جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری کارگاه نقد و بررسی حجاب اسلامی و مهدویت
تاریخ انتشار: دوشنبه 7 خرداد 1397

رحیم انور مدرس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی اردبیل در کارگاه آموزشی « نقد و بررسی حجاب اسلامی و مهدویت» که برای تعدادی از دانشجویان این مرکز برگزار شد، اظهار کرد: حقیقت این است که باورود یک مهمان ناخوانده به نام مدرنیته تجددگرایی هویتهای افراد چه از بعدروانشناختی فردی وچه از ابعاد روانشناختی اجتماعی وجامعه شناسی سیاسی و مهمترازهمه در بعد دینی به چالش کشیده شد.

انور گفت: بين حجاب و پوشش ظاهري و عفت و بازداري باطني انسان، تأثير و تأثّر متقابل است؛ هرچه حجاب و پوشش ظاهري بيش‌تر و بهتر باشد، اين نوع حجاب در تقويت و پرورش روحيه‌ي باطني و دروني عفت، تأثير بيش‌تري دارد؛ و بالعكس هر چه عفت دروني و باطني بيش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهري بيش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم ميگردد.

وی ادامه داد: این مكتب نوگرا باهدف مبارزه با دین، خودرا درستیز وچالش باکهنگی،کهن هپرستی، رکود، عقب افتادگی، توسعه نیافتگی و نیز درستیز باهرگونه قدمت وسنت قرارداد. و فرهنگ خود را در اشكال گوناگون وبه شیوة بسیارسهل و ساده وفراگیر به مخاطبان خود منتقل ساخت.

استاد دانشگاههای اردبیل افزود: تجددگرایان که عمدة فعالیت هایشان برتغییر ساخت فرهنگی و معیارهای ارزشی  و اصیل دینی معطوف است با القای این مطلب که اعتقادات سنتی جوامع، مانع از رشدآنها است برای رسیدن به این هدف ابتدابه صورت مددرن نوع گفتار وکردارهایش اثر گذاشتند و با شعار« برطبق مد زندگی کنید» ودر انتخاب لباس و وسایل شخصی ذوق وسلیقه خاص خود را نشان دهید .

وی بیان کرد: در این باور انسانها دوراه بیشتر ندارند یا باید دین را از زندگی خود حذف کنند تامدرنیته شوند یا اگر میخواهند با هویت دینی و پذیرش اعتقادات سنتی خود به سر برند باید انگَ اوصافی همچون خرافاتی،کهنه گرا وجمود را پذیرا باشند .

انور افزود: بر این مبنا مدرنیسم، حجابِ فرهنگ حجاب و پوشش و گشاینده فرهنگ عریانی و برهنگی شد و پیامدهای مهمی در جامعه از آن جمله بحران فرهنگی در قالب پدیده بی حجابی و بی بند و باری ایجاد کرد که امروزه به صورت گسترده جامعه را فرا گرفته است.

وی گفت: حجاب که باید نشانه هویت زن مسلمان  شناخته می شد ؛ حیا، وقار، متانت، ارزش شمرده  می شدنداینکبا رخ دادن وارونگی در جدول ارزشها وضد ارزشها  خرافی و کهنه گرا و در مقابل، خود آرایی ها و خود نمایی ها ، مدرنیته و تجدد گرایی به حساب می آیند.

مدیر بنیاد تهج البلاغه اردبیل، تصریح کرد: در جامعه مدرنیته با سقوط زن و مرد در ابتذال و بی تقواییها جامعه گرفتار جاهلیت مدرن می شود  به این معنا که جامعه  منتظر که خود باید صالح و عفیف باشد و حجاب از شاخصه بارز آن شمرده شود،   مادران منتظر باید فرزندان منتظر تربیت کنند ، فرهنگ مهدویت را منتقل کنند  ؛ آموزش فرهنگ برهنگی بدهند در این صورت مکتب انتظار  که یک مکتب پویایی و بالندگی است به خمود و ایستاییتبدیل می گردد و در نتیجه رابطه با مهدویت قطع می شود.

وی افزود: از آنجایی که انتظار فرج یک  حركت و تلاشی هدفمند است پس باید که با عزم ملی وبا استفاده از سازو کارهای هدفمند و صحیح با بد حجابی مبارزه و فرهنگ پوشش سالم را نهادینه کرد.

انور گفت: برخی  با تمسك به اینکه درون آدمی باید پاک باشد حجاب ظاهری شرط پاکدامنی و عفاف نیست . در پاسخ  باید گفت که این مطلب نه مبنای عقلی دارد و نه مبنای شرعیو قاعده سنخیت علت و معلول ایننظر را باطل می کند چرا که رفتارهای آدمی برگرفته و معلول اراده و باورهای درونی است و به اصطلاح « از کوزه همان برون تراود که در اوست » بنابراين، بين حجاب و پوشش ظاهري و عفت و بازداري باطني انسان، تأثير و تأثّر متقابل است؛ هرچه حجاب و پوشش ظاهري بيش‌تر و بهتر باشد، اين نوع حجاب در تقويت و پرورش روحيه‌ي باطني و دروني عفت، تأثير بيش‌تري دارد؛ و بالعكس هر چه عفت دروني و باطني بيش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهري بيش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم ميگردد.

وی ادامه داد: در اثبات این قضیه  قران کریم نیز می فرماید: « قُل ْكُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏شاكِلَتِه‏ بگو: «هركس برحسب ساختار [روانىوبدنى‏] خودعملمى‏كند » و در نهج البلاغه نیز حضرت امیر(ع) در خطبه 154می فرمایند« وَاعْلَم ْأَنَّ لِكُل ِّظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَى مِثَالِهِ فَمَا طَاب َظَاهِر ُهُطَابَ بَاطِنُهُ وَ مَاخَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُث َبَاطِنُهُ» وبدان كه هرظاهرى باطنى متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاكيزه، باطن آن نيز پاك و پاكيزه است، وآنچه ظاهرش پليد، باطن آن نيز پليداست.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: