شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان جهاددانشگاهی خوزستان و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس استان
تاریخ انتشار: دوشنبه 3 اردیبهشت 1397

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خوزستان، سیدعلیرضا علوی رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در این مراسم که در سالن سمینار جهاددانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی خوزستان باتوجه به ماموریت‌های تعریف‌شده برای آن از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با سازمان‌های متعددی در استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، پژوهشی، پزشکی، آموزشی و … همکاری دارد، اما یکی از سازمان‌های پای کار، مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بوده که لازم می‌دانم بابت این همکاری تشکر کنم.

وی با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف فرهنگی تصریح کرد: بنا داریم حضور جهاددانشگاهی را در عرصه مطالعات دفاع مقدس برحسب وظایف آن، گسترش دهیم و در این زمینه شورای نظارت و گسترش تشکیلات فرهنگی جهاد دانشگاهی در اسفند ۹۶، مجوز مرکز مطالعات و روایت‌پژوهی دفاع مقدس را به جهاد دانشگاهی خوزستان واگذار کرد و قرار است طی برنامه‌ای سه ساله به یک مرکز ملی در اهواز تبدیل شود.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان جهاددانشگاهی خوزستان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، صبح امروز دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه با حضور روسای دو مجموعه برگزار شد با بیان اینکه مجموعه جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس متولی اعزام نیروهای دانشگاهیان به جبهه‌های جنگ بوده است، گفت: در حال حاضر عکس‌ها و تصاویر بسیار خوبی از حضور دانشگاهیان در دوره دفاع مقدس جمع‌آوری کرده‌ایم و درصدد هستیم طی فراخوانی این مجموعه اسناد به‌صورت مدون گردآوری شود.

علوی تدوین نقش جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس را یکی از برنامه‌های مصوب این سازمان طی برنامه ششم عنوان و خاطرنشان‌کرد: حضور در عرصه دفاع مقدس و یادآوری آن، از وظایف حقیقی و حقوقی ما است، اما چندان روی کیفیت و جذب نسل جوان به رویدادهای دفاع مقدس کار نشده و ذهن نسل جوان خالی است که باید بتوانیم تصویرسازی خوبی از این دوران برای جوانان ارائه دهیم.

وی همچنین با اشاره به موضوع "هنر در دفاع مقدس" به‌عنوان یکی از ماموریت‌های مرکز مطالعات و روایت‌پژوهی دفاع مقدس، افزود: استفاده از ابزارهای رسانه‌ای مانند موشن‌گرافی برای یادآوری ارزش‌های دفاع‌مقدس و انتقال آن به نسل جدید در این حوزه مدنظر قرار گرفته است؛ درمجموع جهاد دانشگاهی اعلام آمادگی می‌کند که در عرصه مطالعات دفاع مقدس، ایفای نقش کند. همچنین با توجه به عضویت جهاد دانشگاهی در کارگروه آموزش و پژوهش استانداری، اعتبارات متمرکز یک درصد پژوهش فرصت خوبی است که از این ظرفیت برای کارهای عمیق، ریشه‌دار و تاثیرگذار در حوزه دفاع مقدس استفاده کنیم.

همچنین در این مراسم، سردار محمد علی‌پور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، با تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت امام زمان (عج)، نقش جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس و همچنین عرصه علمی کشور را شاخص و موثر عنوان و اظهار کرد: رهبر انقلاب در یکی از بیانات خود می‌گوید "دفاع مقدس گنج بزرگی است" و اخیراً نیز در این خصوص فرموده‌اند "ما جنگ را با آن‌همه زحمت انجام دادیم؛ بهره‌ی معنوی جنگ را باید همه مردم ببرند. این هم برای یک‌سال و دو سال و ۱۰ سال نیست، برای یک قرن است. باید پیروزی این جنگ را تا ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال آینده حس کنیم و این نمی‌شود مگر با شکافتن ذره‌ذره سلول‌های این جنگ. این جنگ فوق‌العاده است، واقعاً فوق‌العاده است؛ هر ذره‌ذره‌اش را آدم برود بشکافد در آن حرف‌ها و مطالب هست."

وی ادامه داد: برای عمل کردن به این فرمایش مقام معظم رهبری و تبیین عمیق و جامع مسایل دفاع مقدس، راهی نداریم به‌جز آن‌که به عرصه‌های علمی ورود کنیم و جهاد دانشگاهی برترین نهادی است که می‌تواند به لحاظ علمی به این عرصه ورود کرده و بهره لازم از حوزه دفاع مقدس را برای استان و مردم ایجاد کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به سه هدف عمده در خصوص دفاع مقدس در این بنیاد، اظهار داشت: نخستین هدف این است که آثار دفاع مقدس به همان صورت که بوده، در ارتباط با لایه‌های مختلف جامعه (اعم از دانشگاهی، دانش‌آموزی، بازار، اصناف، عشایر، مردم، دولت و …) تبیین شود. دوم این‌که دفاع مقدس برای استان خوزستان آورد مالی داشته باشد که حضور سالانه بیش از شش میلیون نفر گردشگر در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، ظرفیت بسیار خوبی در این خصوص فراهم می‌کند. ضمن آن‌که بزرگ‌ترین آورد دفاع مقدس برای خوزستان، تعریف و تهیه یک بسته فرهنگی است که بتواند نقش خوزستان را در دفاع مقدس به‌طور نمادین یادآوری کند.

علی‌پور افزود: تعریف نقش اقوام در عرصه دفاع مقدس به‌نحوی‌ که یک جاذبه ماندگار برای نسل‌ها ایجاد کند، از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود. همچنین باید یک موزه با غنای بالا در سطح ملی در خوزستان ایجاد شود که هر کس بخواهد بفهمد در دوران دفاع مقدس چه اتفاقی افتاده، سراغ خوزستان را بگیرد.

وی با بیان اینکه شاخصه کار را در محتواسازی و همچنین ابعاد مختلف هنری و فرهنگی در جهاد دانشگاهی می‌بینیم، گفت: انتظار داریم جهاد دانشگاهی همان‌طور که در عرصه‌های مختلف علمی پرچم‌دار و پیشتاز است، در بعد محتوایی نیز این کار را بر عهده بگیرد؛ به‌طور عملی ظرفیت‌ها را شناسایی و راه تدوین آن‌ها را مشخص کند و آن‌ها را عملی کرده و برای استان و جامعه، بهره‌های لازم را ایجاد کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان همچنین نبود نمادهای دفاع مقدس در سطح شهر و ورودی‌های استان باوجود معرفی خوزستان به‌عنوان پایتخت دفاع مقدس را یک نقیصه دانست و گفت: کارهای مهمی در حوزه دفاع مقدس آغاز شده و یا در دست انجام است که انتظار است جهاد دانشگاهی به‌عنوان محور، این کارها را به‌دست بگیرد. امام (ره) جهاد و سپاه را به‌عنوان دو بال پیش‌برنده انقلاب معرفی کردند، این بال‌ها باید به قوت خود باقی بمانند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: