رحیم انور مدرس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی اردبیل در کارگاه آموزشی « نقد و بررسی حجاب اسلامی و مهدویت» که برای تعدادی از دانشجویان این مرکز برگزار شد، اظهار کرد: حقیقت این است که باورود یک مهمان ناخوانده به نام مدرنیته تجددگرایی هویتهای افراد چه از بعدروانشناختی فردی وچه از ابعاد روانشناختی اجتماعی وجامعه شناسی سیاسی و مهمترازهمه در بعد دینی به چالش کشیده شد.
انور گفت: بين حجاب و پوشش ظاهري و عفت و بازداري باطني انسان، تأثير و تأثّر متقابل است؛ هرچه حجاب و پوشش ظاهري بيشتر و بهتر باشد، اين نوع حجاب در تقويت و پرورش روحيهي باطني و دروني عفت، تأثير بيشتري دارد؛ و بالعكس هر چه عفت دروني و باطني بيشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهري بيشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم ميگردد.
وی ادامه داد: این مكتب نوگرا باهدف مبارزه با دین، خودرا درستیز وچالش باکهنگی،کهن هپرستی، رکود، عقب افتادگی، توسعه نیافتگی و نیز درستیز باهرگونه قدمت وسنت قرارداد. و فرهنگ خود را در اشكال گوناگون وبه شیوة بسیارسهل و ساده وفراگیر به مخاطبان خود منتقل ساخت.
استاد دانشگاههای اردبیل افزود: تجددگرایان که عمدة فعالیت هایشان برتغییر ساخت فرهنگی و معیارهای ارزشی و اصیل دینی معطوف است با القای این مطلب که اعتقادات سنتی جوامع، مانع از رشدآنها است برای رسیدن به این هدف ابتدابه صورت مددرن نوع گفتار وکردارهایش اثر گذاشتند و با شعار« برطبق مد زندگی کنید» ودر انتخاب لباس و وسایل شخصی ذوق وسلیقه خاص خود را نشان دهید .
وی بیان کرد: در این باور انسانها دوراه بیشتر ندارند یا باید دین را از زندگی خود حذف کنند تامدرنیته شوند یا اگر میخواهند با هویت دینی و پذیرش اعتقادات سنتی خود به سر برند باید انگَ اوصافی همچون خرافاتی،کهنه گرا وجمود را پذیرا باشند .
انور افزود: بر این مبنا مدرنیسم، حجابِ فرهنگ حجاب و پوشش و گشاینده فرهنگ عریانی و برهنگی شد و پیامدهای مهمی در جامعه از آن جمله بحران فرهنگی در قالب پدیده بی حجابی و بی بند و باری ایجاد کرد که امروزه به صورت گسترده جامعه را فرا گرفته است.
وی گفت: حجاب که باید نشانه هویت زن مسلمان شناخته می شد ؛ حیا، وقار، متانت، ارزش شمرده می شدنداینکبا رخ دادن وارونگی در جدول ارزشها وضد ارزشها خرافی و کهنه گرا و در مقابل، خود آرایی ها و خود نمایی ها ، مدرنیته و تجدد گرایی به حساب می آیند.
مدیر بنیاد تهج البلاغه اردبیل، تصریح کرد: در جامعه مدرنیته با سقوط زن و مرد در ابتذال و بی تقواییها جامعه گرفتار جاهلیت مدرن می شود به این معنا که جامعه منتظر که خود باید صالح و عفیف باشد و حجاب از شاخصه بارز آن شمرده شود، مادران منتظر باید فرزندان منتظر تربیت کنند ، فرهنگ مهدویت را منتقل کنند ؛ آموزش فرهنگ برهنگی بدهند در این صورت مکتب انتظار که یک مکتب پویایی و بالندگی است به خمود و ایستاییتبدیل می گردد و در نتیجه رابطه با مهدویت قطع می شود.
وی افزود: از آنجایی که انتظار فرج یک حركت و تلاشی هدفمند است پس باید که با عزم ملی وبا استفاده از سازو کارهای هدفمند و صحیح با بد حجابی مبارزه و فرهنگ پوشش سالم را نهادینه کرد.
انور گفت: برخی با تمسك به اینکه درون آدمی باید پاک باشد حجاب ظاهری شرط پاکدامنی و عفاف نیست . در پاسخ باید گفت که این مطلب نه مبنای عقلی دارد و نه مبنای شرعیو قاعده سنخیت علت و معلول ایننظر را باطل می کند چرا که رفتارهای آدمی برگرفته و معلول اراده و باورهای درونی است و به اصطلاح « از کوزه همان برون تراود که در اوست » بنابراين، بين حجاب و پوشش ظاهري و عفت و بازداري باطني انسان، تأثير و تأثّر متقابل است؛ هرچه حجاب و پوشش ظاهري بيشتر و بهتر باشد، اين نوع حجاب در تقويت و پرورش روحيهي باطني و دروني عفت، تأثير بيشتري دارد؛ و بالعكس هر چه عفت دروني و باطني بيشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهري بيشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم ميگردد.
وی ادامه داد: در اثبات این قضیه قران کریم نیز می فرماید: « قُل ْكُلٌّ يَعْمَلُ عَلىشاكِلَتِه بگو: «هركس برحسب ساختار [روانىوبدنى] خودعملمىكند » و در نهج البلاغه نیز حضرت امیر(ع) در خطبه 154می فرمایند« وَاعْلَم ْأَنَّ لِكُل ِّظَاهِرٍ بَاطِناً عَلَى مِثَالِهِ فَمَا طَاب َظَاهِر ُهُطَابَ بَاطِنُهُ وَ مَاخَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُث َبَاطِنُهُ» وبدان كه هرظاهرى باطنى متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاكيزه، باطن آن نيز پاك و پاكيزه است، وآنچه ظاهرش پليد، باطن آن نيز پليداست.