جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
با حضور دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی؛ همایش «حقوق شهروندی در نظام اداری» در تبریز برگزار شد
تاریخ انتشار: شنبه 8 اردیبهشت 1397

به گزارش معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی ، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این همایش با اشاره به میزبانی تبریز از گردشگران کشورهای اسلامی در سال 2018 گفت: در استان نیز برای اولین‌بار در سال‌جاری در راستای صیانت از حقوق شهروندی بر خود وظیفه دانستیم که از تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در امر میزبانی مسافران و گردشگران بازدیدهایی داشته باشیم.
 
بهروز مهدوی با تاکید بر اهمیت رعایت حقوق شهروندی در کلیه اجزای جامعه، گفت: طی بازدیدها رضایت عمومی در بحث گردشگری از استان داشتیم که گزارش آن ارائه خواهد شد.
 
کارشناس ارشد حقوق خصوصی و وکیل پایه یک دادگستری نیز در این همایش با ارائه‌ی مطالبی در حوزه‌ی «حقوق شهروندی در حوزه زنان»، اظهار کرد: با توجه به این‌که بخش مهمی از جامعه را  زنان تشکیل می‌دهند اختصاص قسمت کمی از حقوق شهروندی به این قشر جای بحث دارد، حمایت قانونی و حقوقی از زنان جامعه ایرانی در تمامی مراحل زندگی قابل بررسی است.
 
راحله ضراب‌زاده ادامه داد: نقش سمن‌ها در حمایت از حقوق بانوان و همراهی در طول مسیر زندگی شان که رییس جمهور نیز بر این امر و تشکیل و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در زمنیه مسایل مختلف تاکید کرده‌اند بسیار موثر و چشمگیر است که نیازمند بسترسازی و شناسایی افراد مستعد در این زمینه است.
 
وی در پایان تاکید کرد: به عنوان نماینده‌ی سازمان‌های مردم نهاد، توجه و عنایت دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی را خواستارم تا بستری فراهم شود که فعالیت سمن‌ها در کلیه‌ی زمینه‌ها و نیازهای متناسب با جامعه بیشتر شود و همچنین تشکیل سمن‌هایی را خواستاریم که زنان را قبل ازدواج، طول ازدواج و همچنین بعد از طلاق تحت حمایت مادی، معنوی و حقوقی خود قرار دهند.
 
 
عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور تبریز نیز در این همایش با تاکید بر این‌که قدردانیم که نهاد رسمی حاکمیتی(دولت) قدم در عرصه‌ی مهم حقوق شهروندی گذارده و منشور مربوط به آن را ایجاد کرده است، اظهار کرد: حقوق بشر جهان شمول، ذاتی، فرادینی و سلب‌ناشدنی بوده و ما در حقوق شهروندی به انسان‌ها به عنوان "انسان" نگاه می‌کنیم.
 
حسن فرهودی نیا با بیان این‌که حکومت‌هایی که برآمده از متن و دل مردم باشند، مکلفند حقوق شهروندی را رعایت کنند؛ گفت: حقوق شهروندی با حقوق بشر در ساحت‌هایی هم پوشان بوده و در برخی دیگر نیز هم پوشان نیست.
 
وی با بیان این‌که یکی از مولفه‌‌های حقوق شهروندی تکلیف دولت به تامین حقوق ملت (از جمله، حیات بهر‌مندی از کرامت، آزادی، تامین زندگی شایسته) بوده و این حقوق غیرقابل سلب هستند، افزود: حق تعیین سرنوشت، اداره‌ی شایسته کشور به اتفاق آرای عمومی از طریق نظام انتخاباتی سالم، تشکیل احزاب، انجمن های مدنی و صنفی که تنها با تعهد، مسئولیت‌پذیری و اراده سیاسی دولت امکان‌پذیر است، مشارکت مردم در حیات اجتماعی از جمله مولفه‌های حقوق شهروندی است.
 
یک فعال اقتصادی و اجتماعی نیز در این همایش با ارائه‌ی گزارشی در باب «حقوق شهروندی در حوزه کارآفرینی» با اشاره به منویات مقام معظم رهبری، گفت: امروز کارآفرینی، حق اشتغال و کار شایسته در صدر اولویت‌های دولت قرار دارد و در سیاست‌های کلی اشتغال که در سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، به کارآفرینی و کار شایسته تاکید شده و رییس جمهور نیز همواره در سخنرانی‌هایشان بر ولی دانستن مردم و مراعات حق‌الناس و همچنین احساس حقوق شهروندی در زندگی روزمره تاکید دارند، از این‌رو ضروری است که فرهنگ کار و رونق حقوق شهروندی در کشور به گفتمان غالب تبدیل شود.
 
الناز حسامی ادامه داد: هر کجا صحبت از حقوقی برای شهروندان می‌شود اصل بر این است که زنان و مردان به طور یکسان از این حقوق برخوردار شوند چنانچه در قانون اساسی بدان اشاره شده است.
 
جواد لطف‌الله پور هشترودی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور تبریز نیز در این همایش با ارایه‌ی گزارشی اظهار کرد: ما معلمان همواره حامی نظام و انقلاب بوده و هستیم اما می‌سوزیم و می‌سازیم و انتظار داریم که شرایط بهتر از این شود.
 
کامیاب صفایی‌فر دانشجوی رشته‌ی حقوق نیز به نمایندگی از دانشجویان این دانشگاه با تاکید بر این‌که شهروندی پدیده‌ای نوپدید است که به برابری عدالت توجه دارد، گفت: اسلام به عنوان یک دین فراگیر دستورات فراگیر و شفافی در حوزه روابط انسان‌ها در اختیار ما قرار داده است.
 
وی ادامه داد: باید مسئولان دستگاه آموزش و پرورش در راستای تدوین و تدریس کتابی به نام حقوق شهروندی اقدام کنند تا دانش‌آموزان از همان ابتدا بایدها و نبایدهای زندگی را فرابگیرند.
 
گفتنی است، داود بهبودی " ریییس سازمان برنامه و بودجه استان" به ارایه‌ی گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته توسط دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه حقوق شهروندی پرداخته و دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی نیز به عنوان سخنران اصلی مراسم، مطالبی را در خصوص «حقوق شهروندی در نظام اداری» ارائه داد.
 
در پایان همایش پنج عنوان کتاب در حوزه‌ی حقوق شهروندی رونمایی شد و از فعالان این عرصه تجلیل به عمل آمد.

این همایش به همت اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و با همکاری سازمان جهاددانشگاهی استان در دانشگاه پیام نور تبریز برگزار شد.

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: