان اف

قرقیزستان

قرائت

18

جهاد اورال

ترکیه

قرائت

19

سالم محمد سالم

کنیا

قرائت

20

محمد حمیدی حتا

اندونزی

حفظ

21

نافیه اذانی محمد

کنیا

حفظ

22

محمد عبدالغفار محمد سعدالدین

مصر

حفظ

23

کالید سانگاره

ساحل عاج

حفظ

24

هارون مامادو حسن

نیجر

حفظ

25

مسعود رضوان

بنگلادش

حفظ

26

محمد المصطفی المجتبی

موریتانی

حفظ

27

عبدالرحمن مجلی عبدالحلیم قاسم

لیبی

حفظ

28

مجتبی فرد فانی

ایران

حفظ

29

میرزام الدین میرزا نظر

تاجیکستان

حفظ

30

حافظ محمد عمری

تانزانیا

حفظ

31

علی عبدالرحمن عثمان

نیجریه

حفظ

32

نوح مرعی

لبنان

حفظ

33

حمزه سیراجی ایراکوز

بروندی

حفظ

34

ایمن بن احمد شکری ابراهیم

تونس

حفظ

35

عمار یوسفی

الجزایر

حفظ

36

خادم الرسول لو

سنگال

حفظ

37

عبدالله صالح أحمد الحاشدي

یمن

حفظ

38

جمال الدین نوح کتنده

اوگاندا

حفظ

39

سید محمد غفاری

افغانستان

حفظ

40

محمد صوصال الطیب

جمهوری چاد

حفظ

41

محمد النور رمات

جمهوری آفریقای مرکزی

حفظ

42

عادل عنبر بلال محمد مرشد

کویت

حفظ

43

اسامه المحروس

سوریه

حفظ

44

عبدالوافی ازاکی بین سینوان

مالزی

حفظ

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: